المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جنيه

الصفحات : 1 2 [3] 4 5

VOICEY2010
22-02-2009, 00:29
مش اكيد ان كل اللى بيدرس بياخد مصروفه من والديه خالص العمر بيفرق فى الخبرة بس انما فى اى حاجة تانية بتبقى كلها فروقات فردية بس وفى ناس بتشتغل وهى بتدرس عادى جدا جدا كمان ولا ايه؟

TheInfernal
22-02-2009, 00:31
بس انت عرفت منين انهم 10 جنيه؟
:p

VOICEY2010
22-02-2009, 00:41
و الأستاذ شريف كمان وعد بأن هذه التخفيضات اللي جاية من المصدر هتجد صدى مباشرة في مصر و انه هو كمان ملتزم بتوفير كل المنتجات عالية الجودة بال Full Packages بتاعتها مش زي أمريكا النسخ بتاعت سافير بتبقى Lite و انه كمان هيقلل في مكسبه

المهم التخفيضات توصل للناس للمستهلك يعنى ويحس بيه لان السكة طويلة للمستهلك شوية وعامة احنا منتظرين انما الثمار اللى شفناها لغاية دلوقتى فى ال toxic فقط ولا ايه وانا سالت السؤال دا مية مرة محدش رد هو مفيش اجابة ولا ايه

وبعدين هى دلوقتى امريكا بقت نص نص والنسخ اللى بتنزل فيها lite والنسخ اللى بتنزل مصر full package وشوية نقول احنا هنقارن نفسنا بامريكا ازاى هما فين واحنا لسا بدرى وبعدين على حد علمى والله اعلم ان الفرق بين ال lite و full package هو الحاجات اللى بتيجى مع الكرت زى بعض السيديهات الاصلية لبعض البرامج اللى استخدمها قليل ومش هتفرق مع المستخدم فى حاجة ولو دى اللى هخفض السعر مفيش مشكلةاحنا بنشترى كارت شاشة مش حاجة تانية يعنى مش هتفرق كتير مش عايزينها وياريت لو معلوماتى فيها حاجة غلط تصلحهالى ياريت بقى النسخ ال lite تنزل مصر عشان الاسعار تبقى زى نيو ايج

VOICEY2010
22-02-2009, 00:47
بس انت عرفت منين انهم 10 جنيه؟
:p

ماهى الخبرة بقى بتفرق هنا ولا ايه:) ايام زمان اصلها كانت جنيه واحد اكيد فاكرينه فالدنيا بتتغير بقى هنعمل ايه:eek:

زمان خالص بقى الله اعلم ياريت حد يحكيلنا:mad:انتو ادرى

HD5870X2
22-02-2009, 01:11
و الأستاذ شريف كمان وعد بأن هذه التخفيضات اللي جاية من المصدر هتجد صدى مباشرة في مصر و انه هو كمان ملتزم بتوفير كل المنتجات عالية الجودة بال Full Packages بتاعتها مش زي أمريكا النسخ بتاعت سافير بتبقى Lite و انه كمان هيقلل في مكسبه

المهم التخفيضات توصل للناس للمستهلك يعنى ويحس بيه لان السكة طويلة للمستهلك شوية وعامة احنا منتظرين انما الثمار اللى شفناها لغاية دلوقتى فى ال toxic فقط ولا ايه وانا سالت السؤال دا مية مرة محدش رد هو مفيش اجابة ولا ايه

وبعدين هى دلوقتى امريكا بقت نص نص والنسخ اللى بتنزل فيها lite والنسخ اللى بتنزل مصر full package وشوية نقول احنا هنقارن نفسنا بامريكا ازاى هما فين واحنا لسا بدرى وبعدين على حد علمى والله اعلم ان الفرق بين ال lite و full package هو الحاجات اللى بتيجى مع الكرت زى بعض السيديهات الاصلية لبعض البرامج اللى استخدمها قليل ومش هتفرق مع المستخدم فى حاجة ولو دى اللى هخفض السعر مفيش مشكلةاحنا بنشترى كارت شاشة مش حاجة تانية يعنى مش هتفرق كتير مش عايزينها وياريت لو معلوماتى فيها حاجة غلط تصلحهالى ياريت بقى النسخ ال lite تنزل مصر عشان الاسعار تبقى زى نيو ايج

النسخ اللي بتنزل هنا زي أوروبا

اللي بتنزل أمريكا مختلفة و دي عملية تسويقية اقليمية

أحب أقول لك المعلومة اللي حضرتك عايزها :

قبل الاتفاق مع كافة الأطراف من أوروبا الى دبي الى مصر كانت الأسعار ستصل للمستهلك كالتالي :

HD4830 1GB = 1025

HD4850 1GB = 1250

HD4870 TOXIC = 1925

و أسعارهم بعد الإتفاق كالتالي :

