المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أرجو المساعدة في تجميع هذا الجهاز

islam55555
17-04-2009, 01:30
الأخوة الأعزاء اود ان اشكركم على ما تقدمونه للمنتدى ولاخوانكم من جهد جبار ونصائح غالية وربنا يجعلها كلها في ميزان حسناتكم.
انا كنت عايز اجمع جهاز في حدود 2000 جنيه بس صعب ان هم يزيدو مع العلم اني عايز الجهاز للالعاب اساسا وبالتحديد GTA IV & prince of persia & farcry2 & crysis & empire total war
وانا قرات في كذا مشاركة ان خبراء المنتدى بينصحوا بالتجميعة الاتية

PROCESSOR AMD Phenom II X3 710 2.6GHz 1.5MB/6MB = 750 EGP
M.B Gigabyte GA-MA78GM-US2H = 510 EGP
VEGA SAPPHIRE HD 3450 = 250 EGP
RAM Kingston hyperX 2GB bus 1066MT/s Cl7 = 160 EGP
H.D Western Digital (WD3200AAJS) 320GB, Buffer 8MB, SATA = 260 EGP
__________________________________________________ _______
TOTAL = 1935 EGP

بس في لي اسئلة كتييييير اوي واتمنى ان صدركم يتسع ليها وما تزهقوش مني:
1- بالنسبة للبوردة مين احسن GIGABYTE or ECS or Biostar or MSI لان في اختلافات في الاسعار وانا في عرض جنيه اوفره علشان احطه في حاجة تانية تستاهل
2- انهي بوردات احسن 780 ولا 790 اصل لقيتكم احيانا بتفضلو دي واحيانا بتفضلو دي(طبعا انا قصدي الاداء مقابل السعر والا اكيد طبعا 790 احسن)
3- هل يمكن الاستفادة من خاصية hybrid crossfire مع هذا الكارت ولو فيه خيار احسن بسعر مماثل او قريب قولولي عليه
4- هي الخاصية للي فاتت دي ممكن تخلي الكارتين التعبانين دول قصدي المدمج 3200 والخارجي3450 يشتغلو مع بعض كانهم كرت واحد قوي بمعنى ان اي واحد منهم لوحده مش هايخليني احط اعدادت الالعاب الا على اقل حاجة طيب الاتنين مع بعضهم بالخاصية دي ممكن ازود اعدادات الالعاب على العالي من غير ما تقطع وتهنج؟
5- الرامات ايه رايك فيها هل هاستفيد من انها hyperX و 1066 و CL7 مع اني مش عارف معناهم ولا فايدتهم بس ما فيش فرق في السعر؟!!!6- بالنسبة للهارد ممكن استغنى عنه عندي هارد 80جيجا يعني هل تنصح اني احط الفلوس في حاجة تانية؟؟؟
7- انا عندي باور سبلاي 350 من جاما هل دا كويس ولا لازم حاجة اكتر؟
8- بالنسبة للكيسة عايزكم ترشحولي واحدة تكون كويسة اصل انا بصراحة ما اعرفش مواصفات الكيسات الكويسة ايه؟؟؟؟
9- هل في حاجة ناقصة في التجميعة دي مثلا كابلات مشتتات مبردات اي حاجة تانيه اصل دي اول مرة اجمع فيها جهاز على فكرة انا عندي جهاز كامل بس من سنتين ايسر
10- عندي كارت شاشة قديم Radeon 9600xt 256 هل يمكن الاستفادة منه وكيف؟
11- هل مكونات المجموعة دي متوافقه مع بعضها تماما بمعنى هل كل المكونات بتستفيد من المواصفات والمزايا المختلفة للقطع الاخرى ولا هناك خيارات احسن؟؟؟
شكرا مقدما وعارف اني تقلت عليكم جداااا بس كله في ميزان حسناتكم وربنا ينفع بيكم المسلمين كلهم.

Kh@LiL
17-04-2009, 03:00
أهلا وسهلا بك في المنتدى .
بالنسبة للتجميعة أنصحك بتبديل المعالج بAMD 7750 X2 وكرت الشاشة بSapphire HD 4670 Ultimate 512MB GDDR3 حتى تحصل على أفضل أداء ممكن في الألعاب .

