المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ملاحظات مهمه لو هتشترى جهاز جديد

vmidov
08-02-2009, 03:41
نصيحه لو عايز تشترى جهاز جديد
أولا :- التجميع
1-اسأل فى المنتدى وخد رأى الاعضاء فى الجهاز بتاعك واختلاف الاراء هايفيدك
مثل هذا الرابط (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=57861)
2-البحث فى الانترنت عامه وفى مواقع تصنيع الهاردويير الرسميه خاصه لجمع اكبر كميه من المعلومات عن المنتج ومشاكله اذا وجدت
مثل Newegg (https://www.newegg.com/), ASUS (https://www.asus.com/products.aspx?l1=5), Giga (https://www.gigabyte.com.tw/Products/Default.aspx) Byte (https://www.gigabyte.com.tw/Products/Default.aspx) , ATI (https://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118,00.html), Nvidia (https://www.nvidia.com/page/products.html), Intel (https://www.intel.com/products/index.htm), AMD (https://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118,00.htmlv)
3- الاحتفاظ بمعلومات قطع الهاردويير وتدوينه الكود الخاص بها ان امكن للتأكد من مطابقه القطعه المشتراه

ثانيا :- الشراء
1- قم بعمل جوله فى اكبر عدد من المولات والمحلات وخد عرض اسعار من اكبر عدد من المحلات لمعرفه اسعار القطع المراد شرائها فى السوق والمقارنه بينه
2-بعد تجميع كبر عدد من عروض الشراء قارن بينهم فى كل قطعه وليس فى الجهاز كله وسجل اقل سعر لكل قطعه مع اسم المحل
3-اشترى كل قطعه على حدا بارخص سعر لها من كل محل وذلك سيوفر لك الكثير (عن تجربه ) تستطيع الاستفاده بما وفرته لشراء اى شئ اخر او توفيره
4- قد لايكون لك خبره فى الشراء لذلك عند الشراء تأكد من التالى
أ-يفضل ان لا تشترى اى قطعه بدون علبه (Tray) والافضل ان تكون (Box) وذلك لضمان الجوده والحفاظ على حقك مستقبلا
ب- تاكد من ان الكود المكتوب على قطعه الهاردويير هو نفسه ما حصلت عليه من موقع الشركه الرسمى مثال GA-EP45-UD3R , P5Q
ج-اذا كان ليس لديك خبره فى الشراء تأكد من الاتى

CPU :تأكد ان العلبه مقفوله بص على الجوانب بتاعته ليكون مفتوح قبل كده ودى غالبا حاجه مبتحصلش لانك بتشترى BOX

MotherBoard: افتح العلبه من جوه اتأكد ان حاجاتها موجوده وان البورده موجوده جوه الكيس بتاعه ومتبرشمه

Ram: هتبقى موجوده فى علبه مستطيله وعليها لزقه عليها بيانتها واسم kingston اتأكد انها مقفوله بس
ملحوظه للرامه : لاتشتشرى رامه إلا بعلبتها متشتريهاش لوحدها كده (Tray)

VGA Card: اتأكد ان معاها كل حاجتها و ان كيسها متبرشم

HDD :الهارد بقى هتلاقيه فى كيس أسود متبرشم برده المهم انك تبص عليه كويس وتتأكد ان مفيش اى حاجه
مكسوره وخصوصا عند ال Sockets

و اتاكد ان الحاجة كلها عليها ملصق الوكيل زي كدة

واخيرا لازم تتأكد ان كل حاجه السريال نمبر بتاعها هو نفسه المكتوب
فى الفاتوره لان ده هو الضمان بتاعك واى اختلاف فى الرقم ممكن يضرب الضمان
وان شاء الله يكون الموضوع ده مفيد للجميع
شكرا للاخ CROSS_FIRE على اضافته فى الموضوع وانا مستنى ارائكم وتعديلاتكم على الموضوع

SeeNoEvil
10-02-2009, 16:40
شكرا ليك على الموضوع الاكتر من رائع

شلاع العتر
10-02-2009, 16:50
موضوع ممتاز جدا جدا ... ومفيد للاخوة

أنصح بتثبيته

MOMSAM
11-02-2009, 04:28
نصائح غالية جدا جدا
وانا كنت بعمل كده وبعدين بطلت بعد عدة تجارب مريرة سأذكرها

