المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حصرياً على عرب هاردوير شرح لكورس gsm فيديو باللغة العربية

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

محمد مندور
23-05-2009, 01:31
بسم الله الرحمن الرحيم
فإني أعترف لكم بقصوري في مساعدة إخواني ، والمشاركة ولو بالقليل في بناء الكوادر التي تستطيع فهم التكنولوجيا الحديثة ، فهماً يؤهلها ويؤهلنا معها بأن ننهض من ثباتنا ، ونتسابق لا لكي نسير بحذو من سبقنا بل لنسبقه.
فلقد شرعت بحمد الله وتوفيقه في شرح كورس الـ GSM وبالفعل قمت بتسجيل مدخل للكورس كمقدمة ، وسأحاول جاهداً أن أغطي الكورس، أو على الأقل أن أعطي المفتاح لكي ندخل من بواية هذه التكنولوجيا.
وأرجو من الله أن يتقبل هذا العمل ، وينفعكم به ، ولا أسألكم غير الدعاء ..........أخيكم في الله محمد مندور

لا أنسى صاحب ال SLIDES التي شرح منها الكورس ، المهندس : وليد الصافوري ، فشكر الله له
وللعلم لقد وافق أخي الفاضل المهندس وليد الصافوري على شرح الكورس ولكنه اشترط شرطاً ، وسأدعه يمليه عليكم بنفسه ،قال ما نصه:

وأرجو أن تستمر في الشرح بشرط أن تطلب من الأعضاء الدعاء لي ولوالدي ولزوجتي وذريتي بالهداية والمغفرة وأن يتقبل الله عملي
فأرجو من كل الأعضاء أن يدعوا لأخينا الفاضل بما قرر في كلامه

وهذا اللينك سيكون به كل الملفات الخاصة بالكورس بإذن الله
https://gsm4arab.4shared.com (https://gsm4arab.4shared.com/)

وهذا هو الرابط الخاص بالـ Presentation للكورس في فولدر المهندس وليد نفسه حفظه الله :
https://www.4shared.com/dir/7800863/f4a931e4/GSM_Presentation.html

روابط أخرى للدروس على mediafire

lesson 00
https://www.mediafire.com/download.php?4hzdj311arn

lesson 01
https://www.mediafire.com/download.php?yxmynwngeyq

lesson 02
https://www.mediafire.com/download.php?dnzjcgfmmmn

lesson 03
https://www.mediafire.com/download.php?xwzzkqmdnjy

lesson 04
https://www.mediafire.com/download.php?jyfommmzyhq

الأبحاث المطلوبة حتى الآن :
الأول : عن كيفية التحويل analog 2 digital .
الثاني: عن كيفية عمل Multiplexing للإشارات أو بعبارة أوضح توضيح فكرة fdm , tdm ,fdma , tdma , cdma .
الثالث : عن أنواع الـ analog modulation & digital modulation ....صدقوني مهم جداً إننا نفهم الأجزاء دي واحنا شغالين في الكورس

على أن يتم عمل الأبحاث المطلوبة على هيئة مواضيع باللغة العربية - مع الاحتفاظ بالمصطلحات الإنجليزية - يكتبوا هنا في قسم الاتصالات ، ويوضع الرابط في هذا الموضوع ...........أسأل الله أن ينفعكم.

واستعدوا بقى علشان احنا دخلنا في الجد .........ربنا معاكم

medo_1988
23-05-2009, 17:22
جزاك ربى خيرا يا باشموهندس محمد وبارك الله لك وفى انتظار المحاضرة الاولى ..

اقتراح: يمكن عمل Quiz من خلال المنتدى وعمل ما يشبه امتحانات ومسابقات عشان الناس متسرحش ويبقى الكل متابع المحاضرات كاننا ف كورس حقيقى ..

وشكر الله لك يا اخى الكريم..

محمد مندور
23-05-2009, 19:31
جزاك ربى خيرا يا باشموهندس محمد وبارك الله لك وفى انتظار المحاضرة الاولى ..

