المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص ال real ip ؟

الصفحات : [1] 2 3

ahmed magdy
11-03-2009, 15:44
السلام عليكم.....

لو انا اشتريت مثلا من ال ISP ال Real IP هل ال ip باستخدمه لمكان واحد فقط ولا اقدر اعمل فيه sub netting ؟

يعني لو عندي اربع فروع هل هاشتري IP لكل فرع ولا ال real IP هاعمل له subnetting علشان استخدمه في الاربع فروع؟

Tahnks

fatheroflions
11-03-2009, 17:43
يا سيدي الكريم الreal IP اللي رح تشتريه من مزود الخدمة رح تستخدمو بمكان واحد أي على (one connection )
يعني لو مثلاً عندك دي اس ال وعايز real IP رح تاخد واحد او 8 او 16 او 32 وهكذا (4 مش هتستفيد منهم يعني ال4 زي الواحد)

وخليني أشرحلك كيف رح تستخدمهم , وكمثال لذلك لو أخذت 8 آي بي من مزود الخدمة,
استخدامهم رح يكون بمكان واحد وبالشكل التالي
الاول هيكون Network ID
الثاني هيكون WAN IP مرسل اوتوماتك على الراوتر بتاعك من مزود الخدمة
الثالث ستقوم بتثبيته على المودم يدوياً وسيصبح هو الgatway للشبكة الداخلية
الرابع والخامس والسادس والسابع لك الحرية باستخدامهم وتثبيتهم يدوياً على الشبكة الداخلية بتاعتك دون ان تنسى أن تعمل ديسيبل للNAT
الآي بي الثامن برود كاست لا يمكنك استخدامه
وطبعاً سيكون السبنت هو 255.255.255.248
اتمنى اكون وصلتلك الفكرة او جزء منها

ولك التحية

ahmed magdy
11-03-2009, 19:58
Thanks a lot....

وجزاك الله خير

waleedallam
12-03-2009, 01:01
اخى اسمحلى ويمكن اكون انا غلطان بس التمانية بستخدم منهم خمسة فقط وليس اربعة بمعنى
التلاتة اللى بيطيروا هم network id وال gateway والتالت اخر واحد بتاع البرودكاست

بس مش عارف ايه wan id اللى الروتر بيشفها من مزود الخدمة ارجو التوضيح للاهمية

تحياتى

waleedallam
12-03-2009, 01:06
الدليل على كلامى انك لما بتشترى اربعة ايبى بتستفيد بواحد بس

مش معقولة تشترى اربعة ومتخدش ولا واحد يبقى اية معناها فاهمنى

والاكيد برضة واى حد عندة Static IPs يعرف الكلام دا انى التمانية بتشغل خمس اجهزة وال16 بتشغل 13 وال 32 بيشغل 29

وهكذا

تحياتى

MaaM
12-03-2009, 10:20
4 بستفيد منهم بـ 2
8 بستفيد منهم بـ 6

ودرسناها كمان إن /29 بيديني 8 IP منهم 6 Valid

بالنسبة لموضوع الـ WAN ID ، فهحاول أوضح الموضوع شوية بس اعذروني عشان في الشغل حاليا

روحت مثلا لـ ISP وقولتله اني عايز Static IP ، فبيعرض عليا الـ Package المتاحة ، فاخترت أقل واحدة وهي 4
فهاخد منهم حاجتين

Network ID: ودا الـ Pakage اللي اشتريته واللي هادخل بيه على الانترنت
WAN ID: وده بيربط الراوتر بتاعي بالراوتر بتاع الـ ISP

وفي هذه الحالة الراوتر بتاعي أخد IP وجهاز الكمبيوتر أخد IP يبقى انا استفدت بـ 2 IP

-------------
فيه بقى موضوع تاني وهو إن بعض الـ ISP بيعطي Fixed IP وده في حالة إن العميل بيبقى مش محتاج غير IP واحد فقط وكمان مش عايز يدفع فلوس كتير
الـ Fixed IP عبارة عن IP ضمن الـ Pool المستخدم على الـ ERX (مش فاكر اسمه كدا ولا لأ)
يعني مثلا زي DHCP Server وحاطط عليه Pool معين ، وجيت على IP منهم وخليته يروح لـ يوزر معين عالطول(دائما)
وده تمنه في مصر 10 بس
أما الباكيج فكل IP بـ 10 جنيه يعني 4 Pakage بـ 40 جنيه