اذا بحثت عن ارخص القطع فى الشركات
يوجد بعض الشركات عندها بعض القطع التى بها مشاكل وعشان كده تعطيك سعر رخيص ليها وتقوم انت تشتريها
طبعا العيب سيظهر اثناء التجميع ...ساعتها الردود بتبقى جاهزة مثلا:
اذا كنت شارى رام من الشركة هايقولك العيب من المازر بورد او البروسيسور
او العكس لو انت شارى ماذر بورد وهايقولك احضر الجهاز كله لكى ادخله صيانة (طبعا هو يعلم جيدا ان العيب من عنده)

طبعا فى هذه الطريقة بتوفر فعلا لكن يزيد احتمال وجود قطع معيبة
طبعا فى وجود قطعتين معيبتين قد يصعب جدا التركيب وبيكون جحيم لصعوبة تشخيص العيوب
وطبعاً بيكون هناك عيوب عشوائية جدا بل وغير منطقية بالمرة وصعب جدا انك تحللها ذى العيب اللى هاقوله دلوقتى

مثلا مرة فضلت اجمع فى قطع الجهاز 3 ايام كاملين
وكان الجهاز بيعمل عادى جدا وكله تمام لكن الصوت غير موجود رغم وجود تعريفه و التأكد من السماعات وتشغيل برامج الميديا والوينامب بدون رسائل خطأ

المهم كل مرة اشخص العيب من قطعة واروح الشركة وتطلع سليمة
ارجع البيت الجهاز مايشتغلش لحد لما اخذت الكيسة كاملة ...... اشتغلت تمام فى الشركة وطبعا ظهر انى لا افهم شيئ

رجعت البيت برضه نفس العيب (لا تنسوا ان العيب عيب صوت)
كده مفيش اى فرق غير فى الكيبورد والماوس قمت واخد الاتنين مع الكيس على الشركة واتضح اخيرا ان العيب من مدخل السيريال بتاع الماوس لانى كان عندى ماوس سيريال ومش عايز اجيب بى اس تو
الا بعدين اجيب حاجة حلوة
كان يوجد عيب فى الماذر بورد وهو عند تركيب ماوس سريال يتعطل الصوت وكأن الشانيل بتاع السيريال تتداخل مع الصوت وتمنعه
ده بالاضافة الى عدة مشكلات اخرى قابلتنى عند تجميع اجهزة بهذه الطريقة

فبقيت اكتفى ان التجميعة كلها تكون من شركة واحدة او معظمها على الاقل ولا اكتر عن شركتين اجيب منهم كل القطع وده كمان ساعات بخليهم يجمعوا هما الجهاز فوق البيعة
طبعاً ده بيخليك تفقد متعة تجميع الجهاز بنفسك لكن ده الحل الوحيد لتلافى هذه الاخطاء

طبعا الكلام ده ينفع لو هاتجيب من شركات معروف سمعتها وهى فى الغالب بتبقى اغلى شوية من غيرها

وعشان كده انا انصح بعمل موضوع مستقل عن الشركات الجيدة فى التعامل والمحترمة وذلك من واقع تجارب شخصية حتى يكون دليل لراغبى الشراء

BlacK ShaDoW
11-02-2009, 04:42
موضوع رائع و متميز جدا احيك عليه

شكرا للاخ CROSS_FIRE على اضافته فى الموضوع وانا مستنى ارائكم وتعديلاتكم على الموضوع انا ليا الشرف ان اسمي اتكتب في الموضوع دة
و انا اضافتي بسيطة جدا اذا قورنت باللي حضرتك كاتبه:)

و ارجو التثبيت لأهميته

vmidov
11-02-2009, 15:56
شكرا ليك على الموضوع الاكتر من رائع

العفو ياباشا شكرا ليك على تشجيعك

vmidov
11-02-2009, 16:00
موضوع ممتاز جدا جدا ... ومفيد للاخوة

أنصح بتثبيته

شكرا ليك يا باشا على ردك الجميل

vmidov
11-02-2009, 16:25
نصائح غالية جدا جدا
وانا كنت بعمل كده وبعدين بطلت بعد عدة تجارب مريرة سأذكرها

اذا بحثت عن ارخص القطع فى الشركات
يوجد بعض الشركات عندها بعض القطع التى بها مشاكل وعشان كده تعطيك سعر رخيص ليها وتقوم انت تشتريها
طبعا العيب سيظهر اثناء التجميع ...ساعتها الردود بتبقى جاهزة مثلا:
اذا كنت شارى رام من الشركة هايقولك العيب من المازر بورد او البروسيسور
او العكس لو انت شارى ماذر بورد وهايقولك احضر الجهاز كله لكى ادخله صيانة (طبعا هو يعلم جيدا ان العيب من عنده)

