المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : 15 - 17 فريم للعبة crysis - هل احدث البروسيسور؟

wessam-pro
16-07-2009, 12:20
السلام عليكم اخوانى

اولا كل الشكر والتقدير لكل من سيحاول مساعدتى ونصحى .

انا عندى pentium 4 - 3Ghz \ 2 m cache طبعا قدم بس هو شغال معايا حافظ قيمته وبيأدى الغرض مع اقوى الالعاب بدون تقطيع يذكر واهو عمل الى عليه ومدينى من 15 ل17 فريم فى لعبة CRYSIS WARHEAD على اعدادات ALL VERY HIGH بدون تفعيل AA طبعا

البورده ECS - 945P-A وكرت الشاشة متوسط هو الاخر ATI 4650 1GB ورامات 2 جيجا

السؤال بقااااااااااا : انا عاوز اغير البروسيسور واجيب core 2 deo بدون ما اضطر اغير البورده لان الميزانية لا تسمح . فما هو افضل بروسيسور يتناسب مع مواصفات جهازى مع العلم ان الميزانية 400 جنيه .

- هل البروسيسور الجديد هيزيد من قوة كرت الشاشة لدى بالشىء الكثير او ان الاداء سيكون تقريبا واحد؟

- اذا لم يتوافر core 2 deo فى حدود 400 جنيه فما المعالجات الى يتوقع ان يهبط سعرها وكم من الوقت سأصبر حتى يحدث ذلك؟

DR ! ZERO
16-07-2009, 12:41
لو مفيش تقطيع خليك بالبروسيسور كويس ومتبصش للفريمات شوف انت بتعرف تلعب كويس ولا لأ

و كرت 4650 أخره يشتغل كويس مع شاشة 17 ريسوليشن 1024x768 مش أكتر من كده و كريسيس لعبة تقيلة على الكرت كمان يعنى كده أداء كويس

لو هتغير البروسيسور مفي قدامك غير ال E5200 ب 375 جنيه و ده أداؤه ممتاز جدا

بس بيتهيألى مش هيشتغل على البوردة مش عارف :confused:

wessam-pro
16-07-2009, 13:01
اخى زيرو انا اطلعت على موضوعك الى بتسال فيه عن تحديث لجهازك واقتنعت بالمعالج E5200 ولم اتصور ان سعره 375 فقط فهذا خبر جيد بالنسبة لى . وانا لدى ماذر بورد اخرى وهى MSI p31 neo لكن بها عطل لم اضع يدى عليه حتى الان واعتقد انها متحاجه شحن للبايوس . ارجو من احد الاعضاء افادتنا هل سيعمل هذا المعالج على البورده لدى

وسؤال اخر هل سيعمل بشكل افضل اذا شغلته على البورده المعطلة السالف ذكرها (بافتراض امكانية تصليحها)

ام ان الفارق لا يستحق لان تصليح البورده هذه ستطلب السفر الى القاهره ويوم كامل .

Ҝ ђ Λ Ł Є δ
16-07-2009, 13:06
:eek::eek: معقولة pentium 4 يجيب 17 فريم في كرايسيس مع كارت 4650 وALL VERY HIGH!! كويس والله
بس انا عندي pentium 4 واحد ميجا كاش ممكن يقلل من ادائه؟
وفي حدود 400 جنيه ممكن تشتري Pentium DualCore E5200 45nm بـ375 جنيه وتقريبا هيبقي تمام

DR ! ZERO
16-07-2009, 13:53
اخى زيرو انا اطلعت على موضوعك الى بتسال فيه عن تحديث لجهازك واقتنعت بالمعالج E5200 ولم اتصور ان سعره 375 فقط فهذا خبر جيد بالنسبة لى . وانا لدى ماذر بورد اخرى وهى MSI p31 neo لكن بها عطل لم اضع يدى عليه حتى الان واعتقد انها متحاجه شحن للبايوس . ارجو من احد الاعضاء افادتنا هل سيعمل هذا المعالج على البورده لدى

وسؤال اخر هل سيعمل بشكل افضل اذا شغلته على البورده المعطلة السالف ذكرها (بافتراض امكانية تصليحها)

ام ان الفارق لا يستحق لان تصليح البورده هذه ستطلب السفر الى القاهره ويوم كامل .