1- بالنسبة للبوردة مين احسن GIGABYTE or ECS or Biostar or MSI لان في اختلافات في الاسعار وانا في عرض جنيه اوفره علشان احطه في حاجة تانية تستاهل
بالنسبة لهذه الشريحة 780G أنا أفضل الجيغابايت على الماركات المذكورة بسبب دعمها للمعالجات بشكل أكبر وتقنياتها المميزة.....

- انهي بوردات احسن 780 ولا 790 اصل لقيتكم احيانا بتفضلو دي واحيانا بتفضلو دي(طبعا انا قصدي الاداء مقابل السعر والا اكيد طبعا 790 احسن)
طبعا شريحة 790 أفضل ولكن من ناحية الأدء كلا البوردتين تعطيان نفس الأداء ولكن مايميز البورد بشريحة 790 امكانية تركيب كرت شاشة آخر في المستقبل ووجود كرت شاشة مدمج أقوى وإمكانية كسر سرعة المعالج بشكل أكبر من الشريحة الآخرى 780Gولكن من ناحية الأداء كلاهما يعطي نفس الأدء وبما أنك تبحث عن أفضل سعر مقابل أداء فابقى على البورد Gigabyte GA-MA78GM-US2H

3- هل يمكن الاستفادة من خاصية hybrid crossfire مع هذا الكارت ولو فيه خيار احسن بسعر مماثل او قريب قولولي عليه
نعم يمكنك ذلك ولكن لن تحصل على ذلك الأدء الذي تطمح إليه ، لذلك نصحتك بالكرت 4670 فهو يعطيك اداء اقوى من hybrid crossfire بمراحل ....

4- هي الخاصية للي فاتت دي ممكن تخلي الكارتين التعبانين دول قصدي المدمج 3200 والخارجي3450 يشتغلو مع بعض كانهم كرت واحد قوي بمعنى ان اي واحد منهم لوحده مش هايخليني احط اعدادت الالعاب الا على اقل حاجة طيب الاتنين مع بعضهم بالخاصية دي ممكن ازود اعدادات الالعاب على العالي من غير ما تقطع وتهنج؟
نعم الخاصية السابقة تمكنك من الاستفادة من قوة الكرت المدمج مع الكرت 3450 وتحصل عل أداء جيد ولكن ومع ذلك لن تستطيع اللعب على مواصفات ودقات عالية ، لذلك توجه إلى شراء كرت وحيد وسيعطيك أداء أقوى بكثير من مجموع قوة الكرتين السابقين.

5- الرامات ايه رايك فيها هل هاستفيد من انها hyperX و 1066 و CL7 مع اني مش عارف معناهم ولا فايدتهم بس ما فيش فرق في السعر؟!!!
الرمات التي ذكرتها ممتازة وهي بسرعة تردد 1066 واذا كان فارق السعر بسيط بينها وبين التي بسرعة 800 فتوكل على الله واشتريها .

6- بالنسبة للهارد ممكن استغنى عنه عندي هارد 80جيجا يعني هل تنصح اني احط الفلوس في حاجة تانية؟؟؟
بما أن الجهاز الذي تريد تجميعه مخصص للالعاب فهو يتطلب هارد ذو مساحة كبيرة لتخزين الألعاب عليه التي أصبحت أقل حجم للعبة محترمة حوالي 5جيغا بايت ، ولاتنسى أن هاردك القديم سرعته بطيئة نوعا ما مقارنة مع الهاردات SATA2 المتوفرة الآن .

7- انا عندي باور سبلاي 350 من جاما هل دا كويس ولا لازم حاجة اكتر؟
لا أعلم عن هذه الماركة ولكن الجاهز المذكور مع التعديلات السابقة فستحتاج إلى 300 واط حتى يعمل النظام بشكل مستقر .

9- هل في حاجة ناقصة في التجميعة دي مثلا كابلات مشتتات مبردات اي حاجة تانيه اصل دي اول مرة اجمع فيها جهاز على فكرة انا عندي جهاز كامل بس من سنتين ايسر
لا ، لايوجد شيء ناقص ، جميع الكابلات الضرورية تاتي مع البورد ، فقط تحتاج إلى كيس :D

10- عندي كارت شاشة قديم Radeon 9600xt 256 هل يمكن الاستفادة منه وكيف؟
الكرت المذكور مقبسه AGP ولايمكنك تركيبه على هذه البورد ، أقترح ان تبيعه .....

