المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جنيه

الصفحات : 1 2 3 4 [5]

DreAmO
20-04-2009, 00:22
صحيح في ناس فلوسها كتير .. وبتحب ترميها فى الارض .. هي حرة

انا شخصياً .. محبش ارمي فلوسي فى الارض ..

ربنا هيسألني عملت ايه بمالك

| raZor |
20-04-2009, 00:31
صحيح في ناس فلوسها كتير .. وبتحب ترميها فى الارض .. هي حرة

انا شخصياً .. محبش ارمي فلوسي فى الارض ..

ربنا هيسألني عملت ايه بمالك

محدش قال إن أنا حرميها
يستحسن بلاش كلام معايا بالطريقة دي أنا كنت بوضح وجهة نظر
مش معنى إن أنا حر في مالي وعايز اشتري حاجة يبقى أنا برمي الفلوس في الأرض

mhsedky
20-04-2009, 00:31
بصوا يا جماعة , من الظىخر عشان نخلص من الموال دة. اللى عايز يضرب يضرب و برضه الأسعار مش هتنزل عشان العرض و الطلب (و انا قلت الكلام دة قبل كدة بس المرة دى أوضح أكثر عشان نخلص) . zoooooma قال احنا ما بين 80 ل 90 % من المستهلكين يعنى فى ما بين 10 ل 20 % من المستخدمين مش هايضربوا , التجار أساسا شغالين على الشريحة دى من الناس ,, الواحد فى الناس دى بيجيب كارت الشاشة بس بتمن الكمبيوتر بتاعك كله ان مكنش أغلى كمان ,,, الناس دى بيهمها أحسن حاجة تحت أى ظروف و بأى سعر و هما عارفين انه برة أرخص بكتير بس بيبقوا مضطرين يبقبلوا بالغلا دة عشان كمان فيهم اللى فعلا بيبقى محتاج الامكانيات العالية دى,,, فمعلش عشان نخلص خدوها حكمة .. الغاوى ينقط بطاقيته

nike7
20-04-2009, 01:06
يا جماعة الاضراب ميكونش كدة لان احنا زى ما قولت قبل كدة مش حنأثر فى حاجة احنا ممكن نعمل اضراب على شراء كروت الشاشة مسلان نظرا لاسعارها المبالغ فية مقارنة باسعار امريكا
انما اضراب على شراء الهاردوير صعب
انا حسأل صاحب الموضوع سؤال لو انت المذر بورد مسلان لاقدر الله باظت حتجيب واحدة تانية ولا حتقول انا عامل اضراب مش حشترى اكيد حتشترى ولا اية ؟

DreAmO
20-04-2009, 15:35
محدش قال إن أنا حرميها
يستحسن بلاش كلام معايا بالطريقة دي أنا كنت بوضح وجهة نظر
مش معنى إن أنا حر في مالي وعايز اشتري حاجة يبقى أنا برمي الفلوس في الأرض

هو اللي على راسه باطحة بيحسس عليها ولا ايه

اولاً : انا ماوجهتلكش كلام .. عشان تقتبس كلامي وترد علية بالاسلوب المستفز دة

ثانياً : الموضوع للناس اللي عايزة تشارك فى تنزيل الاسعار ودخول موديلات جديدة

ثالثاً : مفيش ثالثاً .. خلاص كدة

| raZor |
20-04-2009, 15:44
هو اللي على راسه باطحة بيحسس عليها ولا ايه

اولاً : انا ماوجهتلكش كلام .. عشان تقتبس كلامي وترد علية بالاسلوب المستفز دة

ثانياً : الموضوع للناس اللي عايزة تشارك فى تنزيل الاسعار ودخول موديلات جديدة

ثالثاً : مفيش ثالثاً .. خلاص كدة

أنا رديت بسبب إسلوب حضرتك إلي كان واضح إنه موجة ليا، وزي ما قلت أنا كنت بوضح وجهة نظر، كان مجرد رد لكلام حضرتك،وبعدين دي مش طريقة كلام وبصراحة كان واضح إن الكلام موجة ليا بسبب الرد إلي قبله، عموماً أنا أسف ولو حضرتك عايز مش حشارك في الموضوع ده تاني سواء لتوضيح وجهة نظر أو غيره، أرجو أن تقبل إعتذاري

VOICEY2010
20-04-2009, 23:08
طيب يعني أنا قريب إن شاء الله ممكن اشتري جهاز، معنى كدة إن أنا مش كويس مثلاً؟ كل واحد حر في ماله