اقتراح: يمكن عمل Quiz من خلال المنتدى وعمل ما يشبه امتحانات ومسابقات عشان الناس متسرحش ويبقى الكل متابع المحاضرات كاننا ف كورس حقيقى ..

وشكر الله لك يا اخى الكريم..

جزاك الله خيراً ، وأعدك بأسئلة وأبحاث تُطلب من البعض ، وتصحيح للأسئلة كأننا في جامعة فعلية

MohamadRe
23-05-2009, 21:05
جزاك الله خيرا يا اخى
ربنا يزيدك من علمه

mizou1978
23-05-2009, 23:17
بارك الله فيك

محمد مندور
26-05-2009, 00:08
جزاك الله خيرا يا اخى
ربنا يزيدك من علمه

وجزاك مثله ، وأتمنى أن أكون عند حسن الظن

__eRa__
26-05-2009, 00:14
جزاك الله خيرا...

لي سؤال: هي بعد تكملة هذا الكورس يكون المتابع له في كفاءة ومعرفة مهندس الاتصالات؟
لا أقول يكون مهندس اتصالات ولكن هل ينقصه شيء من المعرفة في هذا المجال عما تدرسه كليات الهندسة؟

محمد مندور
26-05-2009, 01:02
بارك الله فيك

وفيك بارك أخي الكريم

محمد مندور
26-05-2009, 01:22
جزاك الله خيرا...

لي سؤال: هي بعد تكملة هذا الكورس يكون المتابع له في كفاءة ومعرفة مهندس الاتصالات؟
لا أقول يكون مهندس اتصالات ولكن هل ينقصه شيء من المعرفة في هذا المجال عما تدرسه كليات الهندسة؟

والله يا أخي أساساً الكورس مبني على علم الاتصالات كله تقريباً ........بس مفيش حاجة بعيدة عن ربنا ، بس محتاج تقوي نفسك في العلم نفسه .
يعني مباديء زي الإتصالات التماثلية analog comm.
وكمان الاتصالات الرقمية digital comm.
فيه كمان network عموماً وده ممكن تلاقيه هنا.
فيه coding .
ودراسة الموجات وخصائصها waves & microwaves.
والله أنا مش بعقد الموضوع ، بس أنا مش هقدر أغطي كل الكلام ده في كورس ولا أي حد في الدنيا
............ربنا يقويك ، وشد حيلك وأكيد هتوصل ، وأنا تحت أمرك في أي شيء، وهحاول أشرح كل نقطة باستفاضة شويه

محمد مندور
27-05-2009, 14:31
تم إضافة الدرس الثاني بحمد الله تعالى، أسأل الله أن ينفعكم بها ........وأنتظر منكم المناقشة عايزين نبدأ العمل بجد.

abuwed
27-05-2009, 15:29
بسم الله الرحمن الرحيم

فإني أعترف لكم بقصوري في مساعدة إخواني ، والمشاركة ولو بالقليل في بناء الكوادر التي تستطيع فهم التكنولوجيا الحديثة ، فهماً يؤهلها ويؤهلنا معها بأن ننهض من ثباتنا ، ونتسابق لا لكي نسير بحذو من سبقنا بل لنسبقه.
فلقد شرعت بحمد الله وتوفيقه في شرح كورس الـ GSM وبالفعل قمت بتسجيل مدخل للكورس كمقدمة ، وسأحاول جاهداً أن أغطي الكورس، أو على الأقل أن أعطي المفتاح لكي ندخل من بواية هذه التكنولوجيا.
وأرجو من الله أن يتقبل هذا العمل ، وينفعكم به ، ولا أسألكم غير الدعاء ..........أخيكم في الله محمد مندور

لا أنسى صاحب ال SLIDES التي شرح منها الكورس ، المهندس : وليد الصافوري ، فشكر الله له

chapter 01

lesson 00
https://www.4shared.com/file/107289195/a6e30a6c/lesson_00.html

lesson 01
https://www.4shared.com/file/108111312/4ba28970/lesson_01.html
و بإذن الله سوف أضع لكم محاضرة أسبوعية.......وهناك مناقشات وأسئلة بإذن الله .

