المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : New Certification Option for CCNA Voice Candidates

الصفحات : [1] 2

ahmed sultan
04-06-2009, 22:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Cisco Introduces New Certification Option for CCNA Voice Candidates

On June 24th, 2009, Learning@Cisco will implement program changes to the CCNA Voice certification. There will now be two options available for candidates wishing to achieve their CCNA Voice certification: A commercial option and an enterprise option.

The new CCNA Voice Certification enterprise option assesses skills/knowledge related to the Cisco Unified Communications Manager 6.0 (CUCM 6.0). It is typically employed by large organizations such as governments, large companies, and colleges. Passing the CVOICE #642-436 exam will meet the requirements for this option.

The CCNA Voice Certification commercial option continues to use the IIUC #640-460 exam and assesses skills and knowledge related to the Cisco Unified Communications Manager Express 4.1 (Cisco UME) and Cisco Unity Express (CUE), solutions typically used by medium & small organizations such as companies with less than 2,000 employees, retail businesses, and small school districts.

لتفاصيل أكثر من هنا
https://cisco.hosted.jivesoftware.com/docs/DOC-5105

ah_khairy
05-06-2009, 00:46
انا قريت الموضوع ده بس على موقع سيسكو الرئيسى للشهاده مكتوب ان CCVP لازم تكون واخد CCNA او CCNA Voice بعد 23 يونيو 2009

frozenEyes
05-06-2009, 06:53
CCVP Prerequisites:

CCNA Voice (https://cisco.hosted.jivesoftware.com/community/certifications/voice_ccna?view=overview) OR CCNA (https://cisco.hosted.jivesoftware.com/community/certifications/ccna?view=overview) (until June 23, 2009) or any CCIE Certification can act as a pre-requisite.

https://www.cisco.com/web/learning/le3/le2/le37/le65/learning_certification_type_home.html

ah_khairy
05-06-2009, 11:40
شكرا ليك كويس انه نزل على موقع سيسكو لغايه امبارح مكانش فى حاجه نزلت فكان فى تضارب كبير
لكن كده الحمد لله انا خلاص عديت ال CVoice يعنى معنى كده انى حبقى CCNA Voice ان شاء الله و ان شاء الله اقدر اكمل بعد 23 يونيو الجاى من غير ما امتحن ال CCNA Voice

ahab
05-06-2009, 14:04
شكرا ليك كويس انه نزل على موقع سيسكو لغايه امبارح مكانش فى حاجه نزلت فكان فى تضارب كبير
لكن كده الحمد لله انا خلاص عديت ال CVoice يعنى معنى كده انى حبقى CCNA Voice ان شاء الله و ان شاء الله اقدر اكمل بعد 23 يونيو الجاى من غير ما امتحن ال CCNA Voice

أخي الكريم : ما الذي جعلك تقول هذه المعلومة ؟

إلى الآن لم أجد أحد يقول أن النجاح في امتحان واحد cvoice يكفي للاستمرار في ال ccvp بعد 23 يونيو دون الحصول على ال ccna voice

فإذا كنت قرأتها في موقع سيسكوا فدلنا على الرابط ، جزاك الله كل خير

ah_khairy
06-06-2009, 10:51
أخي الكريم : ما الذي جعلك تقول هذه المعلومة ؟

إلى الآن لم أجد أحد يقول أن النجاح في امتحان واحد cvoice يكفي للاستمرار في ال ccvp بعد 23 يونيو دون الحصول على ال ccna voice

فإذا كنت قرأتها في موقع سيسكوا فدلنا على الرابط ، جزاك الله كل خير

https://www.cisco.com/web/learning/le3/le2/le37/le65/learning_certification_type_home.html

Important information regarding CCNA Voice
On June 24th, 2009, Learning@Cisco will announce program changes to the CCNA Voice certification. There will now be two options available for candidates wishing to achieve their CCNA Voice certification: A commercial option and an enterprise option.

https://cisco.hosted.jivesoftware.com/docs/DOC-5105

هو على حسب ما فهمت من الكلام ده ان ال CCNA Voice بقى ليها اختيارين Enterprise , Commercial
ال Enterprise ده انك تجتاز امتحان ال Cvoice (642-436 و بعد كده تكمل باقى امتحانات ال CCVP
و ال Commercial يعنى لازم تمتحن ال CCNA voice و بعد كده تكمل فى امتحانات ال CCVP الخمسه

minimax
06-06-2009, 11:47
كلام الأخ أحمد صح وأنا زيك تمام حأكون إنشاء الله CCNA Voice لأني عديت إمتحان CVoice 6