HD4830 1GB = 800

HD4850 1GB = 1100

HD4870 TOXIC = 1700

طبعاً القسم الأكبر كان تنزيلات مخصوصة من سافير أوروبا للسوق المصرية و الحمد لله ان ده علشان الشباب اللي كانوا في السيمنار كانوا فعلاً يشرفوا مصر

و علشان تتأكد ان مجهوداتنا فعلاً جعلتنا أفضل من أمريكا :

هاتلي في أمريكا سافير HD4830 1GB ;)

ده اللي موجود بس :

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102803&Tpk=Sapphire%20HD4830

و بص الصورة دي :

https://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/14-102-748-15.jpg

لاحظ حرف ال L في نهاية رقم الموديل

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102748R

في حين ان النسخ اللي عندنا زي أوروبا و آخرها حرف R

L = Lite

R = Retail

و طبعاً أنا شرحت قبل كده مشكلة ال TOXIC مع الجمارك

ماهى الخبرة بقى بتفرق هنا ولا ايه:) ايام زمان اصلها كانت جنيه واحد اكيد فاكرينه فالدنيا بتتغير بقى هنعمل ايه:eek:

زمان خالص بقى الله اعلم ياريت حد يحكيلنا:mad:انتو ادرى

لأ و حياتك أنا عدت عليا أيام المصروف ال 10 ساغ و كنت بحوش منه علشان أشتري قصص رجل المستحيل و ملف المستقبل في منتصف الثمانينات :)

VOICEY2010
22-02-2009, 01:30
طب يعنى حضرتك حاجة بالعقل كدا لما كان 4830 ينزل ب 1025 مين فى الدنيا عاقل كان هيشتريه والشركة هتنزله لمصر اغلى من العالم كله بالشكل الرهيب دا وبعدين حضرتك لما يبقى SAPPHIRE HD 4850 1GB GDDR3 Dual Slot Fansink (https://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php?gpid=249&grp=3) ب 1100 هل يعقل ان الكارت الاقل منه ينزل اغلى منه واقل بفارق كبير وكمان اقا من ال 512 من جيجا بايت بتبريد زالمان ال4850 النسخة ال 512 اللى هى ب 900 او 850 فى الحدود دى طبعا مش المستهلك الخسران هما لايمكن كانو يبيعوا بالسعر دا ولا ايه يعنى مكنش هيبقى فى خيارات الشراء عند الناس خالص

بصراحة مش عارف بس هما متاخرين كدا للدرجادى لا احنا احسن بكتير:D من غير مادور مش كل اللى موجود على نيو ايج هو الموجود فى السوق الامريكى فقط ودى حاجة معروفة طبيعى جدا بس عامة عندهم على مااعتقد الباور كلر فى منه الواحد جيجا واكيد السافير يعنى ولا احنا فعلا عدينا خلاص وبقينا احسن منهم:rolleyes:

:D:D

لأ و حياتك أنا عدت عليا أيام المصروف ال 10 ساغ و كنت بحوش منه علشان أشتري قصص رجل المستحيل و ملف المستقبل في منتصف الثمانينات :)

مش زى دلوقتى ميزاينيتك كام للجهاز يقولك 5000 جنيه :D

tiito2005
22-02-2009, 01:42
هو انا معرفش ردك ايه اللى انت قولته بس هو اكيد رد مخالف عشان كدا الادارة شالته بس لان انا انسان محترم مش هرد عليك ايا كان المشاركة اللى اتمسحت فيها ايه بس عامة انا عايز اعرف هو الموضوع متاخد شخصى كدا ليه

ايوه فعلا انته انسان محترم وانا مش كده فما ينفعش ترد عليه وتقلل من نفسك طبعا

وانا مبكلمكش على انك تاجر ولا حاجة الله اعلم نحن لا نرمى الناس بالباطل ياسيد tiito2005 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=8492):D بس بردوا رد الجمارك دا اتقال كتير قبل كدا وردينا عليه مليون مرة ونلف نلف ونرجعله يعنى المفروض قبل ماحضرتك ترد تراجع المشاركات اللى قبل كدا مش نعيد الرود من الاول فا مش قصة هى نبتدى من الاول بس عامة ياريت اعرف برضو الرد اللى اتمسح من الادارة دا كان فيه ايه وخاصة انه عنى ولو الادارة كانت شايفة ان ردى الاولانى مخالف كانت مسحته بردوا

انا شفتك متعنت فى رايك وشايفه قران منزل من عند الله حاولت افهمك انته ثرت ورديت بطريقة مش كويسة
وعلى العموم ردى المحذوف مفيهوش اساءة ليك ومش هاكتبه تانى احتراما لمستر محمد

