المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف اعمل telnet من البيت

warior10
30-05-2009, 14:48
الاخوة الاعضاء
الرجاء توضيح طريقة لعمل telnet من البيت على الشغل
مع العلم ان ip على السويتشات فى الشغل هي ip privat
وطبعا توجد ملايين الاجهزة حول العالم لها نفس ip

وهل هناك برنامج معين لذلك

elmuslim
30-05-2009, 15:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لية الشرف انى اكون اول من يرد عليك اخى الحبيب وانا متأكد انك اكثر منى علماً

ممكن حضرتك تعمل telnet على الراوتر الى فى الشغل والى ليه static ip

واذا نجحت عملية ال telnet هذه على الراوتر تستطيع ان تعمل telnet على ال SW من خلال الراوتر وساعتها هتقدر تستخدم ال private ip عادى لأنك داخل الشبكة بتاعتك

طبعاً حضرتك عارف ان ال telnet مش secure علشان استخدمه ممكن حضرتك تستخدم ال VPN او SSH

انا عارف ان حضرتك عارف الكلام ده بس انا قلت لعل جهدى المقل يذكرك بشئ

name
30-05-2009, 15:35
in your work network just forward the telnet to your private IP.
then from your home telnet the public Ip for your work network

hissam
30-05-2009, 16:00
you must have real ip on router or server to make vpn remote acess and you in lan to make telnet and every thing

warior10
30-05-2009, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لية الشرف انى اكون اول من يرد عليك اخى الحبيب وانا متأكد انك اكثر منى علماً

ممكن حضرتك تعمل telnet على الراوتر الى فى الشغل والى ليه static ip

واذا نجحت عملية ال telnet هذه على الراوتر تستطيع ان تعمل telnet على ال SW من خلال الراوتر وساعتها هتقدر تستخدم ال private ip عادى لأنك داخل الشبكة بتاعتك

طبعاً حضرتك عارف ان ال telnet مش secure علشان استخدمه ممكن حضرتك تستخدم ال VPN او SSH

انا عارف ان حضرتك عارف الكلام ده بس انا قلت لعل جهدى المقل يذكرك بشئ

الشرف لي انا يا اخي الكريم

warior10
30-05-2009, 21:34
in your work network just forward the telnet to your private IP.
then from your home telnet the public Ip for your work network

شكرا على اهتمامك

warior10
30-05-2009, 21:35
you must have real ip on router or server to make vpn remote acess and you in lan to make telnet and every thing

شكرا جزيلا

NaAZoOR
30-05-2009, 23:25
توجد طريقة اسهل بكثير و هي remote desktop connection و تستطيع تفعيل الإستقبال من الضغط بالزر الأيمن على My computer و اختيار properties و منها اختيا رremote ثم تضع علامة على مربع allow users to connect remotely to this computer ثم تفتح البورت الخاص بال remote desktop في الراوتر الخاص بالعمل و هي بورت 3389 مع تثبيت ال IP الخاص به حتى تتيح لل NAT ان تتعامل معه مباشرة و تتعرف عن طريق موقع showip.net على ال IP الخاص براوتر العمل و تدخل على الجهاز بشرط ان يكون الحساب له كلمة سر

warior10
31-05-2009, 06:36
توجد طريقة اسهل بكثير و هي remote desktop connection و تستطيع تفعيل الإستقبال من الضغط بالزر الأيمن على My computer و اختيار properties و منها اختيا رremote ثم تضع علامة على مربع allow users to connect remotely to this computer ثم تفتح البورت الخاص بال remote desktop في الراوتر الخاص بالعمل و هي بورت 3389 مع تثبيت ال IP الخاص به حتى تتيح لل NAT ان تتعامل معه مباشرة و تتعرف عن طريق موقع showip.net على ال IP الخاص براوتر العمل و تدخل على الجهاز بشرط ان يكون الحساب له كلمة سر

شكرا اخي الحبيب