المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حمد وثناء ...... شكر وتقدير

الصفحات : [1] 2

mshforall
04-04-2009, 07:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد الله أولا وآخرا له الحمد علي نعمه التي لاتحصى

بتوفيق الله .... نجحت في شهادة CCNA يوم 1-4-2009 بعد تعب وجهد طويل وتوفيق من الله أولا وآخرا

وهنا فعلا أريد أن اسجل شكر وتقدير من باب قول النبي صلي الله عليه وسلم في الحديث الذي رواه النعمان بن بشير "من لم يشكر القليل لم يشكر الكثير ، و من لم يشكر الناس ، لم يشكر الله ، و التحدث بنعمة الله شكر ، وتركها كفر ، و الجماعة رحمة ، و الفرقة عذاب" حسنه الألباني

فبداية أشكر هذا المنتدي الرائع المبارك بإذن الله تعالى وأشكر كل القائمين عليه ومن عاون على تطويره
وأخص بالشكر :

أولا أستاذي ومعلمي الفاضل لومارك زاده الله علما وتوفيقا ورشادا وأدبا علي هذه الدروس الرائعة في برنامج Dynamips وخصوصا أول حلقه التي سمعتها أكثر من مرة فكانت والله تزيد من عزيمتي وشعرت من كلامه بمدي حمله لهم إخوانه الطلاب وحبه في رفع مستوي إخوانه وجهده المبارك في هذا الباب وأشكره أيضا علي أدبه وأخلاقه الجميله ... نحسبه كذلك ولا نزكي علي الله أحدا

ثانيا أستاذي وأخي الحبيب محمد سمير - معلشي بس أنا فعلا شعرت اننا أصحاب دا إذا سمحت لي - علي سلسلة الدروس الجميلة في شرحه CCNA التي فعلا عشت معها وشدني أيضا لهذه الدروس سلاسة وجمال الأسلوب وتعليقاته الجميلة وكانت بفضل الله عونا كبيرا لي علي المضي قدما في المنهج واستفدت كثيرا من حلقات Lab فجزاك الله عني خيرا..... نحسبه كذلك ولا نزكي علي الله أحدا

وثالثا أشكر استاذنا الفاضل محمد عزت فقد إستفدت منه كثيرا ايضا في باقي المنهج بعد جزءالمهندس محمد سمير ربنا يعينه ويكمل هذا الشرح الفريد

وأخيرا أشكر كل إخواني الذين لم اتشرف بسماع دروسهم ولكن يبدو من تعليقات الأعضاء مدى جمال وقوة هذه الحلقات

وهذه من أوائل مشاركاتي في المنتدي وكنت قد أمسكت عن المشاركة حتى أجتاز الإختبار وأكون علي الأقل بمستوى أقل عضو حتى يحق لي ان اتكلم في هذا المنتدى المحترم

وأشد علي أيدي إخواني المشرفين بالإرتقاء بمستوى هذا المنتدي أكثر وأكثر فهو فعلا حبة مباركة تحتاج إلي تعهد ورعايه وربنا يوفق الجميع لكل خير ونجاح

وعقبال كل اللي لسه مدخلوش الإمتحان ربنا يكرمهم ويفرحونا كده

في منتدانا الجميل ده

صحيح أحب أنبه الناس اللي داخله الإمتحان وهيه بتحجز في عرض cisco منزلاه وهو comeback2009 للي لم يوفق من أول مرة ممكن فرصة اعاده مجانيه وهو بيحجز علي موقع www.vue.com (https://www.vue.com/) في حاجة اسمها Promotion Code يدخل فيها comeback2009 وان شاء الله محدش يحتاجها أصلا ويكرم الجميع من أول مرة الموضوع مجود بتفصي أكثر علي المنتدي

https://www.arabhardware.net/forum/sh...d.php?t=113244 (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=113244)

www.vue.com/cisco/comeback2009/ (https://www.vue.com/cisco/comeback2009/)