يشتغل على البوردة ان شاء الله و يشتغل على G31 كمان زى اللى عندى

لو فى امكانية تصلحها بس مش بسعر غالى صلحها لو لأ متجيبش ال E5200 و خليك بجهازك شوية كده و حوش شوية فلوس و ا بقى حدث الجهاز كله يعنى تبقى تجيب QUAD مع بوردة P43 أو P31 لو البوردة بتاعتك اشتغلت خليك شوية كده وابقى هات ال Q8200 على الأقل يعي معاك فترة أطول من ال E5200

يبقى كده تخليك بالبوردة القديمة وال P4 بدام مفيش تقطيع و صلح البوردة ال P31 و ابقى زود على ال 400 جنيه دول و هات ال Q8200 غير كده متجيبش غير ال E5200 بس

هو انت مش ساكن فى أسوان أو الأقصر تقريبا ,,,,, صح ؟

wessam-pro
16-07-2009, 14:27
هو انت مش ساكن فى أسوان أو الأقصر تقريبا ,,,,, صح ؟

لا انا اسكن فى الزقازيق والسفر يستغرق ساعتين لكن هنا فى الزقازيق حال الصيانة تعطيهم الجهاز يقولك فوت بكرة استلمه او على احسن الظروف يقولك بليل . فى القاهره ستكون عملية البحث مرهقه لانى لا اعرف المحلات هناك واعتقد ساضطر للانتظار وقت ليس بالقليل ايضا حتى يتم الانتهاء من التصليح ثم يخلص بقيت اليوم فى الزقازيق عند اعادة تجميع الجهاز على البوردة الاخرى هههههههه هذا ما قصدته من تضييع اليوم .

يبقى كده تخليك بالبوردة القديمة وال P4 بدام مفيش تقطيع و صلح البوردة ال P31 و ابقى زود على ال 400 جنيه دول و هات ال Q8200 غير كده متجيبش غير ال E5200 بس

هذا ما سأفعله غالبا وهذا ما هو مكتوب على البورده ECS - 945P-A ......

supports intel LGA 775 processor

فهل ستسطيع تشغيل E5200 بشكل جيد ام لن تتوافق معه اصلا وشكرا جزيلا لك اخى زيرو على مجهودك

S@M
16-07-2009, 14:31
اخى العزيز wessam-pro .....:)

اعتقد ان اردت ان تغير الCPU الى CORE2 DUO لابد ان تقوم بعمل

تحديث للبيوس الخاص بامزر بورد بتعتك اولا ...لكى تستطيع المزر

بورد دى ان تقرأء الCPU الجديد خاصة لو كانت المزر بورد بتعتك من

اوائل الموديلاات فى ال 945P .......

اما بانسبة لتغير البروسيسور كمضمون كلى اعتقد انك لآبد ان تركز

على تغير كرت الشاشة لو اردت اداء اعلى فى الآلعاب وخاصة لعبة

مثل كرايسس ....فكما ذكر العضو DR! ZERO فهى لعبة ثقيلة جدا

.................................... ارجو ان اكون قد افدتك .....:cool:

wessam-pro
16-07-2009, 16:34
اخوانى حصل شىء غريب جدا لا اصدقه حتى الان . فالتفكير فى شراء بروسيسور لا يتوافق مع البورده التى اعمل بها جعلنى انظر الى البورده التى اضعها على رف مهمله اكثر من 4 شهور . ومعطلة كما افادتنى شركة الصيانة . لا اعلم ما دفعنى الى اخراجها ولكنه الهام من الله ان اعيد تجريبها بنفسى مرة اخرى لعل وعسى يحدث المستحيل !!!

وقد حدث المستحيل فعلا بعد عمل ساعتين متواصلين لفك البورده ECS 945

واعادة تجميع الجهاز بالكامل على البورده MSI P31 Neo وهاهى اخوانى اكلمكم منها الان ولا مشاكل والحمد لله مع نفس الوندوز القديم وقد تعرفت البوردة على كل اجزاء الجهاز بلا مشاكل .

المشكلة لم تكن مشكلة بالبوردة ولكنها مشكلة بنفس هذا الرجل الذى يدير شركة الصيانة . فقد اخبرنى بان الامل تقريبا معدوم الا فى القاهره ربما اجد لها حلا وربما لا . وابدى رغبته فى شرائها منى ليبيع اجزائها كقطع غيار بمبلغ 10 جنيهات (لانها خردة) على حد قوله . كل هذا ليأخذها ويبيعها مستعمله على انها بحالة ممتازة وهى كذلك فعلا ويحقق ربح .

لن اقول غير حسبى الله ونعم الوكيل فى مثل هؤلاء من معدومى الضمائر الذين يخدعون المسلمين بغرض الربح .

