المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن بس نعيد النظر في موضوع ال P4S.

ahmed magdy
24-06-2009, 18:18
السلام عليكم.

معلش يا جماعه اني هفتح الموضوع دا تاني بس هوا السبب اني كان عندي امتحان الاسبوع اللي فات cvoice الحمد لهه ربنا اكرمني و نجحت - الفضل يرجع بعد ربنا هوا مساعده بعض الاخوة هنا في المنتدى- , المهم الامتحان جه فيه حاجات صعبه و مش موجوده في المنهج خالص خالص , انا في الحقيقه ذاكرت من الكتاب و بعد كدا قرأت ال p4s قبل ما اروح على الامتحان , بس بعد ما خلصت الامتحان الراجل اللي في ال test center لاني عرقان و حالتي مبهدله و قالي مش انت حليت ال p4s فقلت له قراته بس قبل ماجي , قالي يا بني انت دافع مبلغ و قدره في الكورس و في الامتحان حرام عليك انك تكون داخل على كف عفريت, و فكرت في كلامه ان الفلوس اللي بندفعها دي اما فلوس اهلينا او ناس بتشتغل يعني لاقدر الله حد رسب الفلوس دي مش فيه ناس أولى بيها في ظل الظروف المهببه اللي احنا عيشنها.

أيه المشكله ان الواحد يذاكر و بعد كدا يحل ال p4s , او حتى مايذاكرش و يحفظ ال p4s دا شئ يرجعله هوا اللي هيشيل الشيله لو حده يعني اللي بيشيل قربه مخرومه بتخر عليه . و كل واحد و هدفه.

ارجو من اخونا لومارك اعاده النظر في الموضوع دا تاني ,
salamz

medo_1988
24-06-2009, 18:33
أولا مبارك عليك النجاح فى الفويس وعقبال CCIE إن شاء الله ..

أيه المشكله ان الواحد يذاكر و بعد كدا يحل ال p4s , او حتى مايذاكرش و يحفظ ال p4s دا شئ يرجعله هوا اللي هيشيل الشيله لو حده يعني اللي بيشيل قربه مخرومه بتخر عليه . و كل واحد و هدفه.

أتفق معاك جدا فى النقطة الأولى .. ذاكر كويس وبعدين بص ع الامتحانات ..
أختلف معاك جدا فى النقطة التانية .. احفظ الاسئلة بس ده فعلا غش (لانك هتكذب ع اللى هتشتغل عنده وتقول له انك certified) وملوش اى لازمة

ahab
24-06-2009, 18:44
الأول : ألف مبارك عليك النجاح يا حج أحمد

الثاني : كلامك صحيح ولكن لا فائدة منه ، والناس اتكلمت كتير في هذا الموضوع

والكل عارف إن الامتحان بيجي فيها أشياء كتيرة بتكون صعبة ومش موجودة في الكتاب

وفي أسئلة لو شفتها لأول مرة ممكن تقعد في السؤال نصف ساعة

وصراحة أستغرب من اللي بيقول ذاكر كويس وانت هتحل الامتحان كله

الواحد يذاكر كويس ويشوف الأسئلة علشان يعرف ايه اللي سيسكوا بتهتم بيه

مفيش مشكلة إنك تذاكر وتروح تحل الباسفور شور ، ولكن هات الباسفور شور من مكان تاني يا عم أحمد :D:D

ahmed magdy
24-06-2009, 19:16
يا ري ايهاب المكان اللي هجيب منه موجود ربنا يخليه لينا:D, بس الفكرة ايه الضرر لما نتناقش في ال p4s نشوف مثلا ليه دي اتحلت كدا و ايه الصح من الغلط:)

ahab
24-06-2009, 19:24
يا ري ايهاب المكان اللي هجيب منه موجود ربنا يخليه لينا:D, بس الفكرة ايه الضرر لما نتناقش في ال p4s نشوف مثلا ليه دي اتحلت كدا و ايه الصح من الغلط:)

على ما أعتقد يا ريس أحمد : موضوع مناقشة الأسئلة تم إعطاء التصريح بالموافقة بطريقة غير مباشرة

يعني مثلاً لو عندك سؤال
ضع السؤال وقول اللي انت فاهمه كمناقشة للسؤال وليس كاختيار للإجابات

ولكن مش نقول السؤال اللي في الباسفور شور رقم كذا يتحل ازاي

يارب يكون كلامي صح .:D ومش فاهم غلط

لأن الواحد كان يستفيد من مناقشة الأسئلة أكثر مما يستفيد من مذاكرة الكتاب

takiadeen
24-06-2009, 19:45
الحصول على الـPass4sure ليس بالامر الصعب وبقليل من البحث يمكن تجد عدة مواقع وروابط معروضه على الانترنت.

