المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هارد يوسترن يسخن عند التشغيل ولا يعمل ابدا

ahmed_xp
05-08-2009, 10:14
السلام عليكم

اخوانى مشكلتى انى من فترة كان عندى جهاز قديم P3 و كان به هارد ويسترن 40 جيجا IDE طبعا :) .. بعد ما اشتريت جهاز جديد P5 مازر Asus P5GC-MX1333 به هارد 160 جيجا ساتا فى اول يوم الجهاز وصل كنت عاوز انقل الملفات من الهارد القديم للجديد فقمت بتركيب الموبايل راك فى الجهاز الجديد و ركبت الهارد الـ 40 فى الموبايل راك .. الهارد ما اشتغلش خالص و سخن ( ارتفعت درجة حرارته ) و لم يتعرف عليه الجهاز ابدا و عند ارجاعه الى الجهاز القديم P3 لم يعمل ايضا ..

المهم سألت احد اصدقائى فقال لى ان البوردة اتحرقت .. انا جرت الهارد على الجهاز الجديد و القديم و جهاز واحد صاحبى و فى التلات حالات كان بيسخن و لا يعمل ..

ما العمل اخوانى حيث ان الهارد به ملفات اريدها بشدة .. شكرا لكم

السلام عليكم

انسان يسيط
06-08-2009, 01:34
اذا كانت البوردة احترقت فالحل هو تبديل البوردة في مول البستان في وسط البلد
خذ الهارد معك و اذهب الى مول البستان الدور الرابع

و بالتوفيق ان شاء الله

ahmed_xp
06-08-2009, 10:14
طيب ازاى اعرف انها اتحرقت ؟

و انا من اسكندرية ..

شكرا لك اخى ..

انسان يسيط
07-08-2009, 06:47
ممكن تسأل عن أماكن الصيانة في الاسكندرية
هذا الامر يحتاج الى فني صيانة

محترف نت
05-02-2010, 00:55
باشا انا كان عندي نفس المشكله وانا كمان من اسكندريه
وانصحك انك تذهب الى شركة BIOS فى مصطفى كامل شارع المعسكر الروماني الشركه دي قويه جدا وهتفيدك ان شاء الله

elite gamer
05-02-2010, 23:27
السلام عليكم
الهارد ما اشتغلش خالص و سخن ( ارتفعت درجة حرارته ) و لم يتعرف عليه الجهاز ابدا و عند ارجاعه الى الجهاز القديم P3 لم يعمل ايضا ..

المهم سألت احد اصدقائى فقال لى ان البوردة اتحرقت .. انا جرت الهارد على الجهاز الجديد و القديم و جهاز واحد صاحبى و فى التلات حالات كان بيسخن و لا يعمل ..

:( السلام عليكم
اولا توقف تماما عن استعمال الهارد او توصيله
اظن بما انه يسخن ربما هي مشكلة التصاق الابرة بسطح البلاتر
هل تسمع صوت حكة؟ او مل يشبة التكة المتكررة؟
عليك ان تذهب به لاحد مراكز الصيانة المتخصصة
اتمني ان تكون مشكلة بورد فقط :)
https://www.youtube.com/watch?v=PoVBHG4kajA&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=7c_MTX6-gYg&feature=fvw

S@M
06-02-2010, 01:33
اعتقد ان المشكلة فى بورد الهارد يا عزيزى ....عليك بالتوجة بة الى اقرب مكان ممكن تلااقى عندة اصلااح او تبديل للبورد الخاصة بالهارد :)