وياريت كل الناس تبقى عارفة ان الخلاف فى الراى لايفسد للود قضية

متاكد من الجملة دى

لانها مش مسالة شخصية اعتقد ان انا عايز صالح الناس كلها المستهلك والتاجر مش صالح حد واحد من الطرفين والمفروض ان دا يكون هدفك انت كمان وهدف الجميع فى المنتدى ولا ايه؟

اكيد مش مسالة شخصية لانى ما اعرفكش علشان احكم عليك بس فى ناس كتير هنا والحمد لله تعرفنى وتعرف انى مش باتكلم جدالا كده وخلاص وانا لو شايف كلامك وحملتك منطقيه كنت هاكون اول واحد معاك بس شايف هدف كويس بس مش منطقى وصعب تحقيقة فى الظروف دى يبقى اى حاجة اضراب اضراب (هيه شوطة فى البلد ولا ايه)
طب ليه ما عملتش حملة عن اسعار الانترنت مثلا ؟؟.......

يعنى انا دخلت الموضوع ورديت علشان اسخر من الموضوع والكاتب والمشاركين كمان.... !!!!
ده شىء مستفز جدا

ده كان ردى عليك لما بتقولى احترم عقول الناس بردودك وقلت كده على سبي السخرية

وعامة مشكور لزوقك فى الرد وياريت تقرا المشاركة القديمة بتاعتى كويس انا بقول الردود اللى ملهاش معنى هى سخرية من الاعضاء يعنى مينفعش حد يسالك مثلا الساعة كام فتقوله يدوب تلحق او اى رد مش منطقى لان دا يعتبر سخرية من اللى قدامك لالن موضوع الجمارك دا بقى مش منطقى باكثر من دليل واتكلمنا فيه كتير ان ازاى الجمارك دى مبتفرقش فى الهاردات بل وفى سعر البروسيسور نفسه مثلا q6600 كان ب 1050 فجاة بقى ب 1150 وسعره ثابت بره حاجات كتير انا مش عايز اتكلم فى تفاصيل تانى
انا نفسى اعرف انته حملتك ضد ايه بالظبط ان الحاجة ب100$ = 550 جنية ولا عدم ثبات الاسعار ولا جشع التجار مش بعيد تكون ضدى انا شخصيا بس زى ما مستر مينا قالك توقيت الحملة جه غلط بعد ما السوف ابتدى يتظبط وبتنزل تلاقى حاجات ما كناش نحلم بيها وباسعار معقولة تيجى وتقول لا (يا الكل يا بلاش) خليك منطقى وما تحاولش تسبق الاحداث الناس اتعلمت وابتدت تفهم ومافيش نصب( زى زمان )فى مجال الهاردوير وفيه تحسن ملموس لكتير مننا الا لو انته ما تعرفش حاجة زى دى يبقى ساعتها اعذرك

وعامة مشكور مرة لردك المستفز بما انك قلتها ومفيش تعليق من الادارة يبقى اذن الكلمة دى مش ضد قوانين المنتدى ولا حاجة
دا شىء مستفز فعلا

.....:cool:

HD5870X2
22-02-2009, 02:07
طب يعنى حضرتك حاجة بالعقل كدا لما كان 4830 ينزل ب 1025 مين فى الدنيا عاقل كان هيشتريه والشركة هتنزله لمصر اغلى من العالم كله بالشكل الرهيب دا وبعدين حضرتك لما يبقى SAPPHIRE HD 4850 1GB GDDR3 Dual Slot Fansink (https://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php?gpid=249&grp=3)ب 1100 هل يعقل ان الكارت الاقل منه ينزل اغلى منه واقل بفارق كبير وكمان اقا من ال 512 من جيجا بايت بتبريد زالمان ال4850 النسخة ال 512 اللى هى ب 900 او 850 فى الحدود دى طبعا مش المستهلك الخسران هما لايمكن كانو يبيعوا بالسعر دا ولا ايه يعنى مكنش هيبقى فى خيارات الشراء عند الناس خالص

بصراحة مش عارف بس هما متاخرين كدا للدرجادى لا احنا احسن بكتير:D من غير مادور مش كل اللى موجود على نيو ايج هو الموجود فى السوق الامريكى فقط ودى حاجة معروفة طبيعى جدا بس عامة عندهم على مااعتقد الباور كلر فى منه الواحد جيجا واكيد السافير يعنى ولا احنا فعلا عدينا خلاص وبقينا احسن منهم:rolleyes:

:D:D

مش زى دلوقتى ميزاينيتك كام للجهاز يقولك 5000 جنيه :D

هو حضرتك بتفكر في اللي بتكتبه قبل ما تكتبه ؟!

ال HD4850 1GB كان هيبقى ب 1250 جنيه و أظن كلامي واضح :rolleyes:

بدل من كلمة شكر (مش ليا لكن للناس كلها) نلاقي الأسلوب ده ؟!

