المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الي خبراء المشتت اريد ان اعرف اي المشتتات افضل وما الفرق (عنوان معدل)

sheka2007
08-03-2009, 04:49
اريد ان اعرف اي المشتتات افضل وما الفرق وهل الفرق كبير ام لا
G-POWER PRO ___ Gigabyte Volar PC Fan

مع الشكر
https://4SKCAD70VERCAPQSFDUCABAF9BGCASNTLQICA0U53M0CAW5DM2 CCA9VKPDRCA907K2JCA4XVX3CCALAJ0GDCALVOSOFCAF9B7TQC AMGBGSQCAD2TPMECAZD4HLXCA5ER7KTCAMADS7VCAGW7SF8.jp g

sheka2007
08-03-2009, 18:47
رجاء الرد و المساعدة .....ياجماعة انا احتاج للمساعدة

yazan soft
09-03-2009, 23:52
Gigabyte Volar افضل قليلا من G-POWER PRO "حط ببالك ضعف الاثنين ولا انصحك بهم" الفرق ليس كبير بينهم بالاداء لكن بالشكل والتصميم والمروحه اكيد مختلفات.

sheka2007
13-03-2009, 01:24
شكرا كثيرا لهتمامك وجزاك الله كل خير

ZEX
13-03-2009, 11:46
ارشحلك ASUS Silent Square EVO
ممتاز انا اشتريتة بس لسة مجربتوش لما اسافر القاهرة اخليهم يركبوة بس الخ الاخ ahms10 لة تجربة معاة و كانت ممتازة فراى افضل مشتت فى مصر

sheka2007
16-03-2009, 20:18
ياريت لوفي معلومات بالصورة وعايز اعرف السعر

hisham mesk
16-03-2009, 22:47
أنا جربت الفولار وجى برو وأسوس سيلانت نايت 2 أقضلهم الاخير

ZEX
16-03-2009, 23:34
ياريت لوفي معلومات بالصورة وعايز اعرف السعر

دة رابط للاخ AHMS10 ومشاء الللة درجة حرارة ممتازة مع الضغط و كسر السرعة
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=110349

ودة رابط للمشتت من موقع NEWEGG
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16835101017

اما السعر فىحدود 440:480 جنية على حسب المحل

skyboyextreme
17-03-2009, 06:44
دة رابط للاخ AHMS10 ومشاء الللة درجة حرارة ممتازة مع الضغط و كسر السرعة
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=110349

ودة رابط للمشتت من موقع NEWEGG
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16835101017

اما السعر فىحدود 440:480 جنية على حسب المحل

ده متوفر فى مولات السخاوى ؟؟ و لا اجيبه منين بالضبط ؟؟ يا ريت تقولولنا يا شباب نجيبه منين فى القاهرة ؟؟!!

و بعدين 480 جنية مش غالى شوية ؟؟!! مافيش حاجة فى حدود 200 جنية تدى اداء كويس مع ال Q6600 ? اصل انا ناوى اكسرة ل 3.6 يعنى 400X9 الرجاء تفيدونا يا شباب ؟ منين فى القاهرة اجيبة و لو فى حاجة موازية ليه بس ارخص شوية و اهم حاجة تكون متوفرة فى السوق المصرى :ah50: , و ربنا يخليكم جميعا سلام بقى :D

ZEX
17-03-2009, 14:11
هو من ناحية متوفر فهوا موجود فى محل ماكسيموم هاردوير بمول سوق العصر
اما السعر فهو غالى لكن تمنة فية لو المروحة باظت ممكن تغيرها لكن سيلانت نايت 1.2 ماتقدرش تغيرها ويبقى باظ
اما لو فىحاجة ارخص بقية الاعضاء يفدوك باذن اللة

skyboyextreme
17-03-2009, 15:14
هو من ناحية متوفر فهوا موجود فى محل ماكسيموم هاردوير بمول سوق العصر
اما السعر فهو غالى لكن تمنة فية لو المروحة باظت ممكن تغيرها لكن سيلانت نايت 1.2 ماتقدرش تغيرها ويبقى باظ
اما لو فىحاجة ارخص بقية الاعضاء يفدوك باذن اللة

مشكور ZEX على الرد بارك الله فيك يعنى ده احسن من ال silent knight II ? انا نفسى اوصل ل 3.6 مع ال Q6600 و معديش ال 60c مع الضغط!

ZEX
17-03-2009, 15:54
هو silent knight II ممكن يوصل حرارة اقل بحاجة بسيطة لكن لو المروحة باظت انساة اما ASUS Silent Square EVO
ممكن تركب مروحة اكبر و كمان تقدر توصل 3.6 بدون ما تعدى ال60 باذن اللة و بالتالى هو احسن واغلى و اامن من silent knight II
و انا كمان ناوى اكسر سرعة البروسسور يتاعى ل 4.0 و مع تهوية كويسة فى الكيسة ان ساء اللة مش تعدى 60 درجة
و الا مكنتش ASUS مغلتش سعرة عن silent knight II

skyboyextreme
17-03-2009, 16:05
هو silent knight II ممكن يوصل حرارة اقل بحاجة بسيطة لكن لو المروحة باظت انساة اما ASUS Silent Square EVO
ممكن تركب مروحة اكبر و كمان تقدر توصل 3.6 بدون ما تعدى ال60 باذن اللة و بالتالى هو احسن واغلى و اامن من silent knight II
و انا كمان ناوى اكسر سرعة البروسسور يتاعى ل 4.0 و مع تهوية كويسة فى الكيسة ان ساء اللة مش تعدى 60 درجة

