المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الميزانية 1100 ريال ( للانترنت و الاوفيس ) تكفووووووون

o.o.t.p
02-05-2009, 16:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيف الحال ؟؟

ندخل في الموضوع على طول ^_^"

واحد طلب مني تجميعه وميزانيته 1100 ريال سعودي :)

الشاشة لوحة المفاتيح فارة موجوده عنده :)

فقط يريد

المعالج

المذربورد

الهاردسك

الرامات

البور سبلاي

الكيس

ديفيدي رايتر ( او سي دي رايتر ) ما تفرق ^_^"

واي حاجة مهمه نسيتها :)

بانتظاركم

طبعا انتل :)

بالتوفيق للجميع

nike7
02-05-2009, 17:07
اوك ص التجميعة دى
Athlon64 X2 6000 400 egp
GA-MA74GM-S2 320 egp
ram 2gb 110 egp
hard 320gb 260 egp
GAMMA Mini Server 300W 280 egp
SAMSUNG X22 SATA 125 egp
ريالtotal 1495 egp=996

o.o.t.p
02-05-2009, 17:14
اوك ص التجميعة دى
Athlon64 X2 6000 400 egp
GA-MA74GM-S2 320 egp
ram 2gb 110 egp
hard 320gb 260 egp
SAMSUNG X22 SATA 125 egp
ريالtotal 1495 egp=996

شكرا اخوي على الرد السريع ما شاء الله ^_^

لكن اخوي

يا ليت لو تقلبها الى انتل :) اذا ما عليك امر يالغالي ^_^

بانتظاركم

nike7
02-05-2009, 17:21
بص انت كاتب 1100 ريال يعنى الميزانية متوسطة او قليلة فانا لا افضل انتل ابدن فى الميزانيات الصغيرة او المتوسطة

vmidov
02-05-2009, 17:23
اوك ص التجميعة دى
Athlon64 X2 6000 400 egp
GA-MA74GM-S2 320 egp
ram 2gb 110 egp
hard 320gb 260 egp
SAMSUNG X22 SATA 125 egp
ريالtotal 1495 egp=996

أخى العزيز لا يصح عمل تجميعه بأسعار ومنتجات من مصر وهى بالريال السعودى وبمنتجات موجوده فى السعوديه أو حتى اى دوله أخرى
أذا أردت عمل تجميعه لاى من الاخوه العرب سوريا او الامارت او السعوديه او اى دوله أخرى إلا اذا كنت تعرف أسعار القطع فى دولتهم والمنتجات المتوفره فيها

كمثال
لا يوجد فى اى دوله عربيه مايسمى كيسات جاما اساسا
باور HEC هى أقل مايتواجد فى الدول العربيه ولكنه أعلى ميتواجد فى مصر
البوردات الجيجابايت ليست هى الوحيده فى الدول العربيه التى تدعم AMD مثل مصرر للأسف ولكن يوجد ASUS ,MSI,EVGA, وانواع أخرى وأسوس هى أفضلهم اداء مقابل سعرها يعلو فوقها EVGA
وأخيرا لايصح انك تعمل التجميعه وتحول الجنيه لريال وكده تبقى مظبوطه لكن فى أختلاف فى الاسعار بين البلدين يجعل هذه الطريقه مستحيله

وأخيرا اذا أردت ان تساعد الاخ العزيز هنا أبحث أولا عن موقع شركه سعوديه به الاسعار و أنقل منها مايفيدك ولا تعتمد على الاسعار او المنتوجات الموجوده فى مصر فى عمل تجميعه لاى دوله او عمله أخرى
وبالتالى لا يصح ان تاخد الاسعار من مواقع مثل newegg وتحول الدولار الى جنيه لمعرفه سعر قطعه بالجنيه المصرى لا ختلاف الاسعار أختلاف جذرى بين سعرها بالدولار وسعرها بالجنيه او اى عمله أخرى

الى الاخ صاحب الموضوع

طبعا انتل :)

لماذا:confused::confused::confused:

بالتوفيق :)

o.o.t.p
02-05-2009, 17:38
بص انت كاتب 1100 ريال يعنى الميزانية متوسطة او قليلة فانا لا افضل انتل ابدن فى الميزانيات الصغيرة او المتوسطة

أخى العزيز لا يصح عمل تجميعه بأسعار ومنتجات من مصر وهى بالريال السعودى وبمنتجات موجوده فى السعوديه أو حتى اى دوله أخرى
أذا أردت عمل تجميعه لاى من الاخوه العرب سوريا او الامارت او السعوديه او اى دوله أخرى إلا اذا كنت تعرف أسعار القطع فى دولتهم والمنتجات المتوفره فيها

كمثال
البوردات الجيجابايت ليست هى الوحيده فى الدول العربيه التى تدعم AMD مثل مصرر للأسف ولكن يوجد ASUS ,MSI,EVGA, وانواع أخرى وأسوس هى أفضلهم اداء مقابل سعرها يعلو فوقها EVGA
وأخيرا لايصح انك تعمل التجميعه وتحول الجنيه لريال وكده تبقى مظبوطه لكن فى أختلاف فى الاسعار بين البلدين يجعل هذه الطريقه مستحيله

وأخيرا اذا أردت ان تساعد الاخ العزيز هنا أبحث أولا عن موقع شركه سعوديه به الاسعار و أنقل منها مايفيدك ولا تعتمد على الاسعار او المنتوجات الموجوده فى مصر فى عمل تجميعه لاى دوله او عمله أخرى
وبالتالى لا يصح ان تاخد الاسعار من مواقع مثل newegg وتحول الدولار الى جنيه لمعرفه سعر قطعه بالجنيه المصرى لا ختلاف الاسعار أختلاف جذرى بين سعرها بالدولار وسعرها بالجنيه او اى عمله أخرى

الى الاخ صاحب الموضوع

اشكركم اخواني على التفاعل

بالنسبة للاسعار اكيد بتفرق لكن المطلوب اني اعرف المواصفات بشكل عام

يعني اعرف بهذه الميزانية افضل معالج اخذه او مذربورد وهكذا

بالنسبة لماذا انتل ^_^" ؟

لان التجميعه ليست لي فلذلك صعبه اخذ شيء جديد له وخاصة هو كان عنده انتل :) قبلها

على العموم اذا الافضل amd بالنسبة للميزانية

باذن الله راح اقنعه ويمشي الحال :)

بانتظاركم ^_^"

nike7
02-05-2009, 17:38

كمثال

الى الاخ صاحب الموضوع

الف شكر على التنبية بس انا متهيألى ان الاسعار فى السعودية اغلى من الاسعار فى مصر بحاجة بسيطة و انا عاملة التجميعة ب 996 ريال و هو طالب ب 1100 ريال يعنى حتة لو اغلى ان شاء الله مش حتعدى 1100 ريال باى حال من الاحوال و الف شكر ليك مرة تانية على التنبية و معلش انا بس كنت عايز اساعد مش اكتر:)

o.o.t.p
02-05-2009, 17:43
الف شكر على التنبية بس انا متهيألى ان الاسعار فى السعودية اغلى من الاسعار فى مصر بحاجة بسيطة و انا عاملة التجميعة ب 996 ريال و هو طالب ب 1100 ريال يعنى حتة لو اغلى ان شاء الله مش حتعدى 1100 ريال باى حال من الاحوال و الف شكر ليك مرة تانية على التنبية و معلش انا بس كنت عايز اساعد مش اكتر:)

نفس الفكرة لدي

لانه صعبه اصلا تلاقي السعر ثابت من محل لمحل مو من دولة لدولة

بانتظاركم :)

ALLSAIL999
02-05-2009, 17:59
أخوي أنا من السعودية وأقدر أفيدك في تجميعه مناسبة من Intel

المعالج : Intel DualCore E5200 2.5GHz
المذربورد : GA-EP31-DS3L
كرت الشاشة : ATi HD4350 512MB
الرام : KINGSTON 2GB ( 1GB X2 ) Bus 800
الهاردسك : WD 160GB
محرك الأقراص : Samsung DVD SUPER MULTI
الكيس : جب لك أي كيس تجاري ومعه باور ولا يتعدى سعره 150 ريال

o.o.t.p
02-05-2009, 18:16
أخوي أنا من السعودية وأقدر أفيدك في تجميعه مناسبة من Intel