غريبة فعلاً

لك الله يا مصر من "أجيالك" الجديدة :(

و بعدين حضرتك مش بتتعب نفسك أساساً انك تدور يبقى ازاي تشارك في حملة ؟؟؟؟!!!!

مفيش غير ال MSI HD4830 1GB :

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814127402&Tpk=HD%204830%201GB

بسعر 770 جنيه مصري .................. روح أمريكا اشتريه ووفر ال 30 جنيه بدل ما تحس انك اتنصب عليك في تمنه هنا !!!!!!!

و اتفضل يا سيدي آدي أمريكا كلها مفيهاش ال Sapphire HD4830 1GB

https://www.pricegrabber.com/hd4830/products.html/form_keyword=HD4830/st=query

VOICEY2010
22-02-2009, 02:11
وياريت كل الناس تبقى عارفة ان الخلاف فى الراى لايفسد للود قضية
متاكد من الجملة دى

طبعا متاكد منها وعلى فكرة بجد الموضوع مش شخصى بينى وبين اى حد فى المنتدى نهائيا الا لو انت شايف حاجة تانية بقى دى ترجعلك انت

مش هرد عليك ايا كان المشاركة اللى اتمسحت فيها ايه

لو تلاحظ ان قايل لانى معرفش المشاركة اللى اتمسحت كان فيها ايه وخاصة مع الشرح لاحد المصطلحات اللى اتقالت فى المنتدى انا معرفش مين اللى قالها وانا مقلتش انت محترم او مش محترم لان زى ماقلتلك نحن لانرمى الناس بالباطل:D لانى مشفتش المشاركة اللى اتمسحت يعنىوبعدين انا متعملتش معاك شخصيا او اى حد فى المنتدى هنا بس واضح ان معظهم ناس محترمين زى ماقلت قبل كده وطبعا يشرفنى ان احنا نكون اصدقاء فى المنتدى هنا وهدفنا هو الافادة افادة الناس كلها سواء مستهلكين او تجار مش تجار بس كما هو الوضع على طول الخط واعتقد ان المفروض يكون هو دا هدف الناس فى المنتدى وعايز الناس كلها تعرف حاجة صغيرة طب مااسهل حاجة كان ممكن انى اشترك وابقى عضو سلبى من بتاع مشكوووور ومليش موقف فى اى حاجة وكان الناس كلها هتحبنى ولا هيبقى فى اى مناقشات او حاجة ولا اى زعل عامة انا من ناحيتى مش زعلان من حد ولا حاجة انما انا كان ليا وجهة نظر انا شايف انها صح ومش قادر اقتنع بوجهة نظرك مثلا ايه المشكلة انت بتدافع عن وجهة نظرك وانا بداف عن وجهة نظرى ايه المشكلة انما فين الخلاف الشخصى مفيش طبعا عشان انت مبتدافعش عن نفسك لانك مش فى موضع اتهام ولا انا فاستحالة يكون فى حاجة شخصية بينى وبينك او بينى وبين اى حد من الاعضاء

انا نفسى اعرف انته حملتك ضد ايه بالظبط ان الحاجة ب100$ = 550 جنية ولا عدم ثبات الاسعار ولا جشع التجار مش بعيد تكون ضدى انا شخصيا بس زى ما مستر مينا قالك توقيت الحملة جه غلط بعد ما السوف ابتدى يتظبط وبتنزل تلاقى حاجات ما كناش نحلم بيها وباسعار معقولة تيجى وتقول لا (يا الكل يا بلاش) خليك منطقى وما تحاولش تسبق الاحداث الناس اتعلمت وابتدت تفهم ومافيش نصب( زى زمان )فى مجال الهاردوير وفيه تحسن ملموس لكتير مننا الا لو انته ما تعرفش حاجة زى دى يبقى ساعتها اعذرك

انا ضد اى حاجة غلط فى دول كلهم والمفروض انتو كمان ولا ايه؟ وبعدين الى حد ما فى تحسن ملموس بس وبعدين نقف مكاننا منتحركش ليه تتحرك خطوة وتجيب كرسى وتقعد وتقول انا تعبت ولا تقول ارجع الخطوة دى احسن المشوار طويل كلنا عايزين الاحسن ليه لا قلى سبب واحد يمنع ؟
الا لو انته ما تعرفش حاجة زى دى يبقى ساعتها اعذرك

مش عارف حاجة زى كدا ليه هى سر يعنى لا متقلقش عارفها بس زى مقلتلك فوق وبلاش اسلوب اعذرك دا والحاجات دى انا طبعا مش خبرة رهيبة فى مجال الكمبيوتر بس على الاقل بتعامل مع الكمبيوتر بقالى 10 سنين وعارف الاسعار زمان ودلوقتى من ايام البنتيوم 2

