المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لماذا أصبح إداء جهازي ضعيفاً مؤخراً خاصة مع الألعاب؟

amrsaso
21-04-2009, 20:15
بسم الله الرحمن الرحيم
انا بقالى اسبوع في المكشله دى رحت على طول فكرت انى احط موضوع هنا عشان تشوفولى حل وباذن الله هتكونو عند حسن ظنى فيكو

المهم
انا جهازى lga prosessor 3G
ram 1 G
كرت شاشه ati radion 9250 ram 128
المهم بقي
الجهاز باقلو حوالى 8 اشهر شغال زى الفل والحمد لله
بيشغل جيمز حلو وكده المهم من اسبوع والجهاز ابتدى ينزل يعنى بقي يهنج في الجيمز وبقي يبقي بطئ في الجيمز
وانا ملاحظ البطء في الجيمز فقط
نفس الالعاب الى كنت بلعبها الاول دولقتى بقتتهنج وبطيئه ومش على طبيعتها
مع العلم انى معنديش فيروسات وبستخدم برنامج bitdefnder antivirus
وكمان نضفت الجهاز بالكامل وحطيت معجون للبروسيسور
وغيرت نسخه الويندوز 3 مرات وهيا هيا المشكله
بالله عليكو قلولى ايه الحل
انا مستنى الردود

rezoufda
21-04-2009, 21:01
جرب تحدث تعريف كرت الشاشة لآخر تحديث

amrsaso
21-04-2009, 21:12
بالفعل انا معرف الكارت باخر تحديث للتعريفات

achil
21-04-2009, 23:14
السلام عليكم طيب شوريك اخي نجرب نفتح الجهاز ونظفه منالداخل يعني نفك القطع وننفخه بجهاز النفخ او سيشوار على البارد ونمسح تمسات الكروت بلكحول ونرجع نركب القطع بشكل صحيح ونترك الغطئين مكشوفين لاني صديقي مشكلتك اذا ماكنت واثق انا متاكد انها بفعل الحرارة المرتفعة من كرت شاشتك واذا مش هو فيكون المعالج بتوفيق والله المستعان جزاك الله خير على حضورك معنا

digital center
22-04-2009, 11:48
الحرارة عامل رئيسي في بطء الجهاز

تأكد من الحرارة أولا عن طريق اللمس أو برامج تشخيص خاصة
( كرت الشاشة - المعالج - اللوحة الأم )

هل أنت متأكد أن الهارد سليم ( لايوجد به باد سيكتور )

يعني يجمد الجهاز ويعيد اقلاع أم يجمد فقط أم تظهر شاشة زرقاء أم بطء فقط ؟؟؟

amrsaso
22-04-2009, 16:02
شكرا لكم بس والله انا نظفت الجهاز بالكامل قطعه قطعه وشايل غطاء الجهاز ودرجه حراره البروسيسور 40 لاكن كارت الشاشه بلاقيه ساخن على طول اعمل ايه عشان ابردو
ومش متاكد ان في باد في الهارد
اعرف ازاى ان في باد سيكتور في الهارد ؟

digital center
22-04-2009, 19:09
ماجاوبت على هذه الاسئلة ؟؟

amrsaso
23-04-2009, 00:11
الحرارة عامل رئيسي في بطء الجهاز

تأكد من الحرارة أولا عن طريق اللمس أو برامج تشخيص خاصة
( كرت الشاشة - المعالج - اللوحة الأم )

هل أنت متأكد أن الهارد سليم ( لايوجد به باد سيكتور )

بص ياخى اللوحه الام حرارته كويسه
البروسيسور درجه حرارته 43
كرت الشاشه ساخن لدرجه تلسع اليد
لست متاكد هل يوجد باد سيكتور ام لا لاكن احيانا اسمع صوت بسيط جدا من الهارد وهو يعمل

لا هو الجهاز بيبقي بطئ في الجيمز فقط

وكمان كنت بقدر افتح لعبتين مع بعض دلوقتى لو فتحت لعبتين الجهاز بيهنج اوووووووى

وفي لعبه اسمها silkroad
انا كنت بفتحها اللعبه 3 مرات في وقت واحد دلوقتى ساعت تتفتح مرتين وتبقي مهنجه اوى وسعات تتفتح مره واحد بس
ولما اجى افتحها مره تانيه يقولى كرت الشاشه مش قادر

ahmed hero
23-04-2009, 01:14
المشكلة اخى فى ارتفاع درجة حرارةكارت الشاشة حاول تشترى لة مبرد
وحاول تفتح اليسة عشان التهوية

digital center
23-04-2009, 11:36
طيب أخي
تجربة بسيطة تتأكد من خلالها من المشكلة

ركب مروحة ووجهها نحو كرت الشاشة ( مؤقتا )
وشوف الفرق
وخبرنا

ahmed amin
23-04-2009, 11:54
فعلا يا اخى قد تكون سخونة كارت الشاشة هو السبب اللاكثر احتمالا ..وحلها بسيط وهو ان تقوم بوضع كولر معدنى فوق كارت الشاشةو تضع ايضا فانة تبريد صغيرة فوق الكولر......................ولكن لاتنسى ان هناك اسباب اخرى ايضا تسبب التهنيج مثل ...ازا كان هناك اى خلل فى الرامات وخاصة ازا كنت مركب اكثرمن رامة....وايضا ازا كان هناك اى بادسكتور بالهارد

