المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : احترت بين WDC Green 1 TB و WDC Black 1 TB

Nawaf.N
05-08-2009, 11:42
السلام عليكم ،،

اخوتي الكرام ، قرأت موضوع الأخ bigmaster (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=64620) :

دليل أقراص Western Digital الداخليّة للاستخدام المكتبي.. (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=98088)

انا احتاج مساعدتكم لأنني ضعت بين مودلين وهما :

Western Digital Caviar Black 1 TB, 32 MB Cache, WD1001FALS (https://www.amazon.com/gp/product/B001C271MA/ref=s9_simz_gw_s0_p23_i1?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-1&pf_rd_r=0AX3P66RTPEKZ7A9ESRB&pf_rd_t=101&pf_rd_p=470938131&pf_rd_i=507846)

Western Digital Caviar Green 1 TB, 32 MB Cache, WD10EADS (https://www.amazon.com/gp/product/B001IEZX3G/ref=s9_simz_gw_s0_p23_i2?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-1&pf_rd_r=0HXDB653K0N0H5NW8N3P&pf_rd_t=101&pf_rd_p=470938131&pf_rd_i=507846)

اتمنى تفيدوني وشو الفرق بينهم وماهو الأصلح لي

علماً انني سأستخدمه لحفظ الملفات فقط وليس للنظام

عندي خبر ان الـ BLACK هو ارقى الأنواع
لكن الي اقراه من الـ Green انه يوفر الطاقة

فهل الأسود ايضاً فيه توفير للطاقة وحرارته اقل ايضاً والا بس الأخضر

اتمنى توضحون لي لأني بصراحة مافهمت الفروقات

الخلف
05-08-2009, 12:11
باختصار

الـ Green، أقل الأقراص إزعاجاً وأكثرها هدوءاً وأقلها استهلاكاً للطاقة، ولكن على حساب الأداء، القرص يدور بسرعة 5400 دد ( مثل أقراص الأجهزة المحمولة ) وذلك لكي يحافظ على أقل استهلاك ممكن وأقل إزعاج ممكن... وتحاول أن تعوض سرعة الدوران باستخدام أقراص ذو كثافة مرتفعة...

الـ Black، أكثرها إزعاجاً وحرارة واستهلاكاً للطاقة، ولكنها الأفضل أداءاً... القرص يدور بسرعة 7200 دد شأنه شأن أي قرص مكتبي عادي ولكن أقراص Black مثل أقراص Green تستخدم أقراص ذو كثافة مرتفعة مما يجعلها متفوقة في الأداء أيضاً...

الـ Blue حالة وسطيّة بين الاثنين، فهي تجمع بين سرعتي 5400 دد و 7200 دد حسب بعض المصادر، وبعض المصادر يقو أنها فقط 7200 دد... تستخدم أقراص ذو كثافة عادية من أجل الحصول على معدل سعة/سعر مرتفع فالأقراص الكثيفة تكون مرتفعة السعر، وهذا ما يعلل كون فئة Blue منخفضة التكلفة...
الأداء وسطي وجيّد للتطبيقات المكتبية... نعم أعلى من Green ولكنه أقل من Black... استهلاكها للطاقة أيضاً وسطي بين الـ Green والـ Black

ZEX
05-08-2009, 12:16
كما اوضح الاستاذ الخلف الفرق بين النسخ الثلاثة

و بالتالى
اذا كنت سوف تستخدمة للحفظ فالجرين افضل

Nawaf.N
05-08-2009, 12:35
باختصار

الـ Green، أقل الأقراص إزعاجاً وأكثرها هدوءاً وأقلها استهلاكاً للطاقة، ولكن على حساب الأداء، القرص يدور بسرعة 5400 دد ( مثل أقراص الأجهزة المحمولة ) وذلك لكي يحافظ على أقل استهلاك ممكن وأقل إزعاج ممكن... وتحاول أن تعوض سرعة الدوران باستخدام أقراص ذو كثافة مرتفعة...

