المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا متلغبط ومتخبط فى مناهج الـ CCNA

ZEZO_2k
24-08-2009, 15:16
باختصار انا كنت انوى دراسة الـ MCSE والـ CCNA وكنت انوى دراسة CCNA اولا ... ولكن بعد
التغيير الذى لا اعرف تفاصيله فى الـ CCNA قررت التوجة الى الـ MCSE ولكن لما ٍالت واحد
صاحبى شغال فى فودافون نصحنى بالـ CCNA هوطبعا ده مجال وده مجال وانا عارف ان الاتنين
ملهمش علاقه ببعض بس هو رجح لى فى النهايه CCNA ولكن المشكله كلها ان معلوماتى
عن الـ NA كانت انها كورس واحد وامتحاون واحد وخلاص عى كده وممكن بعد كده اخد NP مثلا ولكن التغيير الجديد اللى هوه مجهول بالنسبالى خلانى اتراجع لما عرفت ان الـ NA نفسها اتشعبت وتخصصت اكتر او تقريبا اتقسمت الى ICND1 و ICND2 ...
انا مش عارف بالظبط ايه هو الهيكل الدراسى للـ NA وايه هو اللى مفروض يدرس بالظبط عشان يكون معادل للمنهج القديم وهل ICND1,2 = CCNA حاليا
وهل لو اخدت الشهادين دول حيكونوا كافيين لسوق العمل ولا لازم اخد VOIP مثلا ولا security انا بصراحه محتاج حد يفهمنى على الهادى جدا ... جزاكم الله خيرا ارجو المساعده
انا مثلا لو عايز اخد NA فى سنتر ... ايه الكورسات اللى اخدها بالظبط بس برجاء الرد عشان الـ MCSE قرب يبدأ فى السنتر فلو كده الحق احجز

piczo2050
24-08-2009, 16:17
مساء النور لاخويا الجميل وكل سنة وانت طيب وبالنسبة لسوالك بالنسبة لموضوعك عن ccna وانها اتغيرت حاجات فيها علشان تبقى واثق من كده ادخل على الموقع بتاع سيسكو وكل حاجة فيها مكتوبة لو اتغير هيتكتب فى الموقع ولكن اللى اعرفه ان منهج ccna امتحان واحد والمنهج مشروح فى المنتدى للمهندس محمد سمير والاستاذ ياسر ليه موضوعات ودورس الاستاذ محمد عزت جميلة بردو وادخل على الموقع وبالنسبة بقى لفودافون اللى بيشتغل فيها بcnna عادى

warior10
24-08-2009, 19:40
ccna مازالت قسم ذواحد والقسمين الذين ذكرتهم دول علشان الى حاسس ان الكورس كبير عليه يقوم يقسمه الى جزئين
الحاجة التانية ccna دية مجرد شهادة بتجيبلك الوظيفة انما فى الوظيفة نفسها ccna مش كافية ولام تاخد ccnp او تذاكره حتى بدون امتحان

ellassy
25-08-2009, 09:36
كلام جميل وزى الفل