المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياترا حد جرب الوحه الرهيبه ديه GA-MA785G-UD3H

الصفحات : [1] 2

ABD ELRHMAN
03-08-2009, 18:53
الوحه ديه بكرت شاشه ايه تى اى ريدون 4200 ياترا تنفع فى كسر السرعه ولا لا وسعرها رخيص لو كنت شوفتها من الاول كنت اشتريتها قبل الاسوس الانتل الجى 31

https://www.gigabyte.ae/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3148&ProductName=GA-MA785G-UD3H

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813128395

ABD ELRHMAN
03-08-2009, 19:35
اتضح ان يمكن كسر سرعة المعالجات فيها كما ذكرة الشركه ( برنامج OverDrive من AMD يتيح للمستخدمين المحترفين الإستفادة القصوى من معالجات AMD عن طريق زيادة كفاءتها ورفع مستوى أداءها.. ) يعنى الوحه ديه سعر وامكايات واداء انا هاعيط حد يشترى الماذر الاسوس بتاعتى بكرتونتها ولسه ما اتفاتحيتش ولا ادب فيها بروسيسور(ASUS P5KPL-AM) سابورت انتل اكستريم وانتل كورت كواد :)

spooner
03-08-2009, 22:26
يا سلام لو تجيب مع اللوحه بروسسور AMD X3 720 >>>>810 L.E ويكون حظك حلو وتعمل UNLOCK للنواه الرابعه خصوصا ان الجسر الجنوبي بتعها SB710
يعني مثالي للعمل ده وانا شفت واحد من الاعضاء باللوحه دي موصل البروسور لحد 3.8 GHZ من 2.8 GHZ يعني قوه جباره وكمان UNLOCK للنواه الرابعه بجد اللوحه دي ممتازه انا بفكر اشتريها

ABD ELRHMAN
03-08-2009, 23:04
يا سلام لو تجيب مع اللوحه بروسسور AMD X3 720 >>>>810 L.E ويكون حظك حلو وتعمل UNLOCK للنواه الرابعه خصوصا ان الجسر الجنوبي بتعها SB710
يعني مثالي للعمل ده وانا شفت واحد من الاعضاء باللوحه دي موصل البروسور لحد 3.8 GHZ من 2.8 GHZ يعني قوه جباره وكمان UNLOCK للنواه الرابعه بجد اللوحه دي ممتازه انا بفكر اشتريها

ده الكان فى دماغى ان اشترى ايه ام ديه فينوم 2 اكس( 3) 720 بس قدر الله ما شاء فعل مرضت وصرفت على مرضى من حق الجهاز وفى الاخر اشتريت الاسوس الجى 31 وقلت اجيب جنبيها بروسيسور كور تو ديو مع ان موديل الام ديه ده افضل وكنت ناوى على ماذر UD4H ومكنتش اعرف ان البورده 785 موجوده يلا قدر الله ما شاء فعل

Salem AL Fituri
03-08-2009, 23:20
لوحة ممتازة وخصوصاً انه بالجسر الجنوبي SB710 ..نفس الشي لو تمكنت من بيع اللوحة الي عندي او حتى الجهاز كاملاً فاني ساشتريها
تحياتي .

EHWILLIAM
04-08-2009, 01:38
هى سعرها كام

ABD ELRHMAN
04-08-2009, 02:45
هى سعرها كام

سعرها بالمصرى 500 جنيه

محمد بن كرم
04-08-2009, 05:23
سعرها بالمصرى 500 جنيه
هل انت متأكد من هذا السعر ام قصدك على GA-MA780G-UD3H لأنها في حدود 500 510 جنيه؟

ABD ELRHMAN
04-08-2009, 06:00
هل انت متأكد من هذا السعر ام قصدك على GA-MA780G-UD3H لأنها في حدود 500 510 جنيه؟
متأكد طبعا لائنى لو هاشتريها هاشريها من على النت وسعرها فى نويج 90 دولار يعنى ما يعادل 500 جنيه مصرى ورابط نويج انا واضعو ومش معقوله لو موجوده فى مصر هاتبقى اغلى من كده بس اكيد الوكيل فى مصر مش منزلها او مش هاينزلها عشان مايضربش ال GA-MA780G-UD3H
وياريت القيها فى مصر عشان مسئلة الوقت بس لائنى لوجبتها من بره مش هادفع اكتر من500 جنيه بس هتاخد وقت فى شحنها لى

