المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده بكسر سرعه x3 720 ll

الصفحات : [1] 2

romany2010
29-06-2009, 18:31
السلام شباب انا عني المعالج الرائع فينوم2 x3 720 النسخه بلاك
بصراحه انا مبتديء في كسر السرعه بس عايز اعملها و تكون مش ببرنامج aoc عايزها من البيوز و يكون معدل الكسر لا يزيد عن 3400 و دعه طبعا لاني مش هجيب مشتت احترفي و درجه الحراره عندي جهنم و ايضا بدون رفع فولتيه
عايز اعرف ايه الاعدادات اللي هضبطها من البيوس بالضبط
انا كنت جربت و رفعت معامل الضرب الي 16x ,بالفعلزاد تردد المعالج بس انا حسيت انه في حجات تانيه لازم اضبطهاو معرفتش بس الجهاز بجد اداءه اختلف كليا هل كده انا كسره صح و لا في اعدادات تانيه لازم اعملها
مستني رد الخبراء

Code: Deneb
29-06-2009, 19:16
السلام عليكم

اخي قبل ما تبدأ ارفق صورة لجهازك من اداه CPU-Z... اضافة الى الضغط على المعالح لمدة 15 دقيقة مع prime95 مع مراقبة الحرارة باداه coretemp

romany2010
30-06-2009, 02:53

انا اخي زي ما قولت لك انا غيرت اعدادات المعمل الضرب فقط في البيوس بدون اي تغير اخر الي 16.5x هل ده صح انا حاسس ان الجهاز كويس و درجه الحراره طبيعيه جدا يعني عليت عن اللي كانت في بمقادر 4-3 درجات فقط
المشكله بقي في التست بتاع ثبات البروسيسور اللي في aod الجهاز بيهنج في مش عارف ليه رغم الحراره زي ماهي انا حاسس ان البروسيسور محتاج يعلي الفولتيه و انا مش هعمل كده طيب ايه الي قيمه للمعالج ده بدون رفع الفولت

30-06-2009, 10:09
شغلك حلو... الطريقة الصحيحة هي رفع معامل الضرب واختبار الثبات واذا فشل نزود جرعة من الفولت للمعالج
وتاكد ان اختيار AAC معطل في البيوس لان يعيق عملية كسر السرعة خصوصا ثبات الفولت :)

استعمل برنامج prime95
https://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

اضغط على المعالج لمدة ساعة باختيار smallFFT ورقب الحرارة خلال الفترة واي خلل من خلال البرنامج زي توقف او تغير لون الايقونة الى اللون الاحمر او ظهور للشاشة الزرقاء فهذا معناه ان المعالج غير مستقر.

romany2010
30-06-2009, 18:46
طيب ازود الفولت ازاي يعني بقدار اد ايه و في طريق تانيه هي زياده ال ht ref.clock

ايهم صح و لا ازود الاتنين و تكون الزياده بمقدار قد ايه لكل واحد

romany2010
30-06-2009, 20:22
:ah42::ah42::ah42:

هو الموضوع صعب كده:o:o:o

01-07-2009, 02:28
اعتذر عن التاخير :)
لا الموضوع سهل جدا بحكم ان لديك معالج Black Edtion اي مفتوح المعامل :)

HT clock خله على الوضع الافتراضي لانه له علاقة طردية مع عند زيادة CPU Frequency او بالاحرة bus speed
خل bus speed 200mhz وهو الافتراضي بحكم ان المعامل مفتوح فما في داعي لزياته

بالنسبة للوحات gigabyte لديك من قائمة MB Intelligent TWEAKER
من خلال CPU Voltage Control غير الى Manual
ثم زود الفولت بالضغط على + وستجد ان قيمة الفولت قد زادت عن الاصلية فقط قم بزيادة الجرعة مرة واحدة ثم احفظ الاعدادات قم باختبار الثبات لمدة ساعة واذا نجح زود المعامل مرة اخرى واختبره واذا فشل عد مرة اخرى وزد الفولت جرعة اخرى وهكذا الى ان تصل الى مبتغاك :)

