المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بالمر : اللينكس أخطر من أبل

!! NoMeRcY !!
24-03-2009, 21:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتــة

أعلن ستيف بالمر المدير التنفيذي لمايكروسوفت في اجتماع للمستثمرين أن خطر اللينكس في سوق أنظمة تشغيل أسطح المكتب أكثر من خطر شركة أبل ، بطبيعة الحال تعتبر القرصنة و النسخ غير المشروعة هي الأخطر ، ثم يتلوها اللينكس ، ثم أبل.
يبدو خطر اللينكس جليا في السعر الذي يقارب الصفر مما يجعل المنافسة معه صعبة جدا ، أو لنقل أنهما طريقتين مختلفتين فمايكروسوفت شركة تعتمد على بيع الترخيص التشغيل البرامج ، و جنو لينكس على النقيض يعطي كل شيء مجانا .

https://osnews.com/story/21035/Ballmer_Linux_Bigger_Competitor_than_Apple

ZEX
27-03-2009, 00:44
بصراحة نفسى اجرب اللينكس بس المشكلة انى مجربتهوش
الف شكر ياباشا

__eRa__
27-03-2009, 01:45
بصراحة نفسى اجرب اللينكس بس المشكلة انى مجربتهوش
الف شكر ياباشا

كلامك عجيب يا أخي ومتناقض
نفسك تجربه ؟ طبيعي طالما نفسك تجرب إنك تكون لسه مجربتوش
وبعدين تقول المشكلة إني مجربتوش؟
طب تيجي ازاي؟

لو حابب تتعلم وعندك الإرادة دي صدقني مش هتقف قدامك مشكلة زي دي

aborody
27-03-2009, 03:33
يا اخي era بالراحه علي الراجل هو واضح انه لسه في مرحله التردد و ده شيئ طبيعي في النقلة ما بين ويندوز و لينكس و اصلا معظم الناس اتعودت علي الويندوز و خايفة تحول و في ناس مش عارفه .
انا حاولت و المحاوله جيده و لكن بعض الصعوبات خلتني اتوقف شوية .
بس راجع راجع انشاء الله . اللي داق الحلاوه لابد مهما اتحرم منها يرجع لها تاني :) مش كده ولا ايه
ههههههههه
و طبعا واضح جدا ان الويندوز في ايامه الاخيرة ....!!!!!!!!
Go Linux GO GO GO

UNREAL
27-03-2009, 12:31
و طبعا واضح جدا ان الويندوز في ايامه الاخيرة ....!!!!!!!!
Go Linux GO GO GO

وانت زي الراجل اللي نفسه يجربه بس مشكلته إنه لسه مجربش...:D

في أيامه الأخيرة وهو يسيطر على 90% من سوق أنظمة التشغيل؟؟؟!!!!:o
لو قلت أنه سيطرة الويندوز شبه الكاملة بدأت في الإنهيار... ممكن تكون مقبولة رغم أنها تحتوي مبالغة أيضاً :)

شكلك ما تعبت نفسك واطلعت على الرابط... :ah22:

ZEX
27-03-2009, 16:31
كلامك عجيب يا أخي ومتناقض
نفسك تجربه ؟ طبيعي طالما نفسك تجرب إنك تكون لسه مجربتوش
وبعدين تقول المشكلة إني مجربتوش؟
طب تيجي ازاي؟

لو حابب تتعلم وعندك الإرادة دي صدقني مش هتقف قدامك مشكلة زي دي

انا كان قصدى انى عاوز اجربة بس خايف اجربة و التجربة تفشل

__eRa__
27-03-2009, 16:38
اللي يخاف من الفشل مش هيشوف النجاح

ZEX
27-03-2009, 22:25
اللي يخاف من الفشل مش هيشوف النجاح

عندك حق اخى

mohaned_nj
28-03-2009, 20:00
فعلاً ان نظام تشغيل اللينكس هو اكثر ما يشكل خطر على عرش ميكروسوفت هذا الايام
فهو فعلاً نظام تشغيل رائع
اليك هذا الخبر :

هل بدأ ويندوز في خسارة سوق الانظمة عام 2008؟
بعد ان كان نظام ويندوز وحتى وقت قريب النظام المتربع على عرش الانظمة اوضحت الاحصائيات الاخيرة ان نسبة إستخدام النظام قلت ووصلت لأول مرة إلى نسبة أقل من 90% وهي نسبة 89% ويشكل هذا مؤشر خطر بالنسبة لمايكروسوفت التي يجب ان تنتبه إلى خطواتها وتقوم بتحسين النظام القادم لأن نظام فيستا كان أحد الاسباب التي سببت هجرة بعض المستخدمين من نظام الويندوز لاستخدام انظمة اخرى كاللينكس والماك الذان شهدا تطوراً كبيراً في الاونة الاخيرة.