محمد بن كرم
04-08-2009, 06:32
انا باسأل على سعرها في مصر لأن زي ما انت عارف ان السعر في مصر حاجة و خارج مصر حاجة تانية علشان النقل و الجمارك و انت لو جبتها من بره هاتجيبها ازاي

ABD ELRHMAN
04-08-2009, 07:27
انا باسأل على سعرها في مصر لأن زي ما انت عارف ان السعر في مصر حاجة و خارج مصر حاجة تانية علشان النقل و الجمارك و انت لو جبتها من بره هاتجيبها ازاي
طيب اسئل عليها شوفها موجوده فى مصر ولا لا انا بفضل الله بشترىا من اى موقع موجود على الشبكه العنكبوتيه وبسعر كمان اقل من نويج او نفس السعر وموضوع الجمارك بسيط والشحن ابسط بس لائسف انا بكلمك من جهاز كمبيوتر انا شحتو عشان بدور على القطع ال نقصانى من الكمبيوتر لأن كمبيوترى القديم تلف وما املكشالا شاشه وهارد وكيسه ومذر لسه شاريه الاسوس ال انا قايل عليها فتواجدى هنا قليل وعلى النت انا لوشوفت بيعه للماذر ديه ان شاء الله هاشتريه الماذر ال امامك لو ملقتهاش فى مصراجيبها من بره والسر بسيط لى اصدقاء فى اوربا مش بتقف امامهم حاجه وبيتعملو بلغات كتير فى مواقع شراء لوعايز تشترى من اليبان كمان اجيبلك لوربنا يسر امرى ياسيدى لوانت من مصر اقابلكوبعد كده اكلم صحابى اجبهالك ياعم من بره من غير ما اخدمنك نكله زياده بس ادعى انت ربنا ييسر الامر

محمد بن كرم
04-08-2009, 07:31
ماشي و على العموم ان هاتصل بكام شركة كده و اشوف هل الماذر بوردات اللي فيها شرائح 785g نزلت مصر ام لا و سعرها كام
و شكرًا ليك

ABD ELRHMAN
04-08-2009, 07:34
ماشي و على العموم ان هاتصل بكام شركة كده و اشوف هل الماذر بوردات اللي فيها شرائح 785g نزلت مصر ام لا و سعرها كام
و شكرًا ليك
ان شاء الله اخى واخبرنى بردهم بوركت

محمد بن كرم
04-08-2009, 08:01
لما يفتحوا على الساعة 11 او 12 كده

spooner
04-08-2009, 12:32
متأكد طبعا لائنى لو هاشتريها هاشريها من على النت وسعرها فى نويج 90 دولار يعنى ما يعادل 500 جنيه مصرى ورابط نويج انا واضعو ومش معقوله لو موجوده فى مصر هاتبقى اغلى من كده بس اكيد الوكيل فى مصر مش منزلها او مش هاينزلها عشان مايضربش ال GA-MA780G-UD3H
وياريت القيها فى مصر عشان مسئلة الوقت بس لائنى لوجبتها من بره مش هادفع اكتر من500 جنيه بس هتاخد وقت فى شحنها لى

انا معتقدش ان اللوحه دي هتنزل دلوقتي لان اللوحه ga-ma780-ud3h منتشره جدا في مصر ولان اللوحه دي اقوي منها بكتير لان vga في ال780g ati hd3200 وفي ال ati hd 4200 وكمان الSB 710اما ال780 الSB 700 باختصار لو في واحد ولو حتي متوسط مش محترف هيقرا موضوعين علي عرب هارد وير او اي موقع تقني تاني عن كسر السرعه وغيره علي كام مقارنه بين الاداء والسعر وهيشتري ال785G وعمره ما هيفكر بالتانيه وبكده اللوحه ال780Gمش هتتباع ولانها مغرقه السوق حاليا فادمنا سنه علي ما يفكرو ينزلوها والا هيكونو بيخسرو نفسيهم عشان المستخدم
وطبعا ده في لمشمش :ah34:

