المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في vmware

osamasamir
09-04-2009, 00:55
انا عندي مشكلة في برنامج vmware وهي اني اول ما اسطب البرنامج على الجهاز النت يقطع ولما اشيل البرنامج من على الجهاز النت يشتغل عادي جدا مع العلم اني كنت شغال على البرنامج لفرتة طوية جدا ومامانتش المشكلة دي موجودة قبل كدا مع العلم اني شغال على ويندوز فيستا
ارجو الافادة ممكن لديهم خبرة في التعامل مع البرنامج
شكرا

seco511
09-04-2009, 12:48
اقفل خدمة ال DHCP من برنامج ال VMware

VancouverEG
09-04-2009, 14:58
السلام عليكم :

أظن - والله أعلم - أن هذه مشكلة خاصة بك

يعني أنت أدرى بجهازك وأنها ليست مشكلة لها حل معروف

ونصيحتي ( تخلص من حمامك القديم ) يعني الويندوز

نزل نسخة جديدة لعله يكون حل

و وافينا بالأخبار

سددك الله

والله الموفق

internetworld
09-04-2009, 17:13
انا عندي مشكلة في برنامج vmware وهي اني اول ما اسطب البرنامج على الجهاز النت يقطع ولما اشيل البرنامج من على الجهاز النت يشتغل عادي جدا مع العلم اني كنت شغال على البرنامج لفرتة طوية جدا ومامانتش المشكلة دي موجودة قبل كدا مع العلم اني شغال على ويندوز فيستا
ارجو الافادة ممكن لديهم خبرة في التعامل مع البرنامج
شكرا

غير مسار تسطيب النسخه لاى بارتشن تانى غير البارتشن اللى عليه النسخه بتاعت الويندوز
جرب وبلغنا بالتطورات

tagwar
09-04-2009, 17:36
الاخوه اعطوك كل الاجابات المتاحه حتي الان

osamasamir
20-04-2009, 04:10
انا جربت كل الحلول مش عارف اعمل ايه انا كل ما اسطب البرنامج دا النت يقطع وكمان لاحظت اني اول ما اسطب البرنامج الاقي ان كروت اللان اللي بينشأها البرنامج هي المتحكمة في كارت النيتوورك الي عندي وكمان بلاقي ان الكرات الاصلي مغلق والكروت الوهمية هي المسيطرة على الجهاز وحاولت اني ادخل نت من خلال الكروت الوهمية دي مش نافع
يريت حد يشوفلي حل لان طبعا انتم عارفين ان في حالات لازم يكون فيها نت على اكثر من جهاز علشان المذاكر والتطبيق
شكرا

7amasa7
20-04-2009, 18:52
بعد ما تنزل البرنامج جرب تعمل disable للكروت الوهميه واعمل enable للكرت الحقيقى للجهاز وادخل نت من عليه وجرب

osamasamir
21-04-2009, 02:12
بعد ما تنزل البرنامج جرب تعمل disable للكروت الوهميه واعمل enable للكرت الحقيقى للجهاز وادخل نت من عليه وجرب
اولا شكرك على اهتمامك
انا جربت اني اعمل الحل اللي قولت عليه لكن للاسف انا ازل ما اسطب البرنامج بلاقي على كروس على كارت النيت وورك الاصلي ولما اشوف الحالةو بتاعة الاقيه enable مش عارف ازاي وجربت وعملت disable للكروت الوهمية لقيت انه ملوش تثير برده النت فاصل ومش ايه السبب

egy_semooo
21-04-2009, 02:34
طيب جرب تسطب البرنامج نفسه vmware على partion تاني يعني تغير مسار البرنامج نفسه والله المستعان

internetworld
21-04-2009, 13:32
انت لما بتنزل النسخه للويندوز بتنزلها من نفس الاسطوانه اللى كانت شغاله عندك يعنى نفس النسخه
ممكن يكون الاسطوانه نفسها خلاص انتهت وحصل فقدان لبعض ملفات الخاصه بتعريف الدريفر وبتعامل مع vmware على ان الملفات دى تحديث للنسخه الاصليه مش على اساس انها برنامج وهمى
يعنى باختصار ملفات الويندوز اللى انت منزله بتبقي ناقصه ولما بينزل البرنامج vmware ويسطب كل اعدادت الويندوز النسخه اللى على جهازك الاصلى بتاخد كوبي من الملفات وتحطها وتتعامل معها على انها تحديث وتكمله للملفات الناقصه علشان كدا الكارت الوهمى بيكون هو الاصل والكارت الاساسى لا
بالتالى لا الجهاز عارف يخرج نت ولا البرنامج عارف يشتغل
دا فى تصورى وحسب كلامك لذلك بقولك اشترى اسطوانه جديده للويندوز وجرب عليها وبلغنا بالتطورات

dodimoody
23-04-2009, 18:52
hi
first
open VMware pro
select Edit>Virtual Network settings
select Automatic bridging tab>uncheck automatically choose and .....

also if wont to disable VMware virtual network go to the same window and choose Host virtual adapters >select the network and press disable

zawabe3
25-04-2009, 01:21
أحخي أول تعمله هو أنك تغير DNS بتاع ألكرت ألأساسي لأن vmware يغيره ألى 127.0.0.1 وضع ألDNS الخاص بألنت أو أجعله automaticيعني DHCP ثما عند أنشاء workstation داخل البرنامج إختر network على طريقة NAT و رجاء أن تقول لنا version ألذي تنزله