المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التغيرات الحاصلة من 640-801 الى 640-802

THEMACUBIX
25-12-2008, 13:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. يشباب لو اتكرمتو تقولولنا ايش التغيير الحاصل في المنهج من سيسكو القديم لسيسكو الجديد وهل المواضيع الي بتقنيات القديمة مثل ال ISDN وغيرها مهمة او لا وهل دراسة الأشياء الجديدة مثل الوايرلس وغيرها مهمة

عشان انا وكثييرين زيي يدرسو المنهج القديم فلو كملنا بعدها ال ccnp ان شاءالله كيف بيكون الوضع بنسبة لنا ارجو الأفادة من ذوي الخبرة بموضوع شافي ووافي وربنا يجزيك خير ويدخلك الجنة

الموضوع جداً مسويلي لخبطة .. او اكمل بعدها ادرس المنهج القديم برضو ... فجزاكم الله خير افيدونا بالموضوع دة

THEMACUBIX
25-12-2008, 14:00
عفواً نسيت نقطة مهمة .. احنا درسنا سيسكو اكاديمي 1 و 2 القديم عشان كدة مجبرين اننا نكمل دراسة ccna 640-801 بس محتاجين التغييرات الي حصلت ولي تهمنا ولي ماتهمنا

ونا مخي مقفل شوية .. الي مايدخل مزاجي ماعطيه وجه

زي ال wireless .. لأني متأكد حتجي بعده تقنيات اقوى بكثير منه

وجزاكم الله خير

Nightspy
25-12-2008, 15:00
هو من حيث التعديلات عندك ipv6 wireless وشوية حاجات كمان

زي ال wireless .. لأني متأكد حتجي بعده تقنيات اقوى بكثير منه

!!!

متاكد من اية بس أخى الكريم تقنية الوايرلس عموما لها مستقبل ومازالت هناك الابحاث والدراسات عنها

ثم ان الموضوع ليس مزاج ام لا القضيه هى انك مجبر للتعلم لاجل العمل

THEMACUBIX
25-12-2008, 15:13
يا اخوية nightspy انا نزلت سوق العمل انا الي اقصدو ادرس الشي الي متطور من التقنية دي زي ال wimax واكمل عليه

الي بقصدو انو الwimax هوة السائد دحين
يمكن كلامك صحيح اخي بس متطلبات العمل كثيرة فأنت لازم تشوف المهم وماتضيع وقتك بالأشياء الي مابستخدمها
والشبكات اخي ليست فقط وايرلس
في عندك جزء السيرفرات والأيند يوسر في طبقة الأبلكيشن
في عندك ال wan اول ثلاث طبقات
في برضو عندك ACL
وال TCP/IP وبقية البروتوكولات

الوايرلس اخي دحين محصورة على انك تسوي شبكات محلية وتربط بين الأجهزة
ودي التطبيق عليها عملي وحتعرف الوايرلس وتتعلمو ان شاءالله

الله يوفقك .. وجزاك الله اخي

Nightspy
25-12-2008, 15:50
شوف اخى الكريم

فى كل شيء هناك الجديد فى نفس التقنية فمثلا الروتنج كان بالامس Rip والان OSPF فليس من الصواب ان تترك المجال لمجرد انه فقط يتطور

هذه هى الشبكات لا تقف على شكل واحد فقط بل تتجدد

ثم ان تعلم التقنية لا يقتصر فقط على نوع منها بل حتى على الاقل يجب ان تفهم ما هي الwireless

الوايرلس اخي دحين محصورة على انك تسوي شبكات محلية وتربط بين الأجهزة

من قال لك ذلك ؟
على الاقل شاهد هذا الرابط
https://en.wikipedia.org/wiki/4G

ثم انك عندما تتقدم للاى وظيفة قسوف تقول انك CCNA فمن الصحواب ان تكون ملم بجميع الاجازء الخاصة بالمنهج وهى بالمناسبة صغيرة للغاية

mallah
25-12-2008, 16:17
في الحقيقة اخي انا امتحنت تقريبا منذ يومين والحمدلله نجحت

الفرق بين القديم والجديد تقريبا هي الاضافات الجديدة مثل الويرليس والنات والفريم وير وغيرها