طبعا فى هذه الطريقة بتوفر فعلا لكن يزيد احتمال وجود قطع معيبة
طبعا فى وجود قطعتين معيبتين قد يصعب جدا التركيب وبيكون جحيم لصعوبة تشخيص العيوب
وطبعاً بيكون هناك عيوب عشوائية جدا بل وغير منطقية بالمرة وصعب جدا انك تحللها ذى العيب اللى هاقوله دلوقتى

مثلا مرة فضلت اجمع فى قطع الجهاز 3 ايام كاملين
وكان الجهاز بيعمل عادى جدا وكله تمام لكن الصوت غير موجود رغم وجود تعريفه و التأكد من السماعات وتشغيل برامج الميديا والوينامب بدون رسائل خطأ

المهم كل مرة اشخص العيب من قطعة واروح الشركة وتطلع سليمة
ارجع البيت الجهاز مايشتغلش لحد لما اخذت الكيسة كاملة ...... اشتغلت تمام فى الشركة وطبعا ظهر انى لا افهم شيئ

رجعت البيت برضه نفس العيب (لا تنسوا ان العيب عيب صوت)
كده مفيش اى فرق غير فى الكيبورد والماوس قمت واخد الاتنين مع الكيس على الشركة واتضح اخيرا ان العيب من مدخل السيريال بتاع الماوس لانى كان عندى ماوس سيريال ومش عايز اجيب بى اس تو
الا بعدين اجيب حاجة حلوة
كان يوجد عيب فى الماذر بورد وهو عند تركيب ماوس سريال يتعطل الصوت وكأن الشانيل بتاع السيريال تتداخل مع الصوت وتمنعه
ده بالاضافة الى عدة مشكلات اخرى قابلتنى عند تجميع اجهزة بهذه الطريقة

فبقيت اكتفى ان التجميعة كلها تكون من شركة واحدة او معظمها على الاقل ولا اكتر عن شركتين اجيب منهم كل القطع وده كمان ساعات بخليهم يجمعوا هما الجهاز فوق البيعة
طبعاً ده بيخليك تفقد متعة تجميع الجهاز بنفسك لكن ده الحل الوحيد لتلافى هذه الاخطاء

طبعا الكلام ده ينفع لو هاتجيب من شركات معروف سمعتها وهى فى الغالب بتبقى اغلى شوية من غيرها

وعشان كده انا انصح بعمل موضوع مستقل عن الشركات الجيدة فى التعامل والمحترمة وذلك من واقع تجارب شخصية حتى يكون دليل لراغبى الشراء

شكرا ليك لمشاركتك المفيده اخى العزيز
بالنسبه لان بعض الشركات لديها قطع معيبه بتبعيها بسعر ارخص بسبب عيبوها دى نقطه مهمه جدا
بس عايز اسالك سؤال لو انت نزلت تدور على بورده سعرها فى المحلات الغاليه 300 دورت عليها فى المحلات لقيت سعرها بيترواح بين 280-295 جنيه وفجأه لقيت واحد بيبعها على 250 جنيه يبقى اكيد فى حاجه مش طبيعه فى المحل يبقى انا الغلطان لما اشترى منه لانها حاجه واضحه جدا او انا بحب المخاطره
ثانيا لازم يكون ليا نظره فى المحل يعنى مينفعش مثلا اروح لمحل تحت السلم واشترى منه واقول حاجته نظيفه او اروح مثلا لمول زى البستان واشترى منه اللى عامل زى العتبه وبعدين برده اشوف المحل عموما هى بتبان كمان من منظر المحل نفسه

