المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز رايكم بخصوص التجميعة دى ، محتاج ارئكم بشدة فلا تبخلوا علي

m-rayan-2006
12-07-2009, 17:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركانة

بعد فحص رهيب على النت وانتظار سنتنين تقريبا قررت انى اشترى جهاز جديد ان شاء الله بمواصفات جديدة تقعدمعاى فتره كويسة ، فمحتاج اعرف ارئكم بها وبمدى كافئتها خاصة فى الالعاب الحديثة ( والميزانية 3500 جنية بدون الفيجا والكيس والديفيدى وده اعلى ميزانية وضعتها لجهاز فى حياتى واستغرقت وقت طويل جدا جدا لتجميعها ممكن زود 100 جنية لا اكثر )

** ملحظة: انا عايز انتل لانى لم اجرب AMD وليست مستعداً الان للتغير ، ولما الجهاز يبقى قديم انتقل الى I7 ان شاء الله فى المستقبل **
وهو كالاتى :

processor : Intel Core2Quad Q9550 2.83GHz / 12MB cache / 1333 bus

Motherboard : GIGABYTE GA-EP45-UD3R

RAM :OCZ DDR2 GOLD Series4GB (2 x 2GB) DDR2 1066 CL5 (PC2 8500) Dual Channel Kit

Hard : Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1TB 32M Cache

Power Supply : HEC 500w

vega : GIGABYTE HD 4670 512 MB GDDR3 وموجوده بالفعل ولن استطيع تغيرها الان

Case : Gamma small with out HEC 300 وموجدة بالفعل ول استطيع تغيرها الان

DVD : Sony NEC Optiarc موجود بالفعل وكنت ناوى اجيب ان شاء الله ASUS X20 LightScribe
لما يبقى معى فلوس ،فما رايكم به ؟!

** ملوحظة 2: انا اخترت الماذر دى بدل GIGABYTE GA-P43-DS3L لانها افضل فى كسر السرعة
وللتبريد ولدعهم للرامات اكثر فهى تصل الى 1366 وبالنسبة للمعالج فهى تصل الى 1600
مع انى لم اتعلم كسر السرعة بعد ولكن اذا احتجت اليه فهحاول اتعلمه

فهل انا فكرت صح فى الموضوع ده و اخترت الماذر الافضل للمستقبل ( بالنسبة لى، وزى ما قلت فوق ، لو فكرت احدث تانى يبقى احدث كارت الشاشة الاول لما يتعب ، ولو الجهاز جاب اخره ، ابقى احول على ال Core i7 ووقتا يكون سعره رخص بكتير اوى )

وانا متشكر جدا جدا ، واسف جدا جدا على الاطالة وربنا يجزى كل خير لمن يرد على :ah7:

Marine
12-07-2009, 17:42
فكر في amd احسن واوفر

TheInfernal
12-07-2009, 17:53
ياريت تجاوب الأسئلة اللي في توقيعي.

masklove
12-07-2009, 17:57
vega : GIGABYTE HD 4670 512 MB GDDR3
Case : Gamma small with out HEC 300
DVD : Sony NEC Optiarc
علي فكرة الحاجات دي كويسة وممكن تعيش معاك متغيرهاش

processor : Intel Core2Quad Q9550 2.83GHz / 12MB cache / 1333 bus 1465LE
Motherboard : GIGABYTE GA-EP45-UD3R 725LE
RAM :OCZ DDR2 GOLD Series4GB (2 x 2GB) DDR2 1066 CL5 (PC2 8500) Dual Channel Kit
Hard : Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1TB 32M Cache 650LE
Power Supply : HEC 500w 370

علي فكرة 4670 ممكن يشتغل علي 300 وات ممكن متجبش البور لو الفلوس قصرت معاك ونجيبه بعدين وتستحمل شويه بالبور الجاما
في الحقيقة انت مش مدينا اي فرصة نحاول نحطلك تجميعة لأن غير مقتنع بال AMD خالص

m-rayan-2006
12-07-2009, 18:47
فكر في amd احسن واوفر

اولا جزاك الله كل خير على سرعة الرد ، بس انا للاسف مش من هواية ال amd رغم انها قوية وانا مش بقلل من قدرها:)

ياريت تجاوب الأسئلة اللي في توقيعي.