------------------------------------------------------------------------

المسألة سهلة يا شباب

بعد 23 يونيو 2009 , عشان تكون CCVP --> لازم يكون معاك CCNA Voice وتعدي5 إختبارات تبع CCVP (من بين 5 إختبارات, CVOICE 6)

بعد 23 يونيو 2009 , عشان تكون CCNA Voice --> لازم تعدي إختبار IIUC #640-460 أو #642-436 CVOICE 6

طيب كدا الناس كلها حتختار 5 إختبارت بدل 6 عشان تكون CCVP

ahmed magdy
06-06-2009, 13:32
طب دلوقتي انا ما امتحنتش اي امتحان خالص, ممكن لو امتحنت دلوقتي ال cvoice قبل 23 ادخل في الoffer دا

مستني الرد

ah_khairy
06-06-2009, 13:44
كلام الأخ أحمد صح وأنا زيك تمام حأكون إنشاء الله CCNA Voice لأني عديت إمتحان CVoice 6

------------------------------------------------------------------------

المسألة سهلة يا شباب

بعد 23 يونيو 2009 , عشان تكون CCVP --> لازم يكون معاك CCNA Voice وتعدي5 إختبارات تبع CCVP (من بين 5 إختبارات, CVOICE 6)

بعد 23 يونيو 2009 , عشان تكون CCNA Voice --> لازم تعدي إختبار IIUC #640-460 أو #642-436 CVOICE 6

طيب كدا الناس كلها حتختار 5 إختبارت بدل 6 عشان تكون CCVP

انا بصراحه برضه عشان اكون صريح معاكم ده الكلام اللى انا فاهمه لكن هو مش اكيد بنسبه 100%
و انا بصراحه برضه لغايه دلوقتى مش متأكد بنسبه 100 % من الموضوع ده
بصراحه فى تناقض كبير جدا و انا بعتت لناس المفروض انهم Support فى سيسكو
و كان ردهم انى لازم اخلص ال 5 امتحانات قبل 23 يونيو 2009 و الا لازم ادخل ال CCNA Voice
لكن انا بعتلهم اللينكين تانى و بعتلهم اللى انا فاهمه من الموضوع ده و منتظر ردهم لأنى فاضلى امتحان واحد هو
ال QOS و اخلص ان شاء الله ال CCVP

minimax
06-06-2009, 15:09
إلى الأخ أحمد مجدي,

سواء إمتحنت cvoice قبل أو بعد 23 يونيو ونجحت إن شاء الله , حتكون CCNA Voice

يعني أي واحد نجح أو حينجح في cvoice حيكون على طول CCNA Voice بعد 23 يونيو

| OMA |
06-06-2009, 15:11
شكرا ليك

ahmed magdy
06-06-2009, 15:17
شكرا يا ريس minimax , وفي انتظار رد الsupport اللي احمد خيري سألهم.

tornido
06-06-2009, 16:00
طيب انا دلوقتى مبقتيش فاهم حاجة خالص
يعنى انا لو عايز امتحان حاجة فى الفويس دلوقتى ابداء باية
و لو امتحان ال cvoice هقدراكمل بعد يوم 23 دة لو سمحتو اللى فاهم الموضوع دة وعارف هو ماشى ازى يا ريت يفهمنى

ah_khairy
09-06-2009, 21:01
خلاص هما ردوا عليا قالوا انى المفروض اعدى أمتحان ال QOS قبل 23-6-2009 ان شاء الله عشان اخد شهاده ال CCVP و بعد 23-6-2009 ال Cvoice حتعتبر pre-requisite لشهاده ال CCVP و انها تخلص بعد 3 سنين من امتحان ال Cvoice ان شاء الله. 

ahmed magdy
10-06-2009, 15:23
يا ريس الموضوع كدا اصبح مبهم يا ريت توضح الConclusion من الموضوع يعني ايه الوضع حاليا.

ahab
10-06-2009, 15:33
خلاص هما ردوا عليا قالوا انى المفروض اعدى أمتحان ال QOS قبل 23-6-2009 ان شاء الله عشان اخد شهاده ال CCVP و بعد 23-6-2009 ال Cvoice حتعتبر pre-requisite لشهاده ال CCVP و انها تخلص بعد 3 سنين من امتحان ال Cvoice ان شاء الله.