وفعلا الموضوع مش شخصى لان لا انا ولا انت مستفيدين حاجة من الكلام دا كله الا لو الاسعار نزلت هنستفاد كلنا والسوق هيتطور وعامة ياريت يبقى الاسلوب بينا عادى من غير اى زعل ولا حاجة وزى ماقلت انا يشرفنى ان نبقى كلنا اصدقاء وكل حاجة طالما العلاقة بينا مبنية على الاحترام لان فعلا معظم الناس هنا ناس محترمين واخلاق

VOICEY2010
22-02-2009, 02:29

غريبة فعلاً

فعلا غريبة اصل الجيال الجديدة دى غريبة هو حضرتك فاكر انت بتكلم واحد عنده كام سنة مش عارف الحقيقة

بفكر ازاى فى ايه حضرتك زى ماكون بتقولى ان 3650نازل ب 500 و4670 نازل ب 250 جنيه المفروض مستغربش وعادى جدا وماله

اه والله بفكر فيه زى كل الناس عادى جدا الا لو حضرتك شايف غير كدا

وايه االى مش منطقى فى اللى انا كاتبه ان بعد اللى حضرتك كاتبه دا مكتبتش 6 \7 مشكوور للناس كلها ومنساش طبعا عامل عرفة الملابس لان دور مهم جدا فى الملاعب المصرية بجد ياريت حضرتك تشرحلى وجهة نظرك
حضرتك سعر 4830 ال 512 من سافير حوالى 577 جنيه مصرى ولانه مبيفرقش حاجة فى الاداء عن الواحد جيجا غير فرق بسيط جدا فالواحد جيجا مش موجود من سافير لغلو سعره مع الفارق البسيط اللى بيقدمه انما لما نزل مصر بقى عشان احنت متقدمين عن امريكا بكتير امريما بينزل فيها النسخة ال lite عشان هما ناس عمليين يشتروا كار شاشة مش سديهات وبرامج لان هما عارفين الصح وبيعملوه

وعامة ياريت حضرتك بردوا متخدش الكلام على محمل شخصى

ولو الموضوع دا اللى هيزعل الناس منى بناقص الموضوع:D:D دا مش قصة لان مش عايز حد يزعل منى بسبب حاجة فيها مصلحة للناس وبجد والله انا مش عايز يكون يكون فى زعل بينى وبين اى حد بسبب الموضوع دا او اى موضوع اخر وياريت يكون الكلام دا واصل للناس كلها

والسلام ختام عشان انا تعبت من كتر الكتابة

فوزان
22-02-2009, 03:13

غريبة فعلاً

فعلا غريبة اصل الجيال الجديدة دى غريبة هو حضرتك فاكر انت بتكلم واحد عنده كام سنة مش عارف الحقيقة

بفكر ازاى فى ايه حضرتك زى ماكون بتقولى ان 3650نازل ب 500 و4670 نازل ب 250 جنيه المفروض مستغربش وعادى جدا وماله

اه والله بفكر فيه زى كل الناس عادى جدا الا لو حضرتك شايف غير كدا

وايه االى مش منطقى فى اللى انا كاتبه ان بعد اللى حضرتك كاتبه دا مكتبتش 6 \7 مشكوور للناس كلها ومنساش طبعا عامل عرفة الملابس لان دور مهم جدا فى الملاعب المصرية بجد ياريت حضرتك تشرحلى وجهة نظرك
حضرتك سعر 4830 ال 512 من سافير حوالى 577 جنيه مصرى ولانه مبيفرقش حاجة فى الاداء عن الواحد جيجا غير فرق بسيط جدا فالواحد جيجا مش موجود من سافير لغلو سعره مع الفارق البسيط اللى بيقدمه انما لما نزل مصر بقى عشان احنت متقدمين عن امريكا بكتير امريما بينزل فيها النسخة ال lite عشان هما ناس عمليين يشتروا كار شاشة مش سديهات وبرامج لان هما عارفين الصح وبيعملوه

وعامة ياريت حضرتك بردوا متخدش الكلام على محمل شخصى

ولو الموضوع دا اللى هيزعل الناس منى بناقص الموضوع:D:D دا مش قصة لان مش عايز حد يزعل منى بسبب حاجة فيها مصلحة للناس وبجد والله انا مش عايز يكون يكون فى زعل بينى وبين اى حد بسبب الموضوع دا او اى موضوع اخر وياريت يكون الكلام دا واصل للناس كلها

والسلام ختام عشان انا تعبت من كتر الكتابة

بصراحة انا من راي العضو تماما حضرتك اول واحد عارف ان مافيش فرق اداء يذكر ما بين4830 512 و1 جيجا فلية سافيير تفكر تنزل سالنسخة الجيجا هنا فشخرة علي الفاضي:ah19::ah19: كان اولي تنزل النسخة الليت:ah17: ب600 جنية مثلا وكان الكل مستفيد