-----------------------------
وردا على كلام الأخ الفاضل ahmed magdy (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=103781)
تقدر تعمل Subnetting في حالة لما تكون واخد Range محترم يعني /24 أو /16 مثلا ودا صعب على شركة فضلا عن مستخدم عادي
لكن إنت أصلا بتاخد الـ IP وهو متقسم جاهز

ahmed magdy
12-03-2009, 15:09
الاخ MaaM بجد بجد شرح اكثر من رائع , بس سعر ال IP رخيص اوي انا كنت مفكره مبلغ جامد

جزاك الله كل خير,,,,,,,,

waleedallam
12-03-2009, 17:03
هو فعلا بعشرة جنية وحضرتك يا بشمهندس احمد ممكن تتصل بخدمة العملاء فى اى شركة وتسالهم على الاسعار وعلى الايبهات اللى هتشتغل وليكن تى داتا 19777

ahmed magdy
12-03-2009, 17:20
شكرا ي ا ريس وليد

fatheroflions
14-03-2009, 08:02
اخى اسمحلى ويمكن اكون انا غلطان بس التمانية بستخدم منهم خمسة فقط وليس اربعة بمعنى
التلاتة اللى بيطيروا هم network id وال gateway والتالت اخر واحد بتاع البرودكاست

بس مش عارف ايه wan id اللى الروتر بيشفها من مزود الخدمة ارجو التوضيح للاهمية

تحياتى

أخ وليد زي ما تفضلت الثمانية بتستخدم منهم خمسة في حالة تشغيلك للدوائر المؤجرة (Leasd Line) وليس دي اس ال حيث انك بحاجة لاستخدام راوتر ب(2 interfaces) واحدة نتثبت عليها الpublic IP وبتستخدم خمسة من الثمانية للأجهزة الداخلية , والinterface الثانية بتكون wan interface يطلع الترافك من خلالها

لكن بالنسبة للدي اس ال فالWAN بياخذ من نفس البول وهذا ما يفقدك واحد من الخمسة المستعملين

ولك التحية

waleedallam
14-03-2009, 08:20
عزيزى الغالى الله يباركلك على محاوله افهامى الصبة هههههههههههههههه

انا اشتغلت GHDSL و SDSL و ADSL سواء على لوكال لوب او سبلتر بالنسبة لل ADSL وشكل الداتا اللى بيبعتهالى ال isp كالتالى

SDSL

· Ticket Type: New Installation

· Ticket no :130703-12

· Wan IP: 10.103.254.226/30
· GW IP: 10.103.254.225/30
· Eth. IP: 62.139. 254.224/28
اخى معلش استحملنى بس عشان كلنا نستفيد

fatheroflions
14-03-2009, 11:44
لا ولا يهمك أخ وليد لكن أعتقد أن مزود الخدمة الذي تتبع له يستخدم نفس طريقة ال(addressing in Leasd Line) والتي شرحتها لك اعلاه بحيث أن الwan IP من كلاس والpublic IP من كلاس اخرى
30/ لتستخدم 2 IP واحد يعتبر GW والاخر wan IP
أما ethernet interface IP فهو /28 وبامكانك من خلاله الاستفادة من 13 عنوان

او خمس عناوين في حالة /29
أتمنى أن تكون وضحت الامور

waleedallam
14-03-2009, 12:13
فهمت عليك اخى الله يباركلك بس لو سمحت حاجة اخيرة ممكن تشرحلى طريقة ال dsl باستفاضة

(لكن بالنسبة للدي اس ال فالWAN بياخذ من نفس البول وهذا ما يفقدك واحد من الخمسة المستعملين)

وبالذات العبارة دى

معلش انا كنت احسب طريقتى هى الاسلوب الوحيد

برحتك يا اخى لو مش فاضى النهاردة بكرة برجتك

تحياتى ليك

fatheroflions
15-03-2009, 10:26
لا ولا يهمك يا أخ وليد ورح أوضحلك الطريقة بمثال على private IP
عندك مثلاً الاي بي ادناه اشتريتو من مزود خدمة
192.168.1.0/29
سيكون توزيعه كالتالي

