المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله فى بارتشن عليه بيانات مهمه جدا جدا .. محتاج مساعدة

spiderboy
20-04-2009, 05:22
مشكله فى بارتشن عليه بيانات مهمه جدا جدا .. محتاج مساعدة ضرورى
المشكله هيا البارتشن مش بيفتح ولما الويندوز بيعمل اسكان على البرتشن ده مش بيكمل وبيقول فى مشكله فى master file table ولما بيدخل على الويندوز مش بيعمل اسكان من قائمة tools
فى اى برنامج بيصلح المشكلة دى او طريقه بدون ما افقد البيانات
برجاء مساعدتى ضرورى لو سمحتم

eslam mo7amed
20-04-2009, 16:42
اخي ممكن يكون فى داتا فى البرتشن هي الى عامله الخطأ

انا مش خبير بس هطرحلك حل بسيط

بوت من على اسطوانة ومن على الدوس اعمل scan disk

وشوف هيفتح معاك ولا لأ لو ما فتح

يبقى بوت وانقل الدتا المهم الى عندك ببرنامج nc

وفرمت البرتشن والأخطأء الى عليه هتتصلح

فى رعاية الله

spiderboy
20-04-2009, 19:01
اخي ممكن يكون فى داتا فى البرتشن هي الى عامله الخطأ

انا مش خبير بس هطرحلك حل بسيط

بوت من على اسطوانة ومن على الدوس اعمل scan disk

وشوف هيفتح معاك ولا لأ لو ما فتح

يبقى بوت وانقل الدتا المهم الى عندك ببرنامج nc

وفرمت البرتشن والأخطأء الى عليه هتتصلح

فى رعاية الله

شكرا ليك
بس انا جربت ومش عاوز يعمل اسكان ديسك
والبارتشن ده ntfs
برجاء المساعده
وشكرا لردك

mido3060
20-04-2009, 21:50
يبدو ان المشكلة مشكلة هارد جرب تفصح الهارد للتأكد من خلوها من الباد سيكتور من خلال اسطوانة الصيانة الشهيرة H.B .

MuSLiM81
20-04-2009, 22:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الكريم سبق و أن صادفتني هذه المشكلة حيت انه عندما قمت بفورمات لاحد الاجهزة كلما اردت الدخول على احد البارتشن يعطيني رسالة الايرور فقمت بحل المشكلة بهذا الملف الموجود في الرابط

https://rapidshare.com/files/223724804/autorun_disable.rar.html

قم بتحميل الملف وفك الضغط عنه وستجد autorun disable قم بالضغط عليه وستجد autorun_off و autorun_on. قم بضبل كيلك على كل واحد ووافق بالضغط على OK وقم بعمل ريستار للجهاز وادخل الى البرتشن ان شاء الله

أرجو ان تنجح معك التجربة

spiderboy
21-04-2009, 02:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الكريم سبق و أن صادفتني هذه المشكلة حيت انه عندما قمت بفورمات لاحد الاجهزة كلما اردت الدخول على احد البارتشن يعطيني رسالة الايرور فقمت بحل المشكلة بهذا الملف الموجود في الرابط

https://rapidshare.com/files/223724804/autorun_disable.rar.html

قم بتحميل الملف وفك الضغط عنه وستجد autorun disable قم بالضغط عليه وستجد autorun_off و autorun_on. قم بضبل كيلك على كل واحد ووافق بالضغط على OK وقم بعمل ريستار للجهاز وادخل الى البرتشن ان شاء الله

أرجو ان تنجح معك التجربة

شكرا لردك ومشاركتك
جربت وللاسف المشكله لم تحل

spiderboy
21-04-2009, 09:59
شكرا لردك ومشاركتك
جربت وللاسف المشكله لم تحل

https://www.arabhardware.net/forum/images/visioncollison/misc/progress.gif

spiderboy
21-04-2009, 18:41
برجاء المساعدة

spiderboy
22-04-2009, 21:29
فين المتخصصين

Giga-Byte
23-04-2009, 19:00
اخي جرب اسطوانة بوت هيرين :
1- ادخل دوس داعم للـ NTFS وجرب اعمل اسكان او انقل الداتا على بارتشن تاني.
2- او جرب بارتشن ماجيك اول ما هايفتح يقل لك في ايرور اصلحة؟ طبعا تقول ايوة هايصلحة ان شاء الله ويعمل ريستارت والبارتشن هايشتغل.
2- او ببارتشن ماجيك لو ما طلعش اي رسايل حاول تغير الفات لـ FAT32 وبعد كده خش دوس عادي اعمل نقل للداتا المهمة وبعد كده اعمل فورمات للبارتشن وان شاء الله هايشتغل معاك.
جرب وقول لنا لو ما نفعش اي حاجة من دول قول لنا وان شاء الله ممن تلاقي حل تاني من حد او أفكرلك في فوكيرة تانية

mbattikii
24-04-2009, 13:22
اخي الكريم انا اوافق رأي الاخ Giga-Byte مع الشكر له

helmy helmy
24-04-2009, 21:39
أخى لقد صادفتنى مشكلة مثل هذه لكن كانت فى الهارد وكان عليه ملفات مهمة جدا فقمت بعمل نسخة ببرنامج norton goast وعمل recovery ففتح الهارد ملفاته وقمت بإستعادة الملفات التى قد فقدت الأمل فيها (هذه التجربة تأخذ الهارد الخاص بك وتقوم بتركيبه على جهاز اخر وتقوم بعمل setup لبرنامج norton Goastعلى الهارد الأصلى للجهاز الذى قمت بتركيب الهارد الخاص بك فيه قم بعمل restart للجهاز ثم recovery على الهارد الخاص بك وستعود ملفاتك بأذن الله تعالى):ah4:

spiderboy
27-04-2009, 19:08
اخي جرب اسطوانة بوت هيرين :
1- ادخل دوس داعم للـ NTFS وجرب اعمل اسكان او انقل الداتا على بارتشن تاني.
2- او جرب بارتشن ماجيك اول ما هايفتح يقل لك في ايرور اصلحة؟ طبعا تقول ايوة هايصلحة ان شاء الله ويعمل ريستارت والبارتشن هايشتغل.
2- او ببارتشن ماجيك لو ما طلعش اي رسايل حاول تغير الفات لـ FAT32 وبعد كده خش دوس عادي اعمل نقل للداتا المهمة وبعد كده اعمل فورمات للبارتشن وان شاء الله هايشتغل معاك.
جرب وقول لنا لو ما نفعش اي حاجة من دول قول لنا وان شاء الله ممن تلاقي حل تاني من حد او أفكرلك في فوكيرة تانية

طيب ممكن استفسار ... انا عندى ملفات حجمها اكبر من 4 جيجا و ال FAT32 مش بيدعم الملفات دى .. هل لو عملت Convert الى FAT32 الملفات دى هتبوظ ؟

achil
27-04-2009, 19:52
السلام عليكم

اخي مثل ماقلك الاخ فوق اعمل ايميج ببرنامج النورتن جوست

واعملها استعادة بقرص اخر وعلى الاغلب مارح تطر انك تعمل كونفرت لاي شي

واذا مافادك الحكي ارجع اما استفسارك عن الملفات اخي راح تبوض قطعا وراح تخصر كل شي

واخي تنبيه بسيط هل جربت الدفركمنت يعني جربت تعمل لغاء تجزئة للقرص وبتوفيق والله المستعان

spiderboy
27-04-2009, 22:21
السلام عليكم

اخي مثل ماقلك الاخ فوق اعمل ايميج ببرنامج النورتن جوست

واعملها استعادة بقرص اخر وعلى الاغلب مارح تطر انك تعمل كونفرت لاي شي

واذا مافادك الحكي ارجع اما استفسارك عن الملفات اخي راح تبوض قطعا وراح تخصر كل شي

واخي تنبيه بسيط هل جربت الدفركمنت يعني جربت تعمل لغاء تجزئة للقرص وبتوفيق والله المستعان

جربت اعمل دفراجمنت رفض
شكرا لردك

النديم
28-04-2009, 05:41
الأخ spiderboy (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=16647)،
1. تحتاج أن تستعمل أحد برامج إستعادة الملفات لأسترجاع ما يمكن من ملفاتكَ على هذا القسم، ومن أمثلة تلك البرامج (Ontrack Easy Recovery) وتجد روابطه بإستعمال زر البحث في أعلى صفحة المنتدى. إستعمله بأكثر من طور وخاصة طور (الخام RAW) ويمكنك أن تستعمل بعده أية برامج إستعادة أخرى لزيادة فرص إستعادة أكثر ما يمكن من تلك الملفات وبأحسن صيغة ممكنة.
2. هييء القسم (من الوندوز أو Partition Magic من قرص HBCD) وفي الوندوز إستخدم Scan Disk لتفحصه.
الأخوة الذين أشاروا بإستخدام Ghost،
يا جماعة هذا البرنامج يستعيد صورة تم إنشاؤها من قبل بواسطته، ولا يستعيد ملفات من قرص صلب أو قسم تلف فيه سجل الأقلاع وجدول مواضع الملفات.
النديم

said010
10-06-2009, 18:50
بالللللللللللللللللللللللللللله عليييييييييييييييييكم
سعدونى بأسرع وقت والله مسأله حياه او موت نزلت نسخه ويندوس على :c وبعدين لما فتح الويندوس لقيت برتيشن :f الى هو اخر برتيشن عندى لقيت مصيبه وكارثه كبيره البرتيشن ده على كل حياتى وشغل ناس كتير ولو مجاش والله ان كده هديع ...المهم لقيت البرتيش علامه المساحه تحته تعنى انى فارغ خالص المهم جيت افتحه لقيته بعتلى رساله بيقولى عاوز يعمل فورمات yes % no وارجوا اى حل ارجوكم بسرعه بس اى حل غير ان الملفات الى عليه تضيع والله مستعد اعملك اى حاجه انت عاوزه بس انقذونى من المشكله دى بسرعه ده اميلى ورقم موبايلى saidelkhalafy@yahoo.com (saidelkhalafy@yahoo.com) 0176938899

النديم
11-06-2009, 03:06
يا أخي خبرني بالله عليكَ، هل قرأتَ مساهمتي المرقمة 16 هنا؟ هل حاولتَ أن تعمل بها؟ هل فتشت في المنتدى (بإستخدام زر البحث) عن رابط للبرنامج الذي قلتُ لك عنه؟
هل من المنطق أن تستصرخنا المساعدة بخط عريض ولونه أحمر وتكرر ذلك مرة أخرى... ولم يظهر ما يدل أنك قرأت ما كتبناه لكَ من قبل؟ لماذا لاتخبرنا إن كنت طبقتَ الحلول المُقترحة أم لا وماذا كانت النتائج؟
أخي لاتدع المشكلة تضيع عليكَ تركيزك، فبالتركيز يمكن الوصول للحل.
النديم