انا مش عارف بصراحة انت فهمت كلامى ازاى حد قال انت مش كويس ولا بتاع ياعم انا بقول ان فى تجار كويسة هتقرا الموضوع وهتستجيب لطلبات الناس اللى هما المستخدمين اللى بيشتروا يعنى وينزلو الاسعار ويبقى فى موديلات جديدة وكتيرة مش عارف انت بقى بتفهم ازاى بصراحة اعتقد مفيش ترجمة اكتر من كدا للكلام ولو لسا بتواجه صعوبة فى فهم الرد متقلقش الترجمة هتنزل السنة الجاية

شارك فى الموضوع عادى بس ياريت تقرا الردود كويس قبل ماترد وخلاص لان بصراحة مش عارف انت فهمت الكلام كدا ازاى وياعم هو انت مش هتستفاد لما تنزل بالفلوس بتاعتك تشترى حاجة افضل وبنفس السعر عامة على رايك كل واحد حر فى فلوسه

spidermohmd1
20-04-2009, 23:19
اية يا جماعة متهدوا الجو شويا و صلوا علي النبي كدة ... و بالنسبة لأسعار الهاردوير انا شايف انها تحفة ماعدا كروت الشاشة و لكن اللي مستغرب منة ان صاحب الموضوع كاتب جشع التجار .... طبعا لا تعليق عشان التجار ملهومش دعوة .. الوكيل هوا اللي بيتحكم في الأسعار و بيفرض السعر علي الـتجار و بعدين انا شايف في توكيلات كروت شاشة حاطين منتجات بأسعار هايلة زي ال
ASUS GTX 285 = 2400 اظن مفيش كلام بعد كدة و الناس اللي بيشتكوا من الأسعر .. ارجعوا كام سنة ورا كدة و شوفوا حال سوق الهاردوير المصري اتغير ازاي في الكام سنة دول

| raZor |
20-04-2009, 23:25
مش عارف انت بقى بتفهم ازاى بصراحة اعتقد مفيش ترجمة اكتر من كدا للكلام ولو لسا بتواجه صعوبة فى فهم الرد متقلقش الترجمة هتنزل السنة الجاية
دي مش طريقة كلام وفيها إهانة ليا

nike7
21-04-2009, 18:57
اية يا جماعة صلو على النبى متقلبوهاش خناقة
على العموم انا رأى من رأى الاستاذ khaledelkhawaga (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11116184) عيب على صاحب الموضوع الى قالة دة و انا سألتك سؤال ويا ريت تجاوب
لو انت المذر بورد مسلان لاقدر الله باظت حتجيب واحدة تانية ولا حتقول انا عامل اضراب مش حشترى اكيد حتشترى ولا اية ؟

VOICEY2010
23-04-2009, 19:41
ياشباب القصة انا مش بهاجم حد كلنا بنستفيد من بعض انا مقصدش اهانة لاى حد لان كلنا بنتعلم من بعض وبتناقش بس انا حاسس ان الحوار بيرجع لورا مش بيتقدم لقدام وعامة اللى كاب بوردتك باظت وعايز تشترى انا رديت قولت اشترى عادى بس فى حدود حاجتك الضرورية مش يبقى مغليين واروح اشترى باسعار خيالية لمجرد حب الشراء فقط وعامة اللى كاتب كروت الشاشة بس هى اللى غالية لا طب اللابتوب والمشتتات والبور سبلاى والكيسات النظيفة دا على سبيل المثال وبعدين التجار والوكلاء غالبا واحد انا عارف الفرق طبعا بس غالبا الوكلاء تجار فى نفس الوقت وكل الناس عارفة كدا القصة احنا عايزين اسعار افضل انا بس هسالكو كلكو سؤال وياريت الجابة تبقى صريحة من الكل هل كلكو شايفين ان الاسعار كويسة وعايزينها زى ماهى فى كل شىء ولا عايزين اسعار احسن وموديلات اكتر والاسعار تبقى مناسبة ياريت يتم اختيار حاجة من الاتنين قبل كل الناس ماترد

mhsedky
23-04-2009, 20:10
انا ارد على سؤلك . اكيد طبعا الاختيار التانى بس على فكرة أنا مقولتش ان كروت الشاشة بس هى اللى غالية و حط تحت بس دى 100 خط . انا كنت بذكر اسعار كروت الشاشة بس عشان هى اللى جت فى بالى وقت ما كنت بعمل رد على موضوع الاضراب . بس انت تعوز انا اعوز غيرنا يعوز ,اللى يعوزه التجار هو اللى بيكون . و الحاجات دى سعرها فى انخفاض مستمر مع نزول التكنولوجيا الأعلى ,, و اهو كارت GTX 300 فى طريقه للنزول و مدعم ل direct x 11 ,, فبمجرد نزوله الكروت القديمة سعرها ينزل و كروت الشاشة معروف انها بتقع بسرعة , فى يناير 2008 كان كارت Geforce 8800 Ultra عامل 5 بواكى انهاردة لو لقيته (وبرضة حط تحت لو لقيته 100 خط) تقريبا 500 جنيه يعنى يعنى فى سنة و نصف نزل ل 10 اضعاف , نصيحة يا جماعة اللى عايز يشترى كمبيوتر و فارق معاه الفلوس يصبر لحد آخر السنة جايز يجيب بنفس الفلوس حاجة احسن او نفس الحاجة بفلوس اقل , و اللى مش فارقة معاه الفلوس برضه يا ريت يصبر على الاقل لحد ما ينزل gtx 300 و مش بعيد كمان يجى مصر البروسيسور Intel Core i7 940 Nehalem 2.93GHz (https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819115201) و Intel Core i7 Extreme Edition 965 Nehalem 3.2GHz (https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819115200)و اللى هيسهل كدة مصنع انتل اللى بيفتح فى مصر و الله اعلم يمكن فتح و ساعتها يبقى سعر اى بروسيسور انتل هنا فى مصر زى فى امريكا و عقبال xfx كمان تيجى تفتح مصنعها عندنا عشان كروت الشاشة

