المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : خطة Nvidia لتسويق ال GTS250 ...تحذير !

الصفحات : [1] 2

HD5870X2
03-03-2009, 13:52
What's worse than rebranding?
Tomorrow, on the opening day of CeBIT 2009, Nvidia will formalize the name change of its Geforce 9800GTX+ performance segment card to become Geforce GTS 250 in order to integrate this GPU with its new product naming scheme.

What has just been revealed, however, is the company's strategic marketing plan to revitalize the flow of consumerism in its performance segment. The fact is, a major portion of Nvidia's success in such a situation lies with the objectivity of its product reviewers. Positive reviews will go a long way in influencing the general consensus of public opinion, and therefore the company has decided to "improve," or should we say manipulate its assets.

According to Hardware.fr, the following information details Nvidia's guidelines to boards partners regarding the GTS 250 launch:

March 3rd – Reviews go live of GTS 250 1GB fast boards (738/1100)

March 10th – GTS 250 1GB and 512MB fast boards (738/1100) available for sale.

March 17th – GTS 250 1GB slow boards (738/1000) available for sale.

NOTE: The older slow 1GB (1000MHz memory) boards should not go on sale till after March 17th. The only exceptions are if partners can overclock the memory on these to hit 1100MHz.

Simply put, Nvidia is sending out higher clocked GTS 250 cards to reviewers within the first week of launch, and is then sending out slower GTS 250 cards for the majority of sales from retailers like Newegg, NCIX, Micro Center, and other distributors.

Nvidia is suggesting that its board partners hide the existence of these higher clocked review cards by branding them as "overclocked" models to avoid market confusion. The note suggests that should partners wish to sell the slower cards with 1.0ns DDR3 modules (rated up to 1000MHz) prior to March 17th, the chips must be overclocked to at least 1100MHz, or the speed of the 0.8ns modules.

Moreover, it seems as if the company is concerned about its slower 9800GTX+ stock being rebranded to meet the specifications of the GTS 250. It needs to ensure it can fit cards with both fast and slow memory chips under one product name.

ببساطة ستقوم إنفيديا بإرسال نسخ "أكثر سرعة" من ال GTS250 الى مواقع المراجعات وتبيع نسخ أقل سرعة الى المستهلكين :mad:

المصدر :

https://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12329&Itemid=34

هنا أيضاً :

https://www.theinquirer.net/inquirer/news/215/1051215/nvidia-gts250-presentation

لقد رأيت المقال بالأمس وقد رفع اليوم من الموقع :eek:

تحذير :

ستقوم إنفيديا ببيع أكثر من نسخة من ال GTS250 واحدة برامات سريعة وأخرى بطيئة

وكما قلت من قبل إسم GTS250 سيخدع "معظم" المستخدمين ويجعلهم يظنون أنه نسخة أبطأ "قليلاً" من ال GTX260

:ah19::ah19::ah19::ah19: ل Nvidia

شلاع العتر
03-03-2009, 13:57
لا اعلم ماذا أصاب مواقع الاختبارات أم ان المشكلة في العينات التي وصلتهم أم ماذا ؟؟؟؟؟

موقع guru3d استعمل بطاقة من بالت بسعة 2 جيجا وموقع تومز إستعمل بطاقة مكسور السرعة و و و بينما البطاقات الاخرى في المقارانات كانت بالتصميم الاساسي وبسعة 512 ...

aba2006
03-03-2009, 14:17
شكراً اخي الكريم و بارك الله فيك على نشرك للمعلومة

Jiraiya
03-03-2009, 14:54
والله قوية من شركة كبيرة :D:D

Extreme2
03-03-2009, 15:19
تحذير :

