المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جنيه

الصفحات : 1 2 3 [4] 5

Salem AL Fituri
24-02-2009, 20:39
أود التعقيب هنا على كلام العضو ELSHEPY حول وجود لوحة بـ 5 دولار وهو شيء ممكن لأن قد تكون مخزون زائد من شركات التجارة الكبير في الصين(خردة) مثلاً حيث لم يستطيعو بيعها باي سعر فياتي اليها تجارنا ويشتروها باي سعر رخيص جملة .
بل أن أحد الأصدقاء له علاقات ببعض التجار هنا في ليبيا قال لي أن التجار يذهبون الى مصانع غير مرخصة (غير قانونية) بالصين تقوم بانتاج منتجات مقلدة لكل شيء مدربوردات بروسسرات كروت شاشة ذواكر ..وهذه المصانع لا تدفع لا ضرائب ولا ثمن رخصة التصنيع من الشركات الأم . هؤلاء .التجار يشروا منهم هذه البضائع بسعر رخيص جداً ويبيعوها في السوق بسعر ارخص قليلاً من سعر البضاعة الاصلية حتى لا يشك بهم احد.
. بل أن بعض هؤلا التجار مشهورين ويتعامل معهم عدد كبير من الزبائن ...
الحق الحاجات هادي مايقدر واحد يعرفها الا لمن يكون جزء من هذه العصابات ......

ELSHEPY
25-02-2009, 14:56
أود التعقيب هنا على كلام العضو ELSHEPY حول وجود لوحة بـ 5 دولار وهو شيء ممكن لأن قد تكون مخزون زائد من شركات التجارة الكبير في الصين(خردة) مثلاً حيث لم يستطيعو بيعها باي سعر فياتي اليها تجارنا ويشتروها باي سعر رخيص جملة .
بل أن أحد الأصدقاء له علاقات ببعض التجار هنا في ليبيا قال لي أن التجار يذهبون الى مصانع غير مرخصة (غير قانونية) بالصين تقوم بانتاج منتجات مقلدة لكل شيء مدربوردات بروسسرات كروت شاشة ذواكر ..وهذه المصانع لا تدفع لا ضرائب ولا ثمن رخصة التصنيع من الشركات الأم . هؤلاء .التجار يشروا منهم هذه البضائع بسعر رخيص جداً ويبيعوها في السوق بسعر ارخص قليلاً من سعر البضاعة الاصلية حتى لا يشك بهم احد.
. بل أن بعض هؤلا التجار مشهورين ويتعامل معهم عدد كبير من الزبائن ...

أولاً لست جزء من هذه العصابات كما تتدعي
أما عن الشركات التي تصنع بوردة بخمسة دولار
فهذه ليست شركات ولكن بيعملو في الخفاء مثل اللصوص لأنها مزورة وليست أصلية
أما التجار في مصر فهم يعلمون طرقهم
أما الوسيلة التي عرفتها عندما كنت في الصين لشراء قطع غيار فشلت أن أجدها في مصر
وهي صناعة شركة متسوبيشي وقد توقفت الشركة الرئيسة عن إنتاجها
فنصحني رجل هناك بأن ألجأ لشخص يقوم بتصنعها مقلدة
وهناك وجدت كافة كل شيء عن الكمبيوتر وعرفت منه السعر الذي يعطيه للمصرين
بل لو أردت أي منتج بأي علامة تجارية لأعطاني إياها

SeeNoEvil
25-02-2009, 15:51
طيب انا عايز كرتين
HD4870X2
يعملو كام؟؟؟؟ من هناك !!!

بجد مش بهزر

ومعلش كمان عايز اعرف حاجه
حضرتك والاخ زوما

لما تكتبوا في اي موضوع بخط كبير قوي كده

هل متخيلين ان ده هيلفت النظر مثلا ولا دي محاولة لاثبات صحه كلامكم وخلاص ولا ايه انا مش فاهم بالظبط ايه الفايده من الخط الكبير جدا ده؟؟؟!!!!!

او الله اعلم بما انكم مقاطعين السوق هنا
يمكن بعتوا جبتوا شاشتين DLP 75 بوصه من بره!!!!!!!!!

thunder_eagle
25-02-2009, 16:07
طيب انا عايز كرتين
HD4870X2
يعملو كام؟؟؟؟ من هناك !!!