وبالبنسبه للمشكله اللى حصلت لحضرتك
اكيد طبعا استفدت لما حصلت معاك مشكله زى دى على الاقل لما تحصل مشكله زى دى تانى لاقدر الله اول حاجه هاتعملها هاتبص على الماوس (السبب الاول)
يبقى منقدرش ننكر ان لولا المشاكل مكناش هنعرف حلها
تانى حاجه انا ايه فايده انى اقعد على الجهاز وانا مش فاهم حاجه فيه وابسط مشكله اخده واروح على المحل وعلى الضمان على طول والمحل يحللى المشكله من غير مافهم ايه اللى حصل استفدت ان الجهاز اتصلح لكن لو حصلت تانى معايا ايه اللى هايحصل ابقى كل شويه بقى رايح على الضمان وممكن تكون مشكله تافهه جدا
وان شاء الله هحاول اعمل موضوع يخص تحديد المشاكل الصادره من الهاردويير
واكيد برده هاحاول اعمل بنصيحه حضرتك بخصوص موضوع فى الشركات المحترمه فى التعامل من ناحيه الضمان لكن انا للأسف معنديش اسم اى شركه لان الحمد لله لم اضطر للذهاب لاى شركه بسبب الضمان
واخيرا شكرا على مرورك

vmidov
11-02-2009, 16:32
موضوع رائع و متميز جدا احيك عليه
انا ليا الشرف ان اسمي اتكتب في الموضوع دة
و انا اضافتي بسيطة جدا اذا قورنت باللي حضرتك كاتبه:)

و ارجو التثبيت لأهميته

يا باشا ده حقك مادام لي شك ى الموضوع يبقى لازم يذكر وإلا ابقى ........... :ah51:اخدت حقك يعنى
وبصراحه مش عارف اشكركم ازاى على الردود دى انا كنت فاكر الموضوع مش مهم لان مفيش اى حد قال رأيه فيه وكسلت اكمل فيه لكن بتشجيعكم دى ان شاء الله اكمل الموضوع :ah4:

BlacK ShaDoW
11-02-2009, 17:02
يا باشا ده حقك مادام لي شك ى الموضوع يبقى لازم يذكر وإلا ابقى ........... :ah51:اخدت حقك يعنى
عندك حق بس شفت انت الكارت الجامد اللي في الصورة دة:ah42:

MOMSAM
12-02-2009, 01:40
شكرا ليك لمشاركتك المفيده اخى العزيز
بالنسبه لان بعض الشركات لديها قطع معيبه بتبعيها بسعر ارخص بسبب عيبوها دى نقطه مهمه جدا
بس عايز اسالك سؤال لو انت نزلت تدور على بورده سعرها فى المحلات الغاليه 300 دورت عليها فى المحلات لقيت سعرها بيترواح بين 280-295 جنيه وفجأه لقيت واحد بيبعها على 250 جنيه يبقى اكيد فى حاجه مش طبيعه فى المحل يبقى انا الغلطان لما اشترى منه لانها حاجه واضحه جدا او انا بحب المخاطره
ثانيا لازم يكون ليا نظره فى المحل يعنى مينفعش مثلا اروح لمحل تحت السلم واشترى منه واقول حاجته نظيفه او اروح مثلا لمول زى البستان واشترى منه اللى عامل زى العتبه وبعدين برده اشوف المحل عموما هى بتبان كمان من منظر المحل نفسه

وبالبنسبه للمشكله اللى حصلت لحضرتك
اكيد طبعا استفدت لما حصلت معاك مشكله زى دى على الاقل لما تحصل مشكله زى دى تانى لاقدر الله اول حاجه هاتعملها هاتبص على الماوس (السبب الاول)
يبقى منقدرش ننكر ان لولا المشاكل مكناش هنعرف حلها
تانى حاجه انا ايه فايده انى اقعد على الجهاز وانا مش فاهم حاجه فيه وابسط مشكله اخده واروح على المحل وعلى الضمان على طول والمحل يحللى المشكله من غير مافهم ايه اللى حصل استفدت ان الجهاز اتصلح لكن لو حصلت تانى معايا ايه اللى هايحصل ابقى كل شويه بقى رايح على الضمان وممكن تكون مشكله تافهه جدا
وان شاء الله هحاول اعمل موضوع يخص تحديد المشاكل الصادره من الهاردويير
واكيد برده هاحاول اعمل بنصيحه حضرتك بخصوص موضوع فى الشركات المحترمه فى التعامل من ناحيه الضمان لكن انا للأسف معنديش اسم اى شركه لان الحمد لله لم اضطر للذهاب لاى شركه بسبب الضمان
واخيرا شكرا على مرورك