محمد بن كرم
04-08-2009, 15:28
انا معتقدش ان اللوحه دي هتنزل دلوقتي لان اللوحه ga-ma780-ud3h منتشره جدا في مصر ولان اللوحه دي اقوي منها بكتير لان vga في ال780g ati hd3200 وفي ال ati hd 4200 وكمان الSB 710اما ال780 الSB 700 باختصار لو في واحد ولو حتي متوسط مش محترف هيقرا موضوعين علي عرب هارد وير او اي موقع تقني تاني عن كسر السرعه وغيره علي كام مقارنه بين الاداء والسعر وهيشتري ال785G وعمره ما هيفكر بالتانيه وبكده اللوحه ال780Gمش هتتباع ولانها مغرقه السوق حاليا فادمنا سنه علي ما يفكرو ينزلوها والا هيكونو بيخسرو نفسيهم عشان المستخدم
وطبعا ده في لمشمش :ah34:
معاك حق في ده ولكن مش المفروض نتضايق اوي علشان هم ناس فاتحة شركات علشان يكسبوا مش يخسروا و كده هايخسروا جامد وانا لو مكانهم كنت هاعمل كده بالضبط

محمد بن كرم
04-08-2009, 15:52
لما يفتحوا على الساعة 11 او 12 كده
انا كلمت كمبيونيل مول سوق العصر و بصراحة رد عليا باستغراب و قاللي مش موجودة ، سألته هاتنزل امته قاللي ان ماعندوش علم انها هاتنزله

Salem AL Fituri
04-08-2009, 18:35
انا كلمت كمبيونيل مول سوق العصر و بصراحة رد عليا باستغراب و قاللي مش موجودة ، سألته هاتنزل امته قاللي ان ماعندوش علم انها هاتنزله
اللوحة نزلت بالامس فقط في newegg
حتى في موقع نيو ايج لم يكت اي من لمشترين اي مراجعة عليه دليل على ان اللوحة كيف نازلة
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813128395&Tpk=GA-MA785G-UD3H
وموجود ستة موديلات بشريحة AMD 785 فقط في نيو ايج الى الآن
هدي اولى المراجعات لاحدى المشترين للوحة الاخرى GA-MA785GM-US2H (https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813128394)

Reviewed By: on 8/3/2009https://c1.neweggimages.com/WebResource/Themes/2005/Nest/goldegg.gifhttps://c1.neweggimages.com/WebResource/Themes/2005/Nest/goldegg.gifhttps://c1.neweggimages.com/WebResource/Themes/2005/Nest/goldegg.gifhttps://c1.neweggimages.com/WebResource/Themes/2005/Nest/goldegg.gifhttps://c1.neweggimages.com/WebResource/Themes/2005/Nest/goldegg.gif https://c1.neweggimages.com/WebResource/Themes/2005/Nest/n1_tech.gif
This user purchased this item from Newegg
Pros: The BIOS allowed me to unlock the 4th core for an AMD Phenom II X3 720, and then to overclock it to 3.01GHz (so far) on stock cooling. Will try for more when my XIGMATEK HDT-S1283 cooler arrives.

Runs Windows 7 64bit well, no problems encountered at all so far, but the drivers are still early versions.
Cons: Wish it had the Sideport memory, but no big deal.
Other Thoughts: As with all boards this size, you have to be careful of the heatsink clearance to the first memory slot, if you are using a large heatsink.

ABD ELRHMAN
05-08-2009, 14:54
زى ما توقعت ان الوحه مش موجوده فى مصر بس حد فكر فيكو يتصل بوكيل جيجا بايت جاما او متر اعتقد مش هايضرهم انهم ينزلوها دلوقتى خصوصا انهم نجحو فى توزيع الاولى ال 780 UD3H بس نحسسهوم انا احنا مقبلين على شراء البورده ديه وانا حاليا داخل فى بدل بجهاز ام د ى أيه ربنا ييسر وابدل واجيب البورده ديه ادعولى... جاما ومترا موجود عنواينهم وتليفوناتهم على موقع شركة جيجا بايت وكمان ليهوم مواقع لوحدهوم

EHWILLIAM
05-08-2009, 22:29
هوه ينفع نشترى من نيوإيج من مصر وهم يوصلوها
ولا لازم حد من بره هو اللى يجيبها

