المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن توافق الرامات مع بعضها من ناحية التواقيت

moatez
14-01-2009, 14:58
السلام عليكم :)

كنت عاوز استفسر عن حاجه انا عندى رامتين كينجستون باص 800 ال CL بتاعهم 5 و كنت عاوز اركب واحده او اثنين ثانى بس للاسف الموجوده حاليا التواقيت بتاعتها CL6 فهل يحدث تعارض بينهم و هل ممكن اشغلهم كلهم على CL5 و لا مش هينفع و شكرا لكم كثيرا :)

Salem AL Fituri
14-01-2009, 16:30
الرامات سيعملو على أعلى توقيت وأقل تردد بعد التجربة

yazan soft
14-01-2009, 16:57
باسواء الاحوال ستشغلهم بتردد 800 وتواقيت 6, لكن تجربتهم تؤكد امكانيه ضبطهم على تواقيت 5, برايي انتضر حتى تشتري رامات بتواقيت 5 افضل :)

moatez
14-01-2009, 17:18
باسواء الاحوال ستشغلهم بتردد 800 وتواقيت 6, لكن تجربتهم تؤكد امكانيه ضبطهم على تواقيت 5, برايي انتضر حتى تشتري رامات بتواقيت 5 افضل :)

للاسف اخى العزيز يزن كانت بتنزل فى الاول بتواقيت 5 لكن دلوقتى كله نازل بتواقيت 6 و ال 5 اصبح نادر جدا جدا حتى ان وجدت بيبقى معلهاش ختم الوكيل يعنى مش مضمونه :)

كنت عاوز استفسر عن شى اخر انا عندى مثلا الرامات قطعتين كل قطعة 1 جيجا شغلين dual channul لو جبت دلوقتى قطعة واحدة 2 جيجا هل هيشتغلوا الاربعة مع بعض dual channul و لا لازم 4x1 g و ايه الافضل 4x1 g و لا 1+1+2 جيجا :)

معلش اخر سؤال فرضا ان كلهم اشتغلوا على تواقيت 6 هل ده يفرق فى الاداء كثير عن تواقيت 5 و شكرا لك كثيرا اخى الكريم يزن على ردودك الطيبة :)

و شكرا لك اخى الكريم Hitman.1stGame على ردك جزاءاك الله كل خير :)

alayoubi
14-01-2009, 19:12
كنت عاوز استفسر عن شى اخر انا عندى مثلا الرامات قطعتين كل قطعة 1 جيجا شغلين dual channul لو جبت دلوقتى قطعة واحدة 2 جيجا هل هيشتغلوا الاربعة مع بعض dual channul و لا لازم 4x1 g و ايه الافضل 4x1 g و لا 1+1+2 جيجا

مفيش فرق كبير بالتواقيت المهم سرعة الباص للرامات نفسها بعدين ننظر للتواقيت وأعتقد الفرق بسيط بين 5 و 6 .
خاصية ال dual channel ممكن تشتغل على 3 قطع لكن بتعتمد على لوحات أم معينة وهذا الرد ممكن يفيدك :
https://www.arabhardware.net/forum/showpost.php?p=785082&postcount=22

yazan soft
15-01-2009, 21:08
كما ذكر الايوبي وستعمل الرامات Dual للرامتين المتشابهات وتعمل Single على الرامه الاحاديه اي انها ستجمع النمطين على لوحتك برايي اشتري واضبطهم على تواقيت 5 واختبرهم وعلى الارجح ستكون الامور تمام, ومافي داعي تشتري قطعتين 1 * 2 جدد لانه اعتقد قطعه 2 جيجا اوفر لك واذا كان السعر قريب ولاتنوي تزويد الرام اكثر يبقى هات 1* 2.

moatez
16-01-2009, 02:07
كما ذكر الايوبي وستعمل الرامات Dual للرامتين المتشابهات وتعمل Single على الرامه الاحاديه اي انها ستجمع النمطين على لوحتك برايي اشتري واضبطهم على تواقيت 5 واختبرهم وعلى الارجح ستكون الامور تمام, ومافي داعي تشتري قطعتين 1 * 2 جدد لانه اعتقد قطعه 2 جيجا اوفر لك واذا كان السعر قريب ولاتنوي تزويد الرام اكثر يبقى هات 1* 2.

اخى العزيز يزن هل فى برنامج معين لاختبار الرامات بعد ما اضبطهم على تواقيت 5 و لا استخدم برده orthos وكام مدة الاختبار ..

و شكرا على مرورك اخى الكريم الايوبى ..

moatez
18-01-2009, 21:09
يا ريت بس يا جماعه تعطونى اسم البرنامج اللى اختبر به توافق الرامات و اكون شاكر لكم :)

MustDo
18-01-2009, 22:40
يا ريت بس يا جماعه تعطونى اسم البرنامج اللى اختبر به توافق الرامات و اكون شاكر لكم :)

برنامج CPU-Z

HESHAM.SY
18-01-2009, 23:23
برنامج MemTest الموجود في أقراص Hiren يمكنك من اختبار استقرار الذاكرة مبدئياً ولكن الاستقرار الفعلي يكون في اختبار Orthos حيث اختر Large-In Place FFTs واختبر لأربع ساعات..
ومن الأفضل طبعاً شراء 2*1GB اذا كان فرق السعر طفيف عن 2GB قطعة واحدة ..

moatez
19-01-2009, 03:05
برنامج CPU-Z

الف شكر على ردك يا باشا بس حضرتك مفهمتش اقصدى انا اقصد اختبار استقرار الجهاز بعد تركيب الرامات الجديده و تعديل تواقيتها من البيوس علشان تبقى زى الثانين :)

moatez
19-01-2009, 03:08
برنامج MemTest الموجود في أقراص Hiren يمكنك من اختبار استقرار الذاكرة مبدئياً ولكن الاستقرار الفعلي يكون في اختبار Orthos حيث اختر Large-In Place FFTs واختبر لأربع ساعات..
ومن الأفضل طبعاً شراء 2*1GB اذا كان فرق السعر طفيف عن 2GB قطعة واحدة ..

الف شكر على ردك اخى الكريم HESHAM.SY جزاءاك الله كل خير :)