الـ Black، أكثرها إزعاجاً وحرارة واستهلاكاً للطاقة، ولكنها الأفضل أداءاً... القرص يدور بسرعة 7200 دد شأنه شأن أي قرص مكتبي عادي ولكن أقراص Black مثل أقراص Green تستخدم أقراص ذو كثافة مرتفعة مما يجعلها متفوقة في الأداء أيضاً...

الـ Blue حالة وسطيّة بين الاثنين، فهي تجمع بين سرعتي 5400 دد و 7200 دد حسب بعض المصادر، وبعض المصادر يقو أنها فقط 7200 دد... تستخدم أقراص ذو كثافة عادية من أجل الحصول على معدل سعة/سعر مرتفع فالأقراص الكثيفة تكون مرتفعة السعر، وهذا ما يعلل كون فئة Blue منخفضة التكلفة...
الأداء وسطي وجيّد للتطبيقات المكتبية... نعم أعلى من Green ولكنه أقل من Black... استهلاكها للطاقة أيضاً وسطي بين الـ Green والـ Black

اشكرك اخوي الخلف على سرعة تجاوبك لكن اجد انك اخطاءت فـ الـ Green سرعة دورانه ليست 5400

فالموديل الذي وضعته انا في موضوعي سرعة دورانه 7200 RPM يعني نفس سرعة دوران الـ Black

بالتالي دام السرعة نفسها فالأزعاج احتمال يكون مثل الـ Black

في انتظار تعقيبك اخي العزيز ،،،

كما اوضح الاستاذ الخلف الفرق بين النسخ الثلاثة

و بالتالى
اذا كنت سوف تستخدمة للحفظ فالجرين افضل

احتمالية كبيرة اخذ فئة الـ Green والي راح يحدد هالشئ
تعقيب اخوي الخلف على ردي عليه في الأعلى

شكرا لمرورك

الخلف
05-08-2009, 15:44
معذرة عزيزي جريح الصوت...

اختلطت علي الطُرز القديمة بالطراز الحديث

الطراز الحديث ( ومنها هذا ) يستخدم تقنية intelliPower وهي التي تقوم بتغيير سرعة الدوران من 5400 إلى 7200 حسب الأداء المطلوب، وبالتالي فإن سرعة الدوران أيضاً متفاوتة بين 5400 و 7200

نتيجة للتغييرات التي قامت بها WD على الطُرُز الحديثة من سلسلة Green فقط أصبحت تنافسية قياساً للسابق ( سلسلة Caviar GP ) وتعطي أداء مقارب للـ Blue ولكن بهدوء واستهلاك طاقة أفضل...

alayoubi
05-08-2009, 23:49
في الخارج الفرق بين الهاردين بالسعر 10$ وعليه فهو فرق بسيط ومشجع لشراء النسخة بلاك من نفس الحجم بالخارج لكن بالدول العربية أعتقد الفرق سيزيد بشكل كبير .

لكن السؤال : ما زال الفرق بسيط لهذه الدرجة بالسعر أليس من الأولى للشركة المصنعة انتاج اصدار واحد من هذه الهاردات وهو الفئة البلاك ؟؟ أم أن الفئة البلاك صوتها مزعج جدا والشركة تهمها راحة بال المستهلك لدرجة أن تقوم بتصنيع نسخة خاصة وهي الجرين ؟

Nawaf.N
06-08-2009, 00:44
معذرة عزيزي جريح الصوت...

اختلطت علي الطُرز القديمة بالطراز الحديث

الطراز الحديث ( ومنها هذا ) يستخدم تقنية intelliPower وهي التي تقوم بتغيير سرعة الدوران من 5400 إلى 7200 حسب الأداء المطلوب، وبالتالي فإن سرعة الدوران أيضاً متفاوتة بين 5400 و 7200

نتيجة للتغييرات التي قامت بها WD على الطُرُز الحديثة من سلسلة Green فقط أصبحت تنافسية قياساً للسابق ( سلسلة Caviar GP ) وتعطي أداء مقارب للـ Blue ولكن بهدوء واستهلاك طاقة أفضل...