بجد مش بهزر

ومعلش كمان عايز اعرف حاجه
حضرتك والاخ زوما

هل متخيلين ان ده هيلفت النظر مثلا ولا دي محاولة لاثبات صحه كلامكم وخلاص ولا ايه انا مش فاهم بالظبط ايه الفايده من الخط الكبير جدا ده؟؟؟!!!!!

او الله اعلم بما انكم مقاطعين السوق هنا
يمكن بعتوا جبتوا شاشتين DLP 75 بوصه من بره!!!!!!!!!

التجار دول آخرهم Geforce 6600 :D

ELSHEPY
25-02-2009, 16:08

أنا بكتب بخط كبير عشان متعبش أي حد يقرا
وتكون القراءة سهلة
لأني أحياناً بتعب لما أقراء خط صغير
ودور على كل مشاركاتي هتكون بنفس الخط
مش الموضوع ده بس
ويا ترى تكلفة الخط الكبير بكام؟

Salem AL Fituri
25-02-2009, 17:13
أولاً لست جزء من هذه العصابات كما تتدعي
أما عن الشركات التي تصنع بوردة بخمسة دولار
فهذه ليست شركات ولكن بيعملو في الخفاء مثل اللصوص لأنها مزورة وليست أصلية
أما التجار في مصر فهم يعلمون طرقهم
أما الوسيلة التي عرفتها عندما كنت في الصين لشراء قطع غيار فشلت أن أجدها في مصر
وهي صناعة شركة متسوبيشي وقد توقفت الشركة الرئيسة عن إنتاجها
فنصحني رجل هناك بأن ألجأ لشخص يقوم بتصنعها مقلدة
وهناك وجدت كافة كل شيء عن الكمبيوتر وعرفت منه السعر الذي يعطيه للمصرين
بل لو أردت أي منتج بأي علامة تجارية لأعطاني إياها

أولاً انا لم اتهمك بأنك جزء من هذه العصابة ..كلامي هذا كان عن التجار الي بايعين ضميهم والشخص الي نعرفه ليه علاقات معاهم ويعرفهم معرفة جيدة ويعرف طرقهم وأسلوبهم ..وقالي الصين تلقى فيها كل شيء واسعار لا تصدق لانها مقلدة وبكميات كبيرة ..
والكلام الي قلته أنت أني نتفق معاك فيه مية المية ومتاكد بأنه صحيح ...لأنه قالي عليه أكثر من شخص نعرفه. واني سمعت بيها اول مرة فيـ 2005 من صديق قال لي بوجود كروت Geforce fx 5200 مقلدة في السوق وان الطريقة الوحيدة لكشفهم هي بمراجعة موقع الشركة المنتجة او شي من هذا القبيل للتاكد من صحة الرقم التسلسلي ورقمة الدفعة للكرت وهذا شيء شبه مستحيل خصوصا لما تكون الكمية كبيرة ..
ولكن منقدرش نعمم على كل التجار لان ليس الكل يفعل ذالك.. لأنها تحتاج واحد من غير ضمير ..
وللأسف الجمارك في دولنا العربية لا تفرق بين المنتجات المقلدة الرخيصة والأصلية لأنه صعب كشفها .

zo0omaa3
25-02-2009, 19:13
محدش يجيب سيرة zo0omaa وهو مش موجود ! ، عايز تقولي حاجة قولي وانا online او ابعتلي علي الخاص

ELSHEPY
25-02-2009, 19:14

هذا أخر سطر كتبته
وعلى هذا إعتقدت إنك تهمني وعلى العموم إحنا متفقين
بأن هناك غش في السوق وإستغلال من المستوردين والتجار أيضاً
ألف تحية ليك
ومنتظرك على الفيس بوك لكي نتعارف أكثر

HD5870X2
26-02-2009, 17:12
الأخ اللي بيقول ان سعر ال Q9650 في مصر هو 3700 جنيه

من فضلك تأكد من الشيء قبل أن تقوله

سعره هنا وصل الى 2000-2100 جنيه :rolleyes:

بالنسبة للسافاير

مشكلة النسخة ال Lite اللي في أمريكا ان ضمانها سنة واحدة أما سافاير هنا في مصر فضمانها سنتين

فعلاً التجار كانت عادتهم شراء أقل نسخة متواجدة و لكن توكيل QDS سافاير غير الموضوع ده و بصراحة ده اللي مخليني أدافع عنه

موضوع ان اللي بينزل مصر درجة تانية و اللي بره درجة أولى فهو كلام قمة في الجهل

و أنا شرحت قبل كده ان أي مصنع في العالم للحاجات دي بيتكلف مليارات في خط الانتاج فمستحيل يعمل خط انتاج تاني فقط علشان ينزل منتجات درجة أولى و منتجات درجة تانية :rolleyes:

DreAmO
26-02-2009, 23:04
هااااااااااااااا .. الحاجة اللي كانت ب 2000 جنيه بقت ب 400 جنيه ولا لسة ؟

هتقولوا انت جي تهرج .... لااااااااا العفو .. التجار والمستوردين والموزعين والهيصة دي كلها هما اللي بيهرجوا

هيطلع واحد يتفلسف .. ويجبلي احصائيات من الشرق .. وتقارير من الغرب .. وكلمة عربي وعشرة انجليزي

ويقولي السعر برا والسوق جوا .. وكلام مجلس الشعب والدوشة دي كلها مابتدخلش دماغي

اللي هيدخل دماغي .. اني اشوف الاسعار نزلت فى الارض .. بص للسما فوق .. والارض تحت .. وانت تفهمني

وحبايبنا المستوردين والتجار .. عارفين ازاي يوصلوها للأرض ..

ياعم DreAmO يهديك يرضيك .. مفيش تفااهم .. الأسعار لازم تنزل الأرض .

انا لحد دلوقت .. بتفرج على الحملة من بعيد لبعيد ..

ااه بالحق ... لو احتاجتوا سنج او مطاوي .. عندنا مطاوي C2D .. بردو .. كله موجود .. شايف الموضوع بدأ يسخن .

ELSHEPY
27-02-2009, 01:39
الأخ اللي بيقول ان سعر ال Q9650 في مصر هو 3700 جنيه

من فضلك تأكد من الشيء قبل أن تقوله

سعره هنا وصل الى 2000-2100 جنيه :rolleyes:

بالنسبة للسافاير

مشكلة النسخة ال Lite اللي في أمريكا ان ضمانها سنة واحدة أما سافاير هنا في مصر فضمانها سنتين

فعلاً التجار كانت عادتهم شراء أقل نسخة متواجدة و لكن توكيل QDS سافاير غير الموضوع ده و بصراحة ده اللي مخليني أدافع عنه

موضوع ان اللي بينزل مصر درجة تانية و اللي بره درجة أولى فهو كلام قمة في الجهل

و أنا شرحت قبل كده ان أي مصنع في العالم للحاجات دي بيتكلف مليارات في خط الانتاج فمستحيل يعمل خط انتاج تاني فقط علشان ينزل منتجات درجة أولى و منتجات درجة تانية :rolleyes:

أولاً يبدو إنك غير متابع للأسعار على الإطلاق
فسعر البروسيسور كان منذ أسابيع قليلة 3700 جنيه وإنخفض فجأة
وده نتيجة ظهور منافس وليس لإنخفاض الأسعر
والمنافس هنا بروسيسور AMD فينوم2
وهذا ما أجبر التجار للتراجع بعض الشيء من جشعهم خوفاً من رقود بضائعهم
وليس لإنخفاض الأسعار
أما عن الفرز فهذا معروف لدى الجميع وفي جميع السلع بما فيها الغذاء نفسه
فيوجد مايسمى الفرز الأول والفرز الثاني
لذا راجع نفسك
أما أنا فلن أكتب في هذا الموضوع مرة أخرى
فهدف هذا هوا توحيد أراء لمصلحة الناس وليس نقاش حول ما هوا صح وما هوا خطأ
وعلى فكرة إليك هذا الرابط الذي يوضح ثمن لابتوب من نوع ACER
هذا السعر من موقع الشركة نفسها

https://acer.links.channelintelligence.com/pages/prices.asp?sSKU=LX.ASY0X.349&nRGID=2035