اسف جدا للخروج عن الموضوع ولكن حبيت اوضح نقطة لعل احد من الاعضاء يستفيد بها ويتعامل بحذر يفيده مع شركات نصابة مماثلة

DR ! ZERO
16-07-2009, 18:11
طيب الحمد لله دلوقتى انت خليك مركب عليها ال P4 و اشتغل عليها شوية كده بالبروسيسور ده

و انت معاك 400 جنيه مش كده خليهم معاك شهر كده وتخليهم 900 و تجيب بروسيسور Q8200

و بيع البوردة بتاعتك ال 945 لأن حتى أخر بيوس ليها بيخليها تدعم ال E2160 و ال E1200 يعنى مش ممكن ال E5200 خالص

و دى صفحتها

https://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?detailid=672&DetailName=New&DetailDesc=945P-A(V3.0)&CategoryID=1&MenuID=73&LanID=0

لو بعتها ب 80 ~ 100 جنيه يبقى كويس بيعها لو جابت أكتر يبقى خير وبركة :)

masklove
16-07-2009, 18:28
اولا الف مبروك علي الماذر وعسي ان تكره شيء و هو خير لكم
ثانيا

و انت معاك 400 جنيه مش كده خليهم معاك شهر كده وتخليهم 900 و تجيب بروسيسور Q8200 انا مع رأي د زيرو

المشكلة لم تكن مشكلة بالبوردة ولكنها مشكلة بنفس هذا الرجل الذى يدير شركة الصيانة . فقد اخبرنى بان الامل تقريبا معدوم الا فى القاهره ربما اجد لها حلا وربما لا . وابدى رغبته فى شرائها منى ليبيع اجزائها كقطع غيار بمبلغ 10 جنيهات (لانها خردة) على حد قوله . كل هذا ليأخذها ويبيعها مستعمله على انها بحالة ممتازة وهى كذلك فعلا ويحقق ربح . طب سؤال رخم هو ايه السبب اللي خلاك تروح بيها للرجل ده اساسا ؟؟؟

وقد حدث المستحيل فعلا بعد عمل ساعتين متواصلين لفك البورده ECS 945انا برضه بلوم حضرتك لأني ملاحظ ان حضرتك تستعمل بورد من انواع ليس عليها اقبال في مصر
بمعني ECS بشريحة 945 كانت تعاني من سخونة شديدة مع جميع زملائي واحنا برضه في المنتدي حذرنا منها
وبرضه msi مع انتل من فترة لم تكن علي مستوي كفاءة الجيجابايت او الاسوس او حتي الانتل
نصيحة لما تيجي تشتري اسأل 1000000 شخص الاول قبل ما تشتري واسأل علي الضمان قبل الجهاز نفسه
عموما ربنا يوفقك ان شاء الله
وريت تقول لنا هل احسست بفرق في الاداء بعد تغيير الماذر ؟؟

wessam-pro
16-07-2009, 19:01
اولا الف مبروك عالماذر وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم

الله يبارك في حضرتك

ثانيا
انا مع رأي د زيرو

وانا كمان بتفق معاه وبشكره جدا على تعبه معايا وهصبر ان شاء الله كلها شهرين والعيد ييجى ونلم الغلة :D

طب سؤال رخم هو ايه السبب
اللي خلاك تروح بيها للرجل ده اساسا ؟؟؟

لانى مقيد بمحل سكنى للاسف عندنا مفيش مراكز صيانة تقدم جودة توصف بانها محترمة لكن مكنش بايدى شىء انا اخدت الكيسة بالكامل لانى مكنتش متأكد ان سبب العطل فى البوردة واختلفت الاراء من عطل فى دايرة الرامات الى الباور صبلاى ثم الى البايوس وضرورة شحنه واحدهم اكدلى ان العطل باد سكتور فى الهارد !!! (العطل كان ان الجهاز مبيشتغلش لما بدوس زرار الباور)

انا برضه بلوم حضرتك لأني ملاحظ ان حضرتك تستعمل بورد من انواع ليس عليها اقبال في مصر

البوردة الp31 دى انا جايبها فى شهر 7 سنة 2008 كانت تعتبر حديثة فى الوقت ده وكلام حضرتك صحيح لكن للاسف كان فرق السعر بينها وبين الجيجا بايت يستاهل اختيار msi وهى لم تسبب مشكلة معايا لحد دلوقتى متهيألى مشكلة الباور دى كانت عاوزه اعادة على التوصيلات مش اكتر بدليل انها اتحلت مع نفس البوردة باعادة التجميع

بمعني ECS بشريحة 945 كانت تعاني من سخونة شديدة مع جميع زملائي واحنا برضه في المنتدي حذرنا منها

لا انا مش معاك خالص فى النقطة دى بعد تجربة 4 شهور للبوردة ولا مشكلة صادفتنى ولا هاردوير مرضيش يتعرف ولا اى مشكلة بالسخونة وبتشتغل 70 ساعه متواصلة مبتقولش لا . وعموما انا كنت جايبها مستعملة مش مختارها بالاسم كنت عاوز حاجه تشغل الجهاز وخلصت فيهاا عشان مش بيلت ان .:D:D