كلامك طبعاً كله منطقى جدا لكن البايعين عمرهم ما بيعملوا كده ده يادوبك ممكن ينز ل 10 او 15 جنيهه بالكتير جدا
وده كفيل انه يجيب الزبون تانى وده امر مايتحسش لان ده فرق لا يجعل الواحد يظن اى خطأ ولكن البائع نفس بيبقى عارف ان السعر ده مش موجود لان التوكيلات اصلا بتبقى وضعة حد ادنى للسعر اللى الموزعين هايبيعوا بيه
والسعر ده بيبقى معروف للتجار فالبائع عارف انك عمرك ما هتلاقى السعر ده رغم ان الفرق بسيط جدا
وهذه القطع فى الغالب لا تكون مضمونة من التوكيل اصلا والا كان البائع رجعها وخلاص .....لكن هى بتبقى جاية بعيد عن التوكيل ولذلك البائع عايز يخلص منها وهو عارف الطريقة كويس جدا

نقطة تانية العيب اللى ذكرته قد افكر فيه بعد هذه الحادثة ولكنه شيئ نادر جدا وغير منطقى اصلا بل ممكن الواحد مايصدقش الكلام الا لما يشوفه
معلش يعنى بالعقل الصوت ماله بالماوس
طبعا لاانا بقول ان العيب بيبقى لما يكون متداخل بيبقى التشخيص انا اقصد فى حالة جهاز اختبار او قطع اختبار
يعنى فى احيان كتير مش هاتقدر تبدل القطع بقطع من عندك عشان تعمل تجارب وتحدد العيب
وخصوصا ان دلوقتى الموديلات اتغيرت كتير
يعنى فى ايه ام دى وانتل ورامات لا تركب الا على انواع معينة من الماذر بورد ومجموعة مختلفة من المعالجات
وطبعا صعب جدا الواحد يبقى عنده جهاز من كل نوع ورامة والكلام ده عشان مجرد يعمل اختبارات
انا افترض ان فى الشركة بيبقى اسهل لسبب واحد هو انه ببساطة بيغير القطع بقطع من عنده لان الحاجة مخرجتش من عنده اصلا وهو بيغيرها على طول وبسرعة دون ما يحاول اصلا يدور على العيب وطبعا ده بيخليك ضامن انك واخد كل الجهاز سليم مبدئيا على الاقل

طبعا بالنسبة للشركات المحترمة اختلف معاك انها بقت تبان دلوقتى وطبعا المعاملة السيئة والاستخفاف بخبرتك
ومحاولة تبرير العيوب ده اللى اقصد بيه الشركة محترمة ولا لأ يعنى ممكن تكون شركة كبيرة ومش محترمة

وده قابلته كتير وانت لا تكتشف ذلك الا عند اول معاملة مع الصيانة بتحصل للواحد صدمة ......مهما كان حجم تعاملك مع المبيعات فجأة فى الصيانة بتلاقيهم ولا يعرفوك (ده عن تجربة شخصية )

والعكس برده يعنى فى شركة اسمها visa فى احدى مولات روكسى انا شوفتها وهى مساحتها صغيرة جدا لا تتعدى عشرة متر وهى بتبيع شاشات اسوس انا خوفت اشترى منها لانى قلت لو حصل حاجة هايقرفونى فى الصيانة
لكن لقيت ناس كتير بيشكروا فى معاملتها بعد كده رغم انها شركة صغير

اكيد ده كله لا يقلل ابداً من اهمية الموضوع بتناعك والنصايح الجميلة دى لكن انا بقول الكلام ده بس عشان الواحد يبقى وواخد باله برضه ويفكر برضه لو البائع بيضحك عليه

طبعا انا سعيد جدا بهذا النقاش وتقبل خاص تحياتى

| Fusion |
12-02-2009, 10:46
موضوع جميل.

بس لي تعليق على رقم 3

2-بعد تجميع كبر عدد من عروض الشراء قارن بينهم فى كل قطعه وليس فى الجهاز كله وسجل اقل سعر لكل قطعه مع اسم المحل
3-اشترى كل قطعه على حدا بارخص سعر لها من كل محل وذلك سيوفر لك الكثير (عن تجربه ) تستطيع الاستفاده بما وفرته لشراء اى شئ اخر او توفيرهبعد رقم 2, انا رأيي انك تروح لمحل واحد موثوق فيه و سمعته كويسة و توريله اقل الاسعار اللي جبتها في نفس
اليوم اللي لفيت فيه و انا متاكد انك هتشتري بالسعر المناسب و زيادة على كدا كذا حاجة مهمة جدا:

- تعامل فيه أمانة و احترام.

- ضمان حقيقي و مريح.

- خدمة ما بعد البيع ممتازة.