ليس هنالك من مشكلة اخي الخلف ، الأخطاء وارده :rolleyes:

لكن انا وبصراحة تامة استغرب فارق السعر بين الـ Green و الـ لBlack

الى هذا الحد الشركة غبية لجعل الاسعار متقاربة

انا اتوقع ان الشركة تحاول تصريف الموديلات هذه لتصدير موديلات جديده

والا ماهو رأيكم ؟

Nawaf.N
06-08-2009, 00:48
في الخارج الفرق بين الهاردين بالسعر 10$ وعليه فهو فرق بسيط ومشجع لشراء النسخة بلاك من نفس الحجم بالخارج لكن بالدول العربية أعتقد الفرق سيزيد بشكل كبير .

لكن السؤال : ما زال الفرق بسيط لهذه الدرجة بالسعر أليس من الأولى للشركة المصنعة انتاج اصدار واحد من هذه الهاردات وهو الفئة البلاك ؟؟ أم أن الفئة البلاك صوتها مزعج جدا والشركة تهمها راحة بال المستهلك لدرجة أن تقوم بتصنيع نسخة خاصة وهي الجرين ؟

اهلا اخي الايوبي ، فعلا كلامك صحيح وهذا ماتطرقت له في ردي السابق
فالاسعار مشجعة لشراء طراز البلاك لكن المشكلة ان طراز Green يتميز بقلة حرارته وقلة اهتزازه

فلماذا يقللون سعر البلاك بحيث يكون الفارق بسيط بينه وبين طراز اقل منه بدرجتين
كان من الأولى مقاربة سعر الازرق بالأسود وليس الأسود بالاخضر

لكن ما اتوقعه هو لعدم وجود سعة 1 TB في طراز الـ BLue

الى الأن متردد بسبب تقارب الاسعار فارق بين الطرازين بـ 37 ريال فقط ؟

والله مشكلة :ah19:

Max-S
06-08-2009, 00:58

الفرق في السعر في جدة حوالي 200 ريال على آخر جولة تفقدية لي :)

وبالنسبة ليه الشركة ما تخليهم بلاك بس،،،

السبب اكيد انهم لازم يكسبوا قلوب الناس محبين البيئة :)

Nawaf.N
06-08-2009, 01:32
الفرق في السعر في جدة حوالي 200 ريال على آخر جولة تفقدية لي :)

وبالنسبة ليه الشركة ما تخليهم بلاك بس،،،

السبب اكيد انهم لازم يكسبوا قلوب الناس محبين البيئة :)

اهلا اخوي ماكس ، انا راح اشتريها من امازون وراح يكون الفرق 37 ريال
بغض النظر عن سعر الشحن وهو تقريباً 100 ريال

السؤال لماذا الفارق بسيط جدا ولا يكاد يذكر ؟

وهل الـ Black يتميز بقلة الحرارة و قلة استهلاك الطاقة مثل الـ Green

ايضاً احب ان انوه الى نقطة في موضوع الأخ bigmaster (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=64620) :

دليل أقراص Western Digital الداخليّة للاستخدام المكتبي.. (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=98088)

هو ان القرين نزلت منه سعة 2 TB فهل تغيرت مع السرعات مميزات الهاردسكات ؟

Max-S
06-08-2009, 19:39
اهلا اخوي ماكس ، انا راح اشتريها من امازون وراح يكون الفرق 37 ريال
بغض النظر عن سعر الشحن وهو تقريباً 100 ريال

السؤال لماذا الفارق بسيط جدا ولا يكاد يذكر ؟

وهل الـ Black يتميز بقلة الحرارة و قلة استهلاك الطاقة مثل الـ Green

ايضاً احب ان انوه الى نقطة في موضوع الأخ bigmaster (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=64620) :

هو ان القرين نزلت منه سعة 2 TB فهل تغيرت مع السرعات مميزات الهاردسكات ؟

من ناحية الفرق في السعر والله ما عندي أي خلفية،،،

أنا عندي 500 جيجا جرين 32 مب كاتش، وأنا آخذه للتخزين فقط،،،

صراحة بالنسبة لي مثالي ماله حس إذا ما بتشتغل عليه، غير كذا ما أشوف فيه فرق بينه وبين بقية الهاردات إللي عندي،،،

