المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايه تأثير الرامات لو مش متوافقه مع الماذربورد؟؟؟؟؟؟

memoooo500
09-09-2009, 15:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

زى ما هوا واضح من العنوان انا كنت عايز اعرف لو الرام مش مدعومه اى مش متوافقه مع الماذربورد مش فى ال supported list يا ترى حيكون لها تأير واضح على امكانيات الجهاز وسرعته وياترى لو جبت الرامات اللى الممتوافقه فى الماذربورد يا ترى حيكون فى فرق كبير فى الاداء عن الرامه الغير متوافقه ولا فرق ضغير ...انا بسأل لان انا لو شوفتو فى معلومات جهازى الرامات بتاعتى 4 جيجا قطعتين بس للاسف مش متوافقه مع الماذربورد زى ما موقع الماذربورد قال .. فأنا عايز اعرف هل لو جبت الرامه المتوافقه حيكون الفرق كبير ولا مش ححس بيه ولو فيه فرق يا ترى ححس بيه فى ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معلش طوّلت عليكم بس انا الصراحه كل ملاقى الجهاز بطئ دى اول حاجه بتخطر على بالى لان امكانيات الجهاز زى ما انتم شايفين فى البروفيل مش وحشه ....... فيا ريت حد يقولى ويكون بيتكلم على اساس علمى مش مجرد رأى شخصى وشكرا مقدما

farajp
09-09-2009, 16:43
أسأل الله أن يهدينا ويهدي شباب المسلمين
وأن يجعلنا من عتقائه من النار

:confused: سؤالك جميل ولكن ينقصه أشياء لكي يستطيع الأخوة مساعدتك في حل المشكلة
ما نوع المذربورد
وأيه يعني حتحس بيه ولا ما تحس بيه ليه أنت هتركب الرامات في راسك

آسف بس سؤالك جميل ويدل على أنك أنسان مرح ولكن أعد صياغة السؤال مره أخرى بطريقة أفضل يعني زد الحسن جمالا:ah4:

farajp
09-09-2009, 16:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

زى ما هوا واضح من العنوان انا كنت عايز اعرف لو الرام مش مدعومه اى مش متوافقه مع الماذربورد مش فى ال supported list يا ترى حيكون لها تأير واضح على امكانيات الجهاز وسرعته وياترى لو جبت الرامات اللى الممتوافقه فى الماذربورد يا ترى حيكون فى فرق كبير فى الاداء عن الرامه الغير متوافقه ولا فرق ضغير ...انا بسأل لان انا لو شوفتو فى معلومات جهازى الرامات بتاعتى 4 جيجا قطعتين بس للاسف مش متوافقه مع الماذربورد زى ما موقع الماذربورد قال .. فأنا عايز اعرف هل لو جبت الرامه المتوافقه حيكون الفرق كبير ولا مش ححس بيه ولو فيه فرق يا ترى ححس بيه فى ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معلش طوّلت عليكم بس انا الصراحه كل ملاقى الجهاز بطئ دى اول حاجه بتخطر على بالى لان امكانيات الجهاز زى ما انتم شايفين فى البروفيل مش وحشه ....... فيا ريت حد يقولى ويكون بيتكلم على اساس علمى مش مجرد رأى شخصى وشكرا مقدما

يسر الله لك أمرك وشرح لك صدرك
وآسف على طريقة ردي ولكن فعلا أرى في سؤالك ما يعبر عن روح مرحه

Extreme2
09-09-2009, 16:55
لن تجد فرق طالما أن الذاكرة الحالية لديك تعمل دون أخطاء .

memoooo500
09-09-2009, 18:13
أسأل الله أن يهدينا ويهدي شباب المسلمين
وأن يجعلنا من عتقائه من النار

:confused: سؤالك جميل ولكن ينقصه أشياء لكي يستطيع الأخوة مساعدتك في حل المشكلة
ما نوع المذربورد
وأيه يعني حتحس بيه ولا ما تحس بيه ليه أنت هتركب الرامات في راسك

آسف بس سؤالك جميل ويدل على أنك أنسان مرح ولكن أعد صياغة السؤال مره أخرى بطريقة أفضل يعني زد الحسن جمالا:ah4:

اولا : اللهم امين وربنا يجعنا من عتقائه
ثانيا : لو بصيت فى المعلومات بتاعتى حتعرف ان فيها كل امكانيات جهازى بس ممكن علشان انت مسجل جديد
فمتعرفش انك بتضع امكانيات جهازك وانت بتسجل فعلشان كده انا مقولتش نوع جهازى لانك لو بصيت عندى حتعرف
ثالثا : انا اقصد بححس بيها هل حيكون هناك فرق فى الاداء بس انا مش عارف الكلمه مش عجباك فى ايه الكلمه متداوله هههههههه
وهل الروح المرحه حاجه وحشه؟؟؟؟؟

memoooo500
09-09-2009, 18:15
لن تجد فرق طالما أن الذاكرة الحالية لديك تعمل دون أخطاء .

