المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اقتراح للعاملين بمجال ال IT

الصفحات : [1] 2

hady31
04-06-2009, 20:59
السلام عليكم
تحيه طيبه وبعد
لدى اقتراح ارغب من اخوتى الذين قد عملو بمجال ال IT وقد حصلو على كورس MCSE ان يساعدونا فيه وهو
انه اكيد اثناء عملك قد واجهتك مشكله شديده وقد اخت منك وقت كبير حتى تستطيع حلها ارغب من الجميع فى سرد هذه المشكلات حتى يكون لنا خلفيه بها واذا واجهتنى مثلها استطيع حلها
ولكم منا جزيل الشكر

elgomz
05-06-2009, 01:52
فكرا رائعة جدا hady
ستؤدي تلك الفكرة الي رفع مستوي المعرفة لدي IT
وسيستفيد منة اشخاص كثيرون انا واحد منهم
شكرا لك علي هذه الفكرة

aley_mcsd.NET
05-06-2009, 08:51
السلام عليكم

فكرة رائعة طبعا و تم اضافتها فى التصميم الجديد لمجتمع (معامل ابطال تكنولوجيا المعلومات www.ITHeroLABs.com (https://www.ITHeroLABs.com))

elostaz3omda
06-06-2009, 00:33
فكره كويسه جداً

gozila
06-06-2009, 08:20
سوف تكون مرجع لكل IT ان شاء الله ...

بالتوفيق

nedal2007
06-06-2009, 11:37
السلام عليكم
هى طبعا الفكرة جميلة وتم اقتراحها عدة مرات داخل المنتدى وكله قال عليها فكرة جميلة بس للاسف الكل اكتفى بكده وما كنش فى مشاركة
فيا ريت تختلف المرة دى ويبقى فى مشاركة وتنجح الفكرة
بس خلينى فى الاول اوضح حاجة ان مجال الاى تى كبير وله فروع كتيير فخلينا ناخد فرع معين زى الشبكات مثلا اذا كان ده قصدك بالاى تى

the_way2allah
06-06-2009, 14:55
جزاكم الله خيرا

Eng.Eslam Mohamed
07-06-2009, 20:31
تمام يا مان الفكرة كويسه بس حتى الان الكل بيشكر ومش شايف اى حد ذكر اى مشكله يعنى........؟؟؟؟!!!!!!!

konta2006
11-06-2009, 22:29
السلام عليكم...
يا جماعة انا اخوكم محمد الفكرة دى اكثر من رائعة , يا ريت ناخد الموضوع جد ونفذ , انا MCP Certified 2003 Server وشغال بقالى حوالى خمس سنوات فى مجال ال IT وان شاء الهه كل الناس هتستفبد بأذن الله

saicco
12-06-2009, 17:38
ابتدي انا باول المشاكل التي واجهتني في مجال ال it
اول مشكله ::انا عامل دومين في الشرككه التي اعمل بها وكل الاجهزه داخل االشبكه اشتركت به عادي جدا
ولكن عندما اريد ان يدخل اي جهاز خارج الشبكه الي الدومين تبعي لا نفع هذا وتظهر له رساله تفيد بانه غير قادر علي دخول الدومين
ما السبب في ذلك؟
هل في مشكله مني انا لابد من اني اظبطها

المشكله التانيه ::ضفت العديد من الاجهزه الي الدومين من داخل الشبكه كما ذكرت من قبل
وعندما يدخل اي يوزر للدومين ف لابد انه يحدد اولا اسم الدومين وليس this computer
كلنا نعلم هذا بالفعل ولكن المشكله لاحظت ان اليوزر وهو بداخل الدومين لا يستطيع فعل اي شيء الا باذني لاني مطبق علي بوليسي معينه
لكني لاحظن انه عندما يختار اختيار this computer ويدخل علي الكمبيوتر تبعه ويسطب اي برامج او يغير الاي بي مثلا
ثم يرجع ويدخل علي الدومين الاقي ان البرامج الذي سطبها والاي بي المتغير بالفعل موجود وهو داخل الدومين
ما معني هذا ؟؟؟؟ ف هذا خطا ومينفعش اصلا لان بذلك ملهاش لازمه الدومين ما الحل اذا ؟؟

nedal2007
13-06-2009, 11:48
ابتدي انا باول المشاكل التي واجهتني في مجال ال it
اول مشكله ::انا عامل دومين في الشرككه التي اعمل بها وكل الاجهزه داخل االشبكه اشتركت به عادي جدا
ولكن عندما اريد ان يدخل اي جهاز خارج الشبكه الي الدومين تبعي لا نفع هذا وتظهر له رساله تفيد بانه غير قادر علي دخول الدومين
ما السبب في ذلك؟
هل في مشكله مني انا لابد من اني اظبطها