و ال 3 نقط دول انا حسيت بيهم بتجارب شخصية و بالتالي معنديش مشكلة اني ادفع شوية زيادة - لو في زيادة اصلا- كمقابل ليهم.
انت ممكن متحسش بقيمتهم و انت بتشتري, انما قدام لا قدر الله لو حصلت اي مشاكل,هتكون ضامن انه حقك مش هيروح عليك.

+ هتوفر عليك كل الخطوات -المهمة طبعا- دي عشان صاحب المحل نفسه هيكون اتاكد من كل دا قبلك:

CPU :تأكد ان العلبه مقفوله بص على الجوانب بتاعته ليكون مفتوح قبل كده ودى غالبا حاجه مبتحصلش لانك بتشترى BOX
MotherBoard: افتح العلبه من جوه اتأكد ان حاجاتها موجوده وان البورده موجوده جوه الكيس بتاعه ومتبرشمه
Ram: هتبقى موجوده فى علبه مستطيله وعليها لزقه عليها بيانتها واسم kingston اتأكد انها مقفوله بس
ملحوظه للرامه : لاتشتشرى رامه إلا بعلبتها متشتريهاش لوحدها كده (Tray)
VGA Card: اتأكد ان معاها كل حاجتها و ان كيسها متبرشم
HDD :الهارد بقى هتلاقيه فى كيس أسود متبرشم برده المهم انك تبص عليه كويس وتتأكد ان مفيش اى حاجه
مكسوره وخصوصا عند ال Sockets
و اتاكد ان الحاجة كلها عليها ملصق الوكيل

و ان شاء الله قريب, هعمل موضوع خاص بأفضل المحلات اللي بننصح بيها من خلال تجاربي و تجارب الأعضاء + هضيفهم للمجلة.

شكرا يا vmidov على الموضوع..

vmidov
12-02-2009, 13:03
كلامك طبعاً كله منطقى جدا لكن البايعين عمرهم ما بيعملوا كده ده يادوبك ممكن ينز ل 10 او 15 جنيهه بالكتير جدا
وده كفيل انه يجيب الزبون تانى وده امر مايتحسش لان ده فرق لا يجعل الواحد يظن اى خطأ ولكن البائع نفس بيبقى عارف ان السعر ده مش موجود لان التوكيلات اصلا بتبقى وضعة حد ادنى للسعر اللى الموزعين هايبيعوا بيه
والسعر ده بيبقى معروف للتجار فالبائع عارف انك عمرك ما هتلاقى السعر ده رغم ان الفرق بسيط جدا
وهذه القطع فى الغالب لا تكون مضمونة من التوكيل اصلا والا كان البائع رجعها وخلاص .....لكن هى بتبقى جاية بعيد عن التوكيل ولذلك البائع عايز يخلص منها وهو عارف الطريقة كويس جدا

كلامك سليم يا باشا وهى دى النقطه بالظبط اللى بنصح بيها اللى بيشترى انه يتأكد ان العلبه عليها علامه التوكيل لأن مفيش حد هيعرف يجيب ستيكر التوكيل عشان مش موجود إلا عند التوكيل نفسه ولو مضروبه بتبان برده

نقطة تانية العيب اللى ذكرته قد افكر فيه بعد هذه الحادثة ولكنه شيئ نادر جدا وغير منطقى اصلا بل ممكن الواحد مايصدقش الكلام الا لما يشوفه
معلش يعنى بالعقل الصوت ماله بالماوس
طبعا لاانا بقول ان العيب بيبقى لما يكون متداخل بيبقى التشخيص انا اقصد فى حالة جهاز اختبار او قطع اختبار
يعنى فى احيان كتير مش هاتقدر تبدل القطع بقطع من عندك عشان تعمل تجارب وتحدد العيب
وخصوصا ان دلوقتى الموديلات اتغيرت كتير
يعنى فى ايه ام دى وانتل ورامات لا تركب الا على انواع معينة من الماذر بورد ومجموعة مختلفة من المعالجات
وطبعا صعب جدا الواحد يبقى عنده جهاز من كل نوع ورامة والكلام ده عشان مجرد يعمل اختبارات
انا افترض ان فى الشركة بيبقى اسهل لسبب واحد هو انه ببساطة بيغير القطع بقطع من عنده لان الحاجة مخرجتش من عنده اصلا وهو بيغيرها على طول وبسرعة دون ما يحاول اصلا يدور على العيب وطبعا ده بيخليك ضامن انك واخد كل الجهاز سليم مبدئيا على الاقل