وريت تقول لنا هل احسست بفرق في الاداء بعد تغيير الماذر ؟؟

طبعا البوردة دى كانت طيارة فى نقل البيانات من هارد لهارد لكن لما اضطريت اشتغل بالecs 945 حسيت بفرق ملحوظ فى نقل البيانات لما حد كان بيجيبلى هارد ننقل حاجات .. وكمان ان شاء الله هقدر احدث المعالج بدون مشاكل .. الالعاب بتعتمد على كرت الشاشة والمعالج والرامات مش على الماذر فمقدرش مثلا اشغل كرايسس تانى واديك نتايج بعد تغيير البوردة :ah46: .. بس هتبقى حصرية لمنتدانا :D:D

DR ! ZERO
16-07-2009, 19:12
وانا كمان بتفق معاه وبشكره جدا على تعبه معايا وهصبر ان شاء الله كلها شهرين والعيد ييجى ونلم الغلة :D

:D:D:D الغلة ابقى وزع على حبايبك هنا بقى بدام احنا عملنا معاك واجب كده :D

البوردة الp31 دى انا جايبها فى شهر 7 سنة 2008 كانت تعتبر حديثة فى الوقت ده

مش قصده على ال P31 قصده على ال ECS و بجد حرارتها عالية بسبب خامات تصنيعها الرديئة و الحرارة دى متعرفهاش من انك تلمسها كده فى برامج زى EVEREST بيجيب درجات حرارة كل قطع الجهاز

wessam-pro
17-07-2009, 15:36
اخى د. زيرو لو تعرف معالج E8200 eo الى هوا core 2 deo مش رباعى بكام وهلاقيه موجود ولا مش متوافر ياريت تفيدنى ولك جزيل الشكر :)

Ҝ ђ Λ Ł Є δ
17-07-2009, 15:39
اخى د. زيرو لو تعرف معالج E8200 eo الى هوا core 2 deo مش رباعى بكام وهلاقيه موجود ولا مش متوافر ياريت تفيدنى ولك جزيل الشكر :)
ازاي core 2 deo ومش رباعى ؟؟!:confused:

wessam-pro
17-07-2009, 15:47
ازاي core 2 deo ومش رباعى ؟؟!:confused:

حسب فهمى المتواضع ان core 2 deo بيبقى 2 نواة وال core 2 quad ده ال4 انوية ..

ياريت تصححلى معلوماتى لو انا فاهم التسميات غلط

DR ! ZERO
17-07-2009, 15:57

ال E8200 ده ثنائى و ال Q8200 ده رباعى بس ال E8200 مش موجود فى مصر ولو هتجيبه يبقى تجيب ال E8400 أفضل بقى

بس ريى تجيب رباعى عشان متدفعش 950 جنيه فى ثنائى وبعدين تحتاج تغيره بعدين

هات ال Q8200 ب 950 جنيه أحسن

لأ صح

Ҝ ђ Λ Ł Є δ
17-07-2009, 16:09

اه اه معلش دماغي لفت :o لا انت كده صح وشكرا لدكتور زيرو علي التوضيح

wessam-pro
17-07-2009, 17:53
ال E8200 ده ثنائى و ال Q8200 VFHUN FS HG بس ال E8200 مش موجود فى مصر ولو هتجيبه يبقى تجيب ال E8400 أفضل بقى

بس ريى تجيب رباعى عشان متدفعش 950 جنيه فى ثنائى وبعدين تحتاج تغيره بعدين

هات ال Q8200 ب 950 جنيه أحسن

خلاص نصرف نظر عن E8200 مدام مش موجود والله انا محتار بين المعالجين الى ذكرتهم والاقرب ليا هو E8400 خاصة انى مبحبش كسر السرعة بس لو مفيش فرق سعر كبير بينهم هعمل بنصيحتك واجيب Q8200 والف شكر مرة تانية على تعبك معايا ;)

DR ! ZERO
17-07-2009, 18:07
خلاص نصرف نظر عن E8200 مدام مش موجود والله انا محتار بين المعالجين الى ذكرتهم والاقرب ليا هو E8400 خاصة انى مبحبش كسر السرعة بس لو مفيش فرق سعر كبير بينهم هعمل بنصيحتك واجيب Q8200 والف شكر مرة تانية على تعبك معايا ;)

التنين بنفس السعر 950 جنيه بس الأأفضل ال Q8200 لأنه رباعى و بالرغم من تردده المنخفض 2.33 أعتبره أفضل من ال E8400 بتردده العالى 3.0 لان التردد من السهل رفعه بكسر السرعة لمن الأنوية مش هتقدر تزود نواتين

و حتى على سرعة 2.33 مش محتاج كسر سرعة هيديك أداء ممتاز جدا

اه اه معلش دماغي لفت :o لا انت كده صح وشكرا لدكتور زيرو علي التوضيح

ولا يهمك :) و العفو

Marine
19-07-2009, 09:43
رايي جهازك مش وحش مشي بية سنة وهات حاجة قوية جدا