المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لأهل الخبرة والاساتذة الكبار

samro
10-04-2009, 18:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوكم سمرو محتار وماني عم اعرف شو بدي أعمل

الموضوع انو عندي فكرة عن ا mcse والبركة بالموقع الكبير عرب هاردوير

وماني عم ركز على موضوع واحد
يعني شي سيرفر 2003 شي 2008 واوقات بروح على ccna والله ضايع وصاير فيني متل الاطرش بالزفة يعني صراحة حلمي اخذ شهادة من ميكروسوفت متل mcsa /msce ومن سيسكو ccna /ccnp

بالله تشوفولي حل والسلام ختام
اخوكم samro

مستر ادمين
10-04-2009, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كيف حال أخى samro وواضح كده انك لبنانى !!

شوف يا اخى انا كنت زيك كده مشتت ومش عارف اروح على فين بس من خلال بحثى على انت عرفت ان الاحسن انك تاخد ccna , ccnp لان المستقبل لسيسكو بس هو لازم فى الاول تكون عندك خلفية عن الشبكات قبل ماتدخل معمعة سيسكو يعنى مثلا لازم تاخد كورس N بلس وبعد كده تخش على كورس mcse , mcsa ومش لازم تشتغل بيهم افهمهم بس واعرف مفرداتهم وبكده انت تكون مؤهل وبقوة لدخوا لعالم سيسكو .. وأتمنى انى أكون أفدتك .. تحياتى لك

internetworld
10-04-2009, 19:22
ركز وحدد اهتمامك بمجال واحد تابع فمايكروسوفت او فسيسكو شوف انت بتقدر تذاكر فاى مجال منهم
لو عايز تحصل على شهاده في وقت قليل يبقي زاكر ccna ولو شايف انك تقدر تبدا mcse يبقي توكل على الله وابدا المهم تركز وتخلى هدف واحد ليك هو انك تجتاز كورس واحد بس
يعنى اعمل خطه وقسم اهدافك على مدار السنه فالشهرين الاول والثانى اجتاز كورس ccna وبعد كدا ازاكر mcsa من الشهر التالت وحتى الثامن وبعد كدا اجتاز mcse فالشهر التاسع وحتى الشهر الثانى عشر وفي اول السنه الجديده اجتاز امتحان تحديث mcse الى mcitp ....................... ووهكذا

توكل على الله وابدا فى كورس واحد وزاكر وشد حيلك
اتمنى لك التوفيق

samro
11-04-2009, 03:18
السلام عليكم ورحمة الله

الشكر للاخوة اللذين سارعو بالرد على طلبي

وأن شاء الله سأركز على مادة واحدة ان شاء الله

وشكرا للافادة وبارك الله فيكم

على فكرة انا من سورية وتحيا الوحدة العربية:)

samro
11-04-2009, 03:22
حياتي يا ام الدنيا

tagwar
11-04-2009, 08:43
ركز وحدد اهتمامك بمجال واحد تابع فمايكروسوفت او فسيسكو شوف انت بتقدر تذاكر فاى مجال منهم
لو عايز تحصل على شهاده في وقت قليل يبقي زاكر ccna ولو شايف انك تقدر تبدا mcse يبقي توكل على الله وابدا المهم تركز وتخلى هدف واحد ليك هو انك تجتاز كورس واحد بس
يعنى اعمل خطه وقسم اهدافك على مدار السنه فالشهرين الاول والثانى اجتاز كورس ccna وبعد كدا ازاكر mcsa من الشهر التالت وحتى الثامن وبعد كدا اجتاز mcse فالشهر التاسع وحتى الشهر الثانى عشر وفي اول السنه الجديده اجتاز امتحان تحديث mcse الى mcitp ....................... ووهكذا

توكل على الله وابدا فى كورس واحد وزاكر وشد حيلك
اتمنى لك التوفيق

زي ما قال الاخ
بس كل واحده فيهم مجال للشغل
يعني السيسكو لو دخلت فيه جامد هتبعد عن الويندوز لان السيسكو بيكز اكتر علي حماية الشبكات والVPNs وخلافه

في حين ان الويندوز تعتبر infrastructure كامله بما فيها VPN وفيها الفايروول بتاعهم والحمايه بتاعتهم بس هي اقل من حيث مستوي الحمايه

انا شخصيا حاليا بحاول مع CCNA بعد الحمد لله انجزت جزء كبير مع شهادات ميكروسوفت وللعلم انا بذاكر سيسكو بس من باب العلم بالشئ.