بالتوفيق حبيبى فى كسر السرعة :D

ZEX
17-03-2009, 16:59
بالتوفيق حبيبى فى كسر السرعة :D

الف شكر حبيبى

midoo55
18-03-2009, 10:03
اخي بالنسبة ل ASUS Silent Square EVO فهو مش موضوع انك تشتري و خلاص , في ناس اشترته و قالوا عليه فاشل لسبب انه اذا كان عندك انابيب تبريد على المذربورد الانابيب النحاسية فممكن انو مش راح يركب بالشكل المطلوب بسبب تصميمه و بدل ما الهواء يخرج من الخلف راح يدخل للكيسة و تزيد الحرارة , و انا والله شفت اختبار لموقع او منتدى overclockers الخاص بمجانين كسر السرعة و الشركة ارسلت ليهم منتجاتها من المبردات و كان asus silghnt night II ذكروا انو هوة احسن مشتت من الثلاثة الي همة النحاسي و الالمونيوم و الي على شكل مربع , المهم ان تشوف توافق المذربورد عشان يوم ما تشتريه لا تحصل مشاكل بالنسبة لحجمه او اذا كان يوجد اي شيء قد يعيقه من التركيب بالشكل الصحيح

ادخل على موقع newegg.com و شوف المبرد ASUS Silent Square EVO و شوف أراء الناس الي اشتروه , اكثر من واحد ينصح انو لو كان عندك انابيب حرارية على المذربورد ينصح انك لا تشتريه , بس ممكن برضه يكون فيه بعض المذربوردات الشاذة الله و اعلم , انا حبيت اني انورك قبل ما تشتري

بالتوفيق

midoo55
18-03-2009, 10:16

اخي , انا حتى عندي كرت الشاشة لو لا قدر الله المروحة حصل فيها شيء راح يكون خلاص , بس هل ده مانع اني لا اشتريه , لو كان مقدر ليه انو يخرب راح يخرب , عندك كل كروت الشاشة لازم يكون فيها مروحة بغض النظر عن الفئة القليلة التي تحتوي مشتت فقط و اغلبية المبردات للمعالج تحتوي مروحة و هو شيء ضروري ايضا للتبريد و الا ارتفعت الحرارة , فهل لا اشتريها عشان فيها مروحة ؟ , المواضيع لا تحسب من هذه النظرة خلينا اقولك كيف تجسب , مثلا شركة ATI ضبطت مراوح كروتها على 25% و طبعا انت ممكن تعليها الى 100% و لكنها قد ذكرت ان رفع سرعة المروحة يقلل من عمرها الافتراضي مثل كأن تجعلها تعمل طيلت الوقت على 100% مثلا , فهي لها عمر افتراضي و هو ليس يوم او يومين , اما اذا كانت سوف تخترب من تراكم التراب فلا اعتقد ذلك لاني عندي كمبيوتر p4 بقله 5 سنين و الحمد لله لحد اليوم مروحة المبرد تعمل جيدا حتى و هو مليان تراب و اغبرة كثيرة لدرجة اني احبطت من تنظيفه .

ZEX
18-03-2009, 14:34
اخي , انا حتى عندي كرت الشاشة لو لا قدر الله المروحة حصل فيها شيء راح يكون خلاص , بس هل ده مانع اني لا اشتريه , لو كان مقدر ليه انو يخرب راح يخرب , عندك كل كروت الشاشة لازم يكون فيها مروحة بغض النظر عن الفئة القليلة التي تحتوي مشتت فقط و اغلبية المبردات للمعالج تحتوي مروحة و هو شيء ضروري ايضا للتبريد و الا ارتفعت الحرارة , فهل لا اشتريها عشان فيها مروحة ؟ , المواضيع لا تحسب من هذه النظرة خلينا اقولك كيف تجسب , مثلا شركة ATI ضبطت مراوح كروتها على 25% و طبعا انت ممكن تعليها الى 100% و لكنها قد ذكرت ان رفع سرعة المروحة يقلل من عمرها الافتراضي مثل كأن تجعلها تعمل طيلت الوقت على 100% مثلا , فهي لها عمر افتراضي و هو ليس يوم او يومين , اما اذا كانت سوف تخترب من تراكم التراب فلا اعتقد ذلك لاني عندي كمبيوتر p4 بقله 5 سنين و الحمد لله لحد اليوم مروحة المبرد تعمل جيدا حتى و هو مليان تراب و اغبرة كثيرة لدرجة اني احبطت من تنظيفه .

طبعا عندك حق فى حكاية المقدر لة يخرب هيخرب لكن اعمل الى عالية و الباقى على ربنا و من ناحية لو ركب غلط هيدينى حرارة اقل طبعا و اقترح عند شراءة ان يكون معاك الكيسة عشان تشوفة راكب عليها مظبوط
و الف شكر لتنبهك لهذة النقطة اخى

skyboyextreme
18-03-2009, 15:24
هو ده طبعا انا اعتبره عيب من عيوب المشتت انه حجمه عملاق يعنى ممكن ما يركب فى الكيس تبعى او يعاكس مع انابيب التبريد فى الماذر بورد بالنسبه للى بورداتهم فيها انابيب :D

ZEX
18-03-2009, 16:06
هو ده طبعا انا اعتبره عيب من عيوب المشتت انه حجمه عملاق يعنى ممكن ما يركب فى الكيس تبعى او يعاكس مع انابيب التبريد فى الماذر بورد بالنسبه للى بورداتهم فيها انابيب :D

فعلا فهذا عيب لكن اذا ركب بطريقة صحيحة فسيكون ممتاز