المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معاناتى مع الهارد الجدبد

KRONUS
29-04-2009, 07:18
لدى هارد داتا واشتريت هارد وديفيدى ساتا

المشكلة ان الهارد الساتا مش بيقبل ينزل علية نسخة ويندوز نوع البارتشن كان NTFS وكان فى مساحة 50 جيجا وكانت الرسالة اللى بتظهر
Windows is unable to find a system Volume that meets its criteria for installation

وعرفت انة عايز تعريف الساتا وشغلت الفلوبى ديسك اللى علية التعريف وبعد ما بيتعرف مش بيرضا يشتغل وبيظهر نفس الرسالة
Windows is unable to find a system Volume that meets its criteria for installation

حاولت مع النسخة الاكس بى ومكنش بيرضا ينزل النسخة على اى بارتشن حتى على باترشنات الهارد IDE لكن لما عملت اعادة تشغيل وشيات الهارد الساتا قبل ينزل النسخة الاكس بى والفيستا على الهارد IDE مع انة مكنش عايز يقبل لما كنت موصلة مع الساتا

المهم اشتغلت على الهارد IDE وعملت نسخة ويندوز اكس بى مدموج معاها كل تعريفات الساتا وطبعتها على سيدى وحاولت اصطبها ومقبلش وبعد كدة غيرت الكابل الساتا والمنفذ لكن دون جدوى

دخلت على الهارد IDE وسطبت النسخة علية قبل البارتش تبع الهارد الساتا ونزلت النسخة على الهارد الساتا واشتغلت النسخة على الهارد الساتا لكن المشكلة لما بفصل الهارد IDE مش بيردا يشتغل الساتا لان ملف البوت فى الهارد الساتا عملت منة نسخة على الهارد الساتا وبرضة الهارد مشتغلش ودى الرسالة اللى بتطلع لما بفصل الهارد IDE واخلى الاقلاع من الساتا
disk boot failure please insert system disk and press enter

دلوقتى انا عايز اعرف العيب فين وهل العيب فى الهارد الساتا مع انة بيقراء من الدوس وبيقراء من النسخة

koky5500
29-04-2009, 10:37
السلام عليكم
اخى الكريم المشكلة عندك في نوع اللوحة الام فاذا كانت من نوع asus فعليك بالدخول الى البايوس صيطب عن طريق الضغط على DEL او F2 وعمل الساتا ناتيف واذا كانت من نوع جيجا بايت فعليك ايضا تحويل الساتا من RID الى IDE وبعد ذلك تكمل تحميل الويندوز الخاص بك

KRONUS
29-04-2009, 15:39
انا عندى اللوحة من نوع فوكس كون جربت اخلية rid وجربتة على IDE ونفس المشكلة
disk boot failure please insert system disk and press enter

هل ارجع الهارد لانى لسة مشترية جديد ؟

ياريت التعاون يا جماعة لانى بقالى 4 ايام مش عارف اشتغل على الجهاز ومش عارف المشكلة فى اية لغاية دلوقتى

هشام الخياط
29-04-2009, 19:03
لقد تم الرد على مشكلتك اخى بالموضوع الاخر الذى بتوقيعى
تحياتى...

KRONUS
29-04-2009, 23:32
دخلت البيوس وملقتش الخيارات دى ونوع البوردة الفوكس كون المارسا

ياريت حل سريع ياجماعة لان واحد صاحبى عايز الهارد الداتا والمشكلة ان الهارد الساتا رافض الاقلاع والاقلاع مش بيتم غير من خلال الهارد IDE

KRONUS
30-04-2009, 19:06
للرفع

KRONUS
01-05-2009, 05:41
هل يوجد حل ولا ارجع الهارد الساتا ؟

ياريت حل يا جماعة

Mubarak
01-05-2009, 11:36
اعطني اسم المذربورد بالضبط وسأحاول أن انزل الكتيب الارشادي واشوف كيفية ضبط البيوس.

KRONUS
01-05-2009, 16:12
الف شكر يا استاذ hardware (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=1) لكنى ارسلت الجهاز لمحل الصيانة اخر ما تعبت خصوص ان الهارد IDE اتباع ومكنش فى حاجة اشغل بيها الجهاز

بس انا مش حاسس انها مشكلة البيوس او الاعدادات لانى جربت كل حاجة يعنى حولتها sata و IDE وبرضة نفس المشكلة

عموما شكرا على المساعدة