المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شهادة المدرب المحترف CTP

hany321
26-04-2009, 22:37
السلام عليكم
ارغب فى التعرف على شهادة CTP التى تتيح تدريس ICDL ما هى الامتحانات الخاصة بها و اين اجدها فى مصر و هل يمكن الوصول إلى موقع او رابط للحصول على اى معلومات عنها
شكــــــــــــــرا ً

osamasamir
01-05-2009, 16:59
اعتقد ان الشهادة دي بيتم الحصول عليها من الجامعة الاميكية الا اذا كان في مراكز اخرى معتمدة لكن انا حدود معرفتي انها من الجامعة الامريكية

hyati_amb
02-05-2009, 20:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشهادة خاصة بتدريب ال ICDL وانا حصلت عليها من دبي حبث انني مقيم في الكويت والجهة المسئولة عن الرخصة الدولية لقيادة الحاسب الالي في كل دول الخليج توجد في دبي

ولكن تلك الشهادة لا يستطيع اي معهد منحها حيث ان المسئول عن تلك الشهادة هي نفس الجهة المسئولة عن اصدار شهادة ال ICDL
حاليا في الكويت يشترط في اي معهد يقوم بتدريس ال ICDL ان يتواجد فيه علي الاقل واحد حاصل علي تلك الشهادة

اسال في مصر عن الجهة التي تمنح الشهادة وهي ان شاء الله التي سوف تعطيك تلك الشهادة

hany321
02-05-2009, 22:29
شكرا على المشاركة و الردود
لو احتجت اى بيانات عن الجهة التى تختبر و تمنح هذه الشهادة فى مصر - اين اسأل ؟
يا جماعة ياريت تساعدونى لو عندكم اى معلومة عن الموضوع
شكــــــــــرا ً

hyati_amb
04-05-2009, 09:09
السلام عليكم ورحمة الله
يا مهندس هاني الموضوع مش صعب اوي

حضرتك تروح اي معهد بيدرس الشهادة وهو هيقول لحضرتك مين الجهة اللي بتمنح الترخيص للمعهد

لان اي معهد او مركز تدريب ميقدرش يمنح الشهادة الا بترخيص من الجهة المانحة

وربنا يوفقك ان شاء الله

علي فكرة الشهادة مش مفيده اوي

hany321
11-05-2009, 21:33
على فكرة الموضوع حلو للناس اللى مهتمة بانها تدرب و تبقىمن ضمن المدربين المحترفين فى مجال الكمبيوتر

emara21975
01-06-2009, 22:23
يا جماعه الشهادة مش بتتاخد من اى حته غير دبي و لكن فى بعض الحلات و هى مرة سنويا ممكن تحصل عليها من احد دول الخليج و هى الشهر الى فات كانت فى الكويت و الشهر الحالى فى البحرين و تكلفتها فى الكويت 550 دينار و فى دبي 1750 دولار حوالى 10000 : 11000 جنية مصري و مفيهاش امتحانات و لاحاجة
هى عبارة عن مقابله و بتقدم ملف فيديو و انت بتقوم بالشرح فيه لاحد موديولات icdl و بعد كده بتعمل بحث عن طريقة شرح اى موضوع بتختارة من الحياة مثال ( فكرة عمل السيارة ) و تقوم بعمل موضوع كامل عن شرح الموضوع ده بأفكار جديدة و غير تقليدية
ملحوظة البحث مش بتقدمه على طول بعد المقابله و عرض ملف الفيديو فى خلال شهر بتقدم البحث
و اسف على الإطاله و اتمنى ان اكون قد افدتكم
نصيحة شخصية ( غير مهمة بالمرة بسبب ارتفاع التكلفه على غالبية الشباب المصري )

moataz1983
11-06-2009, 15:33
اغلب اللى بيدرسوها في مصر من غير شهادة
انا كان بيدرسهالي طالبة في هندسة بس كانت متمكنة جداااااااا

bonofreez
16-03-2010, 07:26
السلام عليكم يا جماعه انا شغال فى معهد فى دبى ولما حبينا ناخد امتحانات ICDL فعلا المؤسسة المسؤلة عنها فى الخليج طلبت يكون فى واحد على الاقل معاه شها CTP وان شاء الله هابدء دراستها بس مش عارف اى حاجة عنها ولا هتفدنى فى ايه بعد كده
ياريت حد من الاخوة اللى اخدها فى دبى يقولى
جزاكم الله كل خير

Tiger_Hacking
02-04-2010, 13:28
جيد لي بعض الاسئلة والاستفسارات

انا مهندس حاسبات واتخصص في مجال الشبكات

لدي خبرة لا بأس بها في ICDL و اقوم بتدريس الدورة بشكل جيد
في عدد لا بأس به من المراكز والمعاهد في بلدي سوريا

بحسب السعر الوارد في احد الردود لتكلفة شهادة التدريس فهذا الثمن باهظ ولا اعتقد ان مهندس سيقوم بدفع هذا المبلغ لأجل شهادة غير مفيدة له عملياً .... ولكن ربما يحتاجها ان كان لديه معهد او نحو ذلك اليس كذلك ؟

سؤالي الآخر :
اعرف احد المعاهد يقوم بامتحان الطلاب في احد المدن الصغيرة لدينا بدون وجود مدرس لديهم حاصل على CTP فماذا عنهم ؟

وشكرا لكم

ame_8000
06-04-2010, 09:07
أنا سألت عليها فى دبي

موجودة فى قرية المعرفة

وسعر الدورة ثلاثة أيام فقط وبعدين التواصل بيكون عن طريق الايميل

hyati_amb
06-04-2010, 09:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قبل كل شئ الشهادة غير مفيدة علميا
الموضوع عبارة عن تجارة
المؤسسة المسؤلة عن الاي سي دي ال عايزه تكسب فبتخترع حاجات تكسب بيها فلوس

ولكن اي معهد عايز يدرس الاي سي دي ال او يمتحنها لازم يكون عنده علي الاقل واحد حاصل علي الشهادة
ولو في معهد بيدرس الشهادة ومعندهوش حد اول ما يجي يجدد الرخصة بتاعته هيطالبوه بواحد معاه الشهادة ومش هيدوة الترخيص من غيره
كما ذكر الاخوة من قبل ان الاسعار غالية جدا بالاضافة الي ان مكان الشهادة في دبي وضيف علي التكاليف السابقة اقامة وفنادق ومواصلات واكل وفسح انا عانيت كتيييييييييييير

في النهاية لا انصح اي احد بالحصول علي الشهادة الا لو هيتشغل بيها مدرب اي سي دي ال

Tiger_Hacking
11-04-2010, 19:49
ولكن الاسعار مذهلة
وهذا مع احترامي يعتبر.....استغلال