شكر ا على الرد يا باشا وجارى الاجابة على الامتحان :ah7:
الميزانية: 3500 جنية ممكن زيادة 100 جنية لا اكثر بدون كيسة او فيجا او ديفيدى

محل سكنك: مصر ، محافظة بورسيعد

استخداماتك للجهاز: الالعاب الثقيلة( اى الحديثة ) مثل
Call of Duty - World at War ، Call of Duty 4 Modern Warfar
Brothers in Arms - Hell's Highway
، Crysis ، Assassin's Creed ، Crysis Warhead

والتحميل وتصفح النت والافلام .....الخ

حجم الشاشة : حالياً 17 بوصة crt بس ممكن اشترى واحدة جديدة 19 او 20 بوصة lcd بس لما يبقى معاى فلوس ان شاء الله

القطع التي تنوي شراءها أو اعادة استخدامها من الجهاز القديم: الجهاز زى ما حضرتك شوفته فوق ، الجهاز القديم فى عنوانى عدا كارت 7300GS وسوف يتم استخدام الفيجا فقط HD4670

مدى قبولك لكسر السرعة: ليس لدى مانع اذا لم يوثر سلباً على الجهاز ، ومدام كقاءة و
قدة الجهاز كافية فى الوقت الحالى مش هكسره ، اما عند الاحتياج فسوف اتعلم الكسر واكسره :ah17:

ميعاد شراء الجهاز و ميعاد تحديثه : خلال الاسبوع ده ان شاء الله او الاسبوع الثانى بالكتير باذن الله

علي فكرة الحاجات دي كويسة وممكن تعيش معاك متغيرهاش

processor : Intel Core2Quad Q9550 2.83GHz / 12MB cache / 1333 bus 1465LE
Motherboard : GIGABYTE GA-EP45-UD3R 725LE
Hard : Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1TB 32M Cache 650LE
Power Supply : HEC 500w 370

علي فكرة 4670 ممكن يشتغل علي 300 وات ممكن متجبش البور لو الفلوس قصرت معاك ونجيبه بعدين وتستحمل شويه بالبور الجاما
في الحقيقة انت مش مدينا اي فرصة نحاول نحطلك تجميعة لأن غير مقتنع بال AMD خالص

الف شكر على الرد يا استاذنا ، انا فعلا فكرت فى نفس فكرة حضرتك الخاصة بالباور بس انا مكنتش عايز اشتغل بالباور 300 لان الجهاز القديم ( الحالى) كان احياناً بيعمل ريسترات عند الضغط الجامد من الالعاب ، وانا مش مستعد بعد الانتظار الطويل للجهاز ده ، يبقى الاداء مش كويس ، اوى اخاطر بالجهاز الجديد علشان الباور

ده غير لو فكرت فى المستقبل اجيب كارت شاشة قوى ، يبقى عندى الباور جاهز ( بس انا قلقان لحسن يكون الكارت عايز اكثر من 500W)

*** انا اسف جدا بموضوع AMD انا فعلا عارف انها شركة قوية ومحترمة وشوفت تقارير بين 955 وبين 9550 والادء كان متقارب بل احيانا يتفوق 950 على قرينه او يتفوق 9550 على الاخر

بس انا عمرى مجربت AMD ولا حتى اعرف حد من اصدقائى جربة علشان اشوفه عنده ، فانا مش عايز اخاطر بالجهاز اللى مستنيه بقالوا سنيتن :ah35: خاصة كمان انى مستريح مع intel

معلش انا عارف والله انكم عايزين تساعدونى ، اسف على تعبكم وفى انتظار ارائكم :)

m-rayan-2006
12-07-2009, 20:14
فى انتظار ارائكم يا شباب !!!

TheInfernal
12-07-2009, 22:15
أنا أنصحك بالآتي:
AMD Phenom II X3 710 2.6GHz Processor - 720
Gugabyte GA-GA-MA770-UD3 Motherboard - 500
Kingston 2X2GB DDR2-800 CL6 RAM - 260
PowerColor PCS+ HD4870 1GB Video Card - 1100
Western digital WD6400AACS 640GB Green Hard Drive - 345
NEC Optiarc 7200S DVD-RW - 115
Gigabyte Setto 1000 Case - 260
Gigabyte Superb 550P 450W PSU - 350
-------------------------
الاجمالي: 3650 جنيه

البروسيسور: أحسن أداء ممكن مقابل السعر. و يعطيك قابلية جيدة لكسر السرعة.
الماذربورد: تسمح لك بكسر السرعة بصورة ممتازة + امكانية فتح النواة الرابعة.
كارت الشاشة: قوي جدا و أسرع من الSapphire HD4870 VaporX لأن ترددات الPowercolor أعلى.
الكيسة: تستحق سعرها و ان شاء الله تعمر معاك.
الباور: جودته أعلى من الOCZ GameXstream.

بالنسبة للHD4670: رأيي تبيعه.

