المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فكره سوف ترفع من مستوى التعليم فى الوطن العربى

sysadmin2000
10-04-2009, 05:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى بداية الموضوع جتلى فكره ومش عارف اذا كانت قديمه ام حديثه ولكن مقدرتش استنى وقررت انى لازم اكتبها

طبعا انتوا عارفين برامج الشات زى pultalk و زى camfrog وعارفين مدى التكنولوجيا اللى موجوده فى البرامج ده

من جوده ونقاء فى الصوره والصوت بشكل ممتاز وكمان مدى السرعه والامان اللى فيهم

بس مع الاسف طبعا الكل يعرف هيه بتستخدم فى ايه مع الاسف فى اغراض معظمها اغراض تافه او خبيثه وبتضر جدا

كثير من الشباب المتعلقين والمستدمين فى هذه الغرف السئيه وده ممكن ييرجع لاسباب كثيره من ضمنها الفراغ او

عدم ايجاد ما هوه مفيد وممتع فى نفس الوقت .

الفكره :)

تتلخص فى التالى

وطبعا انا بناشد الاستاذ المبدع لو مارك بهذه الفكره وكل من يستطيع تقديم العون فى هذا الموضوع

لو تم تاجير غرفه على ال bultalk او على برنامج camfrog وتم تخصيصها لشرح ccna او ccnp و mcse

او اى تخصص ويكون فى جدول ومواعيد لالقاء المحاضره live وبعد انتهاء المحاضره يتم سؤال الانستراكتور عن

اى سؤال فى الدرس .

ويتم الاعلان عن مواعيد وجداول المحاضرات على هذا المنتدى الرائع ويكون الاشتراك يا اما مجانى او بمقابل

مدى على حسب تقدير صانع القرار واللى حياجر الغرفه

ده الموضوع باختصار واتمنى التصويت للفكره ان كانت احازت على اعجابكم بس والله انا بتمنى انها فعلا تتنفذ لانها

حتساعد ناس كتيير جدا فى الحصول على المعلومات وخصوصا فى الوطن العربى .

وطبعا ارجوا الاراء و الاقتراحات والافكار الجديده

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

golden mask
10-04-2009, 05:45
ننتظر رد الاداره
بس الاستاذ لومارك وعد انه هيجيب برنامج من سيسكو wabex
وهتكون المحاضرات اون لاين ان شاء الله

sysadmin2000
10-04-2009, 05:50
اخى الكريم انا قرأت الموضوع بتاع الاستاذ لو مارك بس لقيت انه بتواجهه مشكلة العدد انه محدود وهوه بيحاول انه يحصل على عدد

اكبر وذلك اعتقد انه مكلف ماديا ولكن هذه الفكره مقارنة بالتكلفه فتعتبر بسيطه ونقطه اخرى اود اضافاتها وهيه ان البرامج اللى انا

ذكرتها فى المقال بتاعى اكثر انتشارا ومعرفة لدى الجميع

MohamadRe
10-04-2009, 09:36
فكره كويسه
بس الا ستاذ لومارك تعاقد على برنامج webex خلاص
بس احنا مستنين انه يقوم بالسلامه
ان شاء الله يبدأ فى العمل عليه
ده غير ان البرنامج فى خاصية كويس
ان الانستراكتور بيقوم بتشيير Desktop الخاص بيه وبالطريقه دى كل الطلبه تشوفوا
اما بالنسبه للعدد المتواجد الاستاذ لومارك قال انه ها يحاول يرفع العدد
وبعدين المحاضرات سوف يتم تسجيلها وبالطريقه دى الكل ها يشوف الحاضرات
جزاك الله خيرا على الفكره جميله دى

aborody
10-04-2009, 10:21
اعتقد ان برنامج webex سيكون افضل و ذلك لعده اسباب :
1- لن اكون مضطر الي الدخول علي موقع او برنامج مشبوه كي احصل علي العلم .
2- ممكن اضمن نفسي اني ما ادخلش علي الوحش و لكن مش كل الناس بتضمن نفسها او بمعني اصح في واحد بيقي قوي و هو بعيد عن الشر و لكن اول ما بيقرب منه مبيعرفش يمسك نفسه . زي اللي بيشرب سجاير و عاوز يبطلها علشان نفسيته ضعيفة كل ما بيقعد مع واحد بيشرب بيقوم راجع للسجاير تاني .
3- ربنا يكون في عون الاستاذ لومارك و يرجعهلنا بالسلامه اظن ان وجهة نظرة سليمه في اختيار ال webex

محمود010
10-04-2009, 11:25
الاخ لومار جزاه الله كل خير

تعاقد خلاص مع شركة سيسكو على برنامج wabex للشروحات

وحتى لو بدانا بالعدد المطلوب ده فده شىء كويس وممكن العدد يترفع بعدين

اهم حاجة مبكونش فى ضغط على الاخ لومارك او ضغط على البرنامج ( يعنى الكل عاوز يدخل فى كل الشروحات )

يعنى المفروض كل واحد يدخل فى اللمحاضرة اللى هو مجتاجها بس علشان يتيح لغيره انه يستفيد من محاضرة فى تخصص او دورة اخرى

وبجد الاخ لومارك بارك الله فيه عامل شغل جامد ويكفى انه من ماله الخاص

محمود010
10-04-2009, 11:26
الاخ لومار جزاه الله كل خير

تعاقد خلاص مع شركة سيسكو على برنامج wabex للشروحات :ah4:

وحتى لو بدانا بالعدد المطلوب ده فده شىء كويس وممكن العدد يترفع بعدين

اهم حاجة مبكونش فى ضغط على الاخ لومارك او ضغط على البرنامج ( يعنى الكل عاوز يدخل فى كل الشروحات )

يعنى المفروض كل واحد يدخل فى اللمحاضرة اللى هو مجتاجها بس علشان يتيح لغيره انه يستفيد من محاضرة فى تخصص او دورة اخرى

وبجد الاخ لومارك بارك الله فيه عامل شغل جامد ويكفى انه من ماله الخاص