المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في DVD ASUS بيهنج الجهاز ويبوظ اسطوانات وصوته مزعج اوي

conan88
24-03-2009, 02:12
السلام عليكم
عندي مشكلة في ال dvd asus:cdcd: :cdcd:مش عارف هل هي مشكلة ولا عادي هو بيعمل صوت عالي اوي لما بحط اسطوانة فيه ويتاخر اوي لما يقرأ اي اسطوانة وغير كده بيهنج الجهاز لما احط فيه اسطوانة ولما اجي انسخ بالنيرو بيهنج كمان بس هو بينسخ وسعات يحرقلي اسطوانات والجهاز يقف خالص وانا بنسخ وديته الصيانة قالي مافيهوش حاجة اعمل ايه مش عارف انا لسه جايب الجهاز جديد والرامات 2 جيجا وجربت احط DVD ASUS تاني عندي كنت شاريه من سنة مابيعملش حاجة خالص وشغال زي الفل ؟؟؟؟:cdcd:
ارجوا مساعدتي !!

conan88
24-03-2009, 14:37
ايه ياجماعة ماحدش عنده حل للمشكلة دي

speedo
24-03-2009, 14:52
والله انا عندي نفس المشكلة لكن مع سيدي روم يعني بطيء في القراءة ولو بقي سريع يبقي عالي في الصوت ومزعج وطريقة فتح الدرج تحس انه بيفتحة مرة واحدة انا هغيرة قريب ومش هجيب اسوس تاني باين المشكلة دي عند كل الناس

conan88
24-03-2009, 14:58
اهلا بيك اخي والله انا سالت في موضوع الصوت ده بيقولوا ان العدسة بتاعت ال asus قوية علشان كده بيعمل صوت جامد والله الواحد كان يجيب سامونج كله بيقول عليه انه جامد ومرتجعاته قليلة جدا

rezoufda
24-03-2009, 16:29
بيقولوا ان العدسة بتاعت ال asus قوية علشان كده بيعمل صوت جامد

من قال هذه التراهات
ليس هناك علاقة أصلا بين العدسة ودوران القرص، إذ ان المسؤول على آلية تدوير القرص هو المحرك

بالنسبة للمشكلة الرئيسة، أقول للسيد السائل
إذا كان الضمان لازال ساريا، فالأفضل أن تذهب به إلى الضمان

conan88
24-03-2009, 17:11
من قال هذه التراهات
ليس هناك علاقة أصلا بين العدسة ودوران القرص، إذ ان المسؤول على آلية تدوير القرص هو المحرك

بالنسبة للمشكلة الرئيسة، أقول للسيد السائل
إذا كان الضمان لازال ساريا، فالأفضل أن تذهب به إلى الضمان

شكرا لك اخي على ردك بالنسبة للضمان هو مازل ساري مع اني ذهبت به الى الضمان وقالوا لي انه لايوجد به مشاكل بس انا شايف غير كده فانا بقول اني اوديهلم الجهاز كله وهما يتصرفوا فيه ويشوفوا ايه المشكلة

Nazeer1982
24-03-2009, 19:10
أخي الكريم أفعل كما قال لك الأخ rezoufda (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=93416)
أنا عندي نفس السواقة وعلى فكرة عمرها أكثرمن سنة كنت أستخدمها على جهازي القديم والأن أنا أستخدمها على الجهاز الجديد وشغالة ومافيها أي مشكلة لا بطئ باالقراءة ولا النسخ وما في أي صوت مش طبيعي أو مزعج
على العكس سواقة ASUSأفضل أنواع السواقات
وباالنسبة لي أنصح بسواقة ASUS
بتبقى أفضل من LGأو SAMSUNG

rezoufda
24-03-2009, 19:20
شكرا لك اخي على ردك بالنسبة للظكان هو مازل ساري مع اني ذهبت به الى الضمان وقالوا لي انه لايوجد به مشاكل بس انا شايف غير كده فانا بقول اني اوديهلم الجهاز كله وهما يتصرفوا فيه ويشوفوا ايه المشكلة

طبعا اخي عليك ان تاخذ الجهاز معك لهم
اما ان تذهب لهم بدونه طبعي ان يكون ذاك جوابهم