ستقوم إنفيديا ببيع أكثر من نسخة من ال GTS250 واحدة برامات سريعة وأخرى بطيئة

:eek: :eek: بلغ البوليس بسرعة :D
لا حول ولا قوة الا بالله , هل تعتقد أن نفيديا بهذا الغباء الذي يجعلها تقدم على مثل هذة الخطوة ؟
أم أن خبر اطلاق GTS250 قد أزعجك لأن تردد الذاكرة به أسرع من 4850 ؟

Jiraiya
03-03-2009, 15:26
والله من رايي ان يقفل هذا الموضوع راح بفتح جبهة حرب :D

SNOOP-NO LIMIT
03-03-2009, 15:27
لا حول ولا قوة الا بالله , هل تعتقد أن نفيديا بهذا الغباء الذي يجعلها تقدم على مثل هذة الخطوة ؟

والله كلامك صح الله يعين نفيديا على مثل هؤلاء الاشخاص

HD5870X2
03-03-2009, 16:01

هل جئت بهذا الخبر من عندي أم نقلته من مصدر موثوق به ؟! :rolleyes:

ثم ما الذي أدخل سرعة تردد الذاكرة في ال GTS250 و انها أكثر من ال HD4850 في الأمر ؟

هل أصبحت الآن قوة الأداء تعتمد على سرعة الذاكرة ؟!

هل كارت 8800GT ذو الذاكرة مكسورة السرعة الى 1000 يتفوق على ال HD4850 ذو الذاكرة ال 900 ؟! :rolleyes:

Luffy
03-03-2009, 16:40
تزعلش مني بس شكلك وكيل ati في الشرق الاوسط :D:D:D:D

لو نفيديا بتشوف مواضيعك اكيد راح تقر انها تعمل هدنة معك لانك بوظت كل منتجاتها بالرحة يا معلم

SNOOP-NO LIMIT
03-03-2009, 16:43

لو نفيديا بتشوف مواضيعك اكيد راح تقر انها تعمل هدنة معك لانك بوظت كل منتجاتها بالرحة يا معلم

:D:D:D:D:D:D:D

شلاع العتر
03-03-2009, 16:47
انت وش فيك تغلط على عشاق نفيديا

:ah37:

صباحك شربات .... اخوي

منور الموضوع ؛ سنوبي

HD5870X2
03-03-2009, 16:48

:D:D

إنفيديا لن تستطيع أن تعمل معي هدنة الا اذا :

1-طرحت منتجات جديدة قوية

2-توقفت عن إعادة التسمية لمنتجات قديمة

3-طلبت أسعار عادلة في منتجاتها

4-توقفت عن حملاتها الإعلامية وشراء مواقع وشركات ألعاب بالمال

أظن أن هذه مطالب عادلة ;)

:)

SNOOP-NO LIMIT
03-03-2009, 16:49
صباحك شربات .... اخوي

منور الموضوع ؛ سنوبي

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!لاتعليق!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!

Mr.Games
03-03-2009, 16:54
اريد ان افهم ماقصة مع ATI
هل لدي محل هل انت مدير تسويقي
اعتقد تعصب الذي فيك يحتاج الى طبيب نفسي !!!
ولكن اقول واقـول نفيديا هيه الأفضل
ولا زالة ATI لا تملك برامج قياده مثل البشر :"(

HD5870X2
03-03-2009, 17:00

لا تعليق

شلاع العتر
03-03-2009, 17:05
تعصب الذي فيك يحتاج الى طبيب نفسي !!!

بالفعل اخي ضاري هناك بعضنا يجب ان يمر على طبيب نفساني (ايه صح هو في فرق بين الطبيب النفسي والمعالج النفسي) ....

وصدقت فيما قلت amd لا تمتلك مشغلا مثل البشر ... :) ... ولك نفيديا لديها ايضا مشغلات تغش مثل البشر ...

zwawy
03-03-2009, 17:18

ياعم طير :D

هذه مداعبة أخى الحبيب ضارى .

