المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حل عملى للقضاء على جشع التجار

moataz1976
22-02-2009, 06:54
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
منذ فترة ونحن نتكلم عن جشع التجار ولم نتكلم عن حل عملى الا عن طريق المقاطعة (حل سلبى) فوجدت فكرة وضع ستة تجميعات ثلاثة لانتل وثلاثة لاى ام دى الثلاثة عبارة عن هاى ومديم ولو ونقوم بارسال الطلبات لاخى المشرف او من ينتخبه هو خلال شهر كامل هيجمع اكتر من مية طلب وفى يوم محدد كل شهر هينزل هو والمشترين والسعر اللى هيقوله طبعا هيرضخوا ليه لانه مية جهاز مش بس كده دا كمان كل شهر يعنى لو جهاز هاى ب 6000 ممكن يلزمهم ب 5500 وانا عن نفسى شايف ان من حقه 100 جنيه عن كل جهاز يعنى بدل ما اجيب جهاز ب 6000 هجيبه ب 5600 دا غير ان احنا نتعرف ببعض ونتبادل الداتا اللى هيه بتتباع كمان للاسف
للاسف انا بعت للمشرف على الخاص انه يبعتلى رقم موبيله عشان اكلم معاه فى الموضوع ده فلو حد فيكم يعرفه معرفة شخصية يخليه يبعتلى رقم موبيله على الخاص ضرورى من اجل مصلحته

VOICEY2010
22-02-2009, 10:37
100 جهاز والشغل يبقى على ودنه يبقى عشان اخد اسعار كويسة او مقبولة الى حد ما نجمع 100 جهاز ونروحله على طبق من دهب طب مانرح للتوكيل وهتاخد اسعار جملة زى اللى بيشترى بيها ويمكن احسن كمان انت بتتكلم فى 100 جهاز يعنى بتشترى كانك محل ويمكن اكثر من بعض المحلات كمان

عدم الشراء طبعا هو اكثر حل عملى وشهر او شهرين وهيجيب نتائج مذهلة دا اكيد

moataz1976
22-02-2009, 17:37
100 جهاز والشغل يبقى على ودنه يبقى عشان اخد اسعار كويسة او مقبولة الى حد ما نجمع 100 جهاز ونروحله على طبق من دهب طب مانرح للتوكيل وهتاخد اسعار جملة زى اللى بيشترى بيها ويمكن احسن كمان انت بتتكلم فى 100 جهاز يعنى بتشترى كانك محل ويمكن اكثر من بعض المحلات كمان

عدم الشراء طبعا هو اكثر حل عملى وشهر او شهرين وهيجيب نتائج مذهلة دا اكيد
نروح لتوكيل المهم نشترى بسعر معقول ولما يكون فيه واحد بيشترى منك كتير هتعمل حسابه
النقطة التانية انا انتظرت المشرف يبعت رقم موبيله وما حصلش الكلام ليه ولاى حد على المنتدى لو انت عندك امكانيات مادية ما تفتح شركة هاردوير ولتكن عرب هاردوير:ah7: والمكسب يكون ليك مباشر واعمل نفس الفكرة (التجميعات)

فوزان
22-02-2009, 18:34
صعب انك تعمل 100 تجميعة في وقت قصير

HD5870X2
22-02-2009, 19:14
أخي العزيز

أنت عرضت على أي شخص يجمع ال 100 جهاز انه يأخذ 100 جنيه عن كل جهاز

لا أحد هنا يعمل على أن يكسب أي قرش في خدمة الأعضاء

:)

moataz1976
22-02-2009, 21:03
أخي العزيز

أنت عرضت على أي شخص يجمع ال 100 جهاز انه يأخذ 100 جنيه عن كل جهاز

لا أحد هنا يعمل على أن يكسب أي قرش في خدمة الأعضاء

السلام عليكم
انا ما اقصدش اى اهانة للعاملين على الموقع لكن هو بيصرف من وقته ومجهوده واتصالاته ومعارفه جزاهم الله خيرا
بالنسبة ل 100 جهاز مش كتير ولا حاجة كل يوم كام واحد بيسال على تجميعة دا غير البيشوفها ويقرر من غير ما يسال ويا عم نقول خمسين فى الشهر ولا تزعلوا نفسكوا بس نبدأ يا جماعة انا بناشد المشرف ان يهتم او ينتخب احد الثقات انه يهتم وبعدين يا جماع اى تخفيض احنا اولى بيه

VOICEY2010
23-02-2009, 00:34
صدقنى هو دا اللى التجار عايزينه انك تشترى وهما يكسبو الحل دا يكون مجدى فى حالة واحدة لو اتجمع الاجهزة كلها على اسعار نيو ايج بدون زيادة مليم وبدون مصاريف توصيل طبعا لو اى حد يقدر يعمل كدا يبقى ايه المشكلة انما محدش هيعمل كدا عشان يضبط حاله من الميغة دى والمكسب لو التجار هيبيعو بالاسعار المعروفة يتفضل هنا ويتكلم انما دا مش هيحصل ابدا