هذا اللابتوب يباع في شركة كميومي بسعر 10000 جنيه مصري

وهذا الرابط من موقع الشركة كميومي حتى لا تعتقد إنني أدعي على أحد ظلماً

https://www.compume.com/index.php?target=products&product_id=31147

ملحظة 1
هل لاحظت سرعة الهارد في الجهاز على موقع الشركة
ستجده 7200
أما في شركة كمبيو مي 5400
وأنت تعلم بالطبع أنه سعره أعلى
ومع ذالك تجد الشركة برغم هذا
تبيعه بسعر كما رأيت
والأن بعد هذا الدليل من يريد أن يشتري فهوا حر
ولم ولن يمنعه أحد وهذا الموضوع هوا نصيحة ليس أكثر ولا أقل

DreAmO
27-02-2009, 04:20
من يريد أن يشتري فهوا حر
ولم ولن يمنعه أحد وهذا الموضوع هوا نصيحة ليس أكثر ولا أقل

نعم نعم ... نصييييحة ..

انا هلف عالمولات كل يوم .. وعالله الاقي حد بيشتري :mad: :ah24:

zo0omaa6
04-03-2009, 23:50
ههههههههههههه

DreAmO
08-03-2009, 21:43
خبر ياريت تشوفوه

https://www.masrawy.com/News/Technology/General/2009/march/8/pc.aspx

core i7
13-03-2009, 20:44
يا جماعة انا ليا رأي نفسي اقوله وياريت الكل يتقبله بصدر رحب ولو حد ليه راي مخالف الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية ...

اولا ً: انا عايز اوضح اني مع الاضراب دة 100 % عشان تبقي وجهة نظري واضحة من الاول عشان محدش يجي ويقولي انك متحيز

في رأيك ... Ok ؟

ثانيا ً: ادي مثال صغير جدا ً البروسيسور الـ core I7 920 وبضرب بيه المثال لانه الوحيد الموجود في مصر من عائلة الـ I7 من اول

مانزل بره وهو تمنه ماتعداش حاجز الـ 300$ (يعني 1650 جنيه) -طبعا ً دة ساعتها لما كان الدولار بـ 5.5 جنيه لكن دلوئتي الدولار

بقي بـ 5.56 جنيه- طبعا ً البروسيسور دة اول مانزل كان بـ 3700 جنيه بعد كدة نزل تمه شوية وبقي بـ 2600 جنيه وبعد كدة بقي

تمنه بـ 2100 جنيه واخيرا ً بقي تمنه بـ 1800 جنيه وطبعا ً خلال المدة دي كان تمنه برة بينزل ويطلع دولارين تلاته لكن ماتعداش الـ

300$ زي ماقلت قبل كدة (يعني كان بينزل لـ 295$ ويطلع تاني لـ 300$ وكدة علي نفس المنوال) وكنت لما تسأل اي تاجر ليه تمنه

غالي كدة عن تمنه بره كان يقولك في جمارك ومصاريف شحن ونقل وضرايب وإلخ ..

طيب اولا ً احب اوضح حته صغيرة خالص آد كدة .. ان مافيش جمارك اصلا ً بتتفرض علي اي حاجة مش بتتصنع في مصر والمعلومة

دي انا لسة عارفها قريب من واحد صاحبي والده بيشتغل في الجمارك .. طيب يعني ايه اصلا ً الكلام دة ؟ انا اقولك يا سيدي .. هو

ليه اصلا الدولة بتفرض جمارك علي البضاعة اللي داخله من بره ؟ عشان تغلي تمنها عشان ماتخدش مكان البضاعة المصنعة

محليا ً ، لاني كمستهلك لما بشوف ان في مثلا ً قميص مستورد وكميص تاني مصنع محليا ً والمستورد احسن من المحلي بكتير

وكمان ارخص منه في السعر او علي الاقل بنفس السعر ، طبعا هاشتري المستورد ومش هاشتري المصنع محليا ً وبكدة

الصناعة في البلد هاتنهار ، لكن لما يتفرض علي القميص المستورد جمارك تغلي تمنه جامد هاتخلي تمنه اغلي من المحلي

بكتير معظم الناس مش هاتقدر اصلا ً تشتري المستورد وهاتشتري المحلي ولو انت عايز المستورد ادفع بقة وبكدة بقي في

منافسة بين المحلي والمستورد ، لكن بقي لما تبقي السلعة اللي داخلة من بره دي مش بتتصنع في مصر اصلا ً او بمعني آخر

ملهاش منافس بيتصنع محليا ً ، مابيتفرضش عليها جمارك اصلا ً ولو اتفرض عليها جمارك بتبقي نسبة مابين 1% و 2% بالكتير ..