Salem AL Fituri
03-03-2009, 17:46
لأنهاء أي جدال هذه مواصفات GTS 250 من Tom's Hardware ولا جديد :confused:

Stone
03-03-2009, 18:53
السلام عليكم

يعني افهم من المواضيع اللي مكتوبه بالمنتدى هالايام واللي تشن هجوم على شركة انفيديا ... يعني نبطل نشتري من انفيديا ونشتري ATi ولا اهيا دعايه وخلاص .... ؟

A-Bomb
03-03-2009, 19:22
السلام عليكم

يعني افهم من المواضيع اللي مكتوبه بالمنتدى هالايام واللي تشن هجوم على شركة انفيديا ... يعني نبطل نشتري من انفيديا ونشتري ATi ولا اهيا دعايه وخلاص .... ؟
أنا مش شايف انها دعاية اة حاجة, مينا لما كان ال8800GT هو الكرت الاقوي و الاحسن في السعر كان عنده الكرت, لكن أنا ايه يخليني -و دي اسعار امريكا-اني اجيب كرت معمولهrebranding بسعر اعلي من سعر الكرت المنافس و هم الاتنين بنفس الاداء, و بلاش لو سمحتوا موضوع mirror's edge لأني مش هقيش اداء كرت علشان لعبة و لو هي السبب انك تجيب كرت يبقي هات الNvidia و انت مستريح
يعنب لو خدنا الGTX260 و الRadeon 4870 1GB و افترضنا ان ادائهم واحد يبقي من غير تعب و تفكير نجيب الارخص اللي هو حاليا ال4870, نفس الكلام علي الGTS250 و ال4850
فبلاش بقي كلام كتير ان الشركة دي احسن و دي احسن, كله بيكسب بس حاليا ATI متفوقة
ايام ال8800GT الاحسن كاداء و سعر, الكل كان بيجيبه من غير مايقول حاجة, لكن الشركة فقدت لمستها السحرية زي ما بيقولوا
و وعد مني بعد اذن مينا, ان Nvidia لو نزلت بكرت جامد و سعر سليم مش الاسعار العجيبه بتاعتهم انه هايجيب الكرت, أنا ليه اقول علي منتج وحش لو كان هو كويس, و للعلم بس هو ولا أنا لينا مصلحة لا مع ATI ولا مع Nvidia لكن بس الحق يتقال ان سوق كرةت الشاشة الايام دي بتاع ATI زي ما من فترة كان بتاع Nvidia
الوضع وصل ان في ناس بتقول ان Nvidia اما تعمل الGTX4xx هتنزل G92 علي انها entry level, الشركة لازم تعيد التفكير علشان تكسب السوق تاني

thunder_eagle
03-03-2009, 19:47
:D:D

إنفيديا لن تستطيع أن تعمل معي هدنة الا اذا :

1-طرحت منتجات جديدة قوية

2-توقفت عن إعادة التسمية لمنتجات قديمة

3-طلبت أسعار عادلة في منتجاتها

4-توقفت عن حملاتها الإعلامية وشراء مواقع وشركات ألعاب بالمال

أظن أن هذه مطالب عادلة ;)

على فكرة أنت كدة بتضيع وقتك ، أقصى حاجة ممكن تعملها أنك تنصح الأعضاء في آلمنتدى و بالطريقة دي أنت كدة بتخسر ثقه ناس كتير