الله يعطيكم العافية واتمنى تكون في أتم الصحة والعافية وفي ميزان حسناتكم أنشاء الله

أخوكم abuwed

محمد مندور
27-05-2009, 16:09
بارك الله فيك أخي abuwed ، وأسأل الله أن ينفعك وسائر المسلمين .

لقد وضعت لكم الـ slides الخاصة بالكورس ، وللعلم فهي على فولدر المهندس وليد الصافوري نفسه على الـ 4shared

medo_1988
27-05-2009, 19:39
تسلم يا باشموهندسنا الكبير ع المجهود ده .. حاليا انا بنزل المحاضرات بس لحد ما اخلص امتحانات وابدا ازاكرهم واتجاوب مع الكويز اللى انا اقترحته ..

سيشرق فجر القدس
27-05-2009, 20:50
جزاك الله كل خير
ساتابع معك ان شاء الله

ameer_s
27-05-2009, 21:05
جزاك الله خيرا ,,,

منتظرين منك الجديد ...

محمد مندور
28-05-2009, 04:08
جزاك الله كل خير
ساتابع معك ان شاء الله

وأنا أتشرف بك ، وكنت أقترح أن يسجل بعض الأعضاء أسماءهم في الكورس ، حتى يتسنى لي طلب أبحاث منهم ، وعمل أسئلة .....من الممكن أن نرجيء هذه الفكرة قليلاً حتى ينتهي إخواننا من الإمتحانات ، ونحن مستمرين في الكولرس إلى النهاية بإذن الله

سيشرق فجر القدس
29-05-2009, 19:00
وأنا أتشرف بك ، وكنت أقترح أن يسجل بعض الأعضاء أسماءهم في الكورس ، حتى يتسنى لي طلب أبحاث منهم ، وعمل أسئلة .....من الممكن أن نرجيء هذه الفكرة قليلاً حتى ينتهي إخواننا من الإمتحانات ، ونحن مستمرين في الكولرس إلى النهاية بإذن الله

محمد مجدى
وساتابع معك ان شاء الله من يوم 13/6 بعد انتهاء الامتحانات

بارك الله فيك وجعل هذا العمل فى ميزان حسناتك ان شاء الله

دعواتك .. علشان عندى امتحان الصبح :)

محمد مندور
30-05-2009, 00:18
محمد مجدى
وساتابع معك ان شاء الله من يوم 13/6 بعد انتهاء الامتحانات

بارك الله فيك وجعل هذا العمل فى ميزان حسناتك ان شاء الله

دعواتك .. علشان عندى امتحان الصبح

أسأل الله أن يوفقك ويسددك بإذن الله ، وحتى تنتهي من الإمتحانات سنكون تقريبا قربنا على الانتهاء من ch2 ربنا يوفقك ويكرمك

medo_1988
30-05-2009, 18:40
أسأل الله أن يوفقك ويسددك بإذن الله ، وحتى تنتهي من الإمتحانات سنكون تقريبا قربنا على الانتهاء من ch2 ربنا يوفقك ويكرمك

وانا كمان .. مليش نفس حد يدعيلى ولا ايه هههههههه

عندى امتحان microwave بكرة ان شاء الله ..

محمد مندور
30-05-2009, 22:23
وانا كمان .. مليش نفس حد يدعيلى ولا ايه هههههههه

عندى امتحان microwave بكرة ان شاء الله .
ربنا يكرمك أنت وكل المسلمين جميعاً في أنحاء العالم .............علشان محدش يقوللي ادعيلي تاني هههههه.
ربنا يرزقنا الإخلاص بس.
وعلى فكرة شد حيلك في الميكرويف علشان هنعوز منك بحث صغير عنه ، وعن استخدامه في عمل connect between BSs هبقى أقولك عليه لما نوصل للنقطة دي. شد حيلك يا بطل