و نصيحة أخوية: استبدل الشاشة ال17" في أقرب وقت بSamsung 2333SW بحجم 23" بوصة و سعر 1050 جنيه عشان تحس بامكانات جهازك و تستمتع بالألعاب أكتر.
لو مش ناوي تستبدل الشاشة يبقى قلل ميزانية الجهاز لأنك مش هتستفيد من امكانياته.

m-rayan-2006
12-07-2009, 22:38
أنا أنصحك بالآتي:
AMD Phenom II X3 710 2.6GHz Processor - 720
Gugabyte GA-GA-MA770-UD3 Motherboard - 500
Kingston 2X2GB DDR2-800 CL6 RAM - 260
PowerColor PCS+ HD4870 1GB Video Card - 1100
Western digital WD6400AACS 640GB Green Hard Drive - 345
NEC Optiarc 7200S DVD-RW - 115
Gigabyte Setto 1000 Case - 260
Gigabyte Superb 550P 450W PSU - 350
الاجمالي: 3650 جنيه

البروسيسور: أحسن أداء ممكن مقابل السعر. و يعطيك قابلية جيدة لكسر السرعة.
الماذربورد: تسمح لك بكسر السرعة بصورة ممتازة + امكانية فتح النواة الرابعة.
كارت الشاشة: قوي جدا و أسرع من الSapphire HD4870 VaporX لأن ترددات الPowercolor أعلى.
الكيسة: تستحق سعرها و ان شاء الله تعمر معاك.
الباور: جودته أعلى من الOCZ GameXstream.

بالنسبة للHD4670: رأيي تبيعه.

و نصيحة أخوية: استبدل الشاشة ال17" في أقرب وقت بSamsung 2333SW بحجم 23" بوصة و سعر 1050 جنيه عشان تحس بامكانات جهازك و تستمتع بالألعاب أكتر.
لو مش ناوي تستبدل الشاشة يبقى قلل ميزانية الجهاز لأنك مش هتستفيد من امكانياته.

ياباشا ده كده صعب علي اوى ، وودتنى فى حتة تانية خالص خالص :eek:

ده تقريبا من المستحيل تنفيذ الحاجات دى فى الوقت الحالى ، ده مش معناه انى برفض مساعدتك

لا والله تشكر جدا وجزاك الله كل خير:ah7:

وفى انتظار باقى الاعضاء من فضلكم :(

m-rayan-2006
13-07-2009, 00:30
ياريت يا جماعة الى امكانيات جهازه قريبة من الجهاز اللى فوق لا يبخل علي بالرد

m-rayan-2006
13-07-2009, 17:30
:o:o:o:o

bigboss_215
13-07-2009, 17:43
أنا رأي تجرب ال AMD
انا برده ناوي أجمع جهاز AMD لأن الكلام عليه جميل جدا و أفضل و أرخص من Intel

DR ! ZERO
13-07-2009, 18:39
ال Q9550 ممتاز وبينافس ال 955 من AMD و يتفوق عليه أحيانا يبقى ليه يجيب حاجة AMD و هى اعلى حاجة ال 955 و على الأقل يجيب بوردة 790 كويسة عشان يكسره وهو مستريح و كده هيبقى أغلى من ال Q9550 + البوردة يبقى ايه المانع انه يجيب ال Q9550

ممكن يجيب AMD لو هيجيب حاجة أقل زى تجميعة انفرنال هيبقى ال 720 مع بوردة 770 أحسن من اى حاجة انتل بالسعر ده طبعا

رأيى مع تجميعة ال Q9550

Intel Core2Quad Q9550

GIGABYTE GA-EP45-UD3R

OCZ DDR2 GOLD Series4GB (2 x 2GB) DDR2 1066 CL5 (PC2 8500) Dual Channel Kit

Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1TB 32M Cache

HEC 500w و بالنسبة لأسئلتك فالبوردة ال P45 دى أفضل من ال P43 طبعا و هتساعدك أكتر فى كسر سرعة البروسيسور ده بسهولة + تبريدها الممتاز + ان ال P45 ب 725 جنيه و ال P43 ب 530 جنيه فرق بسيط جدا

والباور ال 500 وات كتير على 4670 مين قالك انو مش هيشغله بس :confused: ده يشغل ال 4890 مش ال 4670

وال DVD مفيش داعى تغيره خالص ال NEC ده من أفضل ال DVDs فى مصر

و الأسعار

البروسيسور ب 1350 جنيه
البوردة ب 725 جنيه
الرامات ب 400 جنيه
الهارد ب 650 جنيه
الباور ب 375 جنيه

بس خلى بالك ان الهارد ممكن ما تلاقيهوش دلوقتى لو تستنى بالهارد بتاعك لغاية ما ييجى و ممكن ييجى هاردات بلو برضو قريب ان شاء الله

m-rayan-2006
13-07-2009, 23:07
ال Q9550 ممتاز وبينافس ال 955 من AMD و يتفوق عليه أحيانا يبقى ليه يجيب حاجة AMD و هى اعلى حاجة ال 955 و على الأقل يجيب بوردة 790 كويسة عشان يكسره وهو مستريح و كده هيبقى أغلى من ال Q9550 + البوردة يبقى ايه المانع انه يجيب ال Q9550

ممكن يجيب AMD لو هيجيب حاجة أقل زى تجميعة انفرنال هيبقى ال 720 مع بوردة 770 أحسن من اى حاجة انتل بالسعر ده طبعا