أنا لو مكانك راح أشتري البلاك، أنا ما يهمني استهلاك الطاقة ومستعد أتحمل الإزعاج مقابل ميزة الـ Dual processor

طبعاً الفرق عندنا في السوق 200 ريال لكن انت راح تاخذه بفرق 37 ريال يعني ولا شي، أتوكل على الله

والله يبارك لك فيه،،،

تحياتي

DR ! ZERO
06-08-2009, 23:31
أنا شايف ان عندك 3 هاردات غيره يبقى لو جبت الجرين السرعة مش هتفرق و هتبقى ممتازة جدا طالما معليهوش الويندوز

اتوكل على الله و اشترى الجرين الا لو تقدر تجيب البلاك ده حاجة تانية

Nawaf.N
07-08-2009, 22:58
من ناحية الفرق في السعر والله ما عندي أي خلفية،،،

أنا عندي 500 جيجا جرين 32 مب كاتش، وأنا آخذه للتخزين فقط،،،

صراحة بالنسبة لي مثالي ماله حس إذا ما بتشتغل عليه، غير كذا ما أشوف فيه فرق بينه وبين بقية الهاردات إللي عندي،،،

أنا لو مكانك راح أشتري البلاك، أنا ما يهمني استهلاك الطاقة ومستعد أتحمل الإزعاج مقابل ميزة الـ Dual processor

طبعاً الفرق عندنا في السوق 200 ريال لكن انت راح تاخذه بفرق 37 ريال يعني ولا شي، أتوكل على الله

والله يبارك لك فيه،،،

تحياتي

صدقت اخي ماكس ، سأشتري الـ BLACK مادام الفارق 37 ريال
مع اني تمنيت ان اشتري الـ Green ، ولكن الفارق البسيط بينهم يجعلني اخذ الـ BLACK

وبالنسبة للحرارة في الـ BLACK الحمد لله الكيس عندي فول تاور والتبريد جدا جيد

شكرا لك

Nawaf.N
07-08-2009, 23:01
أنا شايف ان عندك 3 هاردات غيره يبقى لو جبت الجرين السرعة مش هتفرق و هتبقى ممتازة جدا طالما معليهوش الويندوز

اتوكل على الله و اشترى الجرين الا لو تقدر تجيب البلاك ده حاجة تانية

اهلا اخوي نعم لدي 3 هاردسكات 2 منها للنظام و واحد للملفات شبه ممتلئ
وسأستعين بـ 1 TB ايضا للملفات

سأتوكل على الله وسأشتري الـ BLACK

:ah38:

naelkayali
08-08-2009, 18:10

الفرق غير منطقي !!! خصوصا سعر البلاك

Nawaf.N
10-08-2009, 12:34
الفرق غير منطقي !!! خصوصا سعر البلاك

صدقت اخي الفرق غير منطقي في الاسعار

واشك وبصراحة بأنهم في صدد اصدار انواع جديدة من الهاردسكات
وعلى هالاساس يبون يصفون الموجود في السوق ؟

عموماً انا عدلت عن رأيي في الشراء وبتريث شويتين :ah17:

The King2
28-09-2009, 05:50
صدقت اخي الفرق غير منطقي في الاسعار

واشك وبصراحة بأنهم في صدد اصدار انواع جديدة من الهاردسكات
وعلى هالاساس يبون يصفون الموجود في السوق ؟

عموماً انا عدلت عن رأيي في الشراء وبتريث شويتين :ah17:

ماتنسااش يا أخى إن فرق السعر ليه كام عامل وهو الأداء والسرعه والضمااان
و الاهم الضمااان إنه 5 سنيين يعنى ممكن بعد أربع سنين تسبدل الهارد من الضمااان مع تجديد ضماان للهارد المستبدل

الموضوع مفيد جداً وفيه معلومات جيده

tiito2005
28-09-2009, 21:48
ماتنسااش يا أخى إن فرق السعر ليه كام عامل وهو الأداء والسرعه والضمااان
و الاهم الضمااان إنه 5 سنيين يعنى ممكن بعد أربع سنين تسبدل الهارد من الضمااان مع تجديد ضماان للهارد المستبدل

الموضوع مفيد جداً وفيه معلومات جيده

انته متاكد يا احمد من موضوع الضمان ده انه سارى فى مصرنا العزيزة ولا
فى حالة الشراء من الخارج
ويا ترى مين توكيل ويسترن فى مصر
تحية لصاحب الموضوع والمشاركين.

saeath2005
16-03-2010, 21:28
شكراعلى المعلومات

dr.link
29-09-2010, 13:25
تحية طيبة بصفة عامة ،،،

يعنى لو الوحد في ايده اي حاجة اكيد هى متقدمة تكنولوجياً عن قبلهم !