HD5870X2
03-03-2009, 19:51
أنا مش شايف انها دعاية اة حاجة, مينا لما كان ال8800GT هو الكرت الاقوي و الاحسن في السعر كان عنده الكرت, لكن أنا ايه يخليني -و دي اسعار امريكا-اني اجيب كرت معمولهrebranding بسعر اعلي من سعر الكرت المنافس و هم الاتنين بنفس الاداء, و بلاش لو سمحتوا موضوع mirror's edge لأني مش هقيش اداء كرت علشان لعبة و لو هي السبب انك تجيب كرت يبقي هات الNvidia و انت مستريح
يعنب لو خدنا الGTX260 و الRadeon 4870 1GB و افترضنا ان ادائهم واحد يبقي من غير تعب و تفكير نجيب الارخص اللي هو حاليا ال4870, نفس الكلام علي الGTS250 و ال4850
ايام ال8800GT الاحسن كاداء و سعر, الكل كان بيجيبه من غير مايقول حاجة, لكن الشركة فقدت لمستها السحرية زي ما بيقولوا
و وعد مني بعد اذن مينا, ان Nvidia لو نزلت بكرت جامد و سعر سليم مش الاسعار العجيبه بتاعتهم انه هايجيب الكرت, أنا ليه اقول علي منتج وحش لو كان هو كويس, و للعلم بس هو ولا أنا لينا مصلحة لا مع ATI ولا مع Nvidia لكن بس الحق يتقال ان سوق كرةت الشاشة الايام دي بتاع ATI زي ما من فترة كان بتاع Nvidia
الوضع وصل ان في ناس بتقول ان Nvidia اما تعمل الGTX4xx هتنزل G92 علي انها entry level, الشركة لازم تعيد التفكير علشان تكسب السوق تاني

كلام مظبوط 100%

أنا لا أقول ان الناس تترك ال GTS250 ولكن أقول الآتي :

1-من لديه ال 8800GT/8800GTS/9800GT/9800GTX/9800GTX+ لا يتعب نفسه ويهدر أمواله في نفس الكارت بإسم آخر

2-من يريد شراء كارت جديد في حدود هذا السعر يشتري ال HD4850 لأنه أرخص أو الأفضل من هذا يشتري ال HD4870 512MB GDDR5 بعد أن نزل سعره الى 150 دولار وطبعاً ال HD4870 يحطم ال 9800GTX+/GTS250 تماماً

وبما إني أعرف أسواقنا العربية جيداً فسوف يقوم التجار بحملية دعائية لل GTS250 لدرجة انه سيباع أغلى من ال HD4870 وهذا ما يغيظني :mad:

HD5870X2
03-03-2009, 19:53
على فكرة أنت كدة بتضيع وقتك ، أقصى حاجة ممكن تعملها أنك تنصح الأعضاء في آلمنتدى و بالطريقة دي أنت كدة بتخسر ثقه ناس كتير

:confused:

لا أفهم !

thunder_eagle
03-03-2009, 20:05
:confused:

لا أفهم !
يعني أنت كدة خسرت ثقه أعضاء كتير ‎على الفاضي و مش هتعرف ‎تغير سياسة نفيديا ولا التجار ف أقصى حاجة ممكن تعملها أنك تنصح الأعضاء بأسلوب أفضل علشان الفائده تعم على الجميع لكن الهجوم المستمر على نفيديا أفقدك مصدقيتك

Stone
03-03-2009, 20:05
الحين المشكله في اسعاركم في مصر ولا الاسواق العربيه ولا امريكا .. ولا في اداء الكروت .. ولا اصحابكم التجار راح يرفعون الاسعار ...

حبيبي صاحب الموضوع والتوقيع

أنا من ضيع فى الكمبيوتر عمره و صحته و فلوسه !

لا تضيعنا معاك دام انت ضعت :D

ارسالك على بر عشان نعرف المشكله وين

Stone
03-03-2009, 20:09
يعني أنت كدة خسرت ثقه أعضاء كتير ‎على الفاضي و مش هتعرف ‎تغير سياسة نفيديا ولا التجار ف أقصى حاجة ممكن تعملها أنك تنصح الأعضاء بأسلوب أفضل علشان الفائده تعم على الجميع لكن الهجوم المستمر على نفيديا أفقدك مصدقيتك

كلام صحيح 100% ...