ده كلام سليم بس انت لو رحتله مش هايقلك حاضر ويغيرها قدامك لا ده لازم يقولك هايروح التوكيل الاول ويكشف عليه ويديله الدواء وبعدين يرجع لحضرتك بالسلامه وطبعا قليل جدا لما تلاقى واحد عدى على الضمان بتاعه اكتر من شهرين ويقولك ده عيب صناعه مع انه ممكن ميكونش عيبك انت بس هايقولك عيبك برده لكن هانصلحه عشان الضمان وياخد الحاجه يخربها (يعنى الاداء بتاعها هايتغير عن الاول ) بس المهم انه يديهالك شغاله وخلاص كده هو ده الضمان

طبعا بالنسبة للشركات المحترمة اختلف معاك انها بقت تبان دلوقتى وطبعا المعاملة السيئة والاستخفاف بخبرتك
ومحاولة تبرير العيوب ده اللى اقصد بيه الشركة محترمة ولا لأ يعنى ممكن تكون شركة كبيرة ومش محترمة

وده قابلته كتير وانت لا تكتشف ذلك الا عند اول معاملة مع الصيانة بتحصل للواحد صدمة ......مهما كان حجم تعاملك مع المبيعات فجأة فى الصيانة بتلاقيهم ولا يعرفوك (ده عن تجربة شخصية )

والعكس برده يعنى فى شركة اسمها visa فى احدى مولات روكسى انا شوفتها وهى مساحتها صغيرة جدا لا تتعدى عشرة متر وهى بتبيع شاشات اسوس انا خوفت اشترى منها لانى قلت لو حصل حاجة هايقرفونى فى الصيانة
لكن لقيت ناس كتير بيشكروا فى معاملتها بعد كده رغم انها شركة صغير[/quote]

انا مع حضرتك ان فى شركات ممكن شكلها ميديش ربع جنيه لكنها محترمه فى تعاملتها عشان كده انا مرديتش اعمم ان كل شركه بيكون شكلها كده تكون مش كويسه وقلت معظمهم بس

اكيد ده كله لا يقلل ابداً من اهمية الموضوع بتناعك والنصايح الجميلة دى لكن انا بقول الكلام ده بس عشان الواحد يبقى وواخد باله برضه ويفكر برضه لو البائع بيضحك عليه

طبعا انا سعيد جدا بهذا النقاش وتقبل خاص تحياتى[/quote]

ربنا يخليك ياباشا ده من زوقك وانا فعلا اسعد بالنقاش لان النقاش عموما لازم يفيد طرفى النقاش ده طبعا غير المستمعين

موضوع جميل.

بس لي تعليق على رقم 3
بعد رقم 2, انا رأيي انك تروح لمحل واحد موثوق فيه و سمعته كويسة و توريله اقل الاسعار اللي جبتها في نفس
اليوم اللي لفيت فيه و انا متاكد انك هتشتري بالسعر المناسب و زيادة على كدا كذا حاجة مهمة جدا:

- تعامل فيه أمانة و احترام.

- ضمان حقيقي و مريح.

- خدمة ما بعد البيع ممتازة.

و ال 3 نقط دول انا حسيت بيهم بتجارب شخصية و بالتالي معنديش مشكلة اني ادفع شوية زيادة - لو في زيادة اصلا- كمقابل ليهم.
انت ممكن متحسش بقيمتهم و انت بتشتري, انما قدام لا قدر الله لو حصلت اي مشاكل,هتكون ضامن انه حقك مش هيروح عليك.
+ هتوفر عليك كل الخطوات -المهمة طبعا- دي عشان صاحب المحل نفسه هيكون اتاكد من كل دا قبلك:

مع حضرتك فى كل الكلام ده وفعلا كل ده حاجه كويسه جدا لكن المشكله ان المحلات دى مابترضخش للأسعار اللى انا هاجيبها وساعتها بيقول اصل التوكيل والضمان مع ان المحل التانى اللى عنده بسعر اقل مع انه عنده نفس الحكايه التوكيل والضمان لكن السعر اقل يبقى ليه اجيب بالغالى ولو حتى كانت 5 جنيه

و ان شاء الله قريب, هعمل موضوع خاص بأفضل المحلات اللي بننصح بيها من خلال تجاربي و تجارب الأعضاء + هضيفهم للمجلة.

شكرا يا vmidov على الموضوع..