ومن قبل كان مهتمين في السبنتينج ام الان قل الاهتمام بها كثيرا

THEMACUBIX
25-12-2008, 19:17
جزاكم الله خير اخواني على الأأفادة بس ابغا اوضحلك شغلة يا اخي nightspy
ياخي صدقني شوف انا نزلت سوق العمل ونصدمت صراحة .. انا في الروتنج والسوتشنج الحمدالله لا بأس بس مو دة الشاهد ... المهم قدمت على وظيفة ففيلد الشبكات وماطلب مني الى اني اكون ملم بتقنية الوايرلس والواي ماكس .. ( التقنيات اللاسلكية بشكل عام ) يا اخواني صدقوني الهرجة تخصص
انا زمان كنت اقول لازم تتعلم كل شي انا معاك بس الين متى .. انا ان شاءالله قريب واخذ المؤهل.. يعني بشوف نفسي كيف ازبط الأمور
وبكمل بعدها ccnp و ccip اذا ربنا اعطانا عمر وعشنا ان شاءالله .. وال ccna ماهي الى عبارة عن قاعدة للشبكات حتى انو مايتعمق في المواضيع ولا حتى فدراسة الأكاديمية فيها تعمق .. الي مطلوب منك انك تمر عليها وتقراها مايمنع بس تتعمق فشي مانصح اي احد يسوي الطريقة دي
تتعمق يبوية اتعمق فتخصصك ..( ادي الخباز خبزو ولو كان نصو ) :)
وذا شفت اخي نايت اي خطأ كلامي قولي عشان استفيد منك بس دي وجهة نظري الي قلتها انا متأكد منها
يمكن لك وجهة نظر انا ماكنت عامل حسابها .. وجزاك الله خير

وأرجو التحديد اكثر بين الفروق لكي تكون مرجع لجميع الدارسين للمنهج القديم مثلي ولكي لايحصل عندهم تعارض

Nightspy
26-12-2008, 10:12
شوف هقولك على حاجة

فى الشبكات هناك تخصصات تقنيات وتخصصات لنقل انها فرعية

التقنيات الاساسية هى الروتنج والسوتشنج ,Wan

التقنيات الفرعية وهي الvoice ,wireless ,security

كونك مثلا انك تهتم بالvoice لا يعنى ان الWireless , security ليس لهم قيمة لا انما التعبير الصحيح انك ترى ان سوق العمل بالنسبة لك افضل لو اخدت VOICE

وهكذا

انا زمان كنت اقول لازم تتعلم كل شي انا معاك بس الين متى
لا يوجد احد على وجة الارض على حد علمى محترف جميع تخصصات الشبكات

هندسه العاشر
26-12-2008, 11:55
انا زمان كنت اقول لازم تتعلم كل شي انا معاك بس الين متى
لا يوجد احد على وجة الارض على حد علمى محترف جميع تخصصات الشبكات

:D :D :D
هل سمعت عن جيرمي ؟
هل سمعت عن internetwork expert
والانستراكتور اللي فيها اللي معاه 5 CCIE ؟
هل سمعت عن لومارك ؟
هل سمعت عني :D امزح
هههههههههههههههه
ولكن مديري والحمد لله و بسم الله ما شاء الله ملم بأغلبيه ما في الشبكات
ويوجد العديد غير ما قلت عنهم ملمين بعلوم كثيره في الشبكات و انهو كل ما هو موجود وكل ما يعملونه هو up date لما ينول جديد فلا جديد بالنسبه لهم ولكنه اضافه علي معلوماتهم
ولكن من قلت لك عنهم هم خبراء بقالهم يجي 10 سنين في سوق العمل
طبعا انا مش في الكلام ده يا احمد باشا
بس عشر سنين كدا وانا اقولك ايه النظام يمكن تضفني علي القائمه

اسمع عن قائمه internetwork exper
brain dennis = CCIEx5
brain macgahan = cciex3
scott morris=cciex4
petr lapukhov =cciex4
ايه رائيك في الناس ديه يا احمد باشا عمر باشا

ووالله ليك واحشه يا ولد انت وكل الشباب انا هحاول اجيلكم في اقرب وقت يا ريس
وايه اخبرا الLinux معاكم وصلتم لائيه وبتذكروا ولا ؟