المشكله التانيه ::ضفت العديد من الاجهزه الي الدومين من داخل الشبكه كما ذكرت من قبل
وعندما يدخل اي يوزر للدومين ف لابد انه يحدد اولا اسم الدومين وليس this computer
كلنا نعلم هذا بالفعل ولكن المشكله لاحظت ان اليوزر وهو بداخل الدومين لا يستطيع فعل اي شيء الا باذني لاني مطبق علي بوليسي معينه
لكني لاحظن انه عندما يختار اختيار this computer ويدخل علي الكمبيوتر تبعه ويسطب اي برامج او يغير الاي بي مثلا
ثم يرجع ويدخل علي الدومين الاقي ان البرامج الذي سطبها والاي بي المتغير بالفعل موجود وهو داخل الدومين
ما معني هذا ؟؟؟؟ ف هذا خطا ومينفعش اصلا لان بذلك ملهاش لازمه الدومين ما الحل اذا ؟؟
السلام عليكم
بالنسبة للمشكلة الاولى لازم تتاكد من الاى بى بتاع الكمبيوتر اللى عايز تعمل له جوين للدومين وانه يكون فى نفس الرينج بتاع الشبكة وانه مايكنش كمبيوتر تانى واخد نفس الاى بى وبعدين تعميل له جوين زى ما انت عارف بقى
اما بالنسبة للمشكلة التانية فغير البسورد بتاع الدخول على الجهاز نفسه وماتخليش حد يعرفها و انت بس اللى تعرفها وتقدر تسطب البرامج ده طبعا بعد ما تطبق عليهم جروب بوليسى تمنعهم من تسطيب اى برنامج عند الدخول على الدومين
هذا والله اعلم

nedal2007
13-06-2009, 11:50
اما انا بقى مشكلتى انى لا اريد ان يدخل احد على سبكتى او يستعمل الانترنت الخاص بنا ولكن افوجئ بان اى واحد بلاب توب جاى وحط اى بى داخل الرينج بتاع الشبكة او عمله اوتوماتتك فبياخد من ال dhcp وبيقدر يدخل على الانترنت فما الحل؟

konta2006
16-06-2009, 01:02
السلام عليكم ....
انا عندى دومين وكل ما اعمل يوزر جديد الديفولت انه مش بيقدر يعمل اى حاجة خالص ...المشكلة انا لو حبيت اغير البرفلدج بتعته يعنى احاول اعلى شوية فى صلاحيته مش عارف اعمل اية بالظبط...ممكن اقول المحاولات اللى انا عملتها
1- عملت بروبرتس على اليوزر من الاكتف ديركتورى و وقفت على سيكيورتى تاب وحاولت اغير فى البرميشن
2- عملت جروب جديدة وعملت للجروب دى برميشن وضيفت اليوزر ده جوها
ده اللى انا عملتو بي من غير اى فائده.....
ياريت لو حد عنده فكرة يا ريت يا ريت يرد عليا بسرعة علشان فى حاجات مطلوبة منى فى شغلى

nedal2007
17-06-2009, 12:13
السلام عليكم ....
انا عندى دومين وكل ما اعمل يوزر جديد الديفولت انه مش بيقدر يعمل اى حاجة خالص ...المشكلة انا لو حبيت اغير البرفلدج بتعته يعنى احاول اعلى شوية فى صلاحيته مش عارف اعمل اية بالظبط...ممكن اقول المحاولات اللى انا عملتها
1- عملت بروبرتس على اليوزر من الاكتف ديركتورى و وقفت على سيكيورتى تاب وحاولت اغير فى البرميشن
2- عملت جروب جديدة وعملت للجروب دى برميشن وضيفت اليوزر ده جوها
ده اللى انا عملتو بي من غير اى فائده.....
ياريت لو حد عنده فكرة يا ريت يا ريت يرد عليا بسرعة علشان فى حاجات مطلوبة منى فى شغلى

السلام عليكم
اخى الكريم علشان تحل المشكلة دى بتعمل الاتى
creat new organization unit (right click on the domain name in domain users amd computers the choose new then organization unit

move the user account you want to give more privilage to the organization unit (OU)
right clik on the OU the choose gorup policy
apply the group policy you want on this OU
لو مش عارف تعمل الكالم ده ارجع للشروحات فى المنتدى خاصة شرح استاذ احمد سرحان فيه شرح الجروب بولسى
https://www.4shared.com/dir/11954662/36ffe84c/MCSE.html

