المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم

sasa4net
05-08-2009, 05:26
انا عضو جديد بالمنتدى بدرس ccna ولكن قابلتنى مشكلة فى اللغة الانجليزية وعندما دخلت على الانتر نت قالو ان المنتدى فى حاجات كتير عن الكورس ده وللأسف ملقيتش ممكن الافادة

mhmsaber1
05-08-2009, 08:17
وعليكم السلا م ورحمة الله وبركاتة
من غير انجليزى مش حينفع يا اخ صاصا فى اخ كريم فى المنتدى البشمهندس محمد سمير شرح معظم الكورس بالعربى
بس المصطلحات بالانجليزى وكمان انت مطالب كمان تزاكر معاه من اى كتاب وللاسف الكتب كلها انجليزى
وكمان الامتحان انجليزى
ولذلك لازم تتأقلم مع E وهو سهل مش صعب ولا حاجة وربنا يكرمك
ودة لنك شرح اخونا محمد للشهادة علشان تنزا منة وتزاكر
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=56618
والله المستعان

مالكو مات
05-08-2009, 08:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته:
مثل ما تفضل أخي mhmsaber-1 المهندس محمد سمير شرح جزء كبير من الكورس بالعربي لكن انا أنصحك بأمر أنا شخصيا جربته ونجح بفضل الله أن تبحث عن الجزء الذي تقرأه في الccna بالعربي أولا فمثلا osi تبحث عنه بالعربي وتأخذ فكرة وتفهم قدر المستطاع ثم تعود وتقرأ من الكتاب الذي باللغة الانجليزية لحل الاسئلة وفهم المصطلحات والتعود على اللغة وهكذا مع كل جزء فالمشكلة الاساسية هي عدم فهم الفكرة الأم أثناءالقراءة في الكتاب الانجليزي ولا تقل أن الأمر صعب وطويل فهذا أفضل من أن لا تفعل شيء وكما قال الأستاذ الكبير لومارك والاخ الحبيب والعزير محمد سمير نحن لاندرس ccna للامتحان فقط وأنصحك بموقع للكتب العربية ألا وهو www.cb4a.com (https://www.cb4a.com) .
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

warior10
05-08-2009, 09:30
الجزء الى مشرحوش المهندس محمد سمير شرحه المهندس ياسر
وعندك الكورس كامل مع المهندس محمد عزت
ومكتوب مع اكتر من مشاركة
مفيش حاجة ناقصة فى ccna فى الموقع ده
انت بس اعمل الصفحة عندك انها تجيب المشاركات القديمة وليس اخر 30 يوم بس
والفيديو فى المواضيع المثبتة

sasa4net
05-08-2009, 18:49
انا متشكر جدا على الرد انا كنت عاوز اعرف المهندس محمد منين وبيدى الكورسات دى ولا لا يعنى عشان لو نزلت مصر فى أجازة احاول اتواصل معاه

amoon_son_asb
05-08-2009, 22:54
انا عضو جديد بالمنتدى بدرس ccna ولكن قابلتنى مشكلة فى اللغة الانجليزية وعندما دخلت على الانتر نت قالو ان المنتدى فى حاجات كتير عن الكورس ده وللأسف ملقيتش ممكن الافادة

اخى الفاضل لاتجعل ما يعسرك هوا اللغة انا فى بداية المشوار كانت الكارثة بالنسبة لى اللغة ولكن كنت اقراء كثيرا نفس الشى كرر القرائة اقرئها من عدة كتب ابحث عن ما يقف امامك على موقع wikipedia افهمها بالغة الانجليزية وبالتوفيق

أيمن النعيمي
06-08-2009, 04:25
اخي افضل طريقة هو ان تقوم بتحميل برنامج babylon
وتقوم باعداده على احد ازرار الماوس بحيت عندما تضغط على الكمة يظهر لك الترجمة بشكل مباشر (بالنسبة لي انا استخدم زر السكرول الوسط )
سوف يكون موضوع قراءة كناب باللغة الانكليزية في البداية صعب بعض الشيء ويمكن ان تقوم بترجمة نصف الكلمات او اكثر في الصفحة الواحدة لكن ثق تماما اخي انك فيما بعد سوف لن تضطر الا لترجمة 4-5 كلمات في الصفحة الواحدة (تجربة شخصية )
وعندما تكون الارادة موجودة يمكنك ان تفعل اي شيء
بالتوفيق اخي