THEMACUBIX
26-12-2008, 18:19
جزاكم الله خير يا اخواني على الكلام الرائع الي بتقولو بس بعرف شي واحد .. هل دراستي للتقنيات القديمة مثل ISDN حتفيدني ولا تضيع وقتي
وفي شي ثاني .. دحين بنسبة لتقسيم الشبكات وال ip address الأفضل للي يحضر لل ccda يدرسها وبس هيا مقصورة عليهم ولا احنا بنستفيد منها فسوق العمل ؟؟
وكيفية مدى ترابط المواضيع بين الأدريسنج وغيرها لأنو ال classless routing بيجيب لأمي الصداع
وجزاكم الله خير اخواني فلله

Nightspy
26-12-2008, 18:39
هل سمعت عن جيرمي ؟
هل سمعت عن internetwork expert
والانستراكتور اللي فيها اللي معاه 5 CCIE ؟
هل سمعت عن لومارك ؟
هل سمعت عني :D امزح
هههههههههههههههه
ولكن مديري والحمد لله و بسم الله ما شاء الله ملم بأغلبيه ما في الشبكات
ويوجد العديد غير ما قلت عنهم ملمين بعلوم كثيره في الشبكات و انهو كل ما هو موجود وكل ما يعملونه هو up date لما ينول جديد فلا جديد بالنسبه لهم ولكنه اضافه علي معلوماتهم
ولكن من قلت لك عنهم هم خبراء بقالهم يجي 10 سنين في سوق العمل
طبعا انا مش في الكلام ده يا احمد باشا
بس عشر سنين كدا وانا اقولك ايه النظام يمكن تضفني علي القائمه

اسمع عن قائمه internetwork exper
brain dennis = CCIEx5
brain macgahan = cciex3
scott morris=cciex4
petr lapukhov =cciex4
ايه رائيك في الناس ديه يا احمد باشا عمر باشا

ووالله ليك واحشه يا ولد انت وكل الشباب انا هحاول اجيلكم في اقرب وقت يا ريس
وايه اخبرا الLinux معاكم وصلتم لائيه وبتذكروا ولا ؟

ما زلت عند كلمتى وهى لا اعلم أحد على وجه الارض يعلم كل شيء فى الشبكات
وسيسكو ليست الشبكات وانما سيسكو جزء من الشبكات ولا اقصد فقط ماركة وانما اقصد ايضا نوعية التكنولوجيا فمازالت سيسكوا بعيدة عن مجال السيرفرات الذى تستحوذ علية كلا من مايكروسوفت واللينوكس واليونكس

هذا بخلاف الحماية والهاكر الاخلاقي وعش معنا اجمل حكايات ...............

بالنسبة لسؤالك عن الكورس فمصطفى طنطاوي مش مخلينا محتاجين حاجة الراجل الله يكرمة شرحة 10/10

بس انا شايف ان لينوكس اسهل من سيسكو بمراحل

ومنتظرينك مرة تيجى

Nightspy
26-12-2008, 18:45
جزاكم الله خير يا اخواني على الكلام الرائع الي بتقولو بس بعرف شي واحد .. هل دراستي للتقنيات القديمة مثل ISDN حتفيدني ولا تضيع وقتي
وفي شي ثاني .. دحين بنسبة لتقسيم الشبكات وال ip address الأفضل للي يحضر لل ccda يدرسها وبس هيا مقصورة عليهم ولا احنا بنستفيد منها فسوق العمل ؟؟
وكيفية مدى ترابط المواضيع بين الأدريسنج وغيرها لأنو ال classless routing بيجيب لأمي الصداع
وجزاكم الله خير اخواني فلله

الISDN على حد علمى انقرض مع اختراع التليفون ههههههههههه لاكن اعرفة من باب العلم بالشيء

,

الSubnetting مهم جدا جدا جدا وممتع جدا جدا جدا جدا

almehy
31-12-2008, 01:41
يا جماعه انا عديت فى الامتحان النهارده وجبت 988 ويا جماعه اللى عنده امتحان يدخل على النك ده https://www.scribd.com/doc/7323817/Test-Inside-CCNA640802-v14-252Q (https://www.scribd.com/doc/7323817/Test-Inside-CCNA640802-v14-252Q)

على فكره ده احسن من الباسفور شور
ومن الاخر الامتحان جى من ده بالنص بالنص وتحياتى للجميع وشكر خاص لل م عبد الخالق والمهندس عبد السلام الجندى زميلى فى الشغل لان والحمد لله ما اختش الكورس وزاكرت ccna فى شهر ودخلت الامتحان علشان بجد الموضوع بسيط ولله الحمد وربنا يوفق الجميع