طيب والدليل علي صحة الكلام دة ايه؟ .. برضه هاقولك يا سيدي .. تمن البروسيسور اللي احنا واخدينه مثال من الاول (Core I7

920) كام دلوقتي؟ بقي بـ 1800 جنيه ، طيب وتمنه بره كام دلوقتي؟ بـ 288.9$ يعني تقريبا ً 290$ (يعني 1650 جنيه) طيب يعني

الفرق بين تمنه برة وتمنه هنا 150 جنيه بس !! وتمنه برة تقريبا ً تابت من ساعت مانزل وبرضه الشحن والضرايب وإلخ مش

بيتغيروا ، يبقي الفرق دة كان فين؟! :rolleyes:

طيب بلاش دة خالص بص علي البروسيسور Q9550 كان بكام وبقي بكام دلوقتي؟

كان بـ 2300 جنيه (السعر دة من مجلة الاسعار اللي الاخ العزيز Fusion بيعملها) وكان تمنه بره في الوقت دة بـ 325$ (يعني بـ

1787.5 جنيه يعني تقريبا ً بـ 1800 جنيه) يعني الفرق كان 500 جنيه ، طيب دلوقتي بقي بكام؟ بقي بـ 1600 جنيه وتمه برة كام؟ بـ

275$ يعني 1540 جنيه .. يعني الفرق بين تمنه هنا وتمنه بره 60 جنيه بس !! طيب ما الستين جنيه دي شاملة الضرايب

والجمارك (اللي هما بيقولوا انهم بيدفعوها لكن طبعا ً احنا خلاص فهمنا الموضوع بقي خلاص) والشحن وإلخ ..

انا بس حبيت اقول الكلام دة لاني حابب اوضح شوية حاجات بعد ما قريت الموضوع وقريت بعد كدة الردود اللي بعض الاعضاء هنا

كتبوها .. لان واضح انهم مع كامل احترامي ليهم في نقط صغيرة بس كانت فايته عليهم .. وبرضه الامثلة علي الحاجات اللي فيها

زيادة في السعر عن برة جامد مالهاش حدود زي كروت الشاشة والرامات وإلخ ..

شكرا جزيلا ً

VOICEY2010
17-03-2009, 19:01
الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية ...

ياريت الناس تقتنع

HD5870X2
17-03-2009, 19:14
الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية ...

ياريت الناس تقتنع

طبعاً محدش يقدر يقول ان الأسعار في مصر زي الفل وليس في الإمكان أبدع مما كان ولكن لازم ناخد بالنا من حاجة وهي :

-علشان سعر منتج يكون مقارب من سعره بره لازم يبقى :

1-نازل عن طريق الوكيل

2-نازل بكميات كبيرة

3-الطلب عليه كتير

4-وجود منافس له في الأداء أو مقارب منه

وللأخوة اللي بدأوا الموضوع ده بالذات علشان سعر السافاير توكسيك 1 جيجا أحب أقول لهم ان الأيام أثبتت وجهة نظري بأن السعر على newegg كان عرض خاص لفترة محدودة وكان كل شوية الكارت يبقى مش موجود وأول ما بقى موجود آدي النتيجة :

يعني لو حبيت أخلي أخويا يشتريه من أمريكا هيقع عليا ب 1650 جنيه :)

DreAmO
18-03-2009, 18:31
طبعاً محدش يقدر يقول ان الأسعار في مصر زي الفل وليس في الإمكان أبدع مما كان ولكن لازم ناخد بالنا من حاجة وهي :

3-الطلب عليه كتير

وللأخوة اللي بدأوا الموضوع ده بالذات علشان سعر السافاير توكسيك 1 جيجا أحب أقول لهم ان الأيام أثبتت وجهة نظري

