المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى درجة حرارة الجهاز

eslamv2
18-03-2009, 15:54
السلام عليكم

انا عندى مشكلة فى جهاز ابن عمى المشكلة ان الجهاز درجة حرارة عالية جدا
الجهاز بيبدء بدرجة حرارة 96 والمروحة بتبدء ب 1300 والمروحة من النوع اللى بيجى مع البروسسر
والبروسسر 3.2 تقريبا او 3.0 انتل

الجهاز بيقفل قبل مايدخل على الويندز حتى والشيبستات بتكون طبيعية يعنى ولا بردة اواى ولا سخنة اواى عادى
احنا دلوقتى مش عارفين المشكلة من اة المروحة ولا البروسسر

ياريت لو حد يعرف يساعدنة علشان الموضوع خطير .......

skyboyextreme
18-03-2009, 16:09
اول حاجه نفض المروحه من التراب كويس و بعد كده تاكد انها راكبه على البروسيسور كويس لان بالشكل ده البروسيسور هينحرق اكيد 96 درجه ! :eek: او غير المروحه خالص و ريح دماغك

eslamv2
18-03-2009, 16:17
اول حاجه نفض المروحه من التراب كويس و بعد كده تاكد انها راكبه على البروسيسور كويس لان بالشكل ده البروسيسور هينحرق اكيد 96 درجه ! :eek: او غير المروحه خالص و ريح دماغك

الجهاز جايبنوة من حوالى 3 شهور والمروحة ظبطنها ونضفنها وركبناها
احنا بنسيب الجهاز باليومين واول مانشغلة نلاقى البروسسر درجة حرارتة بال 76 وساعات 80 وفى الطالع وبسرعة رهيبة الجهاز مش بيكمل ال 30 ثانية وبيفصل

المعجون اللى على البروسسر ممكن يكون مشكلة لاننا فرضنا المعجون على البروسسر كلة
هو الاول كان عبارة عن كتل كتل متفرغ احنا فرضناة على بعض هل دة ممكن يكون مشكلة

انا عارف ان فى الغانة لية دور كبير جدا فى الموضوع دة بس المشكلة
اننا اول مابنفتح الجهاز بيكون درجة حرارة عالية اواى واحنا اساسا بنكون سيبنة بالايام ؟؟؟

Marceleos
18-03-2009, 17:33
المعالج هذا معروف عنه انتاج الحرارة الزائدة

استخدم معجون حراري مع المشتت وحاول تجيب نوع جيد الكيس حاول تركب مراوح ادخل وخارج للهواء

على فكرة لدي المعالج ويصل لدرجة 106 ولا يعمل اي شت داون

Asad_AL_net
18-03-2009, 18:59
السلام عليكم

اخوي الغالي تاكد من تركيب المشتت بشكل سليم

انا مره صارت معي في جهاز اخوي ركبت المشتت ووصلت درجة الحرارة 86 ..!
والخطأ في ذلك كان مسمار من الاربع مسامير في المشتت ماراكب عدل في القاعدة تبع المذربورد
ففتحته وركبته من جديد ووصلت درجة الحرارة 41 مع ضغط متوسط

انصحك عزيزي تغير المشتت لان قد يكون في احد المسامير فيه كسر او شي وايضا ركب معجون محترم شوي مثل MX-2 أو OCZ Freeze أو اي نوع معروف

eslamv2
18-03-2009, 20:31
السلام عليكم

اخوي الغالي تاكد من تركيب المشتت بشكل سليم

انا مره صارت معي في جهاز اخوي ركبت المشتت ووصلت درجة الحرارة 86 ..!
والخطأ في ذلك كان مسمار من الاربع مسامير في المشتت ماراكب عدل في القاعدة تبع المذربورد
ففتحته وركبته من جديد ووصلت درجة الحرارة 41 مع ضغط متوسط

انصحك عزيزي تغير المشتت لان قد يكون في احد المسامير فيه كسر او شي وايضا ركب معجون محترم شوي مثل MX-2 أو OCZ Freeze أو اي نوع معروف

احنا مرة لما نظفنة المروحة معرفناش نركبها صح ركبنا 3 مسامير و الرابع مرداش يدخل :D وكانت النتيجة ان الحرارة وصلت لل 70 .....وتانى مرة لما حاولنا نركب المروحة صح كسرنا مسمار والحرارة وصلت ل 102

Asad_AL_net
18-03-2009, 21:26
احنا مرة لما نظفنة المروحة معرفناش نركبها صح ركبنا 3 مسامير و الرابع مرداش يدخل :D وكانت النتيجة ان الحرارة وصلت لل 70 .....وتانى مرة لما حاولنا نركب المروحة صح كسرنا مسمار والحرارة وصلت ل 102
:D
الله يعينك لابد من مروحة جديده

:o