Giga-Byte
23-04-2009, 18:23
والله يا جماعة تجربتي مع كروت الشاشة ATI مش جيدة بالنسبة للحرارة بتسخن لمجرد الشغل والواضح ان كرت شاشتك من تصنيع مش جيد
ممكن يكون مش اصلي شيلة وجرب كرت شاشة تاني وشوف مع العابك هايشتغل كويس وللا لا جرب وقوللنا

amrsaso
23-04-2009, 19:51
بجد والله الف شكر على الاهتمام وده بيثبتلى انكم احسن منتدى في حل مشاكل الكمبيوتر

معلش انا عايز اعرف يعنى ايه الكولر ده وبكام وانا عندى 3 رامات 1 512 و2 256

ولو الكارت بيسخن يبقي خلاص مفيش امل لازم اجيب غيرو ؟

achil
23-04-2009, 20:05
السلام عليكم

اخي العزيز مين قلك انك لازم تشتري كرت جديد احنا لسى ماكدنا انو تم العطب انما نعمق الاحتمالات لحتى نوصل

للب المشكلة صديقي احد الاخوة اشار عليك تجيب مروحة عامودية من ماراوح بيتكم يلي تتهوى بيها اثناء متابعتك التلفزيون

وتحطها بوجه اللوحة الام يعني قد ماتقدر قربها من الكيس وجرب تشغل العابك اذا وجدت انها تشتغل عادي

بوجهك علىتقني صيانة خليه يبدلك مشتت الكرت ومعجون التبريد بواحد جديد طبعا مع شرحك له ليش وسبب المشكلة

بتوفيق والله المستعان جزاك الله خير على حضورك معنا

Giga-Byte
23-04-2009, 20:06
اخي لو جهازك في الضمان ملزمين يغيروهولك تمااام لو الضمان خلص يبقى عوضك على الله اشتري كرت شاشة جديد

ahmed amin
23-04-2009, 21:42
لا تقلق يا اخى فقد حصلت معى هزة المشكلة قبل زلك فى جهازى القديم ولكن كان السبب عندى من الرامات لانى كنت مثلك استخدم رامتين ليس لهم نفس الزاكرة..................فازا كان السبب من الرامات فستقوم بالاتى ..اولا اطفاء الجهاز وقم بنزع الراماتين ونظفهما جحيدا بقليل من الكحول او السبرتو وكزلك نظف مكانهما بالبوردة ثم قم بوضع الرامة الاكبر اولا وقم بتشغيل الجهاز واختبرة فلو كان العيب منها ستعرف اثناء استخدامك للجهاز نفسة غالبا سيعرض شاشة زرقاء فلو اشتغل كويس تبقى سليمة.............ثانيا قم بنزع الرامة الاولى وضع الثانية وقم بنفس الاختبار للرامة الثانية فقط وبالتالى سيكون ناتج من احد النواتج السابقة..فلو كانتاحد الرامات بها مشكلة سيكون هزا هو سبب التهنيج............اما ازا كانت الرامتين سليمتين وايضا كارت الشاشة سليم فبعد اداءك لهزة الخطوات سيقوم جهازك بالتعرف على الرامات و احدة تلو الاخرى وزلك بشرط ان تضع الرامة الاولى ثم نشغل الجهاز وتطفىءالجهاز ثم تضع الثانية ...........وكان هزا الموضوع يحدث معى غالبا كل شهر او شهرين واعالجة بنفس الطريقة.......................ولكن ازا لم تنجح هزة الطريقة فسيكون العبيبل الباقى وهو سخونة كارت الشاشة...وهزا كما قلت لك ان تستعمل فانة تبريد صغيرة مصممة لكروت الشاشة..وايضا الكولر النحاسى او المعدنى مثل الموجود بالبوردة...اى خبير صيانة يستطيع تركيبهم لك ولن يكلفوك زيادة عن من5 الى 10 جنية.............................و وفقك اللة........................

mbattikii
24-04-2009, 12:53
اخي الكريم غير كارت الشاشة وان شاء الله راح تنحل المشكلة لانو انا صارت معي وغيرت الكارت وانحلت المشكلة عندي

mbattikii
24-04-2009, 13:00
اخي الكريم قوم بتغير كارت الشاشة وقوم بمسح الرامات بقليل من السبيرتو وان شاء الله راح تنحل المشكلة:ah4: