المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال للخبراء

warior10
13-05-2009, 01:06
مذكور في مقرر ccnp انه عند تصميم الشبكة فإننا نضع vtp server في طبقة distribution switches
والباقي يكون vtp client
وذلك ان distribution يمرر vlans الى access و core
السؤال هو
عندي شبكة كبيرة جدا بها حوالي 200 سويتش access و 50 سوتش distribution و 2 سويتش core
في الحالة دية هنخلي مين من 50 سويتش فى طبقة distribution يكون server ???????????????

اما التصميم الفعلى الموجود فى الشبكة التي اعمل عليها فهو انه تم وضع سويتش core كأنه server
والاخر client وبالطبع كل السويتشات الاخرى فى كل الطبقات access و distrbution تكون client

نرجو الافادة ممن قام بتنفيذ شبكة كبيرة

warior10
14-05-2009, 00:45
ايه يا شباب هو مفيش خبراء خالص
اغير العنوان يعني

sysadmin2000
14-05-2009, 04:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الحبيب بصراحه سؤلك متداخل شويه ولو تقدر توضحه اكتر يبقا تمام بس على حسب

اللى فهمته من سؤالك حاول انك تختار

السوتشات الاقوى وكمان اللى بتتوافر فيها الخواص اللى بتؤهلها انها تكون distrbution زى

مثلا Bandwidth aggregation و يكون فيها gigabit ethernet و لو بتدعم layer 3 يبقا

ممتاز وتعدل فى ال priority بتاعتها وتخليها distrbution يعنى باختصار حاول تشوف

الاقوى وتكون بتدعم ولو خاصيه او اثنين من الخواص اللى فى السوتشات الموجوده فى

طبقة distrbution

وسامحنى لو مفهمتش انا حاولت اوضح على قدر علمى بالموضوع

yamen10
14-05-2009, 09:02
السلام عليكم
اخى العزيز لابد ان تكون الشبكه مقسمه الى switch blocks وفى كل واحد تختار احد ال distribution switches يكون VTP server يعنى مثلا فى الشبكه اللى انت بتتكلم عنها انا ارى ان فيه 25 switch block وكل واحد فيه 4 access-layer switch و 2 distribution layer switch و الكل متصل ب 2 core layer switches وهذا وانا من وجهة نظرى ان كل ال distribution layer switches تكون vtp server as backup والله اعلم

warior10
14-05-2009, 11:26
كلام جميل
بس احنا عملنا السويتش 6500 هو server
وبيتم عمل vlans عليه وهو بيمررها للشبكة
كمان معمول vtp server واحد بس مش في كل بلوك server
السؤال
ايه اضرار عمل vtp server على الكور
وايه فايدة اني اسيب سويتش 6500 علشان اعمل vtp server على سوتش distribution وموديله 3750

sysadmin2000
14-05-2009, 15:28
اخى الكريم اعتقد لتخفيف الحمل على الكور

yamen10
14-05-2009, 21:17
اخي العزيز
اللى انت بتقوله معناه ان the entrprise composite network model is not applies in your network cause you apply the end to end vlan model which is not part of the cisco model and that all vlan is span in all the network i think your network design is not good at all you need to re deisgn it, sorry for write in english but the labtop is new and there is not arabic on its button yet

warior10
15-05-2009, 02:57
اخي العزيز
اللى انت بتقوله معناه ان the entrprise composite network model is not applies in your network cause you apply the end to end vlan model which is not part of the cisco model and that all vlan is span in all the network i think your network design is not good at all you need to re deisgn it, sorry for write in english but the labtop is new and there is not arabic on its button yet

الخريطة مش موجودة معايا دلوقتى
بس انت تعتقد اني اغير الشكل ازاى
انا عندي 2 كور قوي جدا
وعندي حوالي 100 سويتش distribution
وعملت server على الكور
انت تعتقد انه من الافضل اني اسيب الكور multi layer
واعمل server على distribution وهو سويتش عادي ليس multi layer
طيب فى الحالة دية هاعمل على اى سويتش فيهم دول حوالى 100 سويتش او اكتر لست اعرف العدد بالضبط

yamen10
15-05-2009, 23:16
i need more information about the models of switches and how they are connected cause the distribution layer switches must be multilayer switches to make the distribtion role in network of intervlan routing and apply security so how it is not mutlilayer and if it is as yu say so why you make even access and distribtion as i told you i want more information to be able to help you

wessam gharip
16-05-2009, 01:29
طيب انا عندى حل بس انا عارف انو غلط هل ينفع انك تعمل كل السويتشات فى ال distribution layer كلها سيرفر على اساس ان اى تعديل يحصل فى ال vlans يوصل لل اكسيس و الكور لير و كمان تضمن ان لو سويتش وقع هيبقى فيه باك اب ...........انا عارف انى حلى غلط بس بحاول معاكو

warior10
17-05-2009, 00:03
طيب انا عندى حل بس انا عارف انو غلط هل ينفع انك تعمل كل السويتشات فى ال distribution layer كلها سيرفر على اساس ان اى تعديل يحصل فى ال vlans يوصل لل اكسيس و الكور لير و كمان تضمن ان لو سويتش وقع هيبقى فيه باك اب ...........انا عارف انى حلى غلط بس بحاول معاكو

يا عمي حتى لو غلط
ادينا بنتعلم
المشكلة ان النظري غير العملي
يعني اقوى سويتش عندي هو الكور
مينفعش اسيب سويتش 6510 مالتي لاير واعمل شغلى الاساسي على سويتش 3750

على العموم لحديث بقية