المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن احد يفهمني من اين ابدأ طريق ال CCNP

abo yasir
27-07-2009, 17:37
السلام عليكم ... جميعاً
بعد ان حصلت على ال CCNA والمعلومات موجودة في دماغي وعندي لاب باجهزة السيسكو الحقيقية اتمنى ان امضي للحصول على CCNP بعد ان كسر حاجز الخوف من الامتحانات .... لذا اتمنى ان تعطوني المسار الصحيح لدراسة ال CCNP
منتظر نصائحكم

mhouba
27-07-2009, 17:49
مبروك عليك اخي CCNA , اقترح والله اعلم انك تبدأ ب BCMSN يعني SWITCHING . لانه سهل نسبيا. اما وانك عندك لاب حقيقي فهذا بسهل الامر عليك. اعتمد على كورسات CBT NUGGETS للرائع JEREMY ة على TRAINSIGNAL للفهم العميق. وطبعا اخوتك في ARABHARDWHRE هنا للمساعدة.
لكن المهم هي ان تبدأ و نظم وقتك جيدا

abo yasir
27-07-2009, 17:55
مبروك عليك اخي CCNA , اقترح والله اعلم انك تبدأ ب BCMSN يعني SWITCHING . لانه سهل نسبيا. اما وانك عندك لاب حقيقي فهذا بسهل الامر عليك. اعتمد على كورسات CBT NUGGETS للرائع JEREMY ة على TRAINSIGNAL للفهم العميق. وطبعا اخوتك في ARABHARDWHRE هنا للمساعدة.
لكن المهم هي ان تبدأ و نظم وقتك جيدا
شكراً للاجابة .... ولكن برأيك امشي لل CCNP ولا اخذ السيكيورتي و الفويس بتاع CCNA

mhouba
27-07-2009, 18:00
لو كنت عاوز تاخد CCVP لازم تاخد CCNA VOICE , لوعاوز تاخد CCSP لازم تاخذ CCNA SECURITY اما CCNP فتكفي CCNA . شوف انت عاوز ايه وربنا يوفقك

one-zero
27-07-2009, 18:08
بالاضافة الي كلام اخي العزيز موهوبا
ابداء كالتالي :
السويتشنج bcmsn
ثم
الروتينج bcsi
ثم
يمكنك دراسة ال ccna security
ستساعدك في المادة الثالثة من ال ccnp وهي iscw
واخيرا
ال ont

لن اخفيك سر بعض مما تاخذه في مادة قد تجده في مادة اخرى متكرر

بالتوفيق و اذا احتجت اي نصيحة لا تتردد كلنا اخوانك هنا

takiadeen
27-07-2009, 19:42
لو كنت عاوز تاخد CCVP لازم تاخد CCNA VOICE

فقط للتصحيح يمكنك اخذ الـCCVP من دون ان تأخذ الـCCNA Voice واذا نجحت في اول امتحان من الـCCVP الي هو الـCvoice فانك تلقائياً تكون CCNA VOICE بمعنى اخر عصفورين بحجر.

اما بخصوص المسار فالاخوه كفوا ووفوا ولكن كامداخله عند دراستك الـCCNP يمكنك ان تأخذ الـCCNA VOICE,Security واذا كان في عزيمه الـCCNA Wireless :) اما عن الكيفيه فبداية الخيط في رد اخي يأسر عندما قال.

الـISCW تقابلها الـCCNA Security لكثرة الاساسيات والتشابه فيهم في مجال الـSecurity.
الـONT فيها القليل من الـVOICE كامقدمه ولكن يمكنك المواصله للـ CCNA VOICE او الـCVOICE اول امتحان من الـCCVP.
الـ BCMSN فيها القليل عن الـwireless ويمكنك التعمق في الـCCNA wireless.

اما عن ماذا تبداء فالامر متروك اليك باعتقادي لسبب واحد وهو اي المجالات تشعر بنفسك اقوى فيه.

فاذا كنت قوي في الـSecurity فبداء بالـISCW
واذا كنت في الـVOICE والـQuality of service فبداء بالـONT
واذا كان switching فبداء بالـBCMSN
واذا كان Routing فبداء بالـBSCI.

ولكن معظم الشباب اما يبداء بالـBSCI او الـBCMSN وباعتقادي لانه الـONT وبالاضافه للـISCW قد يعتمد على الـRouting والـSwitching كابناء الـInfustructure للشبكه.

انا الان بصدد التحضير للـCCNP وبدائت بالـBCSI ثم بعدها هنتقل للـBCMSN كي ابني لنفسي اساس قبل الخوض في الامتحانين الاخرين.

اتمنى ان تكون مشاركتي ساعدت بازاحة الغبار عن المجهول.

والله اعلم

abo yasir
27-07-2009, 20:04
فقط للتصحيح يمكنك اخذ الـCCVP من دون ان تأخذ الـCCNA Voice واذا نجحت في اول امتحان من الـCCVP الي هو الـCvoice فانك تلقائياً تكون CCNA VOICE بمعنى اخر عصفورين بحجر.

اما بخصوص المسار فالاخوه كفوا ووفوا ولكن كامداخله عند دراستك الـCCNP يمكنك ان تأخذ الـCCNA VOICE,Security واذا كان في عزيمه الـCCNA Wireless :) اما عن الكيفيه فبداية الخيط في رد اخي يأسر عندما قال.

الـISCW تقابلها الـCCNA Security لكثرة الاساسيات والتشابه فيهم في مجال الـSecurity.
الـONT فيها القليل من الـVOICE كامقدمه ولكن يمكنك المواصله للـ CCNA VOICE او الـCVOICE اول امتحان من الـCCVP.
الـ BCMSN فيها القليل عن الـwireless ويمكنك التعمق في الـCCNA wireless.

اما عن ماذا تبداء فالامر متروك اليك باعتقادي لسبب واحد وهو اي المجالات تشعر بنفسك اقوى فيه.

فاذا كنت قوي في الـSecurity فبداء بالـISCW
واذا كنت في الـVOICE والـQuality of service فبداء بالـONT
واذا كان switching فبداء بالـBCMSN
واذا كان Routing فبداء بالـBSCI.

ولكن معظم الشباب اما يبداء بالـBSCI او الـBCMSN وباعتقادي لانه الـONT وبالاضافه للـISCW قد يعتمد على الـRouting والـSwitching كابناء الـInfustructure للشبكه.

انا الان بصدد التحضير للـCCNP وبدائت بالـBCSI ثم بعدها هنتقل للـBCMSN كي ابني لنفسي اساس قبل الخوض في الامتحانين الاخرين.

اتمنى ان تكون مشاركتي ساعدت بازاحة الغبار عن المجهول.

والله اعلم
شكراً لمداخلتك الجميلة وبارك الله فيك

aborody
27-07-2009, 20:34
الله علي عرب هاردوير .....
طلبت نصيحه و الكل جاوب بدون تردد ..,.. الله علي عرب هاردوير
و الله انا كنت محتاج المعلومات دي جدا

mhmsaber1
27-07-2009, 21:45
اللة واكبر عليك يا ابو ياسر
داخل سخن وسريع
سخنت المنتدى واشعلت الحماس فى الشباب