11- هل مكونات المجموعة دي متوافقه مع بعضها تماما بمعنى هل كل المكونات بتستفيد من المواصفات والمزايا المختلفة للقطع الاخرى ولا هناك خيارات احسن؟؟؟
نعم الجهاز متوافق تماما وليس هناك أي تعارض .
واذا في أي استفسار آخر نحن بالخدمة .
بالتوفيق.

max zoom
17-04-2009, 04:12
M.B GIGABYTE GA-MA78GM-US2H= 510 EGP
VAG SAPPHIRE ATI HD 4670 GDDR4 512M.B = 580 EGP
RAM Kingston 2GB DDR2 bus 800MT/s CL6 = 105 EGP
DVD SAMSUNG X22 SATA = 120 EGP
GAMMA Mini Server 350W = 350 EGP
------------------------------------------------------------------
TOTAL = 2675 EGP

islam55555
17-04-2009, 11:29
اولا احب ان اشكر هذا المنتدى العظيم والقائمين عليه والأخوة الأعضاء بصراحة لم أتوقع سرعة الرد في خلال ساعات بارك الله فيكم أخي khalil@1 و max zoomولي بعض الملاحظات ارجو ان يتسع صدرك لها :

بالنسبة للتجميعة أنصحك بتبديل المعالج بAMD 7750 X2 وكرت الشاشة بSapphire HD 4670 Ultimate 512MB GDDR3 حتى تحصل على أفضل أداء ممكن في الألعاب

1-اخي الكريم خليل المعالجAMD 7750 X2 اقل بكثير من Phenom II X3 710يعني على قد علمي هم نوعين او شريحتين مختلفتين بالرغم من ان فرق السعر بينهم هنا فقط 350 جنيه وانا بصراحة مش ناوي اجيب حاجة واحتاج اني اغيرها قبل سنة او اتنين .

بالنسبة لهذه الشريحة 780G أنا أفضل الجيغابايت على الماركات المذكورة بسبب دعمها للمعالجات بشكل أكبر وتقنياتها المميزة.....

2-هو الفكرة بس ان الفرق بين ECS و GIGABYTE حوالي 260 جنيه بالنسبة للشيبة 780G علشان كدا كنت احب اعرف هل الفرق في الاداء يستاهل فرق السعر اللي يعتبر كبير فيما يخص اللوحات الام.

طبعا شريحة 790 أفضل ولكن من ناحية الأدء كلا البوردتين تعطيان نفس الأداء ولكن مايميز البورد بشريحة 790 امكانية تركيب كرت شاشة آخر في المستقبل ووجود كرت شاشة مدمج أقوى وإمكانية كسر سرعة المعالج بشكل أكبر من الشريحة الآخرى 780Gولكن من ناحية الأداء كلاهما يعطي نفس الأدء وبما أنك تبحث عن أفضل سعر مقابل أداء فابقى على البورد Gigabyte GA-MA78GM-US2H

3- هل البورده اللي تعتمد على 780G لا تدعم تركيب كرت شاشة آخر في المستقبل لان دي نقطة جوهريه في التجميعه ؟؟؟؟ ولو تنصحني بموديلات تانية غير دي وتكون قريبة من السعر بس احسن في المستقبل يبقى قولي لي عليها مع العلم اني مش من هواة كسر السرعة لان ما عندي خلفية عنها واسمع انعا خطيرة .

نعم يمكنك ذلك ولكن لن تحصل على ذلك الأدء الذي تطمح إليه ، لذلك نصحتك بالكرت 4670 فهو يعطيك اداء اقوى من hybrid crossfire بمراحل ....
نعم الخاصية السابقة تمكنك من الاستفادة من قوة الكرت المدمج مع الكرت 3450 وتحصل عل أداء جيد ولكن ومع ذلك لن تستطيع اللعب على مواصفات ودقات عالية ، لذلك توجه إلى شراء كرت وحيد وسيعطيك أداء أقوى بكثير من مجموع قوة الكرتين السابقين.

4-اود الفت نظرك اخي الكريم اني عايز العب الالعاب اللي انا كاتبها دي فقط حاليا مش مهم على اعدادات عاليه المهم اللعبة تفتح ومش تهنج ولا تقطع وبعدين يبقى ربنا يسهل واجيب كرت شاشة كويس السؤال المطروح هنا هل اكتفي ب 3200 المدمج في اللوحة الام ووفر فلوس الكارت الخارجي في حاجة تانيه لحد ما اجيب الكارت اللي حضرتك قلت عليه ولا اجيب 3450 على اساس انه مش غالي ووممكن يفيد بالكروس فاير وبعدين ممكن اجيب عليهم كارت تالت في المستقبل.