يعنى ما نقدرش نقول Pintume 4 احسن من Core 2 Duo ولا Core 2 Qaud احسن من Core I7

واكيد الجيرين بكاش 64 تيرا احسن من هاردى الحالى ابو 160 كاش 2 بس !

يعنى ناس بتقول بطيئ مع الويندوز طيب انا مركب 160 داتا IDE وبوردة 954Pl-S3 وقرفان من كتر التعليقات في الويندوز

ولا الصورة المصغرة بتظهر او يتسجيب الويندوز بعد فتره شوية طويلة على فيديوهات بامتداد mov بتاع برنامج كويك تايم

لما اغير الجهاز لبوردة جديدة واجيب الهارد الجرين كاش 64 في البلو 32 بس ! اكيد سريع وكويس !

ولا ايه ؟

اريد معرفة الاراء معايا ؟ وادينا بنفيد بعض بعيداً عن الجملة الشهيرة الذين ينطقوها هؤلاء (سر المهنة)

Mostafa Gomaa
29-09-2010, 14:24
والله ياجماعه انا عندى الجرين ابو 5400 لفه ومشغله كهارد اساسى والهارد هادئ جدا ومابيسخنش زى الهاردات التانيه يعنى ممكن أطفئ كل مراوح الكيسه وأترك الجهاز على الداونلود فى أقصى أيام الحر وانا مش خايف على الهارد وده الميزه اللى عاجبانى فيه
كمان الهارد اللى عندى كاش 32

العيب اللى ضايقنى ان فى بعض الحالات لو انا بعمل كوبى على هارد تانى او على نفس الهارد ومشغل لعبه تقيله من اللعب الجديده زى GTA4 بلاحظ ان اللعبه بتقطع وفيها تخنيجه بسيطه وكذلك فى الافلام ماعرفش أجرى الفيلم بشكل سلس بس الكلام ده لما انسخ 100 جيجا مع بعض
طبعا الموضوع ده ماكنش بيحصلى زمان لان عمرى مانسخت 100 جيجا مع بعض لان هاردى كان 250

لو الاخ صاحي الموضوع عنده تبريد كويس زى ماقال وباور محترم وممكن يستحمل الصوت العالى شويه يتوكل على الله ويجيب البلاك
لو مش هيستحمل الصوت يجيب الجرين لانه كده كده مش مستعمله كاهرد اساسى

dr.link
29-09-2010, 14:35
والله ياجماعه انا عندى الجرين ابو 5400 لفه ومشغله كهارد اساسى والهارد هادئ جدا ومابيسخنش زى الهاردات التانيه يعنى ممكن أطفئ كل مراوح الكيسه وأترك الجهاز على الداونلود فى أقصى أيام الحر وانا مش خايف على الهارد وده الميزه اللى عاجبانى فيه
كمان الهارد اللى عندى كاش 32

العيب اللى ضايقنى ان فى بعض الحالات لو انا بعمل كوبى على هارد تانى او على نفس الهارد ومشغل لعبه تقيله من اللعب الجديده زى GTA4 بلاحظ ان اللعبه بتقطع وفيها تخنيجه بسيطه وكذلك فى الافلام ماعرفش أجرى الفيلم بشكل سلس بس الكلام ده لما انسخ 100 جيجا مع بعض
طبعا الموضوع ده ماكنش بيحصلى زمان لان عمرى مانسخت 100 جيجا مع بعض لان هاردى كان 250