المعالج : Intel DualCore E5200 2.5GHz
المذربورد : GA-EP31-DS3L
كرت الشاشة : ATi HD4350 512MB
الرام : KINGSTON 2GB ( 1GB X2 ) Bus 800
الهاردسك : WD 160GB
محرك الأقراص : Samsung DVD SUPER MULTI
الكيس : جب لك أي كيس تجاري ومعه باور ولا يتعدى سعره 150 ريال

الله يعطيك العافية اخوووي

لكن اخوي كم سعر التجميعه ؟؟؟

ALLSAIL999
02-05-2009, 18:18
^

على طلبك بـتكلفك 1100 ريال ويمكن تزيد 30 ريال فقط لا غير ويمكن تكون كمان بأنقص من 1100 ريال

unkown005
02-05-2009, 18:19
https://www.goldenliontech.com/forum/

:)

vmidov
02-05-2009, 18:39

عفوا أخى العزيز وطبعا مجهود تشكر عليه ورغبه بالمساعده
لكن أقصد انه لا يصلح وذلك ان ممكن بالسعر ده يحصل على حاجات من السعوديه أفضل من اللى يستطيع الحصول عليها بنفس المبلغ بعد التحويل فى مصر او ممكن العكس
مثلا ممكن يجيب رامه 2 جيجا كينجستون بسعر 115 ريال والتى تساوى 172.5 جنيه فى حين الرامه دى هنا ب125 جنيه فقط
هاردديسك 320 سعره هناك 185 ريال = 277.5 جنيه فى حين سعره 255 فى مصر
والعكس صحيح أحيانا
كارت الشاشه Sapphire 4890 سعره 995 ريال على حسب الموقع = 1492.5 جنيه فى حين ان سعره فى مصر 1850 جنيه

يظهر هنا ان معظم الاسعار فى السعوديه أغلى من مصر ولكن لا تنظر الى سعرها بعد التحويل للجنيه المصرى لكن انظر قيمه المبلغ بالنسبه للأخوه السعوديين ولذلك
حتى مقوله ان اسعار قطع الهاردويير فى السعوديه أغلى من مصر لا نستطيع قولها حتى
تحياتى

nike7
02-05-2009, 18:49
لكن أقصد انه لا يصلح وذلك ان ممكن بالسعر ده يحصل على حاجات من السعوديه أفضل من اللى يستطيع الحصول عليها بنفس المبلغ بعد التحويل فى مصر او ممكن العكس
مثلا ممكن يجيب رامه 2 جيجا كينجستون بسعر 115 ريال والتى تساوى 172.5 جنيه فى حين الرامه دى هنا ب125 جنيه فقط
والعكس صحيح أحيانا
كارت الشاشه Sapphire 4890 سعره 995 ريال على حسب الموقع = 1492.5 جنيه فى حين ان سعره فى مصر 1850 جنيه

يظهر هنا ان معظم الاسعار فى السعوديه أغلى من مصر ولكن لا تنظر الى سعرها بعد التحويل للجنيه المصرى لكن انظر قيمه المبلغ بالنسبه للأخوه السعوديين ولذلك
تحياتى

الف شكر ليك يا استاذ vmiodv و انت استاذنا كلنا :)

o.o.t.p
02-05-2009, 18:53
^

على طلبك بـتكلفك 1100 ريال ويمكن تزيد 30 ريال فقط لا غير ويمكن تكون كمان بأنقص من 1100 ريال

الله يعطيك العافية

باذن الله نعتمدها :) اذا ما في احسن ^_^

https://www.goldenliontech.com/forum/

:)

يا هلا اخووي :)

هذا الموقع للطلبات الخارجية ؟ صح ؟

انا ابغى اشتري من هنا ^_^

وشكرا لك

والعكس صحيح أحيانا

تحياتى

الله يعطيك العافية للتوضيح اخوي ^_^

بانتظار اذا فيه احسن من التجميعتين