192.168.1.0 network ID
192.168.1.1 هذا الاي بي هو اللي بيربط الراوتر بتاعك بالراوتر بتاع الISP أي هو الWAN IP
192.168.1.2 هذا هو الGW لشبكتك الداخلية حيث تقوم بإضافته يدوياً على المودم
192.168.1.3 قابل للاستخدام
192.168.1.4 قابل للاستخدام
192.168.1.5 قابل للاستخدام
192.168.1.6 قابل للاستخدام
192.168.1.7 برود كاست

العبرة أخ وليد من الموضوع هو أن مزود الخدمة بدل أن يستخدم آي بي من كلاس آخر لل WAN IP تم استخدام اي بي من نفس الكلاس

أرجو أن تكون الصورة وضحت أكثر ,
لك التحية

waleedallam
15-03-2009, 12:44
وضحت تمام عزيزى الغالى

انا استوعبت تمام وجهت نظرك والسوال اخى هل فى تانى حاجات او اساليب بيستخدمها ال isp ؟

تحياتى ومشكور يا غالى

MaaM
15-03-2009, 13:04
أخي fatheroflions (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=107948) ، اعذرني ولكني لا أعتقد أن كلامك منطقي
فلا أظن أن يحجز الـ ISP أيبي Puplic لكي يقوم بربطك معه على شبكته الداخلية
وإلا فلا حاجة لنا لتفرقة الـ IP لـ Public و Private

وأرجو أن تراجع مثالي السابق وتراجع بيانات الأخ waleedallam (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=1977) الذي أعطاها له مزود الخدمة
(تم تعديل رابط الصورة في المشاركة السابقة)

وأعيد وأكرر
الـ 8 بنستفاد منها بـ 6 IP
والـ 4 بنسفاد منها بـ 2 IP

fatheroflions
15-03-2009, 16:55
أخي fatheroflions (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=107948) ، اعذرني ولكني لا أعتقد أن كلامك منطقي
فلا أظن أن يحجز الـ ISP أيبي Puplic لكي يقوم بربطك معه على شبكته الداخلية
وإلا فلا حاجة لنا لتفرقة الـ IP لـ Public و Private

وأرجو أن تراجع مثالي السابق وتراجع بيانات الأخ waleedallam (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=1977) الذي أعطاها له مزود الخدمة
(تم تعديل رابط الصورة في المشاركة السابقة)

وأعيد وأكرر
الـ 8 بنستفاد منها بـ 6 IP
والـ 4 بنسفاد منها بـ 2 IP

أخي الكريم MaaM انا لم أقل ان ISP ربط الزبون على شبكته الداخلية من خلال حديثي عن الPrivate IP , هذا البرايفت اي بي طرحته كمثااال فقط لكيفية توزيع ال8 عناوين ,

ثم قلي بالله عليك ووضحلي تفاصيل ال6 IP والتي نستخدمها من ال8 المعطاة ؟

انا وانت نتكلم في نفس الدائرة لكن أعتقد هناك سوء فهم

لك التحية والتقدير

MaaM
16-03-2009, 09:47
لا ليست نفس الدائرة
حيث ذكرت أنت في مشاركاتك السابقة أن مزود الخدمة يأخذ IP من النطاق الذي باعه للزبون لكي يربطه وأرجو أن تراجع مثال مرة أخرى وستجد أن الـ WAN ID هو Private أما الـ Network ID هو Puplic

أما الـ 6 IP
فهل نسيت أن الراوتر هو جهاز ! شأنه شأن جهاز الحاسب ؟

fatheroflions
16-03-2009, 11:02
يا أخي الكريم انتا ليش زعلان ومعقد الامور ؟؟

انتا عميل جيت عندي بدك pool of 8 IPs مع اشتراك DSL

أنا كمزود خدمة رح أعطيك التالي
(مجرررررررد مثال)

213.119.70.16/29
تفاصيل استخدام هذا الpool هو كالتالي :