الرمات التي ذكرتها ممتازة وهي بسرعة تردد 1066 واذا كان فارق السعر بسيط بينها وبين التي بسرعة 800 فتوكل على الله واشتريها .
5- هل المعالج واللوحة الام سوف تستفيد من تقنيات الرامات كلها اعني الترددhyperX . ولا لا يدعمون هذا التردد العالي.

بما أن الجهاز الذي تريد تجميعه مخصص للالعاب فهو يتطلب هارد ذو مساحة كبيرة لتخزين الألعاب عليه التي أصبحت أقل حجم للعبة محترمة حوالي 5جيغا بايت ، ولاتنسى أن هاردك القديم سرعته بطيئة نوعا ما مقارنة مع الهاردات SATA2 المتوفرة الآن .

6- عندك حق انا كنت ناسي موضوع سرعة الهارد دي طيب لو في ماركة معينة او موديل معين او نصائح عامة عند شراء الهارد قولهالي علشان اخلي بالي وانا بشتريه.

لا أعلم عن هذه الماركة ولكن الجاهز المذكور مع التعديلات السابقة فستحتاج إلى 300 واط حتى يعمل النظام بشكل مستقر .

7- هذه هي ماركة HEC اظنها كويسة

لا ، لايوجد شيء ناقص ، جميع الكابلات الضرورية تاتي مع البورد ، فقط تحتاج إلى كيس :D

8- في ماركة معينة او موديل معين او نصائح عامة عند شراء الهارد قولهالي علشان اخلي بالي وانا بشتري الكيسه

الكرت المذكور مقبسه AGP ولايمكنك تركيبه على هذه البورد ، أقترح ان تبيعه .....

9- عندك حق هاخليه اهو ينفع مع اللعب القديمة

واذا في أي استفسار آخر نحن بالخدمة .
بالتوفيق

10- بارك الله فيكم وهذا هو العهد فيكم دائما .....

vmidov
17-04-2009, 16:50
الأخوة الأعزاء اود ان اشكركم على ما تقدمونه للمنتدى ولاخوانكم من جهد جبار ونصائح غالية وربنا يجعلها كلها في ميزان حسناتكم.
انا كنت عايز اجمع جهاز في حدود 2000 جنيه بس صعب ان هم يزيدو مع العلم اني عايز الجهاز للالعاب اساسا وبالتحديد GTA IV & prince of persia & farcry2 & crysis & empire total war
وانا قرات في كذا مشاركة ان خبراء المنتدى بينصحوا بالتجميعة الاتية

M.B Gigabyte GA-MA78GM-US2H = 510 EGP
RAM Kingston hyperX 2GB bus 1066MT/s Cl7 = 160 EGP
TOTAL = 1935 EGP

السلام عليكم أولا أخى العزيز أحب ان أرحب بيك معنا أخ لينا فى المنتدى
واحب ان أشكرك على الثقه الغاليه اللى منحتلى أياها وان شاء الله أكون قدها
ياريت تعذرنى مقدرتش أقراء كل أسألتك والردود عليها لكن الاخ العزيز khalil@1 أعتقد جاوب عليها تمام لذا لو فى أى سؤال تانى ياريت تكتبوا وان شاء الله كلنا معاك
كارت الشاشه هيقدر يشغلك كل الالعاب وان كان زى ماالاخ khalil@1 قال مش على أعلى الاعدادات ويقدر يشغل GTA IV اللى أظن انها أقواهم من حيث كارت الشاشه خصوصا راجع الفيديو ده

https://www.youtube.com/watch?v=SCSFo...eature=related (https://www.youtube.com/watch?v=SCSFoQvDEHQ&feature=related)

الرامات فعلا ملهاش أى لزوم ودى تجميعتى من وجهه نظرى

M.B MSI KA790GX = 635 EGP
Ram Kingston 2GB 800MT/S CL6 = 110 EGP
HardDisk Western Digital WD6400AAKS 640GB = 380 EGP
TOTAL = 2125 EGP

وأى أستفسار أخر تحت أمرك

Kh@LiL
17-04-2009, 17:28
1-اخي الكريم خليل المعالجAMD 7750 X2 اقل بكثير من Phenom II X3 710يعني على قد علمي هم نوعين او شريحتين مختلفتين بالرغم من ان فرق السعر بينهم هنا فقط 350 جنيه وانا بصراحة مش ناوي اجيب حاجة واحتاج اني اغيرها قبل سنة او اتنين .
نعم صحيح المعالج أقل أداءً من الموديل 710 ولكن بما أن الجهاز مخصص للألعاب والميزانية محدودة فلا داعي لشراء معالج قوي والتقليل من قوة باقي القطع ، فالألعاب تتطلب كرت شاشة قوي بالإضافة إلى معالج جيد ، يعني معالج 7750 مع كرت شاشة 4670 يقدم أداء في الألعاب أفضل من معالج 710 مع كرت3200+3450 .

