المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن sysprep

motsh
19-08-2009, 22:49
السلام عليكم
يا جماعه موضوع السيس بريب عملى ربكة كبيرة جدا
ياريت حد يوضحلى النقط دى
1- المنى سيتب بيتعمل على الجهاز الترجت صح ولا غلط
2- المنى سيتب لازم ناخد الملف sysprep.inf ونحطة على ديسك ونحط الديسك فى الجهاز التارجت اسناء عملية المنى سيتب علشان يكون automated
شكرا جزيلا

عادل شبل
19-08-2009, 23:09
ال sysprep.inf تضعه داخل الفولدر اللى اسمه sysprep الموجود على ال C partition الخاص بال source computer وبمنتهى البساطه بتاخد ghost لل C باللى فيها وطبعا لما بتفردها على ال target بترجع نفس الفولدر sysprep بمحتوياته على ال C بتاعة ال target وبالتالى بيشتغل اوتوماتك

motsh
19-08-2009, 23:45
شكرا لك اخى لقد اتضحى لى الأمر الأن لكن لى استفسار
هل بعد عملية sysprep نستطيع العمل على السورس كمبيوتر مرة اخرى كان شئ لم يكن
شكرا جزيلا

عادل شبل
19-08-2009, 23:53
ايوة طبعا لكن هياخد SID و name جدد لانه فقدهم بعد ال sysprep ما اشتغل عليه

osamasamir
19-08-2009, 23:54
انت ممكن انك تريح نفسك وبعد ما تعمل sysprep على الجهاز source خد نسخة من الهارد كامل بالجوست وافردها على target

motsh
20-08-2009, 09:03
جزاكم الله كل خير يا اخوة
لقد استوعبت مفهوم sysprep
اعانكم الله على مساعدته الناس
شكرااا

motsh
20-08-2009, 11:50
لى استفسار
ازاى ممكن اعمل sysprep.inf واحط فية كل تسطيبات البرامج وكروت الشاشة وكل الكروت الموجودة فى النسخة القديمة
شكرا جزيلا

egy_semooo
20-08-2009, 16:51
أخي الفاضل يتم عمل ذلك من خلال اسكريبتات والتي يكون لها قواعد معينة لكتابها

motsh
20-08-2009, 23:17
وكيف اقوم بعمل هذة السكريبتات لأن الجهاز عندى لم يعد عندى اسطوانات تعريف الكروت لذلك كنت اريد عمل نسخة من الهارد بكل التسطيبات الموجودة علية
شكرا

عادل شبل
21-08-2009, 00:15
يا سيدى الفاضل هو ايه استعمال ال sysprep ؟ المفروض انى عندى مجموعة اجهزه ليها نفس الهاردوير وعاوز انزل عليهم كلهم وندوز وتعريفات وبرامج معينه وطبعا تعريفاتهم واحده لانهم نفس الهاردوير فباخد جهاز منهم انزل عليه وندوز وتعريفات والبرامج اللى المفروض تكون عليهم كلهم وبعد ما اعمل الكلام ده كله على جهاز واحد المفروض انى اخد له جوست وانزله على باقى الاجهزه بس قابلتنى مشكله وهى ان كل الاجهزه هيكون ليها نفس ال SID ونفس اسم الجهاز وبالتالى هنا ظهر دور ال sysprep وهو انك بعد ما تظبط كل حاجه على الجهاز ده هتشغل ال sysprep واللى بدوره هيمسح ال SID واسم الجهاز ويعمل shutdown للجهاز وساعتها لما تاخد جوست للوندوز ده هيكون بدون SID او اسم كمبيوتر وبالتالى ممكن تنزله على كل الاجهزه وطبعا كل ما جهاز هيفتح هياخد SID وهيطلب منك تدخله اسم_انا مش فاهم بقى يعنى ايه انت عايز تعمل sysprep.inf فيه تعريفات وبرامج اذا كنت انت اصلا واخد جوست لوندوز نازل عليه التعريفات والبرامج اللى انت محتاجها واسكربتات ايه دى وثانيا ايه اللى يغصبك انك تاخد جوست للهارد كله وماتنساش ان ده الاول بيعمل format للهارد كله _ المفروض انك شغال على جزئيه الوندوز وبس ولو الموضوع لسه مش واصل عندك ممكن اشرحهولك عملى فى فيديو

motsh
21-08-2009, 11:41
مش عارف اقولك اة غير شكرا جزيلا وجزالك الله كل خير والله لو مش هتعبك ياريت فيديو ككدة صغير