وربنا مع الجميع شدو حيلكم ياشباب علي فكره شعور النجاح جميل جدا ربنا يكرمكم ان شاء الله وتفرحونا هنا في المنتدى يلا انا مستنيكم ونكون كده كلنا CCIE بركة مجهود الموقع دا اللي والله الواحد بيدعيلو من كل قلبه ولكل العاملين عليه حاجه فعلا تشرف

وأنا تحت أمر اي حد محتاج مني مساعدة ولو اني مينفعش أتكلم في وجود الناس المحترمة دي

أسير خلف ركاب النجب ذا عرج ....... مؤملا كشف ما لا قيت من عوج
فإن لحقت بهم من بعد ما سبقوا ....... فكم لرب الورى في ذاك من فرج
و إن بقيت بظهر الأرض منقطعا .......فما على أعرج في ذاك من حرج

mrzap1983
04-04-2009, 08:49
مبروك أخي الكريم أدعو لي...

أريد أن أسألك سؤال طبعاً لاتفهم سؤالي بأنني أستهين بالمهندس محمد سمير لا والله ولكن فقط حتى لا أتشعب في الدروس

هل دروس المهندس محمد سمير تشمل كل الماده لأنني مبتديء وماذا تنصحني أن أقرأ مع مادة استاذنا الكبير محمد سمير
فلقد وصلت password recovery

أدعو لي باجتياز الامتحان

هيوما
04-04-2009, 09:27
الف مبروك اخى الكريم واتمنى من الله التقدم لنا جميعا وكل العرب والمسلمين

وقول للاخ اللى بيسأل على الفيدوهات لازم تشاهد كل الشروحات لان كل واحد له اسلوب مختلف ومع اختلاف الاساليب تأكد انك انت الفائز فى جمع معلومات كثيرة من كل محاضر

eng_shadyahmed
04-04-2009, 10:31
مبرووووووك وربنا يوفقك كمان

SyrianCyclone
04-04-2009, 10:38
ألف مبرووووووك و عقبال CCNP

MohamadRe
04-04-2009, 11:08
الف مبروك يا أخى
ربنا يكرمك بسغل محترم بهذه الشهاده
زادك الله من علمه
وعقبالى وعقبال كل اللى بيدرسها
ادعيلى الله يباركلك انى اكمل الكورس ده على خير

mshforall
04-04-2009, 11:22
الله يبارك فيكم يا جماعة وألف شكر وعقبال كل الناس اللي لسه مدخلتش ........ وانا كان نفس أكتب الموضوع في جزء التبريكات بس لقيته مغلق ...... وربنا يوفق الجميع

eng_shadyahmed
04-04-2009, 11:40
انا بعتلك رسالة على الخاص... ارجو الرد

Eng.MagoooD
04-04-2009, 16:11
1000 مبروك يا اخي و بالتوفيق في القادم .

MohamadRe
04-04-2009, 17:53
ممكن حضرتك تقولنا امتحنت فين ودفعت كام
ايه اللى عملتوا بالظبط عشان تمتحن
وياريت عنوان المركز اللى امتحنت فيه ازاى اوصله
عشان انا بره القاهره
وربنا يوفقك

mshforall
04-04-2009, 18:57
ألف شكر للجميع
بالنسبة لموضوع إمتحنت فين أنا من المنصورة وامتحنت في مركز YAT أمام مستشفى الجامعة
موضوع دفعت كام انا دفعت من خلال واحد صاحبي كان معاه Voucher ودي بيبقى ليها تخفيض فكان سعر الإمتحان 850 جنيه مصري وأظن من غير Voucher بتكون جوالي 1000 جنيه مصري هي أصلا 123 جنيه استرليني
بص في موقع www.vue.com مكن تدخل تسجل فيه ومن خلاله تعرف أقرب مكان ممكن تمتحن فيه والمواعيد المتاحة
ولو في أي استفسار انا تحت أمر الجميع وربنا معاكم ويوفق الجميع

mshforall
04-04-2009, 19:36
يا جماعة صحيح أحب أنبه الناس اللي داخله الإمتحان وهيه بتحجز في عرض cisco منزلاه وهو comeback2009 للي لم يوفق من أول مرة ممكن فرصة اعاده مجانيه وهو بيحجز علي موقع www.vue.com (https://www.vue.com) في حاجة اسمها Promotion Code يدخل فيها comeback2009 وان شاء الله محدش يحتاجها أصلا ويكرم الجميع من أول مرة الموضوع مجود بتفصي أكثر علي المنتدي