2-هو الفكرة بس ان الفرق بين ECS و GIGABYTE حوالي 260 جنيه بالنسبة للشيبة 780G علشان كدا كنت احب اعرف هل الفرق في الاداء يستاهل فرق السعر اللي يعتبر كبير فيما يخص اللوحات الام.
من ناحية الأداء فكلا البوردتين تعطي الأداء نفسه ولكن مايميز الجيغابايت هو الجودة التي تتمتع بها ودعمها للمعالجات بشكل أقوى والميزات الآخرى التي تتضمنها البورد ، من ناحية أخرى هناك أعضاء اشتروا من هذه البورد ECS ومدحوا منها فبإمكانك شراء هذه البورد إن كنت تبحث عن أفضل قيمة مقابل أداء ولكن أنا من جهتي سأختار الجيغابايت.

3- هل البورده اللي تعتمد على 780G لا تدعم تركيب كرت شاشة آخر في المستقبل لان دي نقطة جوهريه في التجميعه ؟؟؟؟ ولو تنصحني بموديلات تانية غير دي وتكون قريبة من السعر بس احسن في المستقبل يبقى قولي لي عليها مع العلم اني مش من هواة كسر السرعة لان ما عندي خلفية عنها واسمع انعا خطيرة .
نعم هذه البورد GIGABYTE GA-MA78GM-US2H لا تدعم تكريب كرتين شاشة مستقلين في نفس الوقت ، إن كنت تريد ذلك فعليك التفكير بشراء بورد بشريحة 790GX أو 790FX لتحصل على الأداء المرجو من تركيب كرتين شاشة في آنٍ واحد وهو مالايناسب ميزانيتك المحدودة لذلك اصرف النظر عن هذه الفكرة حاليا وابقى على التجميعة السابقة ، بالنسبة لمسألة كسر السرعة فهي ليست خطيرة أبدا وبإمكانك الوصول بالمعالج 7750 إلى سرعة 3000 بسهولة مع المشتت المرفق مع المعالج .

4-اود الفت نظرك اخي الكريم اني عايز العب الالعاب اللي انا كاتبها دي فقط حاليا مش مهم على اعدادات عاليه المهم اللعبة تفتح ومش تهنج ولا تقطع وبعدين يبقى ربنا يسهل واجيب كرت شاشة كويس السؤال المطروح هنا هل اكتفي ب 3200 المدمج في اللوحة الام ووفر فلوس الكارت الخارجي في حاجة تانيه لحد ما اجيب الكارت اللي حضرتك قلت عليه ولا اجيب 3450 على اساس انه مش غالي ووممكن يفيد بالكروس فاير وبعدين ممكن اجيب عليهم كارت تالت في المستقبل.
أخي الألعاب التي ذكرتها تعد من أقوى الألعاب حاليا وتتطلب جهاز قوي لتشغيلها ، إذا أردت الاعتماد على الكرت المدمج فستشغل الألعاب على دقة 800*600 وعلى إعدادات منخفضة ومع تعليق بسيط !! فلن تستمتع بمعنى الألعاب ولن تشعر بقيمة النقود التي دفعتها مقابل الحصول على هذا الجهاز ، لذلك نصحتك بالكرت 4670 الذي سيتفوق كما ذكرت سابقا على مجموع أداء الكرتين 3200+3450 بفارق كبير ، ولا داعي لشراء كرت 3450 الأن ثم بعد فترة كرت آخر نظرا لأن الفارق السعري بينهما ليس كبير وللخسارة التي ستقع بها عند شراء عدة كروت ستضطر إلى بيع أحدهما في النهاية .

5- هل المعالج واللوحة الام سوف تستفيد من تقنيات الرامات كلها اعني الترددhyperX . ولا لا يدعمون هذا التردد العالي.
نعم ستستفيد من هذا التردد بشكل كامل ولايوجد أي مشكلة في ذلك ، واذا أردت التوفير أكثر اشتري رامات بتردد 800 حيث الفارق بسيط جدا بينها وبين الذواكر ذات التردد 1066 .

