المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة هتتسبب فى فصلى من الشركة

moawad
15-07-2009, 08:18
الى الاخوة الكرام الرجاء مساعدتى عندى السيرفر مش رادى يدخل على اليوزر وبيطلع رسالة تقولى لازم اعمل اكتيف للويندوز وكل ماعمل موافق بيطلعلى شاشة ال activation وبيقولى ان الويندوز متأكتف وبعدين يعمل LOg of
يجماعة السيرفر عليه كل حجات الشغل والبرامج والويب سيت الداخلى كل حاجة شغالة بس مش رادى يفتح
برجاء مساعتدى ولكم جزيل الشكرfile://localhost/C:/Documents%20and%20Settings/administrator/My%20Documents/My%20Pictures/1.bmp
ولما اضغط على yes تظهر الشاشة دى file://localhost/C:/Documents%20and%20Settings/administrator/My%20Documents/My%20Pictures/2.bmp
ولما اضغط ok يعمل logout
مش عارف اعمل ايه
كمان على الsafe mode with network
بس على safe mode عادى بيدخل

MNabrawy
15-07-2009, 09:13
شوف الوندوز اللي عندك ايه و دور علي كراكات اذا لم تكن نسخ اصليه اما اذا كانت اصليه ممكن تبعت لمايكرسوفت عن الاكتيفيشن للنسخه

جرب تخش safemode
و تشغل Activation
ربنا يعينك

absba2004
15-07-2009, 09:18
ماهو نوع نظام تشغيل السرفر عندك.

internetworld
15-07-2009, 09:32
يعنى حضرتك مش بتقدر تدخل على السيرفر سواء كان locally or remotely
ولا بيعمل log on ولما تتصل مع اى جهاز بيطلع الرساله دى
طيب جربت تدخل safe mode with network هل نفع معاك ولا لاء
دخلت safe mode بس ونجح شوف event viewer وقلنا اكواد الخطا
هل حصل معاك قبل المشكله دى اى hardware failure
هل الويندوز نزل على السيرفر clean install ولا دا بعد عمليه upgrade
معلش مش تقلق ان شاء الله كل مشكله ولها حل بس انت ركز وقولنا على المشكله بالزبط وان شاء الله نحاول نساعدك على قدر علمنا وان شاء الله تتحل ومش تفكر فحكايه الفصل من الشغل ولا تشتت تركيزك خلى تفكيرك كله على حل المشكله
والله المستعان
تمنياتى لك بالتوفيق وان شاء الله تنحل المشكله فاسرع وقت

moawad
15-07-2009, 09:51
نظام التشغيل ويندوز سيرفر 2003 دى اول مرة تحصل الويندوز شغال بقالة 4 شهور وبعدين المشكلة حصلت لما الكهرباء انفصلت لمدة 12 ساعةعن المنطقة والups فضى شحن

tbessi
15-07-2009, 15:18
عندك حل وحيد :

1-
Activation by telephone
use skype

-2
Windows Server 2003 valid key

-----------
Otherwise :
I think you have I virus on your machine how is responsible in Deactivating the Windows Key.

tracko
20-07-2009, 09:04
حط أسطوانة الويندوز وأعمله repair أولا لأنك بتقول الكهربه فصلة فجأه قبل ما تعمل activationوربنا معاك

abadsharona82
20-07-2009, 15:10
اتصل بمكروسوفت واعمل Activation by telephone ,وهما هيدولك الكود بتاع النسخة

kotaa
20-07-2009, 23:56
اخي الكريم تاكد بعدم وجود مشكلة في الهرد ديسك من حيث الباد سكتور

mcsa_student200
21-07-2009, 00:13
اخي الكريم
حصلت معي نفس المشكلة من قبل على ويندوز XP
..ادخل اسطوانة السيرفر واعمل شك ديسك لهارد ديسك...بس هذا عادة بكون في باد سكتور
بس انت بتقول يريد اكتيفيشن ....
هو انك اما تشتري النسخة قانونيا
اذا لا
اكتب لي ..في طريقة تعمل اكتفيشن لويندوز عن طريق اليف مود ..اذا كان بيدخل طبيعي ......

..ربنا كيون بعونك

medo11220022
21-07-2009, 13:11
جرب اعمل Repair للويندوز لان احتمال يكون فيه ملفات تلفت لما الكهرباء فصلت

جرب وقولى .... بس اتمنى انك تكون واخد باك اب

او فكرة تانية ... جرب اعمل Recover console

ahmedscondo
21-07-2009, 15:16
ياباشا عايزك تتاكد من التوقيت ادخل على مازر بودر وشوف الساعه مظبوطه ولا لا

abadsharona82
22-07-2009, 21:29
انا شا يف اراء مختلفة وكل واحد عمال يقول اللى يجى على باله فليس من المعقول انالراجل هيقعد يجرب كل الاقتراحات دى لحد ما السرفر يدمر خالص ياريت اللى عندة معلومة اكية او مرت بيه نفس المشكلة يقول رأيه فيها عشان نساعدالراجل

mahtalaat
23-07-2009, 00:35
احل الأوحد في الحوار ده يدخل سيف مود ويعمل اكتف للويندوز بتاعه

__eRa__
23-07-2009, 09:48
انا شا يف اراء مختلفة وكل واحد عمال يقول اللى يجى على باله فليس من المعقول انالراجل هيقعد يجرب كل الاقتراحات دى لحد ما السرفر يدمر خالص ياريت اللى عندة معلومة اكية او مرت بيه نفس المشكلة يقول رأيه فيها عشان نساعدالراجل

نقص المعلومات التي يعرضها صاحب المشكلة يؤدي لمثل ذلك. ولو أنه عرض المشكلة من كل جانب لأفلح الناس في مساعدته من أول مرة. مع أن هذا لا يحدث كثيرا حيث يكون سبب المشكلة في بعض الأحيان بعيد جدا عن الظواهر من الأسباب.

وبعدين هو فين الراجل؟ كتب الموضوع وتبخر. كل من يعرض حلا كيف يعرف أن حله أفلح أم لا؟ أين صاحب المشكلة ليجرب الحلول ويأتي بال Feedback ؟

medo11220022
23-07-2009, 18:07
يا باشا انا ملاحظ انك عمال بتهاجم الناس اللى بيقولوا ارائهم مش عارف ليه .. لو انت تعرف الحل قول !!!!!

بس الناس اللى قالت بعض الحلول ومن ضمنهم انا ...

ممكن يكون حل المشكلة من ضمن الحلول دى .. بس هوا اللى مظهرش تانى على المنتدى تانى علشان يقول نفعت اى حل من الحلول دى ولا لا

وعلى فكرة هوا لو كان عام Recover console هيرجع الويندوز زى ما كان قبل انقطاع الكهرباء

JUBA
23-07-2009, 22:59
موضوع مغلق لحين ظهور صاحب المشكلة وعدم التخبط بين الاعضاء