تحياتي

HD5870X2
22-02-2009, 03:59
بصراحة انا من راي العضو تماما حضرتك اول واحد عارف ان مافيش فرق اداء يذكر ما بين4830 512 و1 جيجا فلية سافيير تفكر تنزل سالنسخة الجيجا هنا فشخرة علي الفاضي:ah19::ah19: كان اولي تنزل النسخة الليت:ah17: ب600 جنية مثلا وكان الكل مستفيد

تحياتي

المشكلة أكبر مما تتخيلوا

لو كانت الأمور واضحة كده يبقى ليه المصانع بتصنع النسخ ال 1 جيجا من الأساس ؟ :rolleyes:

المشكلة ان ال 512MB وقف انتاجه تماماً و دي سياسات الشركات و المصانع الكبرى و احنا ملناش دعوة بيها ما دام هيوفرولنا النسخة ال 1 جيجا بنفس سعر ال 512 زي حالة ال HD4670 1GB أو أرخص ب 100 جنيه في حالة ال HD4830 1GB

فوزان
22-02-2009, 04:34
بس حضرتك مش متفق معايا ان الكرت ميستهلش 800 جنية لانة زيادة 100 جنية والواحد يجيب HD4850 512 بتاع جيجا بيت لو لسة موجود طبعا

The JoKeR
22-02-2009, 04:41
اهلين عمو مينا :D , عامل اية ؟

فين بس تعدد المنتجات اللى انت بتقول علية ؟

مثلا انا عايز اجمع جهاز على الشكل التالى :

GA EP45 UD3P
Quad Q9650
OCZ Reaper HPC 4GB 2 x 2GB DDR2 1066
CPU Cooler Thermaltake CL-P0464 80mm
Power Supplies Thermaltake
Western Digital Caviar Black WD 640GB
Thermaltake Armor Series Full Tower
SAMSUNG T220 Black LCD 22

تقدر تقولى اية اللى متوفر هنا من القطع المذكورة اعلاة ؟

هقولك انا الحاجة الوحيدة المتوفرة Q9650 وزيادة 800 جنية عن برا :D

فوزان
22-02-2009, 05:37
دة غير hd 5850x2 غير موجود!!

zo0omaa2
22-02-2009, 21:52
النسخ اللي بتنزل هنا زي أوروبا

اللي بتنزل أمريكا مختلفة و دي عملية تسويقية اقليمية

أحب أقول لك المعلومة اللي حضرتك عايزها :

قبل الاتفاق مع كافة الأطراف من أوروبا الى دبي الى مصر كانت الأسعار ستصل للمستهلك كالتالي :

HD4830 1GB = 1025

HD4850 1GB = 1250

HD4870 TOXIC = 1925

و أسعارهم بعد الإتفاق كالتالي :

HD4830 1GB = 800

HD4850 1GB = 1100

HD4870 TOXIC = 1700

طبعاً القسم الأكبر كان تنزيلات مخصوصة من سافير أوروبا للسوق المصرية و الحمد لله ان ده علشان الشباب اللي كانوا في السيمنار كانوا فعلاً يشرفوا مصر

و علشان تتأكد ان مجهوداتنا فعلاً جعلتنا أفضل من أمريكا :

ده اللي موجود بس :

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102803&Tpk=Sapphire%20HD4830

و بص الصورة دي :

https://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/14-102-748-15.jpg

لاحظ حرف ال L في نهاية رقم الموديل

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102748R

في حين ان النسخ اللي عندنا زي أوروبا و آخرها حرف R

L = Lite

R = Retail

و طبعاً أنا شرحت قبل كده مشكلة ال TOXIC مع الجمارك

يا عم كفاية بقة كفاية بقة حرام انت ليه بتدافع يعني ؟ ، ليه بتدافع عن التجار ؟ ، انت ليه زعلان اننا عايزين ننزل الاسعار ؟
هيا دي حاجة تزعل ؟ وعلي فكرة انا هو هو zo0omaa

HD5870X2
22-02-2009, 23:54
يا عم كفاية بقة كفاية بقة حرام انت ليه بتدافع يعني ؟ ، ليه بتدافع عن التجار ؟ ، انت ليه زعلان اننا عايزين ننزل الاسعار ؟
هيا دي حاجة تزعل ؟ وعلي فكرة انا هو هو zo0omaa

