المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص ال local user

medhattroy
09-04-2009, 12:34
انا عايز اعمل تحكم للمستخدمين الي بيدخلو علي الكمبيوتر الخاص بيه يعني local user وطبعا القوانين الي ححطها لا تطبق عليا الي انا administration و زلك من خلال group policy يا ريت حد يفدني و جذاكم الله كل خير

khesha
09-04-2009, 12:59
بتكتب في ال run gpedit.msc ههيظهرلك شاشه جديده اختار user configuration then administrative templates
واختار ما تريد

7amasa7
09-04-2009, 13:12
اخى عنوانك مخالف يجب ان ينم العنوان عما بداخل الموضوع
تم تغير العنوان

tagwar
09-04-2009, 17:56
بتكتب في ال run gpedit.msc ههيظهرلك شاشه جديده اختار user configuration then administrative templates
واختار ما تريد

هو ده الحل اخي الكريم

medhattroy
09-04-2009, 23:16
بس الحل ده بينفز علي كل المستخدمين فما فيهم انا ال adminstrationو انا مش عايز اطبق ده عليا عايز اطبقا علي local user انا أحددهم يا ريت الأضاح

internetworld
09-04-2009, 23:51
انت عايز تعمل ايه بالزبط وضح ايه الشروط اللى هتطبقها على المستخدمين

$ABU FAHAD$
10-04-2009, 00:04
اخي بالاضافة لما دكره الاخوان و بعد تطبيق ما تريد عن طريق GP ادهب لل GP و في الخصائص تحت بند السكيوريتي اختر administrator و اعطيه خاصية Deny تحت apply group policy هكدا تكون استثنيته من تطبيق ال GP عليه

medhattroy
10-04-2009, 15:58
انت عايز تعمل ايه بالزبط وضح ايه الشروط اللى هتطبقها على المستخدمين

انا أريد مثلا ان امنع المستخدم من الدخول علي ال control panel وانا اعرف اين اجد هذا الخصيه في علي ال group policy ولاكن المشكل في ان هذه الخصيه تطبق علي كل المستخدمين فيما فيهم ال administration هذا كل ما اريد

medhattroy
10-04-2009, 16:28
اخي بالاضافة لما دكره الاخوان و بعد تطبيق ما تريد عن طريق GP ادهب لل GP و في الخصائص تحت بند السكيوريتي اختر administrator و اعطيه خاصية Deny تحت apply group policy هكدا تكون استثنيته من تطبيق ال GP عليه

أخي الفاضل أتقصد ال GP هو ال group policy وان كنت تقصد هذا فأين بند السكيورتي هناك انا لم اجده أرجو الأضاح مع وأفر الشكر مع العلم ان هذا للمستخدمين المحلين و هذا الجهاذ غير متصل ب domain

medhattroy
11-04-2009, 20:10
السلام عليكم بعد البحث توصل الي الطريقه
كما قال الأخوا انك تستخدم الأمر الأتيgpedit.msc وتقوم عمل البولسي التي تريدها و لكن هذا سوف ينفذ علي كل المستخدمين بما فيهم ال admi ولكي تجعل التطبيق علي المستخدمين فقط بدون ال admin تقوم بالأتي تذهب الي هذا المكان C:\WINDOWS\system32\GroupPolicy\User وتجد هناك ملف يسمي Registry.pol تاخذ هذا الملف وتعمل له نسخ في مكان اخر ثم بعد ذلك تقوم بالعوده علي ال GPEDIT.MSC و تلغي كل ما قمت به من السياسات وبعد الأنتهاء تأخذ الملف المنسوخ وتنسخه في المكان C:\WINDOWS\system32\GroupPolicy\User وبهذه الطريقه تكون قد قمت بعمل السياسه علي المستخدمين دون ال ADMIN
لو كان هناك حل أخر أرجو الأفاده