طبعا انا ما تعاملت مع جيجابايت من قبل اتمنى ان شرحي يكون صحيح... وبكرة بستلم اللوحة الجديدة GA-MA790X-UD4P وراح ادرس تفاصيلها
واجرب كسر السرعة

romany2010
01-07-2009, 02:40
الف شكر حبيبي و علي فكره انا عندي نفس اللوحه اللي راح تجيبها هي لوحه ممتازهو اعتقد انها صفقه رابحه بالفعل و موفق ان شاء الل:ah7::ah7::ah7::ah7:ه
و بالفعل انا عملت زي ما انت قولت الي ان وصلت الي
3400
بفولتيه
1.42
و الثبات انا بختبره دلوقتي و حاسس انه ان شاء الله هيبقي كويس انا جربت كذا حاجه و كان الكومبيوتر بيرستر اول دقيقه دلوقتي بقاله خمس دقايق تقريبا و كله تمام مستنين و ربنا يستر لو بقيت اوف لاين في المنتدي اعرف ان الموضوع فشل ههههه:D

بس درجه الحراره عاليه جدا جدا و انا بعمل الاختبار الكور وصل الي 60 و البروسيسور معدي 80 مش عارف اوقف و لا ده طبيعي

01-07-2009, 02:59
انصحك انك تتوقف بحكم الحرارة العالية
رغم ان حدود الحرارة للمعالج تبعك هي 73 درجة بس هل هي لسطح المعالج ام الانوية لا اعلم
https://products.amd.com/en-US/DesktopCPUDetail.aspx?id=522

اذا كنت تستعمل المشتت الاصلي كذا مايمشي الحال ابدا... غير المشتت بواحد احترافي عشان تكمل المشوار
بالتوفيق

romany2010
01-07-2009, 03:11
بص انا شغاااال بالمشتت الاصلي اللي جاي معاه و درجه الحراره زي ماقولت للك 60 للكور و 80 للبروسيسور نفسه و ده عند استخدام البرنامج الp95v259 و عند الضغط بس في الوضع العادي 35 للكور و 48 للبروسيسور
طيب اعمل ايه و انت شايفايه اوقف الموضوع كله و لا ارفع في حدود المعقول مع العلم ان درجه حراره الغرفه اللي فيها الجهاز تقريبا 40 انا هموت من الحر جهنم بس مصلط مروحه كبيره و فاتح الكيسه و موجهها علي الجهاز بس اعمل ايه تاني و متهيالي حتي لو جلبت المشتت مش هيفرق عن المروحه اللي موجهها علي الجهاز

01-07-2009, 12:48
حرارة الغرفة 40 :eek:
ياحبيبي حتى مع مشتت احترافي الوضع مايمشي... اخي العزيز حط في بالك اذا لم تهيء للجهاز بيئة باردة فلن تصل نتائج طيبة ابدا يعني المشتت الاصلي راح يبرد اكثر لو حرارة الغرفة 25 على الاقل.

اذا بتستمر براحتك استمر لكن الحرارة راح تزيد بشكل كبير وهذا فيه ضرر للمعالج نصيحيتي توقف كسر السرعة الى ان تستطيع تبريد المكان.

بالتوفيق

romany2010
02-07-2009, 07:08
جبت البورده و لا لسه يا باشا

02-07-2009, 09:39
نعم وصلت الحمد لله وشكلها مرررة خطير ماشاء الله
وراح اشتغل عليها بكرة ان شاء الله لان عندي شغل اليوم :)

بس في سؤال: هل ياتي مع اللوحة براغي التركيب او التثبيت في الكيس؟؟
لاني لم اجدها!!!

romany2010
03-07-2009, 23:07
للا سف اخي بردوا لم اجدها و لا يوجد معاها كيبل الباور ال 8pin بتاع البروسيسور رغم اني مفروض بيجي معاها ايضا تقريبا الحاجات دي بتتسرق منها قبل لما تتباع

yazan soft
03-07-2009, 23:48
بس في سؤال: هل ياتي مع اللوحة براغي التركيب او التثبيت في الكيس؟؟
لاني لم اجدها!!!