كلامك متناقض .. وفيه عدوانية

كلما زاد الطلب على شىء .. بيرتفع سعره .. دي نظرية مفهاش نقاش

تاني حاجة .. ايه دخل حج سافير ومش عارف توكسيك 1جيجا .. في موضوعنا دة

الموضوع هدفه تخفيض اسعار الكمبيوتر في مصر ودخول موديلات جديدة .. بشكل ملحوظ

والكلام على كل المنتجات وكل الموديلات وكل الشركات

بلاش تدخلنا في متاهات الله يكرمك

وانا لحد دلوقت بتفرج من بعيد على الحملة دي .. اللي مابقتش حملة لسة .. لأني منشغل جداً

لكن لو حطيت الحملة في دماغي

اول شىء هعمله .. وهيكون ابسط واسهل شىء كبداية .. حجز دومين وكام صفحة تفتح النفس كدة مع شوية حركات وجمع اصوات .. لدعم الحملة

وبلاش احرق باقي المفاجأت

tiito2005
19-03-2009, 02:28
يا سيدى الفاضل الراجل ما ناقضش نفسه ولا حاجة
هوا قال انا مش زى بره لكدا سبب ومنهم 1'2'3'4
ورد على الناس اللى افترت على الشركه صاحبة العرض بدون وجه حق زى ما قال فى الاول (سعر نيوايج مش ثابت وبيتغير فى فترات وجيزة جدا )
يعنى السعر مش ثابت وما رفعش هنا زى ما رفع هناك( المستورد )

tiito2005
19-03-2009, 02:37
وبعدين سيادتك طالما مقتنع بافكارك ومؤمن بيها وده حقك ممكن تنفدها بس بدون تهديد لحد
لاننا لينا وجهة نظر برده زينا زيك وبندافع عنها بس الفرق بينى وبينك انى مؤمن باختلاف الاراء وانت لسان حالك وحال الزملاء معاك (لا اريكم الا ما ارى)
سيدى الفاضل انا ساكون فى اول الصف المشارك فى الحمله لو وجدت اسباب ودوافع منطقيه لا لمجرد احلام حماسية وكلام غير منطقى مش اكتر ولا اقل
وعلى العموم لتانى مرة من حقك عرض وجهه نظرك بدون سخرية من الاخرين وتهديد لهم وكانهم سيكونوا من الخاسرين !
رايك يا دريمو على العين والراس واكن لك كل الاحترام
تحياتى

zo0omaa
04-04-2009, 12:37
مساء الخير :D

VOICEY2010
12-04-2009, 00:32
والاسعار هتبقى ثابتة كدا فى الموضوع لفترة طويلة بس فى الموضوع بس

mr.smart
13-04-2009, 20:17
كلامك متناقض .. وفيه عدوانية

كلما زاد الطلب على شىء .. بيرتفع سعره .. دي نظرية مفهاش نقاش

تاني حاجة .. ايه دخل حج سافير ومش عارف توكسيك 1جيجا .. في موضوعنا دة

الموضوع هدفه تخفيض اسعار الكمبيوتر في مصر ودخول موديلات جديدة .. بشكل ملحوظ

وبلاش احرق باقي المفاجأت

معلش النقطه دي غلط قصه زياده الطلب الكلام ده نسبي يعني كلما يزيد الطلب كلما يزيد العرض وبالتالي التكالفه الثابته هتقل وبالتالي سعر الوحده هيقل

neoman007
14-04-2009, 00:00
طيب انجزوا و قولوا امتي هنضرب علشان نظبط من غير كلام كتير ..!!:rolleyes:

mhsedky
14-04-2009, 01:59
بص يا معلم .... متتعبش نفسك و تقول اضراب عشان حتى لو اضربت مش كل حاجة هتنزل بالفرق اللى انت متصوره و اديك مثال:
احنا كلنا بنحاول نجمع جهاز كمبيوتر عشان ألعاب و ترفيه. فبالنسبة لكروت الشاشة موجودة فى وكالة xfx بس تعالى شوف
كارت ال geforce 9600 GSO عامل برة بما يعادل 560 جنيه و هم بيبيعوه ب 800 جنيه يعنى أغلى 240 جنيه
كارت ال geforce 9800 GT عامل برة بما يعادل730 حنيه و هم بيبيعوه ب 1050 يعنى أغلى 320 جنيه
بس عشان دى كروت المستوى دة الأكثر انتشار بين التجار فتلاقيها مش أغلى كتير من برة
تعالى بقى للكروت التقيلة اللى مش هتلاقيها عند حد غيرهم