هو فعلا هايبقى موضوع 100 100 وياريت لو عندك فكره حاليا تقولنا على عناوين التوكيلات للمنتجات دى على اساس انى اضيفها هنا لو تسمح طبعا وتكون زى مرجع عشان
وكمان عشان الناس اللى يهمها الضمان قبل السعر تروح عليها على طول وتشترى منها ويبقى الضمان مباشر
ASUS
GIGABYTE
AMD
INTEL
WD
ATI
Nevidia
Kingston
واى توكيلات تانيه لو عنوانها موجود معلش هاتقل عليك شويه بس لو مش هتقدر مفيش اى مشاكل
والف شكر على المشاركه الجميله دى

vmidov
12-02-2009, 13:07
عندك حق بس شفت انت الكارت الجامد اللي في الصورة دة:ah42:
طبعا ياباشا فى حد مايخدش باله من الكارت الجامد ده
هو النوع ده انقرض تقريبا :ah38: مع الديناصورات صح؟
أو تقريبا (7100 كله الوبا) على رأى ام هنادى :ah21:

BlacK ShaDoW
12-02-2009, 17:16
طبعا ياباشا فى حد مايخدش باله من الكارت الجامد ده
هو النوع ده انقرض تقريبا :ah38: مع الديناصورات صح؟
أو تقريبا (7100 كله الوبا) على رأى ام هنادى :ah21:
الله يرحم أيام العز بالكارت دة من 3 سنين و انتاجه اتوقف من زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااان

meeezo333eg
12-02-2009, 17:25
انا بعمل حاجة ظريفة

اولا بلف على كل المحلات و اجمع ارخص اسعار لكل قطعة
اقارن الاسعار و اختار ارخص محل فى اغلب الحاجات
اروحله و افاصل معاه فى الحاجات اللى هيا اصلا رخيصة عنده
اقوله انا عايز بقى كذا و كذا بس انا شايفهم عند فلان ارخص من هنا فيقوم بايعهم بسعر ارخص واحد بس ما بعرفش افاصل فيهم بقى
و كده يبقى كله من مكان واحد و ممكن اعرف اخد اى هدية فى الاخر ماوس مثلا

hamada_hotline
12-02-2009, 17:38
الله ينور على الموضوع الجميل ده فعلا ناس كتيييييييييييير اوى مابتعرفش للاسف المعلومات ده كلها او معطمها وبيقعوا ضحية عدم المعرفه لشراء اى هارد وير وياريت الجزء ده يعمم فى المنتدى كله علشان الكل يستفيد بارك الله فيك الف شكر

Bulldozer FX
12-02-2009, 17:48
فعلا موضوع مفيد جدا اخى جزاك الله عليه كل خير

vmidov
14-02-2009, 12:24
الله يرحم أيام العز بالكارت دة من 3 سنين و انتاجه اتوقف من زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااان

قول للزمان ارجع يا زمان

انا بعمل حاجة ظريفة

اولا بلف على كل المحلات و اجمع ارخص اسعار لكل قطعة
اقارن الاسعار و اختار ارخص محل فى اغلب الحاجات
اروحله و افاصل معاه فى الحاجات اللى هيا اصلا رخيصة عنده
اقوله انا عايز بقى كذا و كذا بس انا شايفهم عند فلان ارخص من هنا فيقوم بايعهم بسعر ارخص واحد بس ما بعرفش افاصل فيهم بقى
و كده يبقى كله من مكان واحد و ممكن اعرف اخد اى هدية فى الاخر ماوس مثلا

فعلا فكره جامده جدا بس لو كل المحلات بتعمل بيها تبقى كويسه وبعدين انت محتاج تلاقى عنده 3 حاجات على الاقل ارخص من المحلات التانيه عشان تفاصله فى الباقى وده غالبا مابيحصلش

الله ينور على الموضوع الجميل ده فعلا ناس كتيييييييييييير اوى مابتعرفش للاسف المعلومات ده كلها او معطمها وبيقعوا ضحية عدم المعرفه لشراء اى هارد وير وياريت الجزء ده يعمم فى المنتدى كله علشان الكل يستفيد بارك الله فيك الف شكر

الله يخليك يا باشا وده المهم فعلا ان الناس اللى متعرفش الحاجات دى على الاقل ياخده فكره عنها عشان ميقعوش ضحيه للتاجر الجشع :ah51:

فعلا موضوع مفيد جدا اخى جزاك الله عليه كل خير

شكرا لك اخى العزيز