VOICEY2010
24-04-2009, 00:48
و بالنسبة لأسعار الهاردوير انا شايف انها تحفة ماعدا كروت الشاشة

دا كان ردك عامة احنا عايزين المصلحة كلنا واما بتكلم مفيش حاجة شخصية بينى وبين حد او بنصطاد الاخطاء ليه اللى يعوزه التجار هو اللى هيمشى عشان احنا بنشترى باى سعر رفضنا وماشترناش الاسعار هتنزل غصب عنه وعن الوكيل وعن الشركة المصنعة كمان دى حقيقة المشكلة ام مفيش حد هيستجيب غير قليل بس هياثر بردو

انت ب تتكلم ان الاسعار بتنزل طب ماطبيعى تنزل يعنى تكنولوجيا جديدة هتنزل وتبقى الاسعار ثابتة المفروض ان نشترى الحاجة الحديثة بسعر مناسب مش ادور على القديم ماهو ملوش لزمة حاليا مع نزول ديركت اكس 11 مثلا وكروث ديركت اكس 9 ملهاش لزمة مع نزول 10 وهكذا احنا عايزين نبقى احسن

عامة انت ايه معلوماتك عن المصنع الجديد دا بالضبط انا اول مرة اسمع الكلام دا بصراحة ياريت توضح اكثر

mhsedky
24-04-2009, 04:45
دة اللى أقدر أقدمهولك
https://itwadi.com/node/825
https://www.dev-point.com/vb/t30962.html
https://www.best-sec.net/vb/showthread.php?t=1492
https://nahdetmasr.blogspot.com/2008/12/1.html
https://www.aawsat.com/details.asp?section=6&article=497219&issueno=10962

ahmed amin
24-04-2009, 08:57
i agree with this EDRAB..............MY friendes any thing here in egypt we need it it's price increase so much for example ati VGA becomes more expensive when we become to buy it instead of n.vidia which was very cheap in the last...also AMD Which may become expensive in the next days as most of pepole buy it in this days...............so when we start to try or buy any other thing thr treaders increase its price..it is avery bad habbite in our treaders..................so i agree with this EDRAB................ THANK YOU ...........WITH BEST WISHES

ahmed amin
24-04-2009, 09:07
ARE YOU AGREE WITH ME..........................................WE NOT LOSE ANY THING ..IT IS ONLY EDRAB FOR ASMALL TIME

| Fusion |
24-04-2009, 11:49
مصنع انتل اللى بيفتح فى مصر و الله اعلم يمكن فتح و ساعتها يبقى سعر اى بروسيسور انتل هنا فى مصر زى فى امريكا الخبر بقالو فترة, بس انت فهمته غلط!

مصنع "لوحات ام" انتل مش معالجات, و الفرق ضخم!

VOICEY2010
26-04-2009, 13:45
اه صح الخبر كدا انت قولت بروسيسور الواحد مصدقش معقولة فى مصر دا انتل اضربت كدا :D

من ضمن الاسئلة اللى عايز اسالها للناس تانى اللى كانو بيقولو ان النسخة الواحد جيجا من 4670 نازلة بسعر 512 دلوقتى و 512 رخصت وسعرها بره بقى حوالى 420 جنيه وهنا 560 يعنى زيادة 140 جنيه واعتقد الكرت دا اكثر كروت الشاشة بيعا فى مصر يعنى عليه اقبال رهيب يعنى متحقق الشرط بتاع نزول السعر زى اسعار نيو ايج وياريت التوضيح ولا الجمارك هى السبب بردو

VOICEY2010
30-04-2009, 13:09
مفيش اجابات عند حد طبعا طب ياريت الناس تقولنا ايه اخر اخبار الكروت الجديدة وكور i7 الموديلات الاخرى غير 920 وكدا يعنى ايه الجديد فى السوق اليومين دول