ولكن براي ان قرار المنع اتى ليمنع من لا يبحث عن المعلومه ولا يذاكر وكل همه فقط معرفه الاسئله والنجاح والسلام عليكم من اجل اظهار نفسه انه Certified وهذا قد يكون ضرر اكثر من نافع على المجتمع.

وبكل تأكيد من يعرف ان يبحث عن المعلومه ويحب معرفه ومناقشة الاسئله فلن يصعب عليه البحث عن الـPass4sure أو كما يسميه اخي لورماك باس فور دمار :D.

وايضاً في الموضوع المثبت واعتقد اخر مشاركه لاخي لورماك وضح طريقه لمن يريد الحصول على شي مثل هذا. ولكن ان يكون في متناول من لا يعرف من المنهج الا الاسم فهذا بكل تأكيد غير مرغوب من وجهة نظري.

ايضاً لم اراى اي اعتراض على مواضيع تمت مناقشة اسئله من الـpass4 sure من قبل الادراه ولكن باعتقادي والله اعلم بان طريقة طرح السؤال كما قال اخي ايهاب هي اما تودي بالسؤال في سلة المهملات وتحذير الا مااخره او تعطيك اللون الاخضر بالمواصله.

انا مع قرار الحظر ولكن ايضاً مع السماح بمناقشة الاسئله حتى نعرف اكثر عن المنهج لانها تشجع على البحث عن السؤال والتعاون بين الاخوه لاظهار الحل السليم.

amoon_son_asb
24-06-2009, 19:47
السلام عليكم
شباب انا هقول راى الشخصى انجح بالطريقة اللى تعجبك بس فكر فى الزنقة لما تنزل فى شغل عند عميل او فى زنقة شغل قول لنفسك هتعمل اية او فى زنقة انترفيو

houdasite
24-06-2009, 19:53
بصراحه يا احمد كلامك مظبوط الى حد ما بس لازم تعرف ان لومارك اتخذ القرار ده بسبب بعض الاشخاص الى كانوا بسيئوا استخدامه و انا بصراحه لما اتكلمت فى الموضوع ده لاقيت ان موقفى صعب و مش عارف ادافع عن وجهة النظر الى انتا بتقولها ديه لان الاغلب اصبح بيستخدم ال p4s بطريقه غلط خالص فلازم تنظر للموضوع من ناحيتهم حتلاقيهم بيدافعوا عن العلم نفسه لان احنا عندنا الناس فى العرب لا تفهم شئ فى العلم كل الى بتفهموا هوه تجميع شهادات و ده للاسف حال معظم الامه العربيه و ده الى جعلنا فى اخر الركب و جعل الامه العربيه تافهه و فاسده ولا تفقه شئ يعنى انا شايف ان القرار ده اصبخ نافذ ولا رجعه فيه و حصل عند اتخاذه جدل كبير قطعته الإداره بانها جعلته قانون و رأيى انك تذاكر كويس و لما يا سيدى يجى ميعاد الامتحان تبقى تنزل اخر فيرجن و و تشوف الاسئله لاكن بصراحه قرار الإداره عداه العيب و المساواه فى الظلم عدل يابو حميد

moataz1983
24-06-2009, 20:08
باص فور شور محتاج اعدة نظر
أقترح المنتدى يعمل استفتاء ويستجيب لرغبات أعضائة

lumark_s
24-06-2009, 22:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حيا الله الاحبة جميعاً

يا أخواني الكرام

لما إتخذت قرار منع تداول الباسفور شور في المنتدى لم أعتقد أبداً أنني كنت أفهم واحد فيكم وأكثركم علماً في هذا الشأن، لا والله، ولكن يا اخوان سأسأل سؤال لكم ويا ريت تكونوا منصفين:

هل تعتقدون أنني لا أحب الخير لكم؟؟ هل تعتقدون أنني لا أريد و لا أحب لكم النجاح والتطور؟؟

هذا السؤال سأترك لكم الإجابة عليه في قرارة أنفسكم، ولا أريد أن أسمع مدح أو ذم.