فى اللنك السابق GPO هو شرح الجروب بولسى
وبالتوفيق ان شاء الله

extinda
22-06-2009, 10:24
اما انا بقى مشكلتى انى لا اريد ان يدخل احد على سبكتى او يستعمل الانترنت الخاص بنا ولكن افوجئ بان اى واحد بلاب توب جاى وحط اى بى داخل الرينج بتاع الشبكة او عمله اوتوماتتك فبياخد من ال dhcp وبيقدر يدخل على الانترنت فما الحل؟

أخي الفاضل يمكتك حجز او تثبيت ال IP الى بيوخذه الجهاز عن طريق ال Reservations . هذه الطريقة تحجز IP حسب ال MAC ADDRESS و باتالي كون group للاجهزه الي عندك و ضيفو بال ISA او ال Router و اي واحد من برا ال group يستطيع اخذ IP و لكن ليس انترنت.

شكرا.

nedal2007
23-06-2009, 12:26
أخي الفاضل يمكتك حجز او تثبيت ال IP الى بيوخذه الجهاز عن طريق ال Reservations . هذه الطريقة تحجز IP حسب ال MAC ADDRESS و باتالي كون group للاجهزه الي عندك و ضيفو بال ISA او ال Router و اي واحد من برا ال group يستطيع اخذ IP و لكن ليس انترنت.

شكرا.
جزاك الله خيرا

ياسر جودة
30-06-2009, 08:03
فكرة جميلة ونشكركم على هذا المجهود
وارجوا من اصحاب الخبرة انا عندى سيرفر وعملت حجز ip بال mak عايز اربط ip باليوزر

ياسر جودة
30-06-2009, 08:05
ارجوا الرد علشان انا مزنوووووووووووووق

internetworld
30-06-2009, 08:50
فكرة جميلة ونشكركم على هذا المجهود
وارجوا من اصحاب الخبرة انا عندى سيرفر وعملت حجز ip بال mak عايز اربط ip باليوزر

لو فى active directory يبقي ممكن تحدد للمستخدم انه يدخل على عدد معين من الاجهزه او جهاز واحد فقط وبالطريقه دى تكون ربطت بين ip والمستخدم (user )
لكيفيه عمل الاعدادات راجع الموضوع التالى
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=123645
بالتوفيق

nedal2007
30-06-2009, 11:00
عندى مشكلة حاليا بان احد ملفات على شير فولدر تم مسحها دون عن غيرها فى هذا الفولدر وانا اريد ان اعرف من قام بهذا العمل فكيف السبيل الى ذلك؟
السؤال التانى فى لاب توب اتش بى وعليه فيستا بعد اما يحمل بيطلع رسالة خطا عنوانها
internet download manager
والكلام اللى تحت العنوان بالهيلوغريفى تقريبا فما هى المشكلة وما هو الحل؟
لو اردت اعمل ريكفرى للفيستا على اللاب توب ده اعمله ازاى لانه طالب باسورد وهى مش معايا

internetworld
30-06-2009, 13:31
راجع event viewer وشوف مين اخر ناس دخلت على الفولد وشوف مين له صلاحيات انه يمسح ملف الشير ولو عامل Audit success and failure للملفات الشير راجع audit log الموجوده ب event viewer هتعرف مين اللى دخل على الملف ومين اللى نجح فمسحه او التعديل فيه ..................دا بالنسبه للنقطه الاولى من سؤالك
بالنسبه ل internet download manager سبب ظهور الكلام الهيروغليفي من الممكن يكون راجع الى انك عملت اعدادات البرنامج انه يستخدم اللغه العربيه ونظام الويندوز لايستطيع التعامل مع ذلك ولحل هذه المشكله نتبع الخطوات
start ------->Control Panel --------->Regional Language Option ---------->Administrative Tap -------->Change System Locale
هيطلب منك استخدام صلاحيات الادمن اضغط continue هتلاقى System Locale غير الاعدادات الى اى دوله عربيه ولتكن مثلا Egypt هيطلب منك اعاده تشغيل الجهاز بعد التاكيد على الضغط Apply and Ok
بعد اعاده تشغيل الجهاز هتلاقى الكلام على برنامج internet download manager مكتوب بالعربي والجهاز شغال تمام ومفيش اى مشاكل
بالتوفيق

