المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : 4 غيغا مع P 31 وظهور شاشة الموت الزرقاء (عنوان معدّل)

ahmed_soft89
03-12-2008, 23:01
انا عندي مازر بورد gigabyte-ep31-ds3l ومتركب عليها رامات 4 جيجا عبارة عن قطعتين كل واحدة 2 جيجا kingston باص 800 و بعد ماركبتها مافيش اسبوع بدات تظهر الشاشة الزرقاء وافتكرت البوردة فيها مشكلة وقعت مقضيها حوالي شهر ونص لحد النهاردة قعت ادور علي الحل لاقيت العيب في الرامات انها مبتدعمش البوردة النوع ده من الرامات kingston 2/800 , ودلوقتي اي حاجة اجي اشغلها يقولي خطأ في الرام , يا تره الرامات تعتبر مرتجع صيانة ولا لأ . ولو حد عنه اقتراح يا ريت ما يبخلك عليه

وشكرا

ahmed_soft89
03-12-2008, 23:02
للعلم انا لسه في فترة الضمان ومعداش علي الكمبيوتر غير شهرين بس

TheConquistador
03-12-2008, 23:50
جرب شغل الرامات في جهاز ثاني
عشان تتأكد إذا المشكلة من الرامات ولا لا

The_Wolf88
05-12-2008, 10:13
ما هي اللوحة؟

اذا كانت من جيجابايت وتحديدا موديل GA-P31-DS3L فهذه هي المشكلة.

كما اعتقد ان لوحات برقاقات P31 كثيرة تواجه مشاكل مع 4 جيجا من الذاكرة ولذلك حاول تغيير اللوحة برقاقات P35 على الاقل.

youcef307
05-12-2008, 11:38
فعلا هذا المشكل منتشر في هذه اللوحات من جيجابايت برقاقة P31 المشكلة لما تحط 2 رام 2 جيجا تكثر مشاكل الشاشة الزرقاء والافضل انك تغير اللوحة ما دامها في الضمان وتجيب لوحة ام برقاقة P35

moatez
05-12-2008, 12:00
المشكله بتحصل لو مركب الرامات فى الاربع منافذ و تكون من نوع double side لكن حضرتك مركب الرامات 2x2 جيجا فى شقين فقط فاستبعد ان العيب يكون من البورده واعتقد ان العيب فى الرامات عموما جربهم واحدة واحدة بالبرنامج ده

https://hcidesign.com/memtest/MemTest.zip

لو عملوا Errors غيرهم

ahmed_soft89
10-12-2008, 10:48
لو عاوز اغير لي p35 أجيب نوعها ايه بالكامل او ايه افضل نوع عامه

The_Wolf88
10-12-2008, 11:06
لو عاوز اغير لي p35 أجيب نوعها ايه بالكامل او ايه افضل نوع عامه

لوحة GIGABYTE GA-P35-DS4 ممتازة

وايضا GA-P35-DS3L

وايضا GA-P35-DS3R

thunder_eagle
10-12-2008, 13:47
أخي أنا عندي نفس البورده و الرامات و تعمل بدون مشاكل فقبل التغير جرب الأتي

ركب القطعتين في الفتحتين الأقرب للمعالج (أصفر اللون)

في حاله وجود مشاكل جرب قطعه واحده علشان ممكن تشتري برده و تكون مشكله رامات

Jiraiya
11-12-2008, 08:00
انا استخدم نفس لوحة و على 4 قيقا رام ماشاء الله 100% بدون اي مشكلة لكن تاكد من رام هي عندها مشكلة مع اربع قطع رام ام 2 هذا عادي جداً

muataz.k
12-12-2008, 00:32
انا اعلمك المشكلة ويييييين

صارت معي والحل ....

انك تدخل على موقع الشركة المصنعة للرامات .. وتتأكد من مواصفات الرامات ( بحيث اننا نريد ان نعرف كم فولت تستهلك الرامات )

وعلى سبيل المثال نقول ان الرامات 2.1 ... المشكلة هي ان المذربورد يزودها بـ 1.8 فولت

لذا يجب تغير مقدار الفولت من المذربورد وجعله 2.1 ( كمثال )

................

انا كان عندي رامات بـ 2.3 فولت والمذربورد كان حاط 1.8 ( شفت المشكلة ) + تأكد من التوقيت لللرامات كذلك

amrmamdohe
12-12-2008, 01:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا بالاستعانة بالدليل الخاص بالرامات التى تستطيع العمل على المزربورد التى تملكها تبين انه kvr800d2n6/2g لم يتم ذكرها فى قائمة الرامات المتوافقة بالتالى احتمالية عدم توافق الرامات مع المازربورد اللى عندك مرجحة وللتجربة يتم الرجوع الى الطريقة الموضحة فى موقع جيجابايت ومنوه باللون الاحمر مع عمل ابديت للبايوس باحدث اصدار ولو فشلت فى حل المشكلة اللى عندك لازم ترجع الرامات وتبدلها بموديل متوافق مع المازربورد اللى عندك وده برده تختار من الدليل بتاع الرامات وللينك ده فيه الطريقة وفيه تحديث البايوس وفيه دليل الرامات المتوافقة وشكرا
https://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=2893

ahmed_soft89
16-12-2008, 02:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا بالاستعانة بالدليل الخاص بالرامات التى تستطيع العمل على المزربورد التى تملكها تبين انه kvr800d2n6/2g لم يتم ذكرها فى قائمة الرامات المتوافقة بالتالى احتمالية عدم توافق الرامات مع المازربورد اللى عندك مرجحة وللتجربة يتم الرجوع الى الطريقة الموضحة فى موقع جيجابايت ومنوه باللون الاحمر مع عمل ابديت للبايوس باحدث اصدار ولو فشلت فى حل المشكلة اللى عندك لازم ترجع الرامات وتبدلها بموديل متوافق مع المازربورد اللى عندك وده برده تختار من الدليل بتاع الرامات وللينك ده فيه الطريقة وفيه تحديث البايوس وفيه دليل الرامات المتوافقة وشكرا
https://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=2893