يا سيدي الفاضل

أنا مش بدافع عن أي حد ببساطة لأن مليش مصلحة مع أي حد و ده لسبب بسيط

أنا من سوهاج

و عايش في سوهاج

و هفضل طول عمري في سوهاج

أنا قلت لك كل اللي حصل

و لو حضرتك مش مقتنع

يبقى ده براحتك

لو دورت على مشاركاتي هتفهم ان مصلحتي الأولى و الأخيرة هي مع المستخدمين

و قلت 1000 مرة قبل كده اني متضايق من أسلوبك لأنك شككت في ناس محترمة محمد wmgc و أنا بنظبط معاهم من شهور علشان يحسنوا الأسعار و جيت أنت بوظت الدنيا

شكراً على اندفاعك

:rolleyes:

و بعدين أنا لما بكتب حاجة بكتبها بأدلة و لو حضرتك عايز تناقشعا اتفضل لكن بلاش أسلوب الشخصنة و تعويم المسائل

zo0omaa2
23-02-2009, 10:05
.........................

The JoKeR
23-02-2009, 10:09
..........................

zo0omaa2
23-02-2009, 11:02
وبعدين لو كانت الانسخ اللي بتنزل هنا زي نسخ اوربا ..... ولو كانت نسخ اوربا اغلي في السعر من نسخ امريكا ...... طيب ليه بقة هما بيجيبوا النسخ بتاعت اوربا مايجيبوا النسخ الرخيصة ... يعني يبقيادامهم النسخ الرخيصة والنسخ الغالية يجيبوا النسخ الغالية ..... وماتقوليش ان هم عملوا كدة عشان دة احسن من دة ومشعارف ايه لاننا هنا في مصر التجار والوكلاء مش بيهتموا خالص خالص بجودة المنتجات اللي بيستوردوها ..... الاستاذ هاني قيل كدة قالي انهم هنا في مصربيست,ردوا في كل حاجة اقل حاجة عشان تبقي ارخص في السعر وتمشي في السوق وتتباع ... كل دة وانا بفترض ان نسخ اوربا اغلي .... ثانيا ً احنا اشعرفنا ان اللي هنا نسخ اوربا مش امريكا .. يعني ايه الدليل ؟
ثالثا ً: انا عايز اشوف كدة علي النت النسخة الـ 100243R (مافيش حاجة اصلا ً اسمها كدة) وكمان سعرها في اوربا كام ;) ؟

ELSHEPY
23-02-2009, 22:46
موضوع جميل جداً
وللعلم إليكم بعض الأجهزة وأسعارها في الخارج وأسعارها في مصر
جهاز لابتوب ACER 8930
يباع في الخارج 1200$ يعني 6700 جنيه مصري وفي مصر 10000 جنيه مصري
بروسيسور CORE 2 QUAD 9650
يباع في الخارج 316 $ حوالي 1770 جنيه مصري ويباع في مصر 3700 جنيه
هذه بعض إستغلالت التجار وللعلم
الأسعار التي يحصلون عليها التجار المصرين أقل بكثير جداً من التي يحصل عليها الأجانب
لماذا؟
لأنهم يحصلون على الفرز الأول أما التجار المصرين يحصلون على أسوء شيء
كما إنهم لا يدفعون أي جمارك فقط ضريبة المبيعات والتي هيا أقل بكثير من التي يدفعها الأوربيين والأمريكين
ومع ذالك الأسعار نار نتيجة جشع التجار
ولمعرفة أكثر ماذا يكسب التجار في مصر
إليكم أحد التوكيلات وهو شركة شمال أفرقيا
تستورد مازر بورد بسعر 5$ خمسة دولارت فقط حوالي 28 جنيه
وتبيعها جملة بسعر 300 جنيه وتصل إلى المستهلك بسعر 450 جنيه
هل رأيت ما مدى جشع المستورد والتجار
لعنة الله على كل محتكر
وكل لص يأكل أموال الناس بالباطل
وللعلم فقد كنت نويت تجميع ما لا يقل عن ثلاثة أجهزة
وقد تراجعت حينما رئيت الأسعار في عدة مواقع منها
EBAY
AMAZON
وحنما رأيت الأسعار في مصر
وعندما علمت الأسعار التي يحصل عليها الوكلاء في مصر
من أصدقائي
قررت عدم الشراء على الإطلاق من مصر
وللعلم أكثر هذا الإستغلال ليس في مجال الكمبيوتر فقط
ولكن في كل مجالات التكنولوجيا أو المكينات وقطع غيارها
فقد أستوردنا ألات من خلال الإنترنت عن طريق أحد أقربائي
الذين يعملون في الخارج بسعر 800 جنيه
في حين الوكيل في مصر يبيعها بسعر 9000 جنيه
يعني أكثر من 10 أضعاف سعرها في الخارج

Mubarak
23-02-2009, 22:57
إليكم أحد التوكيلات وهو شركة شمال أفرقيا
تستورد مازر بورد بسعر 5$ خمسة دولارت فقط حوالي 28 جنيه
وتبيعها جملة بسعر 300 جنيه وتصل إلى المستهلك بسعر 450 جنيه
هل رأيت ما مدى جشع المستورد والتجار
لعنة الله على كل محتكر

وكل لص يأكل أموال الناس بالباطل

مذربورد بقيمة 5 دولارات؟
نحن بحاجة لمتابعة بعض مشاركاتك بسبب قصة المذربورد الذي بقيمة 5 دولار.