ولا رح تجدها لانها تاتي مع الكيس وليس اللوحه ;)

ومبروك اللوحه الجديده ولو اني اعتبرها Downgrade

romany2010
03-07-2009, 23:53
هل اخي تعتبر هذه اللوحه غير جيده رائيك بها يهمني لكن بالنسبه لي فهي upgrad اكيد دانا كان عندي865 انتل:o
بس ايه موضوع الباور للبروسيسور ده انا مش موجود عندي مع الكاس و الباور سبلاي عندي الهيك اللي بيجي مع الجاما الميني سيرفر350w و انا الا شابك الكيبل ال 4pin
هل ده في خطوره و ايه الفارق اذن

yazan soft
03-07-2009, 23:58
هل اخي تعتبر هذه اللوحه غير جيده رائيك بها يهمني لكن بالنسبه لي فهي upgrad اكيد دانا كان عندي865 انتل

على العكس اللوحه ممتازه لاكن لوحه MSI K9A2 بشريحه 790FX الي عند اخوي Code : Deneb اعلى منها وانتقل اليها.

بس ايه موضوع الباور للبروسيسور ده انا مش موجود عندي مع الكاس و الباور سبلاي عندي الهيك اللي بيجي مع الجاما الميني سيرفر350w و انا الا شابك الكيبل ال 4pin
هل ده في خطوره و ايه الفارق اذن

التحويله من 4بن الى 8بن لاتاتي مع اللوحه وهي وقلتها واحد فهدف ال 8 بن للمعالج هو تزويده بتغذيه من 2 rails من المزود والتحويله لاتقوم بذلك فيصبح تشغيله بدونها او مع التحويله هو امر واحد, ولاتقلق من تشغيلها على 4بن "شرط يكون المزود تمام ومن نوعيه جيده".

romany2010
04-07-2009, 00:42
تحويله من 4بن الى 8بن لاتاتي مع اللوحه وهي وقلتها واحد فهدف ال 8 بن للمعالج هو تزويده بتغذيه من 2 rails من المزود والتحويله لاتقوم بذلك فيصبح تشغيله بدونها او مع التحويله هو امر واحد, ولاتقلق من تشغيلها على 4بن "شرط يكون المزود تمام ومن نوعيه جيده". اليوم

يعني انت شايف ادور علي الكيبل ده و لا اريح دماغي و بلاش مع العلم اني معرفتش ارفع سرعه البروسيسور اكثر من 3200 بدون رفع الفولتيه و لو رفعت الفولتيه البروسيسور يصبح درجه حراره الكور عند الضغط ببريم اكثر من 50 و البروسيسور السطح 80 فهل ده طبيعي مع العلم ان درجات حراره الغرفه عندي جهنم بعينه

04-07-2009, 01:03
السلام عليكم

اهلين عزيزي يزن :) كيف حالك؟

انا توني ركبت لوحة MA790X-UD4P... رووووووعة اللوحة بس لحد الان جالس احمل برامج واركب واعدل قبل ما اعمل تجارب... فارق واضح بين اللوحة السابقة K9A2 والتي اتعبتني مع مشاكل الهارديسكات الخارجية.. يوم تشتغل وعشرة ما تشتغل SB600 كان مسبب لي ازمة

هي فعلا تعتبر downgrade بحكم فارق الشريحة 790FX الى 790X لكن باقي المواصفات افضل بكثيييير 2+8 phase mosfit تدعم ثبات المعالج وغير SB750 وووالخ من المواصفات التي تعتبر صفقة جدا ممتازة 550 ريال فقط

DR ! ZERO
04-07-2009, 01:53
يعني انت شايف ادور علي الكيبل ده و لا اريح دماغي و بلاش مع العلم اني معرفتش ارفع سرعه البروسيسور اكثر من 3200 بدون رفع الفولتيه و لو رفعت الفولتيه البروسيسور يصبح درجه حراره الكور عند الضغط ببريم اكثر من 50 و البروسيسور السطح 80 فهل ده طبيعي مع العلم ان درجات حراره الغرفه عندي جهنم بعينه

أنصحك ترجع ل 3.3 أو 3.2 انت عايز ترفع من الكرت بتاعك فى الألعاب صح :D هاتلك رامة 2 جيجا وان شاء الله الدنيا تظبط :)