GTX260 عامل برة 1130 و فى الوكالة 1950
GTX280 عامل برة 1600 و فى الوكالة 2800
GTX285 عامل برة 2000 و فى الوكالة 3300
GTX295 عامل برة 2960 و فى الوكالة 3950

شوف الكروت دى بالذات بيكسبوا منها قد ايه و دى طبعا اللى بيشتريها الناس اللى بسم الله ما شاء الله مرتاحين ماديا
فحتى لو كلنا اضربنا طول ما الناس دى موجودة عمر الاسعار ماتنزل (عرض و طلب) و بيشتروا بالاسعار دى عادى جدا. ف اللى بيدفع فلوس هو اللى يلاقى الترفيه ...... عرفت ليه بقى الاضراب مش هيجيب نتيجة؟

neoman007
14-04-2009, 10:01
بص يا معلم .... متتعبش نفسك و تقول اضراب عشان حتى لو اضربت مش كل حاجة هتنزل بالفرق اللى انت متصوره و اديك مثال:
احنا كلنا بنحاول نجمع جهاز كمبيوتر عشان ألعاب و ترفيه. فبالنسبة لكروت الشاشة موجودة فى وكالة xfx بس تعالى شوف
كارت ال geforce 9600 GSO عامل برة بما يعادل 560 جنيه و هم بيبيعوه ب 800 جنيه يعنى أغلى 240 جنيه
كارت ال geforce 9800 GT عامل برة بما يعادل730 حنيه و هم بيبيعوه ب 1050 يعنى أغلى 320 جنيه
بس عشان دى كروت المستوى دة الأكثر انتشار بين التجار فتلاقيها مش أغلى كتير من برة
تعالى بقى للكروت التقيلة اللى مش هتلاقيها عند حد غيرهم

GTX260 عامل برة 1130 و فى الوكالة 1950
GTX280 عامل برة 1600 و فى الوكالة 2800
GTX285 عامل برة 2000 و فى الوكالة 3300
GTX295 عامل برة 2960 و فى الوكالة 3950

شوف الكروت دى بالذات بيكسبوا منها قد ايه و دى طبعا اللى بيشتريها الناس اللى بسم الله ما شاء الله مرتاحين ماديا
فحتى لو كلنا اضربنا طول ما الناس دى موجودة عمر الاسعار ماتنزل (عرض و طلب) و بيشتروا بالاسعار دى عادى جدا. ف اللى بيدفع فلوس هو اللى يلاقى الترفيه ...... عرفت ليه بقى الاضراب مش هيجيب نتيجة؟
كل الكلام الجميل ده انا عارفه بس يا تره الفصال في تنزيل الحاجات ديه مثلا 300 او 400 جنيه يوافقو عليه لو الجهاز تمنه 8000جنيه مثلا و لا هيفضلو يستغبوا..؟؟

nike7
17-04-2009, 17:08
والله هو فية ازمة اقتصادية فى البلد و اسعار الهاردوير بالذات زايدة دة بالنسبة لكروت الشاشة والبروسيسورات انما الشاشات و الحجات التانية سعرها معقول
انا حصلى موقف من كام يوم سألت عن بروسيسور x4 920 الراجل قالى ب1250 جنية فاولتلوا انه بيتباع ب 1150 قالى مستحيل اصل مفيش حد بيشترى البروسيسور و يكسب فية 10 جنية قال يعنى بيشترية ب 1140 جنية وقالى كمان ان السعر دة مش حتلقية حتى عند بتوع الجملة
و حاجة تانية غاظتنى لما عرفت ان سعر ال hd 4870 512 بيتباع برة ب 175$ يعنى ب 962 جنية مصرىهنا بيتباع ب 1400 جنية
يأسفنى انى اقولك ان الاضراب مش حيعمل حاجة
الوطن العربى 320 مليون نسمة بذمتك 200 الى هما حيشركوة فى الاضراب حيعملوا حاجة و مصر 78 مليون نسمة يعنى ال 200 مسلان مش حيعملوا اى حاجة ولا حتة 2000 حيعملوا حاجة
و على فكرة اى حد من الى حيعملوا اضراب لو البوردة بتاعتهم باذت مسلان او الرام باذت حيجيب وحدة تانية ولا حيعيش من غير كمبيوتر لغاية ما الاسعار تنخفض ؟