nedal2007
02-07-2009, 10:12
راجع event viewer وشوف مين اخر ناس دخلت على الفولد وشوف مين له صلاحيات انه يمسح ملف الشير ولو عامل Audit success and failure للملفات الشير راجع audit log الموجوده ب event viewer هتعرف مين اللى دخل على الملف ومين اللى نجح فمسحه او التعديل فيه ..................دا بالنسبه للنقطه الاولى من سؤالك
بالنسبه ل internet download manager سبب ظهور الكلام الهيروغليفي من الممكن يكون راجع الى انك عملت اعدادات البرنامج انه يستخدم اللغه العربيه ونظام الويندوز لايستطيع التعامل مع ذلك ولحل هذه المشكله نتبع الخطوات
start ------->Control Panel --------->Regional Language Option ---------->Administrative Tap -------->Change System Locale
هيطلب منك استخدام صلاحيات الادمن اضغط continue هتلاقى System Locale غير الاعدادات الى اى دوله عربيه ولتكن مثلا Egypt هيطلب منك اعاده تشغيل الجهاز بعد التاكيد على الضغط Apply and Ok
بعد اعاده تشغيل الجهاز هتلاقى الكلام على برنامج internet download manager مكتوب بالعربي والجهاز شغال تمام ومفيش اى مشاكل
بالتوفيق
جزاك الله خيرا
بس انا دخلت على الeven viewer ما فهمتش حاجة بصراحة وبعدين اصل الملف ضمن ملفات متعددة علىفولدر الشير وانا اريد ان اعرف مين اللى مسح الملف ده باللذات
ثانيا المستخدمين عايزين يشوفوا النتيجة الموجودة فى الساعة وطبعا فى الدومين مش بيعرفوا يشوفوها فهل هناك حل؟

ازاى اعرف نوع نوترون اللى شغال عندى على اجهزة المستخدمين؟ وليه مش بيرضى يعمل اب ديت على بعض الاجهزة ومنين اقدر انزل الابديت دى من على السيت بتاع نرتون علشان ما احملش على الشبكة؟

احد المستخدمين بيستخدمenglish dictionary (dic 3d) فى الاول كان محطوط فى مجموعة الادمن اللوكال وكان القاموس بيشتغل معاه عادى لكن بعد ما طلعته منها القاموس بقى يدى له خطا n't valid password فما الحل؟

معلش طولت عليكم بس يا ريت اللى يعرف الحل يقولى عليه ضرورى وجزاكم الله خيرا

مصطفى درش2
16-07-2009, 15:55
فعلا واجهتنى مشكلة وهى ان اجعل مكنة التصوير تعمل عل الشبكة وكأنها برنت
وكان اصعب ما فى الموضوع هوا كيفية اعطاء مكنة التصوير ip وكان التعريف مش معايا
وبعد الاتصال بمهندس المتخص فى مكنة التصوي علمنى كيف اضع ip للمكنة وأخذت منة تعيف كرت الشبة الموجود فى مكنة التصوي
وقمت بها والحمد الله

اابراهيم
16-07-2009, 17:30
الف شكرا على المعلومات الجميلة

( كيف تكسب عن كل مسلم و مسلمه و مؤمن و مؤمنه حسنه فقل اللهم أغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الأ حياء منهم و الأ موات)

medhat201090
27-08-2009, 00:51
السلام عليكم ورحمه الله انا عمال دومين وخشين المستخدمين عليه عادى اوكى بس فى مشكله عند المستخدمين
هى لما بيجو يثتب حاجه بيظهر ساله بيكون فيه يجب انا يكون لديك امتيازات لكى تتمكن فى تثتيب هذا المنتج ياريت الرد واضح

medhat201090
27-08-2009, 01:05
ارجو الرد ياجمعه معليشى انا فى الشركه بسرعه

عادل شبل
27-08-2009, 01:51
الكلام ده كله جميل جدا بس الاصعب من المشكله وحلها هو ان الشخص اللى عنده المشكله لازم يوضح شكل الشبكه اللى حصلت فيها المشكله بالتفصيل وده اللى هياخد وقت اكتر من الحل

medhat201090
27-08-2009, 02:16
انا هوضح انا عندى جهاز وعامل عليه دومين وعامل user عند اىuser لما يثتب اى برنامج مش عاوز يثتب
بيظهر ساله مكتوب فيه يجب انا يكون لديك امتيازات لكى تتمكن فى تثتيب هذا المنتج هى دى المشكله معليشى يجماعه عاوز الرد بسرعه

medhat201090
27-08-2009, 03:01
معليشى يا جماعه عاوز الرد بسر عه جدا

عادل شبل
27-08-2009, 03:16
اديله permission على ملف ال setup على الاقل read&excute