السلام عليكم

اهلين عزيزي يزن :) كيف حالك؟

انا توني ركبت لوحة MA790X-UD4P... رووووووعة اللوحة بس لحد الان جالس احمل برامج واركب واعدل قبل ما اعمل تجارب... فارق واضح بين اللوحة السابقة K9A2 والتي اتعبتني مع مشاكل الهارديسكات الخارجية.. يوم تشتغل وعشرة ما تشتغل SB600 كان مسبب لي ازمة

هي فعلا تعتبر downgrade بحكم فارق الشريحة 790FX الى 790X لكن باقي المواصفات افضل بكثيييير 2+8 phase mosfit تدعم ثبات المعالج وغير SB750 وووالخ من المواصفات التي تعتبر صفقة جدا ممتازة 550 ريال فقط

أنا شايف أنها Upgrade ممتاز و بوردة ممتازة مبروك عليك

بس هو مش اسمك كان AM2+ أو حاجة كده صح و كنت تقريبا عامل موضوع عن 4850 CROSS FIRE ولا أنا غلطان :confused::)

ولو كنت غيرت اسمك فمبروك يا عم :)

و أهلين أستاذ يزن :)

04-07-2009, 02:01
أنصحك ترجع ل 3.3 أو 3.2 انت عايز ترفع من الكرت بتاعك فى الألعاب صح :D هاتلك رامة 2 جيجا وان شاء الله الدنيا تظبط :)

أنا شايف أنها Upgrade ممتاز و بوردة ممتازة مبروك عليك

بس هو مش اسمك كان AM2+ أو حاجة كده صح و كنت تقريبا عامل موضوع عن 4850 CROSS FIRE ولا أنا غلطان :confused::)

ولو كنت غيرت اسمك فمبروك يا عم :)

و أهلين أستاذ يزن :)

هلا والله DR ! ZERO

يبارك فيك عزيزي :)
انا اسمي كان AAY وغيرته الى Code Deneb بسسس:D
ولدي موضوع عن crossfire Hd4850 وانا بصدد تجهيز تقرير جديد مع اللوحة الجديدة وعن crossfire ;)

DR ! ZERO
04-07-2009, 02:15
هلا والله DR ! ZERO

يبارك فيك عزيزي :)
انا اسمي كان AAY وغيرته الى Code Deneb بسسس:D
ولدي موضوع عن crossfire Hd4850 وانا بصدد تجهيز تقرير جديد مع اللوحة الجديدة وعن crossfire ;)

طب شفت يا عم أنا عارفك ازاى :D احساس بقى تقول ايه

و اسم حلو و تكنولوجى برضو :D

و مستنى موضوعك على فكرة على أحر من الجمر بحب أنا مواضيع ال CROSS FIRE و تجربة الكروت وبالذات لما يبقى حد جايب حاجة جديدة وعامل عليها مراجعه كده

و بالذات مواضيعك مش أى مواضيع طبعا :D وعجبنى أوى موضوع ال 4850 بارك الله فيك :ah7:

و كان ليا سؤال كده البورده بتاعت حضرتك Phase 8+2 طيب تعرف ال GA-EP45-UD3R كام و ال ASUS P5Q-PRO

و ايه علاقته أو تأثيره فى ال OC للمعالج

و ايه رأيك فى البوردتين ال P45 دول تفضل أنهى ال P5Q-PRO ولا التانية

و يا رت أى حاجة أسوس تانية فى نفس السعر لانى عاشق لأسوس بصراحة وعمرى ما جربت جيجابايت بعيدا عن الكروسفاير يكون خارج المقارنة خالص :)

بس بحس الأسوس كده فخمة :D

Salem AL Fituri
04-07-2009, 02:18
أخ romany2010 ارفع لنا صورة لعلامة التبويب Memory فير برنامج CPU-Z وبالنسبة لكسر سرعة معالجك فهو جيد في ضل الحرارة الكبيرة لغرفتك .