انا مش قصدى احبتكم والله بس للاسف هى دى الحالة ممكن تشترى اى حاجة انت عايزها من امريكة فى ناس هنا فى المنتدى بتعمل كدة بتقولها اسم الموقع الى عايز تشترى منة حاجة و تشتريهالك و توصلها لحد بيتك بس على فكرة الجمارك و خدمة توصيل الطلبات حتخليك توفر بالكتير 20 جنية يعنى مش فارقة :)

VOICEY2010
19-04-2009, 14:08
اغلب مستخدمى الانترنت هما مستخدمى الكمبيوتر بصفة عامة عشان كدا الحملة هتجيب نتيجة بس لو الناس كلها شاركت فيها بايجابية عامة فى حالة الاضطرار للشراء عادى هتعمل ايه بس لازم صوتنا يوصل لاصحاب المحلات واننا عارفين القصة كلها وبالتالى فى ناس كويسة كتير هتستجيب وهتنزل الاسعار فعلا وتكون منافسة شريفة بين الجميع والملاحظ ان كل الناس معترفة بالمشكلة بس مش عارفين يعملو ايه ياريت نفكر بايجابية شوية واللى عند فكرة يقولها ونتحاور عشان نوصل للصح كروت الشاشة غالية البور صبلاى غالى اللابتوب غالى المشتتات الحرارية غالية ومش موجودة الكثير من الماركات العالمية فى الرامات والكيسات وانظمة التبريد مش موجودة كل دى مشاكل ياريت الناس تتكلم فيها بايجابية وحياد والتجار لو عايزة تتكلم بس بايجابية وحياد هنسمع بس نوصل لحلول منهم مش كلمة يبقى الوضع على ماهو عليه وهكذا ياريت لمشاركة ياشباب بافكار جديدة وابداء رايكم فى الموضوع

| raZor |
19-04-2009, 14:19
اغلب مستخدمى الانترنت هما مستخدمى الكمبيوتر بصفة عامة عشان كدا الحملة هتجيب نتيجة بس لو الناس كلها شاركت فيها بايجابية عامة فى حالة الاضطرار للشراء عادى هتعمل ايه بس لازم صوتنا يوصل لاصحاب المحلات واننا عارفين القصة كلها وبالتالى فى ناس كويسة كتير هتستجيب وهتنزل الاسعار فعلا وتكون منافسة شريفة بين الجميع والملاحظ ان كل الناس معترفة بالمشكلة بس مش عارفين يعملو ايه ياريت نفكر بايجابية شوية واللى عند فكرة يقولها ونتحاور عشان نوصل للصح كروت الشاشة غالية البور صبلاى غالى اللابتوب غالى المشتتات الحرارية غالية ومش موجودة الكثير من الماركات العالمية فى الرامات والكيسات وانظمة التبريد مش موجودة كل دى مشاكل ياريت الناس تتكلم فيها بايجابية وحياد والتجار لو عايزة تتكلم بس بايجابية وحياد هنسمع بس نوصل لحلول منهم مش كلمة يبقى الوضع على ماهو عليه وهكذا ياريت لمشاركة ياشباب بافكار جديدة وابداء رايكم فى الموضوع

طيب يعني أنا قريب إن شاء الله ممكن اشتري جهاز، معنى كدة إن أنا مش كويس مثلاً؟ كل واحد حر في ماله

neoman007
19-04-2009, 23:23
انا مع الاضراب لكن ليس فقط من اجل تنزيل الاسعار فقط بل من اجل ادخال موديلات و اشياء حديثةو من اجل الارتقاء بالمستوي الفكري لكل المجتمع و ارجوا من كل الناس الاشتراك و الايجابية في هذا الموضوع.