الموضوع ليس موضوع منع ، الموضوع هو مصلحة عامة، يعني يا أخي سأضرب لكم هذا المثال:

لما تعلمتم التدخين، كان الوالد يضربكم بشدة، في ذلك السن لم يكن الشاب المدخن يعي مخاطر التدخين، ولكن والده كان يعرف أن التدخين يسبب السرطان والموت، ولكن بسبب شغف الشاب بالتدخين، وظنه أنه يؤهله لكي يصير رجل في نظر المجتمع بإشعاله للسيجارة، فلم يأبه هذا الشاب بنصائح أبيه، وإستمر في التدخين.

ماذا كانت النتيجة بعد أربعين سنة من التدخين؟ الموت أو المرض أو المعاناة الصحية والمادية.

فقط صأصفق لمن فهم مثالي هذا وسيطبقه على موضوع الشهادات :)

بالنسبة للذي لم يفهم لا بأس سأشرح أكثر:

لما نشرح نحن هنا الدروس والأفلام، مقصدنا أن نفيدكم وننقل لكم ما تعلمناه، لما أمنع الباس فور شور لا أقصد أن أؤذيكم، بل أقصد أن أساعدكم، مثل التدخين تماماً، في الحياة العملية وفي العمل لن ينفعك الباس فور شور، سينفعك علمك، وأنا أحاول أن أتصرف مثل الأب الذي يحاول أن يحمي أبنائه من خطر التدخين، وذلك بشرح مضار التدخين، وفي مثالي الباس فور شور، الآن ردة فعل الناس تختلف، منهم من يلتزم لأمر والده بترك التدخين، ومنهم من ينتصر عليه الشيطان يواصل التدخين، ولكنه سيندم على ذلك بعد سنوات، نفس الشيء في الباس فور شور، منكم من يترك هذه العادة المدمرة، ومنكم من يواصل على إستعمالها، ولكن من يستعملها سيواجه المصاعب عاجلاً أم آجلاً سواء في المقابلة الشخصية أو في العمل.

الإدارة وأنتم منحتوني شرف كبير وهو أن أكون مدير لهذا القسم، وأنا لا أعتبر نفسي مدير، بل أعتبر نفسي أخ لكم جميعاً، أنا متأكد أن سني وعمري هو أكبر من 95% من عمر رواد هذا القسم، وهذا لا يعني أنني عجوز هههه بس أنا متأكد من هذا.

يعني بمعنى آخر أنتم وافقتم أن أكون لكم بمثابة الأخ الكبير الذي يرشدكم ويساعدكم بكل صدق وآمانة على رسم طريق صحيح لمستقبلكم المهني، والسبب يعود لأنكم أحسستم بقرارة أنفسكم أني شخص أمتلك خبرة في الحياة، وخبرة في مجال التكنولوجياً، أكرر مرة أخرى أنكم أنتم من حكم علي، ولست أنا من حكم على نفسه وفرض عليكم هذا الحكم بالقوة :)

طيب إذا كنتم قد وليتموني هذه الامانة والمسؤولية، ووثقتم بي لهذه الدرجة، لماذا تحتجون على قرار أنا أرى فيه منفعة ومصحلة لكم جميعاً رغم أن فيه معاناة وألم؟ الفائدة التي ستجنيها من هذا الأمر أكبر من الضرر.

تريدون باس فور شور؟؟

لا بأس، تالياً الطريقة:

إذهب إلى هذا الموقع

https://www.4shared.com/network/search.jsp

أكتب

p4s 640-802

إضغط على إنتر

ستظهر لك الكثير من النتائج، إبحث عن إخر إصدار، يعني مثلاً v8.12

ههه ونزل براحتك يا أخي، وقارن عدد الأسئلة بموقع الباس فور شور

وخلصت الحكاية!!!