انا عارف الرامات البرودة مش مدعماه بالذات النوع ده انا غيرت الرامات ونفس المشكلة موجودة
كانت الرامه 512 ومش عارف ايه الحل

ahmed_soft89
16-12-2008, 02:36
انا بشكر كل الناس اللي بتشارك معايا وتحاول توصلني لحل
المحاولات اللي انا عملتها وكلها فشلت ولسه بحاول ووصلت الدرجة اني روحت بيها لمهندسين كمبيوتر علشان يعرفوا محدش عرف العيب منين لدرجة واحد لاقيته بيقولي العيب في المشترك اللي موصلهم الكهربه المهم :-
المحاولات اللي انا جربتها :-
1 - غيرت الرامات في الاماكن كلها مافيش فايدة ( قاري الكتالوج )
2 - جبت رامات من واحد صاحبي و كانت نوع تاني و 512 وباص 667 ونفس المشكلة
3 - نزلت تعريف حديث لكارت الشاشة _( xfx 8400se 512 ) ونفس المشكلة
4 - غيرت الكارت وجبت كارت تاني لسه جديد استعمال يومين ماركته تانية ونفس المشكلة
5 - فرمت الهارد وقسمتها من جديد ونفس المشكلة
6 - عملت update للبيوس وزي ما هوه
انا عملت كل حاجة اقدر عليها ومش ناقص ادامي غير الهارد والبوردة والبروسيسور
وفي مشكلة تانية قابلتني ( انا مسطب نسخة علي هارد تاني غير الهارد الرئيسي وهوه 160 عادي اوصله لوحدة يشتغل والنسخة تشغل عادي اوصل الهارد الرئيسي 320 ساتا واخلي ال 160 اللي يخش يحمل لحد ما يجيب اللوجو بتاع الكس بي ويطلع شاشة زرقه ويطفي اغير اخليه يخش علي 320 يشتغل عادي ) والجهاز بقه بطيئ جدا في النقل وبيهنج كتير

ارجو الرد سريعا علشان انا تعبت خالص

أبو فوفو
16-12-2008, 05:58
يا عزيزي أنا عندي نفس البورد ep31 وهي أكثر من رائعة و مركب عليها رامات 3جيكا دول شنل 2 /1
لكن المشكلة عندك بالذواكر وخاصة هذه الماركة وبالصدفة من كثر ما جمعت مثل هذه البورد جربت عليها أغلب أنواع الذواكر وكان الكنج ستون يعطيني كتير مشاكل وخاصة مع هل البورد بالذات عندما تفعل خاصية الدول شنل
بدك نصيحتي غير نوعية الذواكر إلى ترانسينت وادعي لي

Luffy
16-12-2008, 07:13
شوف يا اخي هادي المشكلة حصلت مع واحد صاحبي بس نوع اللوحة كان xfx

اللي سويناه ببساطة انو رحني علي المحل وجبنا لوحة تانية من نفس النوع وانحلت المشكلة

فانا بانصحك علي الاقل تبدلها بلوحة من نفس النوع وانا متاكد مشكلتك راح تنحل

واذا ما انحلت جيب اللوحة اللي نصحك بها الاخوة الاعضاء

ahmed_soft89
18-12-2008, 00:05
شوف يا اخي هادي المشكلة حصلت مع واحد صاحبي بس نوع اللوحة كان xfx

اللي سويناه ببساطة انو رحني علي المحل وجبنا لوحة تانية من نفس النوع وانحلت المشكلة

فانا بانصحك علي الاقل تبدلها بلوحة من نفس النوع وانا متاكد مشكلتك راح تنحل

واذا ما انحلت جيب اللوحة اللي نصحك بها الاخوة الاعضاء

انا كونت قولت اني غيرت كارت الشاشة بواحد تاني وعمل نفس المشكلة
فعلا حصل نفس المشكلة مرة واحدة وراحت متعملتش تاني والجهاز شغال تمام بس حاسس انه بطيء جدا بالنسبة للمكونات الجهاز

ahmed_soft89
18-12-2008, 00:17
دي مكونات الجهاز

M.B GIGABYTE GA-EP31-DS3L
P. E7200 CORE 2 DUO 2.5/3/1066
RAM 4G.B 2X2 KINGSTONE BUS800
VGA XFX 8400SE 512
H.D. WESTERN 320 SATA
DVD ASUS 16X SATA
HANDCASE DOLPHINE

انا حسبت سرعة النقل العادي للداتا لاقيت الجيجا ونص في دقيقة لو بنقل حاجة واحدة بس
اما لو نقلت حاجتين في نفس الوقت الجهاز تقريبا بيوقف :ah49: ايه الحل انا حاسس اني اشتريت جهاز علشان يتعبني

أبو فوفو
19-12-2008, 05:29
هذه المشكلة ما بينسكت عليها أبدا دير بالك هذه المشكلة من البورد على الأغلب وإذا كانت ضمن الكفالة
قم بتبديلها فورا .