رأيى مع تجميعة ال Q9550
و بالنسبة لأسئلتك فالبوردة ال P45 دى أفضل من ال P43 طبعا و هتساعدك أكتر فى كسر سرعة البروسيسور ده بسهولة + تبريدها الممتاز + ان ال P45 ب 725 جنيه و ال P43 ب 530 جنيه فرق بسيط جدا

والباور ال 500 وات كتير على 4670 مين قالك انو مش هيشغله بس :confused: ده يشغل ال 4890 مش ال 4670

وال DVD مفيش داعى تغيره خالص ال NEC ده من أفضل ال DVDs فى مصر

و الأسعار

البروسيسور ب 1350 جنيه
البوردة ب 725 جنيه
الرامات ب 400 جنيه
الهارد ب 650 جنيه
الباور ب 375 جنيه

بس خلى بالك ان الهارد ممكن ما تلاقيهوش دلوقتى لو تستنى بالهارد بتاعك لغاية ما ييجى و ممكن ييجى هاردات بلو برضو قريب ان شاء الله

جزاك الله كل خير يا استاذى الفاضل استاذ DR ! ZERO وربنا يطمئنك ويوفقئك فى جهازك ، انا بصراحة قرأت موضوعك ، بس معرفتش اكتب ايه امام الاعضاء العملاقة ربنا يحميهم ، ومكنتش عايز احيرك اكتر
بالتوفيق ان شاء الله :)

طيب بالنسبة للهارد ، هو مش موجود فى السوق ولا ابه ؟؟؟

ولو مش موجود هيجى امتى ، لانى فعلا محتاجة جدا !!!!:ah40:

بالنسبة للباور انا قاصد اجيبة عالى علشان لو حبيت احدث الكارت كمان سنة ولا حاجة واجيب حاجة اعلى ، وقتها مش هحتاج اغير الباور ،

ده غير ان كارت HD 4670 كان شغال عندى على HEC 300 مع مواصفات جهازى ( اللى فى العنوان) وكان الجهاز احيانا بيرستت ، فيبقى كده اضمن ولا ايه رايك ، و كمان موضوع كسر السرعة اللى بيحتاج باور اكتر :ah39:

وبالنسبة للديفيدى :( ، فيه مشكلة محرتنى جدا ، انه بيتقرا داخل my computer عادى جدا

انما مبيتقراش فى ال bios وبتالى مش عارف انزل ويندوز ،مع انه بيتقرأ فى جهاز واحد صحبى واقدم من مواصفاتى جهازى الحالى كمان

و قبل كده كمان نسخت اسطوانة duel layer تمانية جيجا وبعد ما دخلتها علشان اشوف اللى عيها لقتها فاضية رغم انى جربت الاسطوانة على ديفيدى تانى ولقتها سليمة وكل حاجة عليها تمام :ah42:

فمش عارف اعمل ايه ، ولا اجيب ال asus هيبقى احسن واجيبة لما يبقى معاى فلوس

واسف جدا على الاطالة وكثرة الاسئلة بس انا فعلا مستنى الجهاز ده من زمان وربنا يبارك فيك :)

0 cool
13-07-2009, 23:19
القطع ممتاز أخي بس تحتاج لبور سبلاي أكثر من 500 لو كنت تفكر بتغير الكرت في المستقبل

storm2020
13-07-2009, 23:31
نفس البورده والبروسيسور اللى هجيبهم ان شاء الله وكنت ناوى اجيبهم بكره بس الكيسه والكارت عطلونى ... ما علينا
انا كتبتلك رد علشان اقولك ان ال Q9550 عايز مشتت غير اللى معاه .. لانه بيسخن خالص ..
فافضلك انك تستنى علشان الميزانيه تكتر شويه وبعدين زود المشتت معاهم ... وبعدين ابقى اتوكل على الله واشتريه ...

والف مبروك مقدما ...

DR ! ZERO
13-07-2009, 23:57
جزاك الله كل خير يا استاذى الفاضل استاذ DR ! ZERO وربنا يطمئنك ويوفقئك فى جهازك ، انا بصراحة قرأت موضوعك ، بس معرفتش اكتب ايه امام الاعضاء العملاقة ربنا يحميهم ، ومكنتش عايز احيرك اكتر
بالتوفيق ان شاء الله :)

طيب بالنسبة للهارد ، هو مش موجود فى السوق ولا ابه ؟؟؟

ولو مش موجود هيجى امتى ، لانى فعلا محتاجة جدا !!!!:ah40:

بالنسبة للباور انا قاصد اجيبة عالى علشان لو حبيت احدث الكارت كمان سنة ولا حاجة واجيب حاجة اعلى ، وقتها مش هحتاج اغير الباور ،

ده غير ان كارت HD 4670 كان شغال عندى على HEC 300 مع مواصفات جهازى ( اللى فى العنوان) وكان الجهاز احيانا بيرستت ، فيبقى كده اضمن ولا ايه رايك ، و كمان موضوع كسر السرعة اللى بيحتاج باور اكتر :ah39:

وبالنسبة للديفيدى :( ، فيه مشكلة محرتنى جدا ، انه بيتقرا داخل my computer عادى جدا

انما مبيتقراش فى ال bios وبتالى مش عارف انزل ويندوز ،مع انه بيتقرأ فى جهاز واحد صحبى واقدم من مواصفاتى جهازى الحالى كمان

و قبل كده كمان نسخت اسطوانة duel layer تمانية جيجا وبعد ما دخلتها علشان اشوف اللى عيها لقتها فاضية رغم انى جربت الاسطوانة على ديفيدى تانى ولقتها سليمة وكل حاجة عليها تمام :ah42:

فمش عارف اعمل ايه ، ولا اجيب ال asus هيبقى احسن واجيبة لما يبقى معاى فلوس

واسف جدا على الاطالة وكثرة الاسئلة بس انا فعلا مستنى الجهاز ده من زمان وربنا يبارك فيك :)

الله يخليك أنا معملتش حاجة و بالنسبة للكرت فهو يشتغل كويس على بور 300 أو 500 و مع كسر سرعته كمان

و ال DVD نوعه ايه ؟ لو تعرف تغيره ابقى غيره بس بال NEC 7200S أو LG أو Samsung بلاش الأسوس غير ال Light Scripe عشان كان ناس كتير بيشتكوا منه

و لو هتجيب باور 500 يفضل تجيب كرت ال 4850 ال 512 ب 780 جنيه أحسن من ال 4670 و هيفيدك كتير مع الألعاب اللى جاية

و ما تقولش أسف يا راجل عيب عليك أنا عملت ايه يعنى هو أنا هقولك لأ أنا هجاوب على سؤالين بس مش كل ده لأا طبعا اسأل زى ما انت عايز :)

نفس البورده والبروسيسور اللى هجيبهم ان شاء الله وكنت ناوى اجيبهم بكره بس الكيسه والكارت عطلونى ... ما علينا
انا كتبتلك رد علشان اقولك ان ال Q9550 عايز مشتت غير اللى معاه .. لانه بيسخن خالص ..
فافضلك انك تستنى علشان الميزانيه تكتر شويه وبعدين زود المشتت معاهم ... وبعدين ابقى اتوكل على الله واشتريه ...

لأ أبدا حرارته مش عالية ولا حاجة هو بس يجيب ال Stepping ال E0 و ده منتشر جدا و موجود فى كل حتة و حرارته أحسن من ال C1 أما مفيش داعى للمشتت الا لو عايز يكسر سرعته دلوقتى

m-rayan-2006
14-07-2009, 00:58
القطع ممتاز أخي بس تحتاج لبور سبلاي أكثر من 500 لو كنت تفكر بتغير الكرت في المستقبل

مشتكر يا اخى ، بس لو عليت عن كده فى الباور ، يبقى الميزانية هتضرب خالص وانا مش هقدر

والف مبروك مقدما ...

ربنا يبارك فيك وانا ان شاء الله ناوى اشترى له مشتت عن كسر السرعة ، واعتقد انه لا يسخن مثل Q6600

الله يخليك أنا معملتش حاجة و بالنسبة للكرت فهو يشتغل كويس على بور 300 أو 500 و مع كسر سرعته كمان

و ال DVD نوعه ايه ؟ لو تعرف تغيره ابقى غيره بس بال NEC 7200S أو LG أو Samsung بلاش الأسوس غير ال Light Scripe عشان كان ناس كتير بيشتكوا منه

و لو هتجيب باور 500 يفضل تجيب كرت ال 4850 ال 512 ب 780 جنيه أحسن من ال 4670 و هيفيدك كتير مع الألعاب اللى جاية

و ما تقولش أسف يا راجل عيب عليك أنا عملت ايه يعنى هو أنا هقولك لأ أنا هجاوب على سؤالين بس مش كل ده لأا طبعا اسأل زى ما انت عايز :)

والله ده العشم بردوه ربنا يبارك فيك

ولو على ال Light Scripe ده اللى كنت ناوى اجيبة ان شاء الله

وبالنسبة لتغير الكارت صعب جدا فى الوقت الحالى ، ممكن على السنة القادمة ان شاء الله لما ادائة يقل

ويبقى كده الباور جاهز ومش هحتاج اشترى واحد علشان الكرت

لأ أبدا حرارته مش عالية ولا حاجة هو بس يجيب ال Stepping ال E0 و ده منتشر جدا و موجود فى كل حتة و حرارته أحسن من ال C1 أما مفيش داعى للمشتت الا لو عايز يكسر سرعته دلوقتى

شكر على المعلومة القيمة :ah39:

بس حضرتك قولتى احتمال مليش الهارد ، هل هو قليل فى السوق ، ولو كده هيبقى متوفر تانى امتى ؟؟

وهل اتوكل على الله واشترى خلال الاسبوع

DR ! ZERO
14-07-2009, 20:59
مشتكر يا اخى ، بس لو عليت عن كده فى الباور ، يبقى الميزانية هتضرب خالص وانا مش هقدر

ربنا يبارك فيك وانا ان شاء الله ناوى اشترى له مشتت عن كسر السرعة ، واعتقد انه لا يسخن مثل Q6600

شكر على المعلومة القيمة :ah39:

بس حضرتك قولتى احتمال مليش الهارد ، هل هو قليل فى السوق ، ولو كده هيبقى متوفر تانى امتى ؟؟

وهل اتوكل على الله واشترى خلال الاسبوع

الهارد ال 1 تيرا البلاك لو ملقتهوش استنى شوية و فى أخبار ان الهاردات البلاك والبلو هتنزل قريب و ساعتها ممكن تجيب ال 640 البلو زيه زى البلاك بالظبط و كان ب 370 جنيه يعنى الاتنين ب 740 جنيه و هتاخد سرعة أعلى بكتير

و خليك بالهارد بتاعك مؤقتا

و شكرا على الدعاوى الحلوة :)

m-rayan-2006
15-07-2009, 00:02
الهارد ال 1 تيرا البلاك لو ملقتهوش استنى شوية و فى أخبار ان الهاردات البلاك والبلو هتنزل قريب و ساعتها ممكن تجيب ال 640 البلو زيه زى البلاك بالظبط و كان ب 370 جنيه يعنى الاتنين ب 740 جنيه و هتاخد سرعة أعلى بكتير

و خليك بالهارد بتاعك مؤقتا

و شكرا على الدعاوى الحلوة :)

ممكن استنى ياباشا ، بس يارب ميكنتش كتير لان الهارد اللى عندى جاب أخره :ah42:

طيب انت رايك ان فى فرق كبير بين البلو والبلاك فى اى نسخة هارد حتى ، تستاهل فرق السعر

وانا روحت سألت على الهارد التيرا عند البياع مكنش عنده غير الجرين وبيقولى انه افضل من البلو لان البلو فيه مشاكل ومعندوش البلاك خالص وبيقولى هيحاول يجبهولى ، فمش عارف اعمل ايه بالظبط

وهل حضرتكك متاكد انى لو جبت هاردين 640 بلو يبقى اسرع من التيرا بلاك

اصل قرأت موضوع هنا فى المنتدى ، اسمة تقريبا دليل الاقراص الصلبة ، وفهمت ان البلاك افضلهم واحسنهم

فى انتظار رايك يا استاذنا والف شكر مرة تانية:)

وياريت تدخل حضرتك على الموضوع ده ، مستنى ردك هناك ، رايك مهم جدا بالنسبة لى وشكرا

أيهما افضل kingstone ولا A-Data فى انتظاركم يا شباب (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=965806#post965806)

DR ! ZERO
15-07-2009, 01:28
ممكن استنى ياباشا ، بس يارب ميكنتش كتير لان الهارد اللى عندى جاب أخره :ah42:

مش مهم استحمله بس متجبش حاجة مش عايزها و بعدين تحتاج تغيرها بعدين

طيب انت رايك ان فى فرق كبير بين البلو والبلاك فى اى نسخة هارد حتى ، تستاهل فرق السعر

اللى أعرفه ان فى ال 640 جيجا ميستاهلش بس فى النسخ التانية البلاك ممكن يفرق شوية حاجة بسيطة برضو بس البلو كويس جدا برضو

وهل حضرتكك متاكد انى لو جبت هاردين 640 بلو يبقى اسرع من التيرا بلاك

طبعا 2x640 أحسن من واحد بس 1 تيؤا بلاك لان سرعة الواحد تيرا بلاك قريبة من سرعة هارد 640 جيجا بلو واحد بس تخيل لما تركب هاردين ده هيديك قابلية انك تشغل هارد للويندوز تقسمه 2 بارتيشن واحد للويندوز وواحد للملفات الخفية زى الأغانى و الأفلام و الحاجات دى

والتانى يبقى للألعاب فده هيخلى الويندوز مش خانق أداء الجهاز لانك طول ما انت فاتح النت بينزل ****ies من النت على الهارد و كمان بتفتح برامج كتير و كده و ده بيتحط فى ذاكرة الويندوز وكده على الهارد يعنى ولما تسطب برامج والعاب

فانت لما تجيب هاردين هتعرف تشغل العاب بسرعة أعلى بكتير و برامج و حتى الويندوز هيبقى أسرع

شوف الفيديو ده لهاردات SSD وشوف سرعة الجهاز

https://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs&feature=fvst

وانا روحت سألت على الهارد التيرا عند البياع مكنش عنده غير الجرين وبيقولى انه افضل من البلو لان البلو فيه مشاكل ومعندوش البلاك خالص وبيقولى هيحاول يجبهولى ، فمش عارف اعمل ايه بالظبط

لأ ما تجيبهوش و البلو ولا فيه مشاكل ولا حاجة وأصلا منزلش مصر واحد تيرا بلو هو بيقولك كده عشان تشترى منه الجرين بتاعه

بص أخر واحد تسأله فى حاجة هو التجر أو البياع لأن ده عايز يبيع بس و ممكن ميكونش عارف هو بيبيع ايه يقولك على ال P4 أحسن من ال Core I7 تقوله ازاى ؟ يقولك ده سرعته 3 جيجا و ده 2.6 :D بس فى ناس فاهمين ويهمهم الزبون طبعا

اصل قرأت موضوع هنا فى المنتدى ، اسمة تقريبا دليل الاقراص الصلبة ، وفهمت ان البلاك افضلهم واحسنهم

بس لما يكون أكتر من هارد بلو يشتغلو أحسن من أى هارد بلاك بالذات اال 640 جيجا

فى انتظار رايك يا استاذنا والف شكر مرة تانية:)

مش أستاذ ولا حاجة أنا اسمى محمد يا ريت بلاش أستاذ دى :)

وياريت تدخل حضرتك على الموضوع ده ، مستنى ردك هناك ، رايك مهم جدا بالنسبة لى وشكرا

على فكرة أنا مش خبير أوى يعنى لدرجة انك تستنى ردى مخصوص أكيد دلوقتى رد عليك ناس بتفهم عنى بكتير

وعموما مينفعش تقارن كده انت ممكن تاخد موديل من هنا و موديل من هنا وتقارن بين أداءهم عشان ممكن تقارن بين الكينجستون باص 667 العادية و بين ال ADATA باص 1066 ال CL5 مثلا طبعا التانية أداءها أفضل ولو انو بسيط جدا بس هيفرق مع ال OC

شوف الموديل ثم الضمان ثم الأفضلية بقى ساعتها

وعموما كتير بيفضل الكينجستون وال ADATA معرفش متوفرة ولا لأ فى مصر بكثرة وسعرها

m-rayan-2006
15-07-2009, 01:59
طبعا 2x640 أحسن من واحد بس 1 تيؤا بلاك لان سرعة الواحد تيرا بلاك قريبة من سرعة هارد 640 جيجا بلو واحد بس تخيل لما تركب هاردين ده هيديك قابلية انك تشغل هارد للويندوز تقسمه 2 بارتيشن واحد للويندوز وواحد للملفات الخفية زى الأغانى و الأفلام و الحاجات دى

والتانى يبقى للألعاب فده هيخلى الويندوز مش خانق أداء الجهاز لانك طول ما انت فاتح النت بينزل ****ies من النت على الهارد و كمان بتفتح برامج كتير و كده و ده بيتحط فى ذاكرة الويندوز وكده على الهارد يعنى ولما تسطب برامج والعاب

فانت لما تجيب هاردين هتعرف تشغل العاب بسرعة أعلى بكتير و برامج و حتى الويندوز هيبقى أسرع

شوف الفيديو ده لهاردات SSD وشوف سرعة الجهاز

https://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs&feature=fvst

والله انا مش عارف اقولك ايه ، بس الحتة دى مش فاهما اوى

قصدك مثلا ، اجيب هاردين 640 بلو وافرمت واحد بحيث يكون لللالعاب
والثاتى افرمتة الى ويندوز والباقى وكده يعنى
ولا انا فهمت غلط

وبالنسبة لموضوع الرامات ، كان عشمى بس لانك حضرتك الوحيد اللى بقى بيرد علي من ضمن الاعضاء الكرام

ومتشكر جدا ، بس انت غالبا رايك اخد الارخص ولا ايه ، وعلى فكرة ياريت بس حضرتك تقرأ الموضوع وهتفهم وجة نظرى ايه

ومتشكر جدا جدا جدا جدا واسف انى تئلت عليك

DR ! ZERO
15-07-2009, 02:49
والله انا مش عارف اقولك ايه ، بس الحتة دى مش فاهما اوى

قصدك مثلا ، اجيب هاردين 640 بلو وافرمت واحد بحيث يكون لللالعاب
والثاتى افرمتة الى ويندوز والباقى وكده يعنى
ولا انا فهمت غلط

وبالنسبة لموضوع الرامات ، كان عشمى بس لانك حضرتك الوحيد اللى بقى بيرد علي من ضمن الاعضاء الكرام

ومتشكر جدا ، بس انت غالبا رايك اخد الارخص ولا ايه ، وعلى فكرة ياريت بس حضرتك تقرأ الموضوع وهتفهم وجة نظرى ايه

ومتشكر جدا جدا جدا جدا واسف انى تئلت عليك

لأ قصدى انك هتجيب هاردين واحد تقسمه 2 بارتيشن واحد مثلا 30 جيجا للويندوز والتانى يبقى باقى المساحة كده للأغانى والأفلام والحاجات الخفيفة دى و الهارد التانى تقسمه بارتيشن واحد تحط عليه الألعاب و ممكن برامج بس عادى حطها ع التانى مفيش مشاكل المهم الألعاب

بس عندى فكرة أحسن هاتلك هارد واحد تيرا بلاك بس واحد بس و املاه انت بس و كمان شوية كده يمكن نلاقى هاردات SSD ولا حاجة :D أو حتى ينزل هاردات جديدة أفضل وأسرع تجيب واحد أو حتى تجيب 1 تيرا بلاك كمان شوية لما تتملا اللى عندك و كده تبقى حطيت فلوسك فى اللى هتحتاجه و تقدر بعدين تجيب كمان هارد متبقاش مخنوق وعندك هاردين 640 ولو عزت تانى تجيب كمان واحد 640 ولا 1 تيرا ولا أى حاجة والهاردات تزيد عندك

هات ال 1تيرا دلوقتى والتانى ابقى هاته لما تملا ده

و الرامات مش قصدى هات الأرخص بس الكينجستون متوفرة بكثرة ومشهورة أكتر وضمانها أفضل و كتير مجربها يبقى جيبها أحسن

و الموضوع هبص عليه دلوقتى حاضر

و يا ريت ما تتأسفش كتير انت شايفنى عمال أقولك " أوف يوه بقى " ولا ايه عادى جدا مفيش مشاكل ولا بتقل ولا حاجة :)

m-rayan-2006
15-07-2009, 03:03
:D:)
لأ قصدى انك هتجيب هاردين واحد تقسمه 2 بارتيشن واحد مثلا 30 جيجا للويندوز والتانى يبقى باقى المساحة كده للأغانى والأفلام والحاجات الخفيفة دى و الهارد التانى تقسمه بارتيشن واحد تحط عليه الألعاب و ممكن برامج بس عادى حطها ع التانى مفيش مشاكل المهم الألعاب

بس عندى فكرة أحسن هاتلك هارد واحد تيرا بلاك بس واحد بس و املاه انت بس و كمان شوية كده يمكن نلاقى هاردات SSD ولا حاجة :D أو حتى ينزل هاردات جديدة أفضل وأسرع تجيب واحد أو حتى تجيب 1 تيرا بلاك كمان شوية لما تتملا اللى عندك و كده تبقى حطيت فلوسك فى اللى هتحتاجه و تقدر بعدين تجيب كمان هارد متبقاش مخنوق وعندك هاردين 640 ولو عزت تانى تجيب كمان واحد 640 ولا 1 تيرا ولا أى حاجة والهاردات تزيد عندك

هات ال 1تيرا دلوقتى والتانى ابقى هاته لما تملا ده

و الرامات مش قصدى هات الأرخص بس الكينجستون متوفرة بكثرة ومشهورة أكتر وضمانها أفضل و كتير مجربها يبقى جيبها أحسن

و الموضوع هبص عليه دلوقتى حاضر

و يا ريت ما تتأسفش كتير انت شايفنى عمال أقولك " أوف يوه بقى " ولا ايه عادى جدا مفيش مشاكل ولا بتقل ولا حاجة :)

متشكرجدا والله انا مش عارف اقولك ايه

وإيه يا عم الهاردات الكتير اوى دى ،انا تهوت بجد :eek: ، بس الحمد لله استقريت على انى اجيب باور 1 تيرا بلاك
ولا مش موجود حاليا استنى ان شاء الله لما يتوفر

واقل حاجة ممكن اقولها : جزاك الله كل خير وربنا يبارك فيك ، وتحقق كل اللى نفسك فيه

:)

DR ! ZERO
15-07-2009, 16:53
:D:)

متشكرجدا والله انا مش عارف اقولك ايه

وإيه يا عم الهاردات الكتير اوى دى ،انا تهوت بجد :eek: ، بس الحمد لله استقريت على انى اجيب باور 1 تيرا بلاك
ولا مش موجود حاليا استنى ان شاء الله لما يتوفر

واقل حاجة ممكن اقولها : جزاك الله كل خير وربنا يبارك فيك ، وتحقق كل اللى نفسك فيه

:)

الله يخليك على الدعوات الجميلة دى :)

أه الهارد هات ال 1 تيرا بلاك لو مش موجود استنى بالهارد بتاعك شوية بس متجبش جرين عشان متخنقش الجهاز و ده عن تجربة ناس كتير هنا

و قبل ما تنزل تشترى اتصل بماكسيموم هاردوير و ده رقم التليفون

0160771001

واسألهم على الهارد

m-rayan-2006
15-07-2009, 19:42
الله يخليك على الدعوات الجميلة دى :)

أه الهارد هات ال 1 تيرا بلاك لو مش موجود استنى بالهارد بتاعك شوية بس متجبش جرين عشان متخنقش الجهاز و ده عن تجربة ناس كتير هنا

و قبل ما تنزل تشترى اتصل بماكسيموم هاردوير و ده رقم التليفون

0160771001

واسألهم على الهارد

الف شكر يا دكتور زيرو ، وهبقى اتصل بيهم ان شاء الله