المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يعنى ايه loop back interface وما هيا فائدته؟

wessam gharip
04-03-2009, 20:13
السلام عليكم اخوانى انا بذاكر لل ccna لانى بحضر لامتحانى ان شاء الله خلال الايام المقبلة فكنت عاوز اعرف يعنى ايه loopback interface و ما هيا فائدته و ارجو نصائحكم بخصوص الامتحان

takiadeen
04-03-2009, 22:09
الـLoopback Interface هيا Virtual Interface بحيث انها ليست باينه على جهاز الروتر ولكن يمكن اعطائها IP address وذلك ليساعد على اشياء كثيره منها كالتالي:
1- عمل اختبارات اي انها تعمل كانها شبكه يمكنك من عمل Ping اليها من روتر اخر بحيث يظهر الاختبار اذا كانت الشبكه يمكنها من الوصول الى شبكات في الجهه الاخرى من الروتر.

2- تستخدم في الـOSPF من اجل تحديد الـDR والـBDR من دون ان تغير ايبهات الجهاز المستخدمه او الـPriority للروتر.

3- يستخدم في اشياء اخرى خارج الـCCNA مثل الـBGP أو الـVOICE وغيرها من الاستخدامات.

هذا ما يحظرني حالياً والاخوه لن يقصروا

wessam gharip
04-03-2009, 22:44
الف شكر على ردك بس ياريت حد يوضح اكتر بس انتا يا اخى ما قصرت والله وجزاك الله خيرا

xman10b
25-01-2012, 09:25
takiadeen (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=141243)

رائع,مميز ... قليل فيك

mohammedsn
25-01-2012, 22:21
هناك عدة فوائد للانترفيس في ال loopback
في الغالب عندما تقوم لعمل اي بروتوكول بيعتمد على الrouter-id بتجعله هو ال loopback لماذا
علشان انت لو عملته انترفيس عادي و بعد فترة وضعت انترفيس اعلى منه تلاقي ال router-id اتغير

انا مش عايز اتوسع اوي فيه لكن في منهج ال ccna انت بتسخدمه استخدامين
OPSF RBOUTER ID & DR
عند عمل ال NATTING و انت تريد ان تعمل DYNAMIC ROUTING
لن تستطيع ان تقوم بعمل ROUING لل NATTED IP RANGE الا و انت عندك انترفيس من نفس هذه ال SUBNET
فالحل ان تقوم بعمل INT LOOPBACK ينتمي لهذه ال SUBNET

لو انت هتصل في الدراسة للكورس مثل ال bgp ستجد ان MPBGP لا يقوم اصلا الا على ال LOOPBACK
وهناك عدة استخدامات اخري كثيرة كل ما تدخل في عالم سيسكو اكثر ستجد فوائد فيها اكثر