romany2010
04-07-2009, 02:47
بص يا جميل انا طبعا هاخد بنصحتك في موضوع البروسيسور ده و مش هزدود عن3100 كمان بس موضوع الرامه ده مشكله
انا راماتي كينج ستون 2 جيجا هيبر اكس 1066 اوك اللي هي cl7 (عارف انها وحشه بس تقول ايه هبلي في الشراء و خداع البياعين ليا) مش هطول
الرامه كانت تعمل عندي علي جميع البرامج انها400 يعني 800 ازاي معرفش و بعد الاطلاع في احد مقالات توماس كوك علي ما اتذكر لاقيت اني لازم اضبط توقيت الرامات يدوي و ارفع الفولتيه و بالفعل عملت كده7.7.7.24
, و كمان زودت الفولت الي 2v و علي فكره ده اللي مكتوب علي الرامه اوكو بالفعل حبيبي الرامه اضبط ترددها الي 533 في جميع البرامج ماشي الحال
السؤال هنا هل الرامه دي بالفعل 1066 و لا انا كده كاسر سرعتها بس طيب تفرق ايه عن ال 800 العادي
لو حبيت اجيب رامه تانيه اعمل ايه لازم اجيب زيها و لا مش و لا بد يعني ممكن اجب 800 او حتي cl5 بس متنساش حبيبي موضوع الدوال تشانل ده متهيالي ضروري
منتظر ردك حبيبي
الصوره اه

romany2010
05-07-2009, 03:08
:ah34::ah34::ah34:

Salem AL Fituri
05-07-2009, 16:16
بما انك تقوم برفع تردد المعالج بواسطة المضاعف المفتوح فلا توجد مشكلة في الرام وهي تعمل حالياً على ترددها الصحيح ..
نصيحتي لا تضغط على المعالج كثيراً لان التردد 3.2GHz يعتبر ممتاز على المشتث الافتراضي ولن تفرق ال200MHz زيادة اي شيء في اداء المعالج ...

romany2010
05-07-2009, 21:59
شكرا يا باشا توقيت الرامات زي ما اقولت لك مضبوط يدوي و مردتشي عليا في موضوع زياده الرامات اجيب ايه

Salem AL Fituri
05-07-2009, 22:12
الرامات ستعمل بأقل تواقي واقل تردد ...شور الرام الي عندك الحالية هل تقبل العمل على تردد 800MHz وتواقيت اقل ام لا ..
ان كان لابد من الزيادة خود رام من نفس النوع .او بيع الحالية وخود رام من نفس النوع .
ولكن حسب ما قرأت فمعالجات AMD لا تقبل ال Dual Channel لذواكر اعلى من DDR2 800MHz ..لان وضع ال Dual Channelغي مفعل عنذك الآن ..جرب تركيب الرام في منفد آخر أعتقد في لوحات جيجابايت تكون في منفدين جنب بعضهم ..

romany2010
05-07-2009, 22:31
حبيبي انا بقلت ل بالفعل الرامات عندي كانت شغاله علي توقيت اقل و تردد 800 (6-6-8-24
و ده التوقيت الافتراضي للرامه رغم ان الرامات مكتوب عليها 1066 و ده اللي قولته يعني هي اساسا قاريه 800 مش 1066
و انا ضبط التوقيت علي 7-7-7-20 و زودت الفولت الي 2v و ده اللي قريته في احد الواقع الاجنبيه و احمد لله الرامه اشتغلت علي ترددها الطبيعي 1066 بس السؤال هنا هل الرامه دي 1066 و لا 800 و لازم تكسر سرعتها و لا ده قصور في البورد ال amd l,
و انت كدا اقلقتني بخصوص الدوال تشانل لل amd بردوا انه مش مفعل عن 1066

مش عارف انا غيرت الانتل ليه ياله نصيب:ah34::ah34::ah34:

Salem AL Fituri
05-07-2009, 23:40
الذاكرة تعمل على 1066 الآن بشكل اكيد بدون أي مشكلة ..
كما قلت بالنسبة للديول شانيل جرب تركب الرام في منفد تاني لانه مكانه يختلف من لوحة لاخرى ..
وتأثيرها على الاداء العام ليس كبيراً ..ولكن الافضل لك ان تبيع الرامات الحالية وتجيب قطعتين 2gb بتردد 800MHz وتواقيت CL5 او اقل وتفعل الديول شانيل افضل من الرام الحالية الي عندك ..
بالنسبة لمعالجك الحالي يعتبر من انجح معالجات AMD ولن تجد معالج من انتل بمثل كفائته وبسعر قريب منه ...