ali_mo
29-03-2009, 19:59
فعلاً
فنظام الماك ليس مجانياً ولا مفتوح المصدر فلن يشكل خطر على الويندوز كما هو اللينكس الذي بداء ينتشر في الاونة الاخيرة كالنار فالهشيم

najim_nj
30-03-2009, 13:22
شكراً لك على هذه المعلومة المفيدة
فنظام اللينكس هو اخطر ما يهدد عرش الميكروسوفت الان
فهو نظام تشغيل ممتاز في الكثير من النواحي منها
الامان ثم الامان ثم الامان
وجمال النظام فهو اجمل من الفيستا باشواط
والاداء الممتاز
مجاني ومفتوح المصدر
والكثير من المميزات الاخرى

k@spersky
12-04-2009, 03:27
رغم حبي لنظام لينكس لدرجة العشق إلا أن وندوز وميكروسوفت لا يمكننا إغفال قوتهم و مسألة الانهيار أراها صعبة إلا إذا كانت كسقوط مفاجئ لبرج التجارة العالمي !!
أتمنى من ميكروسوفت العملاقة أن تخوض مضمار المصادر المفتوحة وإن كنت أشك في ذلك أيضا وقليل من دعم شركات العتاد والألعاب للينكس سنقول حتما وداعا مميكروسوفت لأنه لا تستحق أبدا هذه السيطرة الرقمية على سوق نظم التشغيل للأسف

باحث عن المعرفة
12-04-2009, 04:17
رغم حبي لنظام لينكس لدرجة العشق إلا أن وندوز وميكروسوفت لا يمكننا إغفال قوتهم و مسألة الانهيار أراها صعبة إلا إذا كانت كسقوط مفاجئ لبرج التجارة العالمي !!
أتمنى من ميكروسوفت العملاقة أن تخوض مضمار المصادر المفتوحة وإن كنت أشك في ذلك أيضا وقليل من دعم شركات العتاد والألعاب للينكس سنقول حتما وداعا مميكروسوفت لأنه لا تستحق أبدا هذه السيطرة الرقمية على سوق نظم التشغيل للأسف

مايكروسوفت بدأت بالفعل خطوات عملية نحو المصادر المفتوحة مثل دعم Samba بالوثائق المطلوبة...توفير دعم لبرمجيات مثل PHP لتعمل بشكل سهل مع IIS وهناك أشياء أخرى قراءة عنها ولكن لا أريد ذكرها قبل التأكد منها من خلال قراءة الخبر مرّة أخرى. هناك فريق كامل داخل مايكروسوفت يدعو للمزيد من الدعم والانفتاح نحو المصادر المفتوحة وهو يزداد قوة مع مرور الأيام ولكن لا أتخيّل أننا سنصل إلى دعم كبير وشامل فمايكروسوفت شركة ربحية وهدفها ربحي ودعمها للمصادر المفتوحة يأتي من باب حسابات الربح والخسارة بدرجة أولى.؟

ASSEMBLY
12-04-2009, 19:48
بالنسبة اى فانا لسه جديد فى عالم اللينكس ده
بس بصراحة خلال ايام اتعلمت حاجات كتير من الاوبنتو
وكمان سطبت الباك تراك 3

من الاخر الويندوز لا يقارن بجانب اللينكس
سواء من ناحية الحماية او الثبات
او حتى الواجهة الرسومية

والافضل من ده كله انه مفتوووووح المصدر
يعنى لو واحد مبتدى فى لغة البرمجة وقام بدراسة سورس اللينكس لاى توزيعه
بيستفاد كتير من الاخر بيطور المهارات فى كل شى

نقص واحد فقط فى اللينكس وان اكتمل راح ينتهى عصر الويندوز تماما وتنتهى معاه ميكرو زفت

الالعااااااااااااب تطوير العاب تعمل على اللينكس وتكون منافسة لمحركات الويندوز الرسومية
وتكون فى قوة الجرافيك الذى تتمتع بيه العاب الوينوز

واظن مسالة الالعاب هى الشئ الوحيد الذى يلفت نظر مستخدمى اللينكس الا وهى قلة الالعاب

ولكن بالنسبة لى فانا راح استمر مع لينكس للنهاية واكثر توزيعة حبيتها هى الاوبنتو لدعمها الكبير من كل انحاء العالم وببلااااااش
هاطلب ايه اكتر من كده:D

UNREAL
12-04-2009, 20:17
وببلااااااش
هاطلب ايه اكتر من كده:D

عاد اللي يسمعك يقول إنك كنت متضرر من نسخ الويندوز الأصلية اللي عندك:D
ما كلوا كان ببلااااااش:D

mohaned_nj
12-04-2009, 20:58
خبر عاجل :
المجر و تتارستان تنتقلان إلى المصادر الحرة

https://itwadi.com/node/959

فقد لحقت تلك الدولتان بعشرات الدول الاخرى في ذلك الركب

باحث عن المعرفة
12-04-2009, 21:07
تتارستان

مشكور اخي أول مرّة بسمع في هذه الدولة. :D

ASSEMBLY
12-04-2009, 22:59
عاد اللي يسمعك يقول إنك كنت متضرر من نسخ الويندوز الأصلية اللي عندك:D
ما كلوا كان ببلااااااش:D