لو الاخ صاحي الموضوع عنده تبريد كويس زى ماقال وباور محترم وممكن يستحمل الصوت العالى شويه يتوكل على الله ويجيب البلاك
لو مش هيستحمل الصوت يجيب الجرين لانه كده كده مش مستعمله كاهرد اساسى
كل اللي بنعمله ده تحليل زي ما قولت في ردى السابق لو حبيت تقراه تانى ؟ وانا لسه ما اشترتش حاجة لغاية دلوقتى منتظر خلال ايام اشترى هارد تيرا وانقل حاجاتى من هادرين 160 داتا ثم اغير البوردة فيما بعد وابيع الهادين 160 ابو كاش 2 بس

يبقى انت ! اعمل كوبى ان شالله 200 جيجا ! وما تعلبش ! لغاية ما يخلصوا نقل واعمل لكل حاجة لوحدها لغاية ما تخلص وتخوش في اللب بعدها

وثانياً يا عم خلصت تنقالاتك وبعدين اتفرج او العب ؟ والميزة في هارد الجيرين انه صديق للبيئة وعمرها ما يتحرق ان شاء الله مع ارتفاع درجات الحرارة

خصوصاً معندناش مراوح في خلفية الكيسا ومروحة غطاء الكيسا يكون باظ مافيش الا مروحة البروسيور هو اللي شغال

لو انا غلطان حد يقولى ! انا مهتم للموضوع ده وبايت هنا !

ولازم نفيد بعض ولا ايه راي حضرتك

وتقبل فائق الاحترام والتقدير ،،،

tarekforall
29-09-2010, 17:30
تحية طيبة بصفة عامة ،،،

يعنى لو الوحد في ايده اي حاجة اكيد هى متقدمة تكنولوجياً عن قبلهم !

يعنى ما نقدرش نقول Pintume 4 احسن من Core 2 Duo ولا Core 2 Qaud احسن من Core I7

واكيد الجيرين بكاش 64 تيرا احسن من هاردى الحالى ابو 160 كاش 2 بس !

يعنى ناس بتقول بطيئ مع الويندوز طيب انا مركب 160 داتا IDE وبوردة 954Pl-S3 وقرفان من كتر التعليقات في الويندوز

ولا الصورة المصغرة بتظهر او يتسجيب الويندوز بعد فتره شوية طويلة على فيديوهات بامتداد mov بتاع برنامج كويك تايم

لما اغير الجهاز لبوردة جديدة واجيب الهارد الجرين كاش 64 في البلو 32 بس ! اكيد سريع وكويس !

ولا ايه ؟

اريد معرفة الاراء معايا ؟ وادينا بنفيد بعض بعيداً عن الجملة الشهيرة الذين ينطقوها هؤلاء (سر المهنة)
اقرأ هذا الموضوع (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=193807)

Mostafa Gomaa
29-09-2010, 19:46
كل اللي بنعمله ده تحليل زي ما قولت في ردى السابق لو حبيت تقراه تانى ؟ وانا لسه ما اشترتش حاجة لغاية دلوقتى منتظر خلال ايام اشترى هارد تيرا وانقل حاجاتى من هادرين 160 داتا ثم اغير البوردة فيما بعد وابيع الهادين 160 ابو كاش 2 بس

يبقى انت ! اعمل كوبى ان شالله 200 جيجا ! وما تعلبش ! لغاية ما يخلصوا نقل واعمل لكل حاجة لوحدها لغاية ما تخلص وتخوش في اللب بعدها

وثانياً يا عم خلصت تنقالاتك وبعدين اتفرج او العب ؟ والميزة في هارد الجيرين انه صديق للبيئة وعمرها ما يتحرق ان شاء الله مع ارتفاع درجات الحرارة

خصوصاً معندناش مراوح في خلفية الكيسا ومروحة غطاء الكيسا يكون باظ مافيش الا مروحة البروسيور هو اللي شغال

لو انا غلطان حد يقولى ! انا مهتم للموضوع ده وبايت هنا !