بس لا تأتي وتقول إنك درست من الباس فور شور، بصراحة فضيحة يا أخوان، فكروا فيها، واحد يأتي ويقول الحمد لله نجحت في الإمتحان وإستعملت شرح الأستاذ محمد سمير وال سي بي تي نقتس والباس فور شور، وجبت ألف من ألف ولله الحمد!!!

يا عمي أستر على نفسك وبلاش فضائح :D يعني إنت مبسوط إنك بتقول نجحت بالغش!!؟؟؟

نحن يا أخي نرى أن الكثير من الأخوان الجدد صاروا يعتمدون على الباس فور شور بدون فهم المادة بشكل كامل، هل فهمتم السبب الآن، الكثير من الاسئلة التي تطرح و مقالات بعض الرواد تعبر عن عدم فهم للمادة، أيضاً كم واحد نجح في المنتدى بإمتحان ال CCNA ؟؟ لن أقول ألووف، بل سأقول مائة فقط :)

لما يأتي أحد الأخوان ويسأل سؤال عن أمر معين، أين يذهب هؤلاء المائة؟؟ لماذا لا يردون ولا يعلقون؟؟ فقط عدد قليل ممن يردون على أي سؤال تقني، هل تعلم ماهو السبب يا أخي: السبب أنه إجتاز الإمتحان بدون ثقة بالنفس، لو تجتاز الإمتحان بثقة بالنفس وبدون الإعتماد على هذه الإمتحانات صدقني سوف يكون لديك ثقة بالنفس ليس لها حدود.

سبب منع الإمتحانات ليس لمنع الناس من النجاح، بل حفاظاً على الرسالة والمسؤولية التي توليتها، وهي مساعدة الطلاب العرب المسلمين على الرقي والتقدم بواسطة العلم والفهم، وليس بالغش ، العلم والفهم سيود ثقة بالنفس، وقلة العلم والإعتماد على الغش سيولد قلة ثقة بالنفس.

أتمنى أن تكون رسالتي قد وصلت

takiadeen
24-06-2009, 22:52
سبب منع الإمتحانات ليس لمنع الناس من النجاح، بل حفاظاً على الرسالة والمسؤولية التي توليتها، وهي مساعدة الطلاب العرب المسلمين على الرقي والتقدم بواسطة العلم والفهم، وليس بالغش.

أتمنى أن تكون رسالتي قد وصلت

دعني امدحك شويه اخي لورماك :D بالفعل انت مربي والله يفتح عليك وعلينا ابواب رزقه.

ولكن هناك سؤال احب استفسر عنه واعذرني لاشغالك وهو بخصوص مناقشة الاسئله بعض المواضيع تمت مناقشة الاسئله فيها وتم التغاضي عنها ، فهل مناقشة الاسئله مسموح بها وهل هناك شروط على الاسئله المطروحه ام يشملها الحظر ؟؟؟

بالمناسبه كم عمرك :ah38:

lumark_s
24-06-2009, 23:57
عمري قبل 16 عاماً كان عشرين سنة ف go figure :D

انا ماعندي مشكلة في مناقشة الأسئلة أخي الحبيب والمبدع تقي الدين، بس على أن لا يتم الإشارة لها على أنها من الباسفور شور، لا بالرسم ولا بالأرقام ولا حتى بالصيغة، هذا الشيء سيدفع البعض أن يتعلم كيف يرسم الشبكات بإستخدام ال Visio و يعلمهم كيف يفهموا السؤال لأن عليهم صياغته بشكل مختلف عن ماهو الباس فور شور وأيضاً عليهم أن يستعملوا IP Address غير المستعملة في الباس فور شور وهذا سيعلمهم كيف يحترفوا ال Binary و ال IP Addresses

شفت يا أخي كيف إنه كل هدفي هو الرقي والتطور وليس الغش والدمار :)

أخي تقي الدين: لا تنسى تعزمني على مندي لحم لما أجي لل يو كي :D

ahmed magdy
25-06-2009, 00:22
و الله يا ريس لومارك شكرا جزيلا عل المتابعه و الرد , بس لو تسمحلي أقول على واقعه في الامتحان كان فيه سؤال drag & drop لبخصوص حاجه اسمها ال UBE الرسمه اللي مديهاني في الامتحان موجوده بالنص في الكتاب و ال set up flow في الكتاب حاجه منطقيه جدا و كلام زي الفل, تيجي في حل الامتحان تلاقي لو انت عملتها زي الكتاب تتحسب غلط و لو عملتها زي ال p4s تكون صح, اذن الناس اللي وضعت الامتحان اللي هي الشركه اللي بندرس الكورس بتاعها وضعت اجابه سؤال بشكل خطأ اذن لو انا مقرأتش ال p4s كنت حل غلط على الرغم ان دا هوا الحل الصح.

