المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اجهزة التبريد السائل هل الاداء يناسب سعرها

yehia2amer
21-05-2009, 13:54
يفضل ان تكون الاجابة بناء علي خبرة شخصية

1) هل اجهزة التبريد السائل فعلا فعالة في تبريد المعالج

2) هل تفرق كثير عن التبريد بالهواء

3)هل هي لتبرد المعالج فقط ولا كارت الشاشة ايضا

4) ما هي الانواع المتوفرة في مصر

https://www.virtual-hideout.net/reviews/Gigabyte_3D_GalaxyII/image/cooler_productimage_gh-wiu02_big.jpg

واي حد يعرف اي حاجة ياريت يفيدنا بيها :) , مشكوررين مقدما

Soteer
21-05-2009, 14:16
انا مشفتش غير اللي في الصوره بس مسالتش عليه

BlacK ShaDoW
21-05-2009, 14:28
اعتقد انك لو لقيت في مصر مش هتبقى انواع نضيفة او لو لقيت ححاجات نضيفة هتبقى غالية
منتظر اجابات على اسالتك

!الشبح الاسود!
21-05-2009, 15:03
انا كمان عايز نظام تبريد يكون محترف

بس مش عايزو جاهز عايز اعمله بنفسي <<<

والي ليـه رغبة ان احنا نجمع اسعار وكذا ونظبط يبعتلي رساله خاصة

لأني بصراحة عايز ارخص اسعار علشان مفلس تقريبا
:D

Soteer
21-05-2009, 15:12
انا شفت ال
3d galaxy في سوق العصر
بس مسالتش عن سعره كان في محل في الدور الاول و انت داخل من البوابه اللي عليها ال atm عل ايدك اليمين وكان عارض كمان بورده x58

yehia2amer
21-05-2009, 16:51
يا جماعة الهدف من الموضوع هو ان احنا نعرف هي فعلا فعالة ولا هي غالية وخلاص , هل في اي حد جربها او مقارنات بينها وبين التبريد العادي بالهواء

يعني مثلا Gigabyte 3D GalaxyII افضل ام silent square evo

Stone
21-05-2009, 16:54
النظام اللي موجود بالصوره من افشل انظمة التبريد المائي

Soteer
21-05-2009, 17:08
انا قرات كتييرعن الموضوع والاغلبيه بيفضلوا انك تعملوا بنفسك بس ده صعب خصوصا انه محتاج خبره هندسيه
انا ناوي باذن الله في الاجازه اعمل تصميم علي solidworks للموضوع ده لان انا ملاحظ انه فوائده كتيره
بس المشكله انه محتاج تجارب و خامات عاليه الجوده يعني لابد قالب النحاس يكون نقائه عالي جدا
طبعا الموضوع كبير بس انا معايا اتنين زمايلي من الجامعه واحد كهرباء والتاني ميكانيكا وباذن الله هنتوصل لحل و يكون سعره معقول

لان انا بعد ما شفت اسعار المشتتات والكيس و التبريد قررت ان انا مش هشتري حاجه و انا اللي هعملها بايدي اوفر تمنها وازود البور او البروسيسور

عيب ابقي مهندس و معرفش اعمل حاجه زي دي ده مش بروسيسور ولا فيجا ده حته صفيح

وانا بعلن باذن الله انهارده ان بعد ما اخلص امتحانات باذن الله -9-6- 2009-ان انا هعمل موضوع كبير عن case modding and dying
وكمان هضيف فيه عمل المشتتات المائيه والهوائيه

واي حد مستعد انه يساعد يبعتلي عالخاص

الموضوع مختلف عن case management الموضوع بتاعها اكتر من رائع ومحدش هيعرف يعمل زيه
لكن ده عن عمل الكيس من الصفر بمقاييسك انت

انا ممكن اعمل الموضوع بس خايف مقدرش اتابع عشان الامتحانات

لو في استجابه انا هدخل بيه هنا باذن الله

Extreme2
21-05-2009, 17:12
من رأيي لو تحصل على مشتت احترافي أفضل من التبريد السائل هذا , وأغلب أنظمة التبريد المائي فاشلة ولا تعطي النتائج المرجوة منها , فهي تعتمد بشكل رئيسي على درجة حرارة المكان ..

Soteer
21-05-2009, 19:27
التبريد المائي ليس فاشل لكن لو عرفت تظبطوا هيبقي اقوي بمراحل من الهوائي الموضوع محتاج خبره لانه شبيه بكسر السرعه
كل متكون عندك خبره الموضوع بيبقي سهل
لان عندك الميه من مميزاتها انها تمتص كميه كبيره جدا من الحراره لكي تزيد درجه واحده المحتوي الحراري (Δ H)
4200 joule
لكن بدون حجره تبادل حراري مناسبه و flow rate مناسب الموضوع هيبقي زي قلته

اما ميزه التبريد الهوائي انه مبيحتاجش اي تدخل من المستخدم

yehia2amer
21-05-2009, 21:40
وانا بعلن باذن الله انهارده ان بعد ما اخلص امتحانات باذن الله -9-6- 2009-ان انا هعمل موضوع كبير عن case modding and dying
وكمان هضيف فيه عمل المشتتات المائيه والهوائيه

انا هستني الموضوع ده وهبقي اول واحد يديلك تقييم وكمان لو حابب انه يكون زي مشروع نعمله معنديش اي مشاكل انت ساكن فين رد عليا علي الخاص لو حابب بس ده كله بعد يوم 10/6 بعد الامتحنات يعني

cypher
21-05-2009, 22:02
Ana isa ma3ak fe mashro3 el liquid cooling
good luck
reply for my message on the private messages

0 cool
22-05-2009, 03:01
صحيح

أنصحك باتبريد الهوائي أفضل و أرخص وتقريبا نفس الكفائة