ولازم نفيد بعض ولا ايه راي حضرتك

وتقبل فائق الاحترام والتقدير ،،،

على فكره انا لم أقصد اهانة الهارد الجرين ابدا انا بشرح العيب الوحيد اللى ممكن يحصل منه عند استخدامه كهارد اساسى ام فى حالة استخدامه كهارد ثانوى فهو ممتاز جداااااااا وانا بصراحه من يوم ماجبته وانا مبسوط وعاجبنى صوته الهادى وحرارته المنخفضه نسبيا انا مش عارف انت فهمت كلامى غلط ولا ايه!!!!!!!!!

dr.link
29-09-2010, 21:26
على فكره انا لم أقصد اهانة الهارد الجرين ابدا انا بشرح العيب الوحيد اللى ممكن يحصل منه عند استخدامه كهارد اساسى ام فى حالة استخدامه كهارد ثانوى فهو ممتاز جداااااااا وانا بصراحه من يوم ماجبته وانا مبسوط وعاجبنى صوته الهادى وحرارته المنخفضه نسبيا انا مش عارف انت فهمت كلامى غلط ولا ايه!!!!!!!!!
يعنى ايه الجرين ما ينفعشى غير ما يكون الا ثانوى ولا ايه !

Mostafa Gomaa
06-10-2010, 18:49
يعنى ايه الجرين ما ينفعشى غير ما يكون الا ثانوى ولا ايه !

يا سيدى الفاضل الجرين ينفع هارد أساسى وكل حاجه وأنا عامله أساسى عندى أنا شرحتلك الحاله الوحيده اللى ضايقنى فيها وده بتحصل مره كل كام شهر اما احتاج انقل ملفات ضخمه وانا بشاهد فيلم مثلا

dr.link
07-10-2010, 00:08
انا اشتريت اخيراً النهاردة بمناسبة 6 اكتوبر تيرا بلاك ابو موديل WD1002FARX ابو 64 كاش والحمد لله !

بسعر !!!! مميز جداً والله العظيم ارخص من اي شركة عارضه سعر هنا !

وانا متأكد من كلامى !

بس أسال ما هى احسن طريقة لتقسيمه ! اريد برنامج بوووت ! وانا عندى بارتشن ماجيك لوحده بوووت بملف ايزو حصلت من احد المواقع

هل ده كويس ولا هايحصل اخطاء ! سؤالى موجه للاستاذ طارق الخبير التكنولوجى الاول في عالم الهاردات الويسترن ديجتال

ارجو الاجابة على وجه السرعة يا استاذ طارق ! والهارد طلع تايلندى علماً انا عندى 2 هارد 160 داتا ابو 2 كاش ! وان شاء الله للبيع !

وشكراً

tarekforall
07-10-2010, 00:35
انا اشتريت اخيراً النهاردة بمناسبة 6 اكتوبر تيرا بلاك ابو موديل WD1002FARX ابو 64 كاش والحمد لله !

بسعر !!!! مميز جداً والله العظيم ارخص من اي شركة عارضه سعر هنا !

وانا متأكد من كلامى !

بس أسال ما هى احسن طريقة لتقسيمه ! اريد برنامج بوووت ! وانا عندى بارتشن ماجيك لوحده بوووت بملف ايزو حصلت من احد المواقع

هل ده كويس ولا هايحصل اخطاء ! سؤالى موجه للاستاذ طارق الخبير التكنولوجى الاول في عالم الهاردات الويسترن ديجتال

ارجو الاجابة على وجه السرعة يا استاذ طارق ! والهارد طلع تايلندى علماً انا عندى 2 هارد 160 داتا ابو 2 كاش ! وان شاء الله للبيع !

وشكراً
مبروك عليك القرص وبارك الله لك فيه، وشكراً على المجاملة الرقيقة :)
القرص لا يحتاج طريقة معينة للتقسيم ولكن لو تم تركيب القرص على جهاز به ويندوز فيستا أو 7 قسمه من Disk Management أو استخدم برنامج Partition Wizard (https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html)
أما من خارج الويندوز فاستخدم اسطوانة Hiern Boot CD 10.6 (https://www.hirensbootcd.net/download.html?ver=10.6) وبرنامج Paragon
أي استفسارات أخرى الأفضل أن تقوم بعمل موضوع جديد عن طريقة تقسيم قرص صلب جديد