المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هارد المحمول مقسم لقسمين ولايقبل نظام فيستا ولايوجد معاه تعريف القطع (عنوان معدل)

wad_sa3b
30-11-2008, 22:11
انا اشتريت hp dv4 1070ee لانه احسن جهاز لقيته وريتنى ما اشتريته
لانى لقيت الهارد مقسم 2 درايف واحد عليه الوينوز والتانر الريكافري بتعها ان قلت مفيش مشكلة انا فى غنى عن الويندوز بتعتوه وقسمت الهارد زى منا عايز ونزلت فيستا تيجى فى اخر خطوة وتهنج ما ترضى تكمل ابدا كررت الموضوع كذا مرة لقتها فى نفس الخطوة تهنج قلت خلاص اعمل ركافرى من الdvd اللى عملتها منه اول لما جبته
ولقيت المفاجة الكبرى ................... رجع الهارد زى مكان عبارة عن 2درايف
يعنى من الاخ اللابتوب ده لا بيرحم ولا بيخلى رحمت ربنا تنزل
حد يفيدنى وإيه الحل ومعنى انه مش معها تعريفات انى لازم اعمل ريكافرى دايما عند حدوث اى عطلل وافقد كل محتويات الهارد بيتهيئلى ده ميرضيش ربنا ولا شركة HP
اسف للإطالة عليكم

Coolman4now
01-12-2008, 07:25
لما تيجى تعمل ريكفرى أستخدم Drive C: Recovery متختارش Full System مع العلم أنه فيه بعض اللابتوبات مش بتديك أى أختيارات أساسا.

wad_sa3b
01-12-2008, 09:27
مشكور ليك يا أخى بس أكيد الموضوع ده ماسيبتوش الخيار ده مقفول مفيش غير full system

mohammedabdo
01-12-2008, 23:23
السلام عليكم
مريت بمشكله شبيهه وهيه لاب توب اسوس عليه فيستا وتعريفات الفيستا وكان صاحبه عاوز ينزل اكس بى وملينسوم والجهاز حديث
ولا يوجد له تعريفات غير الفيستا
كان الحل ان من البرامج الى بتطلع معلومات عن قطع الجهاز وارقامها دخلت على موقع كل شركه الخاصه بالقطعه دى يعنى موقع شركة كرت الشاشه وموقع شركة كرت الشبكه وخلافه ونزل منهم التعاريف الى انا عاوزها كلها وركبت عليه النظامين اخر حلاوه
وببرنامج حفظ التعاريف عملت اسطوانتين لتعارف الاكس بى والملينيوم وكانت فكره ممتازه

انصحك تدخل على موقع الجهاز الاول وان شاء الله هتلاقى كل التعاريف الخاصه بمعظم انظمة التشغيل الى انته عاوزهه
نزلها وركبها وان شاء الله تنحل
اما بخصوص الفيستا تحديدا فبعيد عن موضوع التعريفات لازم تتاكد ان امكانات الجهاز تسمح بكده
بالتوفيق

wad_sa3b
02-12-2008, 00:04
انا شاكر ليك يا اخ محمد بس الموضوع مش فى التعريفات لانى جبتها كلها من موقع hp المشكلة ان الويندوز تنزل عليه وطبعا امكانيات الجهاز تقبل ويندوز فيستا لو ان شوفتها وبعدين هو اصلا جى عليه فيستا هوم إديشن

rezoufda
02-12-2008, 01:19
قد يكون المشكل بأسطوانة او نسخة الويندوز التي تفرمت بها، لا تلق اللوم على جهازك من أول مشكلة تصادفك، جرب اسطوانة اخرى، ولا انصحك بالنسخ المعدلة

wad_sa3b
02-12-2008, 14:16
انا جربت اسطوانة ثانية ونفع الحمدلله