ELSHEPY
23-02-2009, 23:24
مذربورد بقيمة 5 دولارات؟

نعم بالفعل 5$ خمسه دولار فقط
هذا هوا السعر الذي يحصل عليه التوكيل وزالك لعدة أسباب
أولاً الفرز ليس الأول بل أسوء فرز هذا لو حصل على أصل المونتج
ولكن في الصين يعطوك الجودة حسب السعر الذي تريده
أما عن المازر بورد فهيا FOXCON على ما أتذكر
وعلى ما أتذكر منذ فترة
سعر كروت الموديم فهم يحصلون عليها بسعر 50 سنت يعني جنيهان وثمنون قرش
وتباع جملة على أتذكر 25 جنيه
هذه بعض الأسعار التي وقعت في يدي بالصدفة
كي تعلمو ما وصل إليه جشع التجار في مصر وهذا الحال ينطبق على كل السلع التي يتم إستيردها من الخارج
فأصبح السوق هوا مبدأ أدفع لكي تحتكر
وإذا أردتم قصة أخرى عن ما مدى ما وصل إليه الفساد التجاري في مصر لأخبرتكم
فقد حصلت على معلومة جيدة من أحد المستوردين الشرفاء الذين يعملون في المجال الذي أعمل به
لكن هذا المنتدى ليس سياسي ولا استطيع كتابة أكثر من ذالك
وأنا مع المقاطعة وهذه الأيام كل مصر مشغولة بالدراسة
وهيا أفضل وقت للمقاطعة ليست أسبوع أو إثنين ولكن طوال فترة الدراسة
وعلى الأقل بعد بداية الأجازة بشهر
حتى تؤتي بثمارها

ELSHEPY
23-02-2009, 23:55
وهذا رابط لبروسيسور CORE 2 QUAD 9650
أنظرو يباع في أمزون بسعر كام ويباع في مصر بكام
https://www.amazon.com/Intel-1333MHz-LGA775-Quad-Core-Processor/dp/B001D86S3G/ref=pd_cp_e_1?pf_rd_p=413863501&pf_rd_s=center-41&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B0012WDMNC&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=090MS8X1A3P3YKMFBKJ2

وفي مصر 3700 جنيه

zo0omaa
24-02-2009, 01:12
انا معالك في كل كلمة قلتها

فوزان
24-02-2009, 05:00
وعلى ما أتذكر منذ فترة
كي تعلمو ما وصل إليه جشع التجار في مصر وهذا الحال ينطبق على كل السلع التي يتم إستيردها من الخارج
فقد حصلت على معلومة جيدة من أحد المستوردين الشرفاء الذين يعملون في المجال الذي أعمل به
حتى تؤتي بثمارها

علي ما اظن حضرتك تقصد تلك البورده بشبس intel 865 او sis 661انتشروا في مص منذ 3 سنين وكانوا مثال لسوء الصناعة اعتقد ان من امتلكهم قد القاهم في القمامة منذ ان اشتراها:ah42::ah42:

الله يرحمنا

فوزان
24-02-2009, 05:02
ملحوظة

انا والله راضي بنسخ أمريكا:)

SeeNoEvil
24-02-2009, 15:29
فين البورده اللي ب5 دولار دي؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
ياريت منتكلمش كدا من غير دليل

والاسعار وقعت في ايدك بالصدفه ازاي يعني
متدينا مصدر للكلام ده كده يمكن نستفيد احنا كمان!!!!

لا والعجيب اكتر الاخ زوما بيقوله معاك في كل كلمه قولتها!!!!
كده وخلاص يعني معاه في اي حاجه

alayoubi
24-02-2009, 17:16
مذربورد بقيمة 5 دولارات؟

فعلا شيء مضحك أن نصدق كل ما يقال لنا .
لأن بالعقل:
تكلفة مكونات المذربورد + تجميعها + تغليفها بالكرتون + الأيدي العاملة = أكثر من هذا المبلغ بكثير .

Mubarak
24-02-2009, 19:55
وعلى ما أتذكر منذ فترة
حتى تؤتي بثمارها

من فضلك وفر لنا معلومات أكثر، لأن هذا أمر لا نصدقه حتى يثبت بأدلة.
على الاقل عناوين الشركات الصينية التي مستعدة توفر مذربورد بهذه القيمة.