المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل من الممكن تبديل كرت الشاشة في اللابتوب؟؟؟؟

GiANT
07-03-2009, 16:47
عندي استفسار لو تستطيعون افادتي
هل من الممكن تبديل كرت الشاشة للابتوب لان احد اصدقائي اشترى لابتوب بمواصفات ممتازة لكن كرت الشاشة لديه هو انفيديا 6500 مع ذاكرة فيديو 64 رام هل من الممكن تبديل كرت الشاشة لديه وماهي البدائل الممكنة علماً ان نوعية اللابتوب هي HP

Extreme2
08-03-2009, 14:19
كروت الشاشة للابتوب لا يمكن استبدالها وإنما تركيب كرت خارجي فقط في حال حدوث عطب في الكرت الاساسي ..
مع العلم ان الكروت الخارجية للابتوب تكون محدودة الاداء للغاية ويكون اضعف من الكرت الاساسي .

megatrad
08-03-2009, 16:37
كنت قرأت منذ فترة بوجود كرت شاشة خارجي ati 3870 ويتم توصيله بمنفذ يو إس بي تقريباً على ما أذكر
إذا كان كذلك فهو يعتبر خيار جيد جداً للابتوبات

GiANT
11-03-2009, 09:24
شكراً على الردود لكن لا اعتقد ان هناك كرت شاشة اضعف من الذي لديه فهو لا يشغل لعبة GTA ViceCity جيداً حتى على اقل الاعدادت و اقل دقة شاشة
مواصفات جهازه هي:
Cpu2.4ghz Core2
Ram:3GB
والباقي مااعرف شو لكن اذا كان في كرت خارجي ممتاز فماهو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

speedo
22-03-2009, 23:22
الكرت مقدم من ati ويسمي ati 3870 xgp وتوصيلة عبر وصلة usb وسعة كرت الشاشة 512mb واعتقد ان اداءة جيد وهو مقدم حتي الان من شركة فوجيتسو سيمنس الالمانية وارجو من اخواننا في المنتدي افدتك عن مدي قوتة ...

GiANT
01-04-2009, 11:46
شكراً يااخي سبيدو على الرد لكن ماهي قوة الكرت (بأي كرت يقارن)

mo_x5
13-09-2010, 09:20
يا ترى اقدر اشترى الكروت دى منين فى مصر ؟

SheNo0o
13-09-2010, 16:22
اعتقد ان نسبه تواجد الكروت دي قليله ممكن تلاقيها في المولات المتخصصه وبرده هيبقا صعب لانها لازم تبقا عند حد شغال ف الاب توبات فقط لاغير وقابل المشكله او مطلوبه منه حد بيجازف لان اعتقد انها هتبقا غاليه ومعليهاش طلب كبير اتمنا تلاقيها واسال فالمولات مرورا بالمتخصصين فالابتوب

kimoo3020
30-09-2010, 19:05
لا ممكن انك تغير كارت الشاشة للابتوب بس مش تقدر تغير له اي كارت والسلام ده لازم بيبقي نفس البين و نادر ما تلاقي كارت بيتباع جديد لا بيكون متاخد من لابتوب بايظ ده غير انه محتاج واحد صاحب خبرة علشان بيسخن الكرت القديم علشان يفصله عن الماذربورد وبعدين يركب التاني يعني من الاخر العمليه صعبة جدااااااااا

Extreme2
30-09-2010, 20:46
لا ممكن انك تغير كارت الشاشة للابتوب بس مش تقدر تغير له اي كارت والسلام ده لازم بيبقي نفس البين و نادر ما تلاقي كارت بيتباع جديد لا بيكون متاخد من لابتوب بايظ ده غير انه محتاج واحد صاحب خبرة علشان بيسخن الكرت القديم علشان يفصله عن الماذربورد وبعدين يركب التاني يعني من الاخر العمليه صعبة جدااااااااا

:confused:
أنا مش فاهم موضوع من سنه ايه خطر على بالك ترفعو دلوقتي !!

Prince_Saad
10-10-2010, 02:27
اخي العزيز من النادر جدا ان تجد حلول لكرت الشاشة في الابتوب لأن الابتوب مصمم خصيصا من اجل الاعمال المكتبية ولرجال الاعمال ولتصفح الانترنت ... لكنه لم يصمم من اجل الالعاب نهائيا لذلك كروت الشاشه في الابتوب ضعيفة جدا جدا حتى انها اضعف من كروت الشاشة المدمجه للدسك توب بكثير .
لذلك الغي الفكرة :)