اخوي مينا انت تبيع كروت ATi في مصر ولا شنو الموضوع ؟

عشان نقدر نوصلك ونسوي علاقات تجاريه :ah40:

Stone
03-03-2009, 20:12

صح كلامك مضبوط .. ومعاك في كل اللي قلته وخصوصا في ردك بخصوص السعر :)

SNOOP-NO LIMIT
03-03-2009, 20:19
اخوي مينا انت تبيع كروت ATi في مصر ولا شنو الموضوع ؟

عشان نقدر نوصلك ونسوي علاقات تجاريه

:D:D:D

A-Bomb
03-03-2009, 20:25
صح كلامك مضبوط .. ومعاك في كل اللي قلته وخصوصا في ردك بخصوص السعر :)
هو المستخدم يهمه ايه غير حاجتين, السعر و الاداء, فلو شيلنا الاداء من المعادلة بما ان كرةت الشركتين قريبين جدا من بعض, يفضل السعر و هنا ATI تكسب
هاتلي الGTS250 بسعر زي ال4850 و أنا هاجيبه, لكن مفيش حاجة كدة و دا يخلي ال4850 يكسب.
يعني, 4850 يكسب 9800GTX+ \GTS250
4870 1GB يكسب GTX260
4830 يكسب 9800GT
حتي ال4670 يكسب ال9600GT لأن فرق الاداء البسيط مش مبرر لفرق السعر الكبير
Nvidia محتاجة حاليا تركز علي الاسعار و الا هاتخسر جامد:ah19:

HD5870X2
03-03-2009, 20:27
أنا أعمل في Building High End PCs بشكل أساسي ولا أنكر ميلي الى ATI منذ وقت طويل ولكن هذا لم يمنع إقتنائي لكروت إنفيديا مادام الأداء مقابل السعر متميز يعني لو نزل ال GTX280 بسعر أعلى قليلاً من ال HD4870 أكيد كنت سأشتري ال GTX280 ولكننا نجد هنا ال GTX280 يباع أقل قليلاً من ال HD4870 X2 و ال GTX285 أغلى ب 350 جنيه مصري من ال HD4870 X2 أيضاً أفبالله عليك :هل أرشح كروت إنفيديا حتى لا أفقد مصداقيتي وحتى لا يقال عني متعصباً ل ATI ؟؟!:)

لا أعتقد إنني هاجمت Nvidia بشيء من عندي وإنما أنقل ما يقال في المواقع الأخرى وأضع رأيي الشخصي في الآخر

مايفقد الشخص مصداقيته هو أن يتحدث بكلام مرسل بدون أي دلائل أو براهين ويخالف كل مايقال على الإنترنت أو يهرب من المناقشة أو يهاجم الأعضاء الآخرين بصورة شخصية

الحين المشكله في اسعاركم في مصر ولا الاسواق العربيه ولا امريكا .. ولا في اداء الكروت .. ولا اصحابكم التجار راح يرفعون الاسعار ...

حبيبي صاحب الموضوع والتوقيع

المشكلة في هذه الحالة بالذات هي الآتي :

1-إعادة التسمية من قبل الشركة لخداع المشترين أو أياً كان الهدف لأنه بالتأكيد هدف تسويقي بحت على الرغم من انه نفس الكارت الذي يباع منذ أكثر من سنتان

2-إرتفاع نسبة الجهل التكنولوجي في بلادنا لدرجة وجود أشخاص تفضل أن تشتري أي كارت من إنفيديا حتى لو كان 8400GS ويترك كارت ATI أفضل في الأداء بكثير و أقل سعراً

3-خداع Nvidia للمستخدمين بإرسالها كروت مكسورة السرعة الى مواقع المراجعات ثم بيع نسخ أخرى أقل سرعة للأسواق

4-وجود مستخدمين ممكن يكون عندهم 9800GTX+ ويبيعونه بسعر رخيص ويشترون ال GTS250 بسعر عالٍ لأنهم سينخدعوا بالسعر والإسم القريب جداً من ال GTX260

أفقد مصداقيتي لو كان ما ذكرته غير صحيح ;)