و بعدين يا ريس فيه ناس بتقول ان التدخين بيعالج شويه امراض و مش مضر بالصحه:D:D

takiadeen
25-06-2009, 00:24
اشكرك اخي لورماك على ردك المتميز كالعاده وكنت اتمنى ان يكون الابداع ميزه لدي كما ذكرت ولكن ماورا الشاشه العكس تماماً. ;)

لما اارجع اليمن وتيجي عندنا مالك الا كل يوم مندي وبنت الصحن.
ولكن ان التقينا في بريطانيا هتكون على fish and ships. :D

والله يشفيك اخي العزيز من الحادث الذي حصل في المطبخ. المعده ام المصائب عندنا معشر الرجال.

assb
25-06-2009, 00:27
انت ذكرت
1- ان الاسئله فيها من الصعوبه
2- الباسفور يعين في الامتحان
3-اللي بيشيل قربه مخرومه بتخر عليه

الحل الوحيد في هذا الموضوع كثره القراءه والاطلاع والتطبيق وتطوير من اللغه الانجليزيه

لانه تخيل شخص دخل على p4s فقط والاسئله تغيرت منها اوصادف نزول اسئله جديده غير الموجود في p4s ماهي الاحوال

بعدين............................

p4s بعد القراءه والاطلاع سيساعد على فهم امور قد تكون مخفيه او الامور التي من وجهة نظر سيسكو التي ينبغي على الحاصل عليها انه فاهمها

هذه نصيحتي
كثره القراءه والاطلاع والتطبيق والسعي في تطوير اللغه الانجليزيه

tornido
25-06-2009, 00:55
الف الف الف مبروك يا باشا
و معلش كان نفسى اول واحد يقولها تتعود ان شاء الله

عزووو
25-06-2009, 11:05

اسمع سيبك من المشرفين مابدهم يضعوا في المنتدي مو مشكلة
همه حريين بس وحياتك النت مليان وبتكون غلطان لازم تشوف الباس عشان تنجح

لاتقنعني انو الشباب اللي نجحوا بالامتحانات كلهم بصوا على الامتحان
صدقني واللي بيقول غير كذا بيكون كذاب

بس جد في ناس قليلة جدا دخلوا بدون الامتحانات المسربة

وجد انو فهمان كتير جدا

اخذ mcse ccna
بس عند ال ccnp

مانجح الا بعد الباس

وهوه قلي
انت عقليتك ممتازة اقراه كويس جدا بس بعد دراسة اقل شي 6 اشهر لكل مادة بعد اخر باس وخص هذا الصح سيبك من اللي عامل نفسه عبقري

**** ملحوظة: تم تعديل حجم الخط الكبير

عزووو
25-06-2009, 11:07
مفيش مشكلة إنك تذاكر وتروح تحل الباسفور شور ، ولكن هات الباسفور شور من مكان تاني يا عم أحمد

شكرا ردك لطيف جد انك لذيذ

عزووو
25-06-2009, 11:18
هل تعتقدون أنني لا أحب الخير لكم؟؟ هل تعتقدون أنني لا أريد و لا أحب لكم النجاح والتطور؟؟

هذا السؤال سأترك لكم الإجابة عليه في قرارة أنفسكم، ولا أريد أن أسمع مدح أو ذم.

سبب منع الإمتحانات ليس لمنع الناس من النجاح، بل حفاظاً على الرسالة والمسؤولية التي توليتها، وهي مساعدة الطلاب العرب المسلمين على الرقي والتقدم بواسطة العلم والفهم، وليس بالغش ، العلم والفهم سيود ثقة بالنفس، وقلة العلم والإعتماد على الغش سيولد قلة ثقة بالنفس.