HD5870X2
23-02-2009, 00:57
صدقنى هو دا اللى التجار عايزينه انك تشترى وهما يكسبو الحل دا يكون مجدى فى حالة واحدة لو اتجمع الاجهزة كلها على اسعار نيو ايج بدون زيادة مليم وبدون مصاريف توصيل طبعا لو اى حد يقدر يعمل كدا يبقى ايه المشكلة انما محدش هيعمل كدا عشان يضبط حاله من الميغة دى والمكسب لو التجار هيبيعو بالاسعار المعروفة يتفضل هنا ويتكلم انما دا مش هيحصل ابدا

عايز التاجر هنا يبيع بنفس سعر Newegg في أمريكا ؟!!!!!!!!

فعلاً

قمة العقلانية و المنطق

moataz1976
23-02-2009, 01:23
يا اخوانا بلاش ندخل فى امور جانبية ( بره بكام وهنا بكام )
يعنى لو حاجة بره ب 1000 جنيه وهنا ب 1200 انا هشتريها لسببين انى هشوفها بنفسى والضمان
يا ريت نبدأ فى التجميعات بعد اذن المشرف واتمنى ان الاخ معتز يحط لستة الست تجميعات ونساوم اى توكيل بالعدد المهول من الاجهزة ولتانى مرة احنا اولى باى تخفيض

HD5870X2
23-02-2009, 01:28
يعنى لو حاجة بره ب 1000 جنيه وهنا ب 1200 انا هشتريها لسببين انى هشوفها بنفسى والضمان
يا ريت نبدأ فى التجميعات بعد اذن المشرف واتمنى ان الاخ معتز يحط لستة الست تجميعات ونساوم اى توكيل بالعدد المهول من الاجهزة ولتانى مرة احنا اولى باى تخفيض

كلامك مظبوط

أنا نفسي بعتبر السعر الكويس كالتالي :

أشوف متوسط سعر المنتج بالدولار في أكثر من مكان و بعدين أضرب سعره بالدولار في 6 مش 5.5

VOICEY2010
23-02-2009, 01:34
عايز التاجر هنا يبيع بنفس سعر Newegg في أمريكا ؟!!!!!!!!

فعلاً

قمة العقلانية و المنطق

(https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=147413)

قمة العقلانية والمنطق هى السعر اضعاف مضاعفة عادى جدا ايه اللى يمنع انه يبيع بسعر بره هنا زى مابيبيع الهاردات بسعر بره وارخص كمان اللى يمنع ان عايز يبقى مليونير على السريع كدا العقلانية والمنطق هى الغلاء والجشع مش العمل والاجتهاد والسعى دائما للافضل انتو عارفين مصر مفيهاش منتجات جديدة وجيدة ليه لان عايزين يغلو الحاجة اللى متستهالش اصلا طب لما ينزلوا الحاجة الغالية اصلا هيبعوها كام فعلا الغلاء والجشع والضحك على الزبون هى قمة المنطقية والعقل انما ان الناس تتغير لا انتو عاملين زى اللى عايز الناس كلها تعامله كويس وهو يعامل الناس وحش يعنى عايزين مثلا شركات النت ترخص النت واسعاره تنزل زى بره وايه سرعة 256 دى انما ان انتو تعاملو الناس زى ماتحبو انكو تتعاملو لا طب انا انتو تعاملو زى الناس المتحضرة اللى عايزين تتساوا معاهم فى سرعات النت واسعارها انما فى الهاردوير لا حاسب ياعم الحاج لا انا اكسب كتير وادفع قليل هو دا اللى انتو عايزينه بس

بجد رد عقلانى ومنطقى منك يا HD5870X2 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=147413)

التجار دول ياترى مين وراهم!!!!!!!!!!!!!!!!!!

VOICEY2010
23-02-2009, 01:36
أشوف متوسط سعر المنتج بالدولار في أكثر من مكان و بعدين أضرب سعره بالدولار في 6 مش 5.5

لالالالالالالالالالالالالا خليها المتوسط ها و * 9 كمان

عشان العقلانية والمنطق بس

VOICEY2010
23-02-2009, 01:37

من الاخ معتز امال انت مين ياعم الحاج

ياترى مين وراهم!!!!!!!!!!!!

moataz1976
23-02-2009, 02:36
من الاخ معتز امال انت مين ياعم الحاج

ياترى مين وراهم!!!!!!!!!!!!

السلام عليكم
يا اخوانا عيب كده ده مش اسلوب
الاخ معتز ده اليوسر نيم بتاعه ام انا اسمى معتز دكتور من المنصورة
ويا عمى بلاش الاخ معتز شوفوا اى حد المهم السعر والضمان ولا تزعل نفسك

| raZor |
23-02-2009, 17:31