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=113244

www.vue.com/cisco/comeback2009/ (https://www.vue.com/cisco/comeback2009/)

وربنا مع الجميع شدو حيلكم ياشباب علي فكره شعور النجاح جميل جدا ربنا يكرمكم ان شاء الله وتفرحونا هنا في المنتدى يلا انا مستنيكم ونكون كده كلنا CCIE بركة مجهود الموقع دا اللي والله الواحد بيدعيلو من كل قلبه ولكل العاملين عليه حاجه فعلا تشرف

أسير خلف ركاب النجب ذا عرج ....... مؤملا كشف ما لا قيت من عوج
فإن لحقت بهم من بعد ما سبقوا ....... فكم لرب الورى في ذاك من فرج
و إن بقيت بظهر الأرض منقطعا .......فما على أعرج في ذاك من حرج

MohamadRe
04-04-2009, 22:24
جزاك الله خيرا يا اخى الفاضل

mohammedsn
04-04-2009, 22:41
الف مبرووووووووووك أخي الكريم و بالتوفيق و التقدم دائما

hamdy916
04-04-2009, 23:11
الف مبروك اخى فى الله وربنا يوفقك ديما

ممكن بس تقولنا انتا ذاكرت من ايه بالضبط يعنى شوفت انى شروحات وبترتيب ايه واخت كورس بره ولا لاء

ومدى معرفة بقسم الشبكات يعنى ليك خبرة سابقة

يعنى من الاخر قصة نجاحك فى CCNA

وربنا يوفقك وتوصل لكتر من كده باذن الله

طول ما فى بجد ناس كويسه زى الى معانا فى المنتدى باذن الله هنتقدم وهيبقى للعرب شأن فى الستقبل القريب

باذن الله

GHOSTEID0
05-04-2009, 02:26
الف مبروك اخى فى الله وربنا يوفقك ديما

ممكن بس تقولنا انتا ذاكرت من ايه بالضبط يعنى شوفت انى شروحات وبترتيب ايه واخت كورس بره ولا لاء

ومدى معرفة بقسم الشبكات يعنى ليك خبرة سابقة

يعنى من الاخر قصة نجاحك فى CCNA

وربنا يوفقك وتوصل لكتر من كده باذن الله

طول ما فى بجد ناس كويسه زى الى معانا فى المنتدى باذن الله هنتقدم وهيبقى للعرب شأن فى الستقبل القريب

باذن الله

GHOSTEID0
05-04-2009, 02:28
يا ريت تقول كل حاجه
و تقول هل ذاكرت من الباس فور شير مع اعتذارى للادارة المنتدى

mshforall
05-04-2009, 06:09
السلام عليكم ورحمة الله

الله يبارك في الجميع وشكرا بجد على المشاعر النبيله في المنتدى الرائع دا وشكر خاص للمهندس محمد سمير علي المرور

أولا بالنسبة لموضوع الخبره السابقة قبل ccna فعلا كان في خبره سابقه انا هندسة اتصالات وكنت أخذنا كتاب اسمه

Computer Networking A Top Down Approach Featuring the Internet

لدكتور محترم جدا بذل معانا فيه شغل كويس

وبعد كده في أخر سنه كان مشروعي في الشبكات وكان مشروع الى حد ما جيد وكانت فكرته كويسه وهو عمل آداه بلغة java تعمل mangement & monitoring علي أي نقطه موجودة علي الشبكة بيشتغل عليها snmp protocol