سيشرق فجر القدس
31-05-2009, 15:38

ربنا يباركلك ويجزيك كل خير يارب
ويجعل هذا العمل فيمزان حسناتك ان شاء الله

انا سمعت الفديوهين ..ولقيت انى الحمد لله عندى خلفيه كبيره عن الكلام اللى اتقال لحد دلوقتى

لأنى درست فى الكليه

mobile communication system over view
cellular fundamentals
network Architecture

يعنى ان شاء الله هبقى متابع معاك اول لما اخلص علطول
ومستعد لأى اسئله او ابحاث مطلوبه :)

جزاك الله كل خير

medo_1988
31-05-2009, 18:53
وعلى فكرة شد حيلك في الميكرويف علشان هنعوز منك بحث صغير عنه ، وعن استخدامه في عمل connect between BSs هبقى أقولك عليه لما نوصل للنقطة دي. شد حيلك يا بطل
تحت أمرك يا باشموهندس ..

محمد مندور
01-06-2009, 23:56
الآن يتم التحضير للدرس الأخير في ch1 ، وبإذن الله في غضون يومين سيكون بين أيديكم

sharif_soper
04-06-2009, 00:35
السلام عليكم
اخي العزيز محمد باشا الله ينور عليك ياباشا استمر وانا عني نفسي حتابع دروسك الشيقة سير علي بركة الله
وجعلة الله في ميزان حسناتك بس بعد اذنك ياباشا تضع شعار عرب هاردوير مادام هو حصري يعني

وطبعا عرب هاردوير ان شاء الله تكون جامعة لكل العرب والمسلمين لكي تتقدم امتنا وكلنا ملاحظين فديوهات عرب هاردوير بدءت تنشر في جميع المواقع العربية وان شاء الله خير لهذة الامة لما يوقم بية اعضاء عب هاردوير رمز العطاء والاخوة

واخيرا وليس اخرا الف شكر ياباشا :)

محمد مندور
04-06-2009, 02:39
السلام عليكم
اخي العزيز محمد باشا الله ينور عليك ياباشا استمر وانا عني نفسي حتابع دروسك الشيقة سير علي بركة الله
وجعلة الله في ميزان حسناتك بس بعد اذنك ياباشا تضع شعار عرب هاردوير مادام هو حصري يعني

وطبعا عرب هاردوير ان شاء الله تكون جامعة لكل العرب والمسلمين لكي تتقدم امتنا وكلنا ملاحظين فديوهات عرب هاردوير بدءت تنشر في جميع المواقع العربية وان شاء الله خير لهذة الامة لما يوقم بية اعضاء عب هاردوير رمز العطاء والاخوة

واخيرا وليس اخرا الف شكر ياباشا :)

فلكم يشرفني تعليقك أخي العزيز ، بس أنا لم أضع شعار عرب هارد وير مع إني بذكر في الفيديو إنه حصري لعرب هارد وير ، لأن السلايد مش لي ، بل هي للرائع المهندس : وليد الصافوري .
لكن بإذن الله سأضعه على الفيديو نفسه .
نسيت أقولك حمداً لله على السلامة ، كنت غايب بقالك فترة ، نورت من جديد

محمد مندور
05-06-2009, 23:35
تم بحمد الله تسجيل الحلقة الأخيرة من ch1 وغداً بإذن الله سيتم رفعها

nabtt
06-06-2009, 01:07
جزاك الله ألف خير يا صديقي
بس طلب صغير (PPTأول واحد مش موجود على 4 shared ) أرجو التثبيت وجزاك الله ألف خير .

محمد مندور
06-06-2009, 02:10
جزاك الله ألف خير يا صديقي
بس طلب صغير (PPTأول واحد مش موجود على 4 shared ) أرجو التثبيت وجزاك الله ألف خير .

أبشر أخي سوف يتم إرفاقها مع الملف القادم بإذن الله

12235322
06-06-2009, 04:49
الرابط الا ول من ال presentation مش شغال.....ولو ممكن حد يرفعه تانى.

شكرا.

محمد مندور
06-06-2009, 17:55
تم إضافة الدرس الأخير من ch1 ومرفق معه السلايد الخاصة بهذا الباب