كلام مقنع بصراحة

بس سوال يالومارك

انا على فكرة قرات ال bsci لمدة 9 اشهر كل يوم 4 ساعات

بعدين دخلت بالباس

الاسئلة 80 %
مو من الباس بصراحة

في اسئلة محلولة غلط في الباس

اقسم بالله في ال سي يس ام اه

3 اسئلة غيرت الحل بالشي اللي كنت متاكد منه جبت 990
مو هذا معناه شي كويس

في البي اس سي اي

السيم كله غلط حليت من اللي فاهمه ونجحت

عزووو
25-06-2009, 11:19
صراحة لو قرات الباس عن فهم اقسم لك وكمان بدات تعدل عليه وتصححه هذا اسلوب مراجعة رائع واي احد يقول غير كدا بيكون مو مزبوط

عزووو
25-06-2009, 11:20
من الاخر جد لا تعتمد عليه
هذه نقطة التلاقي يا لومارك

عزووو
25-06-2009, 11:21
بعد القراءه والاطلاع سيساعد على فهم امور قد تكون مخفيه او الامور التي من وجهة نظر سيسكو التي ينبغي على الحاصل عليها انه فاهمها

كلام جميل

عزووو
25-06-2009, 11:28
معلومة مهمة جدا للشباب

انتوا عارفين لو انت انسان فهمان وبتعرف بتبطل تفرق معاك اذا معت سي سي ان بي
ولا اي اي

ولا بطيخ لانو انت بيكون عندك المقدرة التقنية انك تتعامل مع كل انو الديفايسس

يا اخي افهموا

هذا اهم شي

ونصيحة للشباب ادرسوا open standared سيبكوم من المحتكرة

جد يا شباب

عزووو
25-06-2009, 11:31
you can work with Alcatel Simens HP Joniper Airspan Devices

anything

please guys understand please

if you know the concept

I will give you example

You can use the JUNOS to manange the Joinper but the CLI is little different

You can configure OSPF ISIS BGP MPLS on these devices

صدقونى انا وضعي زفت بس بدي فايدة الشباب

عزووو
25-06-2009, 11:35
شو رايك يا مشرفنا لوماك

ahmed OSHI
25-06-2009, 11:43
السلام عليكم اخواني واخواتي اولا اعتزر علي طول الغياب بس هذا كلهم من ضغط العمل والسفر المتواصل عموما عن موضع البس فور شور اوي نوع من الامتحانت انا اتفق مع الاخ لو مارك في موضوع انه يجب ان نشجع الناس علي اقرائه اول والفهم تانيه وتالتا ومن ثم التوكل علي الله ولكن لا مانع من تركيز الدارسه بحل الاسله قبل الامتحان فقط لكي تتاكد من جاهزيتك وعلي قول اخونا صاحب الموضوع لكي لات ضيع فلوسك هبا ولكن نحن اذا سمحنا بالباس فور شور منذ البداي الكثير الكثير حيلجأو له وينسو الدراسه احسن نجعل هذه المنتدي للعلم وحب التعلم واما من يريد اتخاذ امتحان فكما قال الاخ لو مارك هناك الف موقع يمكن ان يفيدوك ولكن هذا بعد ان تكون اخذت العلم النافع من موقعنا المحبوب عرب هارد وير وشكرا لكم واسف عليا لاطاله
اخيرا اتكنه منكم ان تدعوى لي لانو داخل علي امتخان ONT يوم الثلاثا انشا لله

mrzap1983
25-06-2009, 14:54
يا إخواني الكرام أنا تقدمت للامتحان بقدرة الله وبنوره تعالى ...

بدأت من الصفر لم أقرأ الباسفور 4 دمار إلا قبل الامتحان بيومين اعتبرته كامتحان تجريبي مثل ATSprimer في امتحان رخصة قيادة الحاسوب الدولية ولكن صدقاً في امتحان الـ CCNA ليس كل شيء من الباس 4 دمار افرض أنك انزنقت في سؤال ليس في الباس 4 دمار

أنا في السيميوليشن في الامتحان أخطأت مرتين وإن لم أذاكر جيداً لم أتمكن من الحل..