6- عندك حق انا كنت ناسي موضوع سرعة الهارد دي طيب لو في ماركة معينة او موديل معين او نصائح عامة عند شراء الهارد قولهالي علشان اخلي بالي وانا بشتريه.
أخي الهارد المذكور ممتاز وهو من نوع Caviar Blue ولا كلام عليه .

7- هذه هي ماركة HEC اظنها كويسة
HEC ماركة محترمة وتقدم أداء ممتاز ، فاشتريها بدون تردد .

8- في ماركة معينة او موديل معين او نصائح عامة عند شراء الهارد قولهالي علشان اخلي بالي وانا بشتري الكيسه
كما ذكرت الهارد المذكور ممتاز وليس هناك علاقة بين الهارد والكيس ولايوجد أي مشكلة في ذلك ، جميع التوصيلات والكابلات تأتي مع البورد ولا داعي لشراء أي شيء آخر فلا تقلق .
إن شاء الله أكون وفقت في الإجابة على تساؤلاتك وأي استفسار آخر أنا حاضر .

moatez
17-04-2009, 17:41

طالما عاوز الجهاز للجيمز انصحك متقلش عن كارت ال HD4670 فشوف كدا التجميعه ده :

M.B ECS A780GM-A AMD 780G = 400 EGP
VEGA Sapphire HD 4670 512MB GDDR4 = 580 EGP
TOTAL = 2095 EGP

وباور ال HEC 350W كافى جدا للتجميعه السابقه :)

Kh@LiL
17-04-2009, 23:06
طالما عاوز الجهاز للجيمز انصحك متقلش عن كارت ال HD4670 فشوف كدا التجميعه ده :

M.B ECS A780GM-A AMD 780G = 400 EGP
VEGA Sapphire HD 4670 512MB GDDR4 = 580 EGP
TOTAL = 2095 EGP

وباور ال HEC 350W كافى جدا للتجميعه السابقه
أنا مع هذه التجميعة وأنصحك بها ، ولكن تجاوزت الميزانية المخصصة وتبقى لديك الباور والكيس والسواقة .

islam55555
18-04-2009, 00:15
أشكر جميع من شرفني بالمشاركة في الموضوع وأقدر للأخوة الأعضاء سرعة الاستجابة والحرص على النصح بارك الله فيكم وجزاكم الله كل خير هي فعلا تجميعة الأخ moatez (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=154221) أكثر واحدة مناسبة بس اود ان اسال 3 اسئلة فقط ونتوكل على الله ونشتري ومعلش استحملوني اذا كنت طولت او تقلت عليكم :
1- ما هي ترشيحاتكم للكيسة ولكن من غير باور حيث اني امتلك باور 350 وات(يعني لو فيه اسم معين متجرب وتنصحوني بيه)؟
2-اذا كنت هاشتري كارت شاشة خارجي يبقى الماذر مش مهم يبقى فيها كارت مدمج فلو حد يرشحلي موديل بنفس امكانيات
ECS A780GM-A AMD 780G او M.B Gigabyte GA-MA78GM-US2H او حتى شيبة اعلى بس مقاربة في السعر من غير كارت شاشة مدمج لانه خلاص فقد قيمته فنوفر تمنه مش كدا ولا ايه؟؟؟
3- انا قلقان جدا من شركات الماذر بورد المختلفة وفروق الاسعار الكبيرة لنفس الشيبات فلو حد جرب مثلا ECS او MSI (معروف طبعا ان الجيجابايت تتفوق عليهم بس فس نفس الوقت أغلى) ياريت يقولنا عن رايه فيهم بناء على الخبرة في التعامل معهم .... وشكرا مرة أخرى

mhsedky
20-04-2009, 01:07
اشمعنى يعنى الجيمز دى بالذات اللى نفسك فيها ؟ لا و ايه جايب اتقل لعب GTA IV و crysis

moatez
20-04-2009, 15:19
الكيسه على حسب ميزانيتك فى الجاما 300 وات سعره فى حدود 180 جنيه من غير باور وطبعا فى اغلى من كدا :)

الماذربورد اللى سعرها مقارب من الاثنين اللى ذكرتهم ومن غير كارت فيجا مدمج عندك GIGABYTE GA-MA770-UD3 AMD 770 سعرها 540 جنيه :)