المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن المساعدة عندي بعض الاسئلة في ال CCNA ممكن تسأل في مقابلة التوظيف

المهاجر3
06-06-2009, 19:55
1 - ما الفائدة من ال VLAN على جميع المستويات في الشبكة , ولماذا يلجأ اليها ؟؟ الشرح بشكل مفصل
2 - ما المقصود من ال nating يعني ال nat inside and out side ولماذا تستخدم بشكل مفصل ؟
3 - ما المقصود في port secturity وما الفائدة منها
4 - ما هي طرق حماية الشبكة من خلال الراوتر غير الباسور ؟؟؟؟؟؟؟
5 - أرجوكم أفيدوني بأسئلة ممكن تسأل الواحد عايز يتقدم الوظيفة شبكات وهو حاصل على Cretified CCNA

وجزاكم الله عني كل خير

أخوكم في الله المهاجر3

hamidh
06-06-2009, 21:09
طيب اخوي انا اريد ان اضع ملاحظة صغيره

بما انك Cretified من cisco المفروض تكون عارف اجوبة هذه الاسئلة

والا كيف اختبرت ونجحت في الاختبار ؟

مجرد ملاحظة

المهاجر3
06-06-2009, 22:33
أنا فاهم بس كنت عايز اجوبة علشان المقابلة المشكلة اني فاهم بس التعبير عن الفكرة عندي مشوش شوية يعني لو كانت المقابلة أمتحان على الورق بأذن الله راح أجوب كويس بس الشرح امام المقابل بيطلب منك أنك تكون قوي في الأجابة ومفصل أكثر علشان كدة أنا حبيت أستزيد من خبرة أخواني في المنتدى ي هاي الموضيع أعرف أي كمان ممكن تكون أسئلة تطرح عليه في المقابلة ......... وبلناسبة لملاحظتك أخي شكرا والله يجزيك الخير الواحد منا بيظل يتعلم من اخوانه ومش غلط الاستزادة وترتيب الافكار من خلال خبرة الاخوة المحترمين في المنتدى

warior10
06-06-2009, 23:10
انت عايز تشرح ccna كلها فى المقابلة

takiadeen
06-06-2009, 23:15
أنا فاهم بس..... لو كانت المقابلة أمتحان على الورق بأذن الله راح أجوب كويس

اولاً مبروك على الـCCNA

ثانياً انت فاهم كما فهمت من كلامك وايضاً نجاحك حديثاً يدل على ان المعلومه مازالت موجوده.

ثالثاً اتمنى ان تجيب عن الاسئله التي طرحتها اخي علينا واعتبرها اختبار على ورق كل ماعليك اكتب الاجابه هنا في المنتدى.

رابعاً انا اكثر منك اعاني من التعبير الشفهي وحتى الكتابي في بعض الاحيان (والله يعلم بهذا) ولكن اذا كان هناك
مصدر قوه لديك كمثل الذي ذكرته انت فيما اقتبسته انا من كلامك فحاول ان تجعله مصدر قوه لك بان تكتبه على
ورق ومن ثم حاول تتمرن عليه شفهين امام اي شخص من الاهل او الاصدقاء.

خامساً اتوقع ان يكون ردك القادم اجابه على الاسئله التي انت طرحتها (كتابه) ومن خلاله يمكن للجميع تقيم مدى فهمك وهل الاجابات التي انت طرحتها مناسبه كاجابه في مقابله وبهذا يكون التقييم مناسب لمستوى فهمك
للماده وايضاً محاوله التنقيح في اخطائك من قبل الجميع قد يساعدك على معرفة نقاط ضعفك.

أخيراً خلي ثقتك اخي بنفسك اقوى وحاول تغامر وحتى وان فشلت في مقابله او اثنتين فلا مشكله فكلنا نتعلم من اخطائنا وان كانت الدنيا بلا اخطاء فهذا يعني ان الانسان كامل والكمال لله وحده.

وختاماً طرح من فتره قرابه سته الى سبعه اشهر موضوعين او ثلاثه على مااذكر كان فيها لاشخاص دخلوا مقابلة عمل وكانت هناك اسئله تم طرحها عليهم ، لك انت تبحث وتستزيد منها وربنا يسهلها لك ولنا للحصول على وظيفه.

warior10
07-06-2009, 14:06
تصدقو ا بالله
انا اشتغلت فى 3 اماكن وعمر ما حد امتحنى فى حاجة
ومنهم شركتين واحدة رقم 5 على الشرق الاوسط والتانية رقم 2 على مستوى العالم ودي الى انا شغال فيها حاليا ومحدش امتحنى كل الموضوع ان المدير بتاع المنطقة الى انا فيها كلم الادارة وقالهم محتاجه قالو اوكي وبعتو العقد ووقعتو بدون ما اروح الشركة ولا اعرف موقعها فين
الامتحان موجود وكل حاجة بس الشركة لو عايزة تشغلك هتشغلك بدون اى حاجة حتى لو سقطت فى الامتحان
الخلاصة علشان تقدم في شركة حاول تكون عارف اى واحد من موظفيها ده هيقصرعليك الموضوع

sasa1987
07-06-2009, 22:41
تصدقو ا بالله
ومنهم شركتين واحدة رقم 5 على الشرق الاوسط والتانية رقم 2 على مستوى العالم ودي الى انا شغال فيها حاليا ومحدش امتحنى كل الموضوع ان المدير بتاع المنطقة الى انا فيها كلم الادارة وقالهم محتاجه قالو اوكي وبعتو العقد ووقعتو بدون ما اروح الشركة ولا اعرف موقعها فين
الامتحان موجود وكل حاجة بس الشركة لو عايزة تشغلك هتشغلك بدون اى حاجة حتى لو سقطت فى الامتحان
الخلاصة علشان تقدم في شركة حاول تكون عارف اى واحد من موظفيها ده هيقصرعليك الموضوع

ربنا يستر من كلامك

كلامك ده يحبط الواحد

أكرم شاكر
30-06-2009, 09:09
يعني الواسطة ورانا ورانا

hesseny2
05-07-2009, 16:27
تصدقو ا بالله

مش واسطة وبس

لكن فعلا اذا كنت تعرف اي شخص يعمل من قريب او بعيد داخل الشركة

فهذا سيوففر عليك الكثيييييييير من التعب والجهد

احمد13
06-07-2009, 18:01
ربنا موجود

lumark_s
06-07-2009, 20:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الحبيب المهاجر

أكتب ما تعرفه من أجوبة هذه الأسئلة هنا، وسنقوم بالإضافة عليها أو تعديل وتصحيح ما تخطيء فيه، بهذه الطريقة ستتركز المعلومة في رأسك بشكل ممتاز.

الرجاء من الأخوة الكف عن التعليق حتى يكتب الأخ المهاجر أجوبة الأسئلة ومن ثم نبدأ بالإجابة على الأسئلة.

أخي المهاجر أكتب ما تعرفه ولا تتردد أبداً بارك الله فيك فنحن هنا نتعاون على المساعدة.

رجاء مرة آخرى عدم كتابة أي تعليق من أي أخ حتى ينهي الأخ إجابته.

aborody
06-07-2009, 21:41
ههههههههه
انت وقعت نفسك في مشكله ياباشا .... هههههههههههه
بس الجماعه مش قصدهم كده الجماعه قصدهم انك تتغلب علي نقط الضعف عندك و ليس اكثر .
:)

aborody
06-07-2009, 21:42
رجاء مرة آخرى عدم كتابة أي تعليق من أي أخ حتى ينهي الأخ إجابته.
اسف اخويا الكبير مكنتش قريتها