صراحة ردهم عجيب

ahab
10-06-2009, 15:35
يا ريس الموضوع كدا اصبح مبهم يا ريت توضح الConclusion من الموضوع يعني ايه الوضع حاليا.

شوف يا أحمد باشا

سؤال من الأشخاص والجواب من سيسكوا على موقع آخر

Hi all,

I have passed TUC, QOS and CVOICE then

i contacted with cisco they reply me the following:

"Since you have passed the CVOICE #642-436 exam already, you will get CCNA Voice certification, thus, you don't need to hurry and complete the last two exams before Jun 23, 2009. "

ahab
10-06-2009, 15:36
يعني كده اللي يخلص ال cvoice قبل 23 يونيو كده كأنه خلص ال ccna voice وبالتالي يقدر يكمل في ال ccvp بدون ما يختبر ال ccna voice

يارب ميغيروش كلامهم تاني

takiadeen
10-06-2009, 15:56
مدير المنهج كما مذكور من رسالته لاحد الاعضاء يذكر التالي

You are correct that a minimum of 6 exams need to be passed to achieve the CCVP certification. This assumes 1 exam (composite) to achieve CCNA + the 5 CCVP exams including CVoice 6.0. By passing CVoice 6.0 however you will also be recognized as having VOIP and voice foundation and infrastructure skills and knowledge thus earning a CCNA Voice certification as well.

بمعنى هناك سته امتحانات مع امتحان الـCCNA من اجل الحصول على الـCCVP من هذه الخمسه الـCVoice 6.0. عند اجتياز امتحان الـCvoice 6.0 ستمنح لك شهادة الـCCNA Voice.

The commercial path for CCNA Voice remains passing the IIUC exam. This exam recognizes skills and knowledge supporting Cisco IOS Based call control and messaging systems. This is very different from CVoice and focuses on the skills needed to deploy Cisco Unified Communications Manager Express and Cisco Unity Express based VOIP systems. It is targeted for people who desire a career in working with Small and Medium sized business telephony systems. This path however does not support large enterprise UC systems, therefore CVoice is still the foundation for CCVP whether you complete IIUC or not. There is an additional exam and course for the commercial specialization called 642-145 IIUC2.

اما الجزء المعقد فهوا الـCommerical path وهو اخذ الـCCNA Voice وهو مخصص لمعرفه الـcall manager express وال Unity express. وهو مصمم للاشخاص الذين لديهم توجهه للعمل على انظمة شركات صغيره او متوسطه. وهذا الطريق لا يؤاهل على العمل على الـUC ولذلك ستحتاج للـCCVP من اجل العمل على الـUC. بالاضافه من اجل الحصول على الـCCVP ستحتاج الى الـCvoice حتى وان كنت انتهيت من الـCCNA Voice. الجزء الاحمر لم افهمه بالضبط ولكنه يشير الى امتحان سيضاف جديد الى الـCommerical وهو الجزء الثاني من الـCCNA Voice للمزيد على هذا الرابط
https://www.cisco.com/web/learning/le3/current_exams/642-145.html

ah_khairy
10-06-2009, 16:54

لا الموضوع مش مبهم و لا حاجه يا أحمد
خلاص هى كده كده مش فارقه فى موضوع 23 يونيو 2009
1-لو انت خلصت الامتحانات كلها قبل التاريخ ده يبقى انت خلاص CCVP
2-لو كنت داخل ال CVoice لوحده أو معاه امتحانات تانيه يبقى انت بعد 23-6-2009 يبقى انت كده واخد خلاص شهاده ال CCNA Voice (Enterprise Otion و تقدر تكمل عادى باقى الأمتحانات لكن لازم تخلص ال CCVP كلها قبل مرور 3 سنين من تاريخ دخولك امتحان ال Cvoice و الا حتبقى شهاده ال CCNA Voice -------Expired.
3-ممكن لو فى اى حد مدخلش قبل كده اى امتحان فى ال CCVP ممكن يدخل اما 5 امتحانات منهم ال Cvoice عشان يبقى CCVP Certified
4- أو ممكن يختار الأختيار الأصعب و يدخل 6 امتحانات منهم امتحان ال IIUC اللى هو يعتبر CCNA Voice (commercial option) و بعد كده تكمل ال 5 امتحانات بتاعت ال CCVP و طبعا لازم يكون منهم امتحان ال CVoice .