ABD ELRHMAN
05-08-2009, 23:06
هوه ينفع نشترى من نيوإيج من مصر وهم يوصلوها
ولا لازم حد من بره هو اللى يجيبها
مش لازم ن يكون ليك حد بره انا اصدقائى ال بره بلجئلهوم فى معظم الاوقات بس عشان بيشحنولى السلعه اسرع وعشان لغاتهم التانيه زى الالمانى فى مواقع المانيه اسعاره افضل من نويج وموقع نويج معقد فى شروطه بص ياسيدى اعمل فيزا انتر نت فى احد البنكين البنك الاهلى سوستيه جنرال اوالبنك العربى الافريقى واشترك فى الخدمه بتاعة شيب اندشوب بتاعت ارامكس عشان لما تشترى السلعه تديهوم عنوان المديهوالك ارمكس سواء فى امريكا او بريطانسا وشحن ارامكس ارخص شحن خاص والافضليه بترجع بردولو ليكحد بره انه بيشحنهالك بسرعه على البريد ال تابع لدوله ال فيه يعنى نويج مشافضل موقع بيع ده ال كان فاكرو معظ الناس عشان مقتصرين على الغه الاجنبيه بس انت بس اتعب شويه واعمل سيرش على الكلام ال كتبهولك وانا برشحلك بنك سوستيه جنرال والبنك العربى الافريقى ارخص فى اصدار الفيزا وممتاز بردو انا بتعامل مع البنكين وبتعامل مع ارامكس بس بصراحه معظم شغلى هيبقى مع اصدقائى والبريد ال تابع لدولتهم

محمد بن كرم
06-08-2009, 00:05
زى ما توقعت ان الوحه مش موجوده فى مصر بس حد فكر فيكو يتصل بوكيل جيجا بايت جاما او متر اعتقد مش هايضرهم انهم ينزلوها دلوقتى خصوصا انهم نجحو فى توزيع الاولى ال 780 UD3H بس نحسسهوم انا احنا مقبلين على شراء البورده ديه وانا حاليا داخل فى بدل بجهاز ام د ى أيه ربنا ييسر وابدل واجيب البورده ديه ادعولى... جاما ومترا موجود عنواينهم وتليفوناتهم على موقع شركة جيجا بايت وكمان ليهوم مواقع لوحدهوم
الموقع ده في تليفونات جاما
https://www.gammaegypt.com/Contactus.htm

golden_knight
06-08-2009, 00:32
علي فكرة البوردة موجودة في موقع جاما

goryunov
06-08-2009, 00:53
اللوحة دي عندي من 3-4 أشهر وجبتها في حدود 560 جنيه..يعني السعر الموجود هنا ده معقول...
مميزاتها:
1- ثمن معقول مقارنة بالإمكانيات
2- كارت صوت ممتاز له 6 مخارج.. يمكن علشان الباور سبلاي HEC 300W قليل عليها مع معالج 9550 Phenom X4 و 4 جيجا رامات..
3- فيها مكان لـ 2 كارت PCI EX يعني اللي نفسه يعمل SLI أو Crossfire شغال وممكن يشغل كارت شاشة منفصل مع كارت الشاشة البيلت إن بنظام الهايبرد جرافيكس (ده اخترااااع.. في التطبيقات اللي ماتحتجش كارت شاشة عالي الشغل يكون على كارت الشاشة البيلت إن وفي حالة الألعاب أو التطبيقات الثقيلة يمكن التحويل بينهما من جوة الويندوز للتوفير)
4- تشيل Phenom I, II
عيوبها:
1- كارت شاشة قليل آداءه سيئ في 3D home Arctechture.. بالنسبة لكارت اللابتوبX1200 Ati
2- مش عارف الإقلاع عليها بياخد وقت عن أجهزة أقل منها كثير وده مش مطمني على الرغم من إن الفيستا بتقوم عليها أسرع بكثير من أي جهاز ثاني شفته (لكن الXP بتاخد وقت يعدي الـ 40 ثانية) وده برضه يمكن بسبب الباور سبلاي

