المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن بعض المعلومات عن بعض الوحدات

Mohammad Saad
09-07-2009, 12:49
السلام عليكم يا شباب ..........
اود معرفة بعض المعلومات عن بعض قطع الكومبيوتر ........

1- هل من الضرورى ان يتناسب حجم الـ RAM مع الـ Processor بمعنى لو انا عندى pro 3/512 وحطيت رامات 4G هاحس بالفرق من لما يكون عندى RAM 2G فقط ......

2- وهل من الضرورى ان يتوافق الـ BUS الخاص بالـ RAM مع الخاص بالـ Processor والخاص بالـ MB ..... ام لا ؟
بمعنى انى عندى الـ MB gigabyte 945 bus 557 ولما اشتريتها البائع قالى انى ممكن اعمل update للـ BIOS واخليها 1066 وعندى الرام برده elexire 577 2*1 GB والـ Processor كما ذكرت بالأعلى .... هل من الممكن انى اجيب RAM جديد 4GB bus 800 or 1066 واحصل على اداء عالى .... حيث انى اشتغل Oracle على الجهاز بتاعى ده وكمان بعمل شغل Virtualization يعنى بعمل اكتر من جهاز داخل الجهاز الاساسى بتاعى .....

فانا طالب النصيحة وايه هى افضل الحلول المتاحة ليه لعمل update باقل التكاليف .......

شكراً مقدماً
محمد سعد

DR ! ZERO
09-07-2009, 13:22
1- هل من الضرورى ان يتناسب حجم الـ RAM مع الـ Processor بمعنى لو انا عندى pro 3/512 وحطيت رامات 4G هاحس بالفرق من لما يكون عندى RAM 2G فقط ......لو البروسيسور P4 زى ما هو واضح كده يبقى ولا 8 جيجا هيأثروا فى أداء الجهاز لان بكل بساطة الرامات دى فايدتها انها بتوسعلك دايرة شغلك انك تفتح تطبيقات كتير فى نفس الوقت و شغل جامد على الجهاز و بالطبع ده ميورهوش بروسيسور P4 :)

- وهل من الضرورى ان يتوافق الـ BUS الخاص بالـ RAM مع الخاص بالـ Processor والخاص بالـ MB ..... ام لا ؟

لأ و ده مالهوش أى علاقة بده لان فى بروسيسورات بباص 800 وشغال عليها رامات باص 1066 و ممكن كسر سرعتها

بس لو ماذر 945 مش هتشغل رامات 1066 مثلا و ممكن ولا بروسيسور باص 800 زى ال E5200 مثلا

فانا طالب النصيحة وايه هى افضل الحلول المتاحة ليه لعمل update باقل التكاليف .......لو عايز تغير ال P4 و ال 945 يا اما تجيب بروسيسور E5200 مع بوردة G31 أسوس يبقى المجموع 645 جنيه و الرامات تشتغل لانها DDR2 بس النوع ممكن تحدده أكتر أو لينك حتى !

و ممكن تجيب AMD بروسيسور X2 7750 مع بوردة 740 يبقى المجموع 660 جنيه

و دول يدوك أداء ممتاز جدا بالنسبة لسعرهم بروسيسور ثنائى النواة

و ممكن أقل من كده بس هيبقى AMD بس يا ريت تحدد ميزانيتك بالظبط