هو ده ان شاء الله الموضوع بأختصار و ربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله

ah_khairy
10-06-2009, 16:56
يعني كده اللي يخلص ال cvoice قبل 23 يونيو كده كأنه خلص ال ccna voice وبالتالي يقدر يكمل في ال ccvp بدون ما يختبر ال ccna voice

يارب ميغيروش كلامهم تاني

هو كده بالظبط يا ايهاب بس لازم تخلص ال CCVP كلها فى خلال 3 سنين من تاريخ دخولك ال Cvoice و الا لازم تجدد امتحان شهاده ال CCNA Voice

ah_khairy
10-06-2009, 17:06
عموما يا جماعه هو ده الرد اللى وصلنى من سيسكو سيرتيفيكاشن عن الموضوع

dear Ahmed Mohamed Khairy,

According to your Tracking System profile, you need only take and pass exam 642-642 QoS to achieve CCVP certification. If you do not pass this exam before 23-Jun-2009, your 642-436 exam passed on XXXX will count as your pre-requisite until XXXX+3 (exams are valid for three years towards certification from the date passed).

If you have any further questions, or require additional assistance, please click the hyperlink above to update your case.

Kind regards,
Emy, Team Lead
Certification Support Center

هو بس الرد غيرت فيه التاريخ اللى دخلت فيه الأمتحان حطيته XXXX عشان السيكيوريتى :D

ahab
10-06-2009, 17:49
شكرًا ياباشمهندس أحمد على التوضيح

الواحد الأول كان متكهرب وعايز يخلص بسرعة .

كده الواحد يذاكر بتأني وعلى مهل .

ah_khairy
10-06-2009, 18:19
شكرًا ياباشمهندس أحمد على التوضيح

الواحد الأول كان متكهرب وعايز يخلص بسرعة .

كده الواحد يذاكر بتأني وعلى مهل .

العفو يا ايهاب لا فعلا نصيحه ليك ذاكر كويس و درب نفسك كويس على الأمتحان
و ان شاء الله حتقدر تعدى منه ان شاء الله

ahab
10-06-2009, 18:37
العفو يا ايهاب لا فعلا نصيحه ليك ذاكر كويس و درب نفسك كويس على الأمتحان
و ان شاء الله حتقدر تعدى منه ان شاء الله

الحمد لله أنا مخلص امتحان ال cvoice قبل ما يتغير الامتحان بحوالي 7 أيام
حاليًا سمعت إن الامتحان فيه صعوبة شويه لكثرة الأسئلة المتعلقة بال gatekeeper

أنا بحضر دلوقتي في ال qos
ادع لنا بالتوفيق

ah_khairy
10-06-2009, 18:46
الحمد لله أنا مخلص امتحان ال cvoice قبل ما يتغير الامتحان بحوالي 7 أيام
حاليًا سمعت إن الامتحان فيه صعوبة شويه لكثرة الأسئلة المتعلقة بال gatekeeper

أنا بحضر دلوقتي في ال qos
ادع لنا بالتوفيق

انا فعلا سمعت ان الأمتحان بقى صعب جدا لدرجه فى واحد عارفه لم يوفق فى الأمتحان
اما بالنسبه لل QOS انا كمان بجهز نفسى انى ادخلها ان شاء الله يللا شد حيلك
و ان شاء الله نعدى منها لأنها من ارخم الكورسات فى ال CCVP

ahmed magdy
10-06-2009, 18:59
شكرا يا ريس ايهاب و يا ريس احمد على المجهود

ah_khairy
10-06-2009, 20:05
شكرا يا ريس ايهاب و يا ريس احمد على المجهود

العفو يا أحمد باشا بس لا شكر على واجب

م/ أحمد بخيت
11-06-2009, 16:34
ياريت يا جماعة واحد يحط الخلاصة كدا لو سمحتوا

ahmed magdy
11-06-2009, 19:51
بص يا ريس eebng من الاخر كدا اللي امتحن ال cvoice نقوله الف مبروك مش محتاج انك تمتحن ال ccna voice , بس لو انت لسه ما خلصتش باقي الامتحانات بتاعه ال ccvp هنقوله برده ما تستعجلش لسه ادامك 3 سنين والا هتضطر تمتحن ال ccna voice , وضحت يا ريس