على فكرة أنا هاعيط لأني كنت فاكر إن Phenom II مايركبش إلا على شريحة 790Xأو GX أو FX وكنت ناوي أجيب Phenom II 940( مثالي من حيث السعر لإنه مايفرقش كثير من حيث الآداء عن الـ 955 لكن فيه فرق حوالي 300 جنيه بين الاثنين)لكن قدر الله وماشاء فعل.. ليها تحديث للBios علشان تشغل المعالجات AMD Socket AM3 :)

spooner
06-08-2009, 01:04
اللوحة دي عندي من 3-4 أشهر وجبتها في حدود 560 جنيه..يعني السعر الموجود هنا ده معقول...
مميزاتها:
2- كارت صوت ممتاز له 6 مخارج.. يمكن علشان الباور سبلاي HEC 300W قليل عليها مع معالج 9550 Phenom X4 و 4 جيجا رامات..
3- فيها مكان لـ 2 كارت PCI EX يعني اللي نفسه يعمل SLI أو Crossfire شغال وممكن يشغل كارت شاشة منفصل مع كارت الشاشة البيلت إن بنظام الهايبرد جرافيكس (ده اخترااااع.. في التطبيقات اللي ماتحتجش كارت شاشة عالي الشغل يكون على كارت الشاشة البيلت إن وفي حالة الألعاب أو التطبيقات الثقيلة يمكن التحويل بينهما من جوة الويندوز للتوفير)
4- تشيل Phenom I, II
عيوبها:
1- كارت شاشة قليل آداءه سيئ في 3D home Arctechture.. بالنسبة لكارت اللابتوبX1200 Ati
2- مش عارف الإقلاع عليها بياخد وقت عن أجهزة أقل منها كثير وده مش مطمني على الرغم من إن الفيستا بتقوم عليها أسرع بكثير من أي جهاز ثاني شفته (لكن الXP بتاخد وقت يعدي الـ 40 ثانية) وده برضه يمكن بسبب الباور سبلاي

على فكرة أنا هاعيط لأني كنت فاكر إن Phenom II مايركبش إلا على شريحة 790Xأو GX أو FX وكنت ناوي أجيب Phenom II 940( مثالي من حيث السعر لإنه مايفرقش كثير من حيث الآداء عن الـ 955 لكن فيه فرق حوالي 300 جنيه بين الاثنين)لكن قدر الله وماشاء فعل.. ليها تحديث للBios علشان تشغل المعالجات AMD Socket AM3 :)

لو سمحت ممكن تقول انت جبتها منين وياريت لو من موقع اجنبي تشرحلي انت عملت ايه بالضبط ومشكور:ah5:

golden_knight
06-08-2009, 12:42
جبتها منين يا استاذ goryunov (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11149870)

برنس الليل
06-08-2009, 13:54
مميزاتها:
4- تشيل Phenom I, II
عيوبها:

ا
عتقد ان قصدك على بوردة تانية لان البوردة دية لسة نازلة من الشركة يوم 4/8/2009 ازاى انتا مشتريها قبليها بثلاثة شهور

drsawah
06-08-2009, 19:06
طبعا ال asuse
احسن منها هي نفس المزر بورد بس بتشغل ddr3
وجيجابايت بتسطعبط منزله لوحه جديده ومبتشغلش ddr3
يعني الواحد يجيب مزر بتشغل رامات قربت تنقرض

ABD ELRHMAN
06-08-2009, 19:37
طبعا ال asuse
احسن منها هي نفس المزر بورد بس بتشغل ddr3
وجيجابايت بتسطعبط منزله لوحه جديده ومبتشغلش ddr3
يعني الواحد يجيب مزر بتشغل رامات قربت تنقرض
فعلا الاسوس احسن وبنفس السعر يبقى الاسوس 785 Asus M4A785TD-V EVO افضل من ال تعبنا نفسينا وعملين ليها قاموس ياترا الاسوس ديه متوفره فى مصر

golden_knight
07-08-2009, 00:58
يا جماعة انا لقيت بوردة من اسوس نفس الامكانيات بس الفرق انها بتدعمddr3 واسمها
ASUS M4A785TD-V EVO AM3 AMD 785G HDMI ATX

والرابط: https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813131398

فياريت حد يقولنا سعرها في مصر