والله اخى عندى نسخ ويندوز كتير وكلهم ببلاش مجموعه كبيرة
لكن بعد استخدامى للينكس ما راح ارجع ليهم تانى ولا لمشاكل الويندوز تانى:ah1::D

k@spersky
13-04-2009, 06:47
مشكور اخي أول مرّة بسمع في هذه الدولة. :D
ههههههههههه وأنا مثلك
جمهورية تتارستان (بالروسية (https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%B3%D9%8A%D8%A9): Республика Татарстан تـُقرأ: ريسبوبليكا تاتارستان) هي إحدي الجمهوريات الروسية الإتحادية. تقع على السفوح الغربية لجبال الأورال (https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A3%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84) الفاصلة بين آسيا وأوروبا بمساحة تبلغ نحو 70 ألف كم² وسكانها يقتربون من أربعة ملايين نسمة.
المصدر
https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86
طب حد يعرف مين المجر دي

__eRa__
13-04-2009, 13:22
المجر دي دولة هنجاريا اللي بتصنع هواتف النوكيا مع فنلندا

UNREAL
13-04-2009, 16:10

درب السلامة...:ah3:

k@spersky
13-04-2009, 17:28
المجر دي دولة هنجاريا اللي بتصنع هواتف النوكيا مع فنلندا
ما أنا عارف دي مزحة فقط ولكن اشمعنا نوكيا الي فكرتك بالمجر يعني ههههههههههه
المجر هي بوشكاش ونهائي كاس العالم 1954 حد فاكر الكلام ده ههههههههههه

عين العقل أخي الكريم ومرحبا بك في عالم المصادر الحرة بلا وجع دماغ ...... طريق السلامة :D

kido1412
16-04-2009, 21:23
فعلاً
فنظام الماك ليس مجانياً ولا مفتوح المصدر فلن يشكل خطر على الويندوز كما هو اللينكس الذي بداء ينتشر في الاونة الاخيرة كالنار فالهشيم
النواة داروين مفتوحة المصدر علي فكرة :)

الماك يعتبر خيار ممتاز لمن هم: لا خبرة لهم بالكمبيوتر بمعني اخر انهم بلح البلح! يعني جايبين من الاخر مايعرفوش الفرق بين الماوس وكوز الذرة وبيعتبر غالي جداً فده حيخرج من السباق بسرعة ماحدش معاه يدفع كل شوية عشان خاطر ابل :ah26:

kido1412
16-04-2009, 21:24
خبر عاجل :
المجر و تتارستان تنتقلان إلى المصادر الحرة

https://itwadi.com/node/959

فقد لحقت تلك الدولتان بعشرات الدول الاخرى في ذلك الركب

كيف الحال يا مهند :ah50: هنا كريتف :)

yehia2amer
29-04-2009, 14:23
انا من محبي الابل لانها فعلا شركة مبدعة لدرجة رهيبة كل حاجة بيعملوها بطريقة مختلفة , طبعا الينكس جميل ايضا لانه مفتوح المصدر و فيه معظم الصفات الاساسية لابل ولاكن ابل بتتقدم بسرعة كبيرة ومتوقع تكون اسرع خلال السنوات القادمة

k@spersky
29-04-2009, 14:47
انا من محبي الابل لانها فعلا شركة مبدعة لدرجة رهيبة كل حاجة بيعملوها بطريقة مختلفة , طبعا الينكس جميل ايضا لانه مفتوح المصدر و فيه معظم الصفات الاساسية لابل ولاكن ابل بتتقدم بسرعة كبيرة ومتوقع تكون اسرع خلال السنوات القادمة
أوافقك الراي في إبداع ابل والغريب أنه لا تقارن ابدا بإمكانات ميكروسوفت بل هناك الكثير من السرقات قامت بها الثانية من ابل بداية من وندوز 3.11 والواجهة الرسومية وحتى فيستا أخذت الكثير من افكار أبل
ولكن أبل أفظع احتكارية من ميكروسوفت
غلاء اسعار غير مبرر احتكار نظام تشغيل مع هاردوير مع بعض
اذهب لتشتري ماوس أو كيبورد ابل أو أي قطع غيار أو إضافات وقارنه بأي قطعة أخرى تعمل على وندوز أو لينكس فالتكلفة حارة جدا والفارق لا يستحق كل هذه المعاناة

Q 8
29-04-2009, 15:19
ان شاء الله اجربه