وبعد كده خلصت الكليه ولله الحمد وأخذت الكورس في جامعة القاهرة مع مهندس هناك بس كان فعلا كورس محترم بس كان 640-801 المنهج القديم يعني

وبعدين حصلت المفاجئة الكبرى دخلت الجيش 3 سنوات ولا حول ولا قوة الا بالله ......................... طبعا نسيت الأخضر واليابس ...... لالا طبعا انا بهزر بس بعدت كثير عن الشبكات فترة الجيش

وخلصت 1-10-2008 المهم وانا في الجيش كنت شفت أول محاضرة للمبدع لومارك في ال dynamips وانا معرفش اصلا عرب هردوير دورت عليه وكانت الحلقه دي بصراحه عون كبير بعد الله عز وجل بس ياعم وبدأت رحلتي مع عرب هرد وير والأستاذ محمد سمير ربنا يبارك فيه

جزء من الأول حتى نهاية switching باللابات أظنه كفايه جدا من محاضرات المهندس محمد سمير

جزء Routing أنا اعتمدت فيه علي المحاضرات للمهندس محمد عزت مع مراجعة كتاب ICND 2في الأجزاء التاليه vlsm rip eigrp ospf

جزء wan اعتمدت فيه علي محاضرات المهندس محمد عزت أيضا وأظنها كفاية جدا بس مع ضرورة مراجعة Frame relay from ICND2

بالنسبة لجزء ACL & NAT أيضا محاضرات المهندس عزت ممتازة وكافية جدا

اما جزء Ipv6 & WLAN فالمحاضرات قليله الى حد ما بس ممكن تستعين ب محاضرة المبدع ياسر رمزي في Ipv6 وهي موجوده أيضا علي المنتدى

أما جزء ال dynamips فانا اكتفيت ب الحلقات 1 و 2 و 3 و 4 و 11 لعمل أي لاب في ccna

وكده ياسيدي نبقا خلصنا المنهج والحمد الله بس أهم حاجه فعلا هتفهمك المنهج الشغل العملي علي dynamips or packettracerوحاول تعمل أي حاجه انته شاكك فيه وشوفها بعينك عمرك ما تنساها
بس ياعم هي دي قصة الكورس بتاعنا
وربنا يوفق الجميع ويفرحونا هنا في المنتدى

mohammedsn
05-04-2009, 07:30
يا ريت تقول كل حاجه
و تقول هل ذاكرت من الباس فور شير مع اعتذارى للادارة المنتدى
الادارة تحاول بذل أقصي جهد لكي توفر لك كل المواد المتاحة
فأخي هذا لا يكون رد الجميل ان تتعلم من موقع و إدارته و تخالفهم و لا إيه ؟؟؟؟

GHOSTEID0
05-04-2009, 07:36
استاذى محمد سمير

انا لا اقصد و الله العظيم كلامى عن الباس فور شور

انا قصدى هل كان اعتماده على الباس فور شور و لا ذاكر الاول من الشروحات و بعدين حل امتحانات الباس فور شور

الا منتدى عرب هاردوير يا استاذ محمد

انا بدين لديهم بالفضل فى تعليمى الشبكات بعد ربنا طبعا
اوعى تزعل منى يا استاذ محمد

mohammedsn
05-04-2009, 07:37
أخي mshforall (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=158082)ربنا يوفقك
كفارة يا سيدي عي الجيش ههههههههههههه
قولي بقي انت درست المنهج مع دكتور جمال عبد الفضيل و لا إيه أصله كان الدكتور بتاعي

و عموما شد حيلك يا بطل المشوار طويل احنا لسة بنذاكر لحد دلوقتي و يمكن أكتر منك كمان
عايزينك مشترك معانا في كورس ال CCIE إن شاء الله تعالي مهما ده كان حلم بعيد لكن إن شاء الله يجي اليوم و يتحقق
حاول بس تركز انت ناوي بعد كده علي ال CCNP و لا ال CCIP و لا CCSP و لا CCVP فالمجالات كتير يا بطل
و لا أقولك شد حيلك و خدهم كلهم و خلاص بقي :cool:

ربنا يوفقك يا رب و أتمني لك دوام التوفيق و النجاح
و بخصوص الاجزاء التي ليست مشروحة بال CCNA عما قريب جدا تكون مشروحة بإذن الله تعالي

mshforall
05-04-2009, 13:00
انا سعيد جدا والله بمشاركة حضرتك استاذنا محمد سمير في الموضوع

الحمد الله ....... أما انا يابش مهندس من جامعة المنصورة هندسة اتصالات والدكتور هو الدكتور أحمد عبد الله هو حاليا في جامعة طيبة بالمدينة المنورة لكن لم اتشرف والله بالدكتور جمال واكيد هو دكتور ممتاز أصل خرج من تحت أيده ناس محترمه جدا

وربنا يعينك علي إكمال الشرح بإذن الله ويكون شرح فريد زي ما تمنيت وأحسن إن شاء الله وربنا يوفقك ويجعله كله في ميزان حسناتك

ومحتاج نصحتك والله في الفترة الجايه زي ما حضرتك عارف ان موضوع CCSP , CCVP معتش ينفع لازم CCNA security or CCNA voip كده معتش الا NP or IP فالواحد محتار ومحتار أبدا بإيه فديوهات مث CBT ولا أخش علي الكتاب واتوكل علي الله
يعني لو عندك حضرتك وقت تبقى تدلنا

وعموما ألف شكر علي المرور والف شكر علي المحضرات بصراحة جمايلك بعد فضل الله عز وجل مغرقانا

peeeep
05-04-2009, 15:06
هل نمط السؤال الذى يندرج تحته عدة اسئلة مثل سؤال vtp
هل هذا السؤال يعتبر سؤال واحد ضمن 50 سؤال(باعتبار الامتحان 50 سؤال)
أم اذا كان يندرج تحته مثلا 9 اسئله فيعتر 9 أسئلة ضمن 50 سؤال..
ارجو الافادة لانى عندى امتحان قريبا
وجزاكم الله كل خير

mshforall
05-04-2009, 15:19
ربنا يكرمك ان شاء الله ويوفقك وتفرحنا هنا في المنتدى قريا ان شاء الله

عموما انا امتحاني كان 44 سؤال

وبالنسبة لنوعية الأسئلة اللي حضرتك بتستفسر عنها كل هذه الأسئلة تعتبر سؤال واحد من 44 سؤال

يعني هنفترض اني وصلت للسؤال 20 فداخل السؤال 20 ممكن يكون فيه أكثر من سؤال داخل السؤال 20

وربنا معاك وانا تحت أمرك في أي استفسار لا تتردد في السؤال

peeeep
05-04-2009, 15:24
انا متشكر جدا على الرد
وربنا يوفقك

mshforall
06-04-2009, 00:30
العفو أخي الكريم وربنا يوفقك ان شاء الله وانا تحت أمرك في أس استفسار اسئل ولا تتردد

one-zero
06-04-2009, 02:52
الف الف مبروك اخي العزيز و ان شاء الله عقبال الnp

mshforall
06-04-2009, 16:26
الله يبارك فيك أساتذي الكريم Wobooo انا سعيد جدا والله بمرورك واستاذنا كمان محمد سمير
يعني دا كثير والله ..................... وعلي العموم جزاكم الله خيرا

peeeep
10-04-2009, 00:00
أخى الفاضل mshforall (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=158082) علمت منك ان عدد اسئلة الامتحان كانت 44 سؤال
هل ممكن توضح لى كيفية تقسيم الاسئلة
بمعنى كام سؤال اختيارى وكام سؤال سيموليشن وكام سؤال هوت سبوت
وجزاك الله كل خير

peeeep
11-04-2009, 14:09
متشكر جدا يأخى ربنا يكرمك ويسدد خطاك ويجعل مثواك الجنة