المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال في QOS

mhouba
17-07-2009, 11:46
السلام عليكم , اريد ان اعرف يااخواني في طرق التعامل مع bw . خلال دراستي وجدت ان هناك عدة طرق مثلا : congestion management , congestion avoidance , policing , shaping ... :ah26:
سؤالي في الواقع, هل نستعمل كل هذه الاشياء ام نختار احسنها لنطبقها على الراوتر.

ah_khairy
17-07-2009, 12:03
انا اعتقد على حسب نوع الترافيك نفسه و ال Bandwidth المتاحه
يعنى مثلاً ال Traffic Shaping بيخللى ال Traffic يقلل ال Rate بتاعه لما يحصل ان فى Congestion فى النتورك
اما ال Policing فمعناه انك بتحط Rule معينه على ترافيك معين لو زاد ال Bandwidth بتاعه عن حد معين اعمل كذا و هما 2 Rates
ال Conform action , Exceed Action يعنى ممكن ال Action ده مثلاً انه يتقلل الأهميه بتاعت الترافيك أو انه يتعمل Drop للترافيك ده

ah_khairy
17-07-2009, 12:11
هو اكيد كمان المفروض يتعمل ديزاين للترافيك و استخدام الترافيك بأنواعه المختلفه فى المكان
و ده اكيد كورس مختلف تماماً عن Implementing QOS اللى بيشرح التنفيذ فقط لكن الديزاين مش داخل فيه
بس انا معرفش رقمه كام بصراحه و هل هو موجود و لا لأ و لا هو موجود فى كورسات الديزاين CCDA , CCDP

mhouba
17-07-2009, 12:30
يعني ليس بالضرورة ان استعملها كلها قد استعمل طريقة او اثنين او اكثر. على حسب نوع traffic اللعندي.
مثلا كما تعلم يمكن اعمل policing في input بهذه الطريقة يمكن اتفادى congestion في next hop . لاني ساعمل drop عندما سيتجاوز العتبة المححدة سابقا وهكذا
شكرا اخي

yacine.87
19-07-2009, 01:52
طريقة التعامل تتعلق بنوع traffic و خواصه (loss,delay;bw;jitter) مثلا policing ,shaping تستعمل للحد من BW اما congestion management and avoidance تستعمل لاعطاء الاولوية لنوع من traffic على الاخر

Alkaff911
09-08-2009, 11:00
عندي سوال ياشباب يوجد امر traffic في enable mode على راوتر 3845
لا يتنفد عندي هل هو معتمد على بعض ال IOS

ahmed magdy
09-08-2009, 15:05
يا ريس ِAlkaff لو انت اتفرجت على جيرمي هوا كان حاجه اسمها alias يعني بدل ما يعمل show protocol-discovery interface fa0/0 عمل alias و سماه traffic, هل دا كان قصدك؟