213.119.70.16 network ID
213.119.70.17 الآي بي الذي سيأخذه المودم بتاعك اوتوماتيكياً بمجرد ان تشبك وان انترفيس
213.119.70.18 هذا الآي بي أو غيره تقوم بتعريفه على المودم ليكون هو الGW لشبكتك الداخلية والتي حتماً ستقوم بعمل تعطيل للNAT لكي تتمكن من استخدام الاربعة عناوين المتبقية لك

أعتقد أن شرحي وكلامي واضح وليس فيه خطأ يا أخي الكريم

وعلى رأي وين ذانك يا جحا انتا بتحكيلي ستة ومصر على ستة ايبيات , ياخي نحن نتكلم عن الايبيات التي يمكنك استخدامها كعميل او كمدير شبكة داخلية وهي 4 فقط اذا استثنينا الايبيين الاثنين الاخرين والذين يستخدمان لراوتر العميل كGW وللربط مع مزود الخدمة كWAN interface

ياأخي الكريم MaaM هل وضحت الامور ام لازال هناك لبس ؟

ahab
16-03-2009, 17:01
هل هذا ما تقصده أخي fatheroflions حسب الرسمة التالية

fatheroflions
16-03-2009, 17:56
أيوا يا عزيزي ahab يا عيني عليك , بالضبط كما الرسمة
لك وللجميع التحية

ahmed magdy
16-03-2009, 20:01
نقاش و معلومات اكثر من رائعه...:ah4:

جزاكم الله خير و صلتولي معلمات كانت عامله لي ازمه نفسيه والله:D

ahab
16-03-2009, 20:16
بس عندي سؤال يمكن يكون بسيط ،

الإنترفيس اللي طالع من مزود الخدمة بياخد أي ip ولا إيه الحكاية

وازاي بيحصل بينه وبين الانترفيس 213.119.70.17 اتصال (حسب الرسمه )

Nightspy
16-03-2009, 21:42
وكمان في حاجة هو لو WAN ID فى Range خارج الRange الموجود فية الNetwork ID

وانا حبيت انى اعمل Routing بين هذا الفرع وفرع اخر موجود فى مكان تانى هل سوف اضع Range الWan id فى الحسبان

ام الشيء الذى تتحدثون عنها لا يوجد به Routing من اساسة

ياريت لو حد عندة كتيب فى الانترنت او رابط للكلام هذا يضعة

شيء اخر الرسمة الى وضعها الاخ الحبيب ايهاب فيها مشكل وهى ان الروتر الى اسمه عميل هيكون كدة اخذت الانترفيس الاتنين الموجودين علية نفس الRange وهذا لا يحدث

ahab
17-03-2009, 06:01
شيء اخر الرسمة الى وضعها الاخ الحبيب ايهاب فيها مشكل وهى ان الروتر الى اسمه عميل هيكون كدة اخذت الانترفيس الاتنين الموجودين علية نفس الRange وهذا لا يحدث

ايه الحلاوة دي يا أحمد ( أنا وضعت الرسمة علشان نحصر الخلاف ونحدد كل شخص بيتكلم في ايه بالضبط )

لكنك ما شاء الله عليك قوي الملاحظة

وفعلاً يا أخي لوعملت 2 إنترفيس للراوتر من نفس ال subnet بيحصل ما يسمى بال overlaps

يا ريت يا أخي fatheroflions توضح كيف سيحدث ذلك؟؟؟؟؟

fatheroflions
17-03-2009, 09:09
بس عندي سؤال يمكن يكون بسيط ،

الإنترفيس اللي طالع من مزود الخدمة بياخد أي ip ولا إيه الحكاية

وازاي بيحصل بينه وبين الانترفيس 213.119.70.17 اتصال (حسب الرسمه )

بشكل مبسط عزيزي اهاب انتا بتشبك على الDSL Router الموجود بمزود الخدمة , هذا الراوتر هو الGW بتاعك ,
والIP بتاعو بكون ظاهر عندك في قائمة الIP Addresses الموجودة داخل الدي اس ال مودم
طبعاً الDSL Router بيوزع الIPs بواسطة الDHCP
والاتريبيوتس بتاعو
ولك التحية

fatheroflions
17-03-2009, 09:28
وكمان في حاجة هو لو WAN ID فى Range خارج الRange الموجود فية الNetwork ID

وانا حبيت انى اعمل Routing بين هذا الفرع وفرع اخر موجود فى مكان تانى هل سوف اضع Range الWan id فى الحسبان

ام الشيء الذى تتحدثون عنها لا يوجد به Routing من اساسة

ياريت لو حد عندة كتيب فى الانترنت او رابط للكلام هذا يضعة

اخي Nightspy شرفتي مشاركتك واسعدني الحديث معك,

بالنسبة لسؤالك الاول : عادةً عندما يكون WAN ID من Range مختلف فإنه يكون Private IP (هذا السيناريو المستخدم لدينا) ويمكن استخدامه لشبك عدة فروع شرط أن تكون كلها مشبوكة عن طريق نفس مزود الخدمة , أما اذا كانت الفروع بعضها مثلاً في بلد آخر فيتوجب أن يكون بPublic IP

أما الشيء الذي نتحدث عنه فكما تفضلت مافي Routing من اساسه لانو كلو Public في Public :)

ahmed sultan
17-03-2009, 09:41
معلومات قيمه فعلا ...

بس كان ليه مداخله بسيطه
كل الردود اللى كانت فوء كانت بتتكلم على انى واخد الرينج بتاع الايبهات من الـ ISP مباشره
وعلى اساسه هحتاج لـ اربع ايبهات reserved للـ network id , Wan id , GW id , Broadcast id

انما انا لو واخد من السنترال علطول يعنى بيكون معمول له subnetting
وليكن مثلا واخد خط دى اس ال السرعه 512 كيلو بت

فى الحاله دى
لو انا عندى الراوتر
بيكون عندى اتنين اي بى reserved اللى هما الـ network id والـ broadcast id

نلاحظ هنا فى الحاله التانيه
اننا محتجتش انى احجز غير اتنين اى بى بس على عكس لو كنت واخد من الـ ISP كنت هحجز 4 ايبهات

-------------------------------
مره تانيه شكرا عالموضوع القيم واتاحه الفرصه للمشاركه :)

ahab
17-03-2009, 09:42
4 بستفيد منهم بـ 2
8 بستفيد منهم بـ 6

Network ID: ودا الـ Pakage اللي اشتريته واللي هادخل بيه على الانترنت
WAN ID: وده بيربط الراوتر بتاعي بالراوتر بتاع الـ ISP

[SIZE=2] وفي هذه الحالة الراوتر بتاعي أخد IP وجهاز الكمبيوتر أخد IP يبقى انا استفدت بـ 2 IP

-------------

لم أر هذه الرسمة إلا الآن

ولذلك من وجهة نظري هي سليمة ( على الأقل ليس فيها تعارض في ip )

fatheroflions
17-03-2009, 10:07

وفعلاً يا أخي لوعملت 2 إنترفيس للراوتر من نفس ال subnet بيحصل ما يسمى بال overlaps

يا ريت يا أخي fatheroflions توضح كيف سيحدث ذلك؟؟؟؟؟

هذا موضوع آخر ,
فكما تفضلتم أن يكون هناك 2 interfaces in same router تأخذ عنوانين من نفس الsubnet فهذا لا يحدث ,
لكن مودمات الDSL والتي يصفها البعض بأنها "راوترات غبية" والموجودة في السوق والتي تستخدم firmware او IOS مبرمج وجاهز كGUI يحدث فيها هذا الشي بكل بساطة وغرابة بحيث يكون الPPPoE Interface والذي يأخذ الWAN IP يتصرف شكلياً كBridge وفق commands مضافة تجعله في هذا الmode مما يجعل من الامر ممكناً

وأؤكد لكم هذه المعلومة والتي تتوافق مع ما ذكرتموه وأن هذا لا يحصل أبداً
حيث لو قمنا بعمل نفس السيناريو من خلال الCisco DSL Router فإن هذه الsetting غير مقبولة ولن تعمل ولن يقبلها المودم إذ يتوجب أن يكون الDialer interface IP من range أخر مختلف عن الF/E IP للLAN

أرجو أن تكون الفكرة وصلت وأن أكون موفقاً بما شرحت