شكرا على سرعه الرد اخى Extreme2 بس لو سمحت كنت عايز اعرف ايه بقى فائده ان موقع الماذربورد حاطط memory support list ومنتظر رأيك

farajp
09-09-2009, 23:28
آسف فعلا يا أخي أنا أخطأت وهذا بسبب إستعجالي

وهل الروح المرحة وحشه؟؟؟
بالعكس هي الروح المتفائله
ويسر الله أمرك وشرح صدرك :)

Extreme2
10-09-2009, 08:57
شكرا على سرعه الرد اخى Extreme2 بس لو سمحت كنت عايز اعرف ايه بقى فائده ان موقع الماذربورد حاطط memory support list ومنتظر رأيك

من الطبيعي أن تجد مرجع لكل لوحة أم تهتم الشركة المصنّعة بخدمة عملائها وتقديم الدعم الفني لهم ..
والقصد من طرح الـ list هو توضيح ما تدعمه اللوحة من تردد وموديل وسوكيت الذاكرة لتكون واضحة للمستخدم وليس معنى ذلك أنك محكوم فقط بالذاكرة التي تم ذكرها بالـ list .

memoooo500
10-09-2009, 22:45
من الطبيعي أن تجد مرجع لكل لوحة أم تهتم الشركة المصنّعة بخدمة عملائها وتقديم الدعم الفني لهم ..
والقصد من طرح الـ list هو توضيح ما تدعمه اللوحة من تردد وموديل وسوكيت الذاكرة لتكون واضحة للمستخدم وليس معنى ذلك أنك محكوم فقط بالذاكرة التي تم ذكرها بالـ list .

شكرا على التوضيح ويا ريت لو تقولى ايه اكتر رام تكون مناسبه للماذربورد ولتحقق اكبر استفاده من امكانيات جهازى ..يا ريت تشوف مواصفات جهازى فى البروفايل وتقولى على احسن رام

ahmedelsabbagh
10-09-2009, 22:58
شكرا على التوضيح ويا ريت لو تقولى ايه اكتر رام تكون مناسبه للماذربورد ولتحقق اكبر استفاده من امكانيات جهازى ..يا ريت تشوف مواصفات جهازى فى البروفايل وتقولى على احسن رام

الكلام ده لما تكون الاختيارات عنك كتير .. لكن للأسف مش حتلاقى فى السوق المصرى اكثر من 2 : 3 انواع من الرامات يمكن الاعتماد عليها .

memoooo500
11-09-2009, 13:08
الكلام ده لما تكون الاختيارات عنك كتير .. لكن للأسف مش حتلاقى فى السوق المصرى اكثر من 2 : 3 انواع من الرامات يمكن الاعتماد عليها .
طب هوا ايه احسن رام ممكن تكون مناسبه ومش مهم تكون من مصر الفكره تخلينى اوصل لاحسن اداء فى الجهاز واكبر استفاده من امكانياته...وايه احسن نوع موجود داخل مصر برده علشان ابقى عارف .. وشكرا

ahmedelsabbagh
11-09-2009, 14:00
فى مصر ممكن ال OCZ تقريبا تكون موجودة .
من افضل الانواع ايضا ال corsair ولا اعلم مدى تواجدها .

وانا شايف ان الفروقات مش ملحوظة بدرجة كبيرة بين الانواع المختلفة .. ممكن تحس بالاداء فى التطبيقات التى تأخذ وقت طويل على الجهاز مثل الريندر واعمال الجرافيك .. وايضا الانواع دى بتكون لهم افضلية فى كسر السرعة . ولله اعلم .

memoooo500
11-09-2009, 16:43
يعنى معنى الكلام ده ان افضل نوع من انواع الرامات هوا corsair صح ومفيش نوع افضل منه

NaAZoOR
11-09-2009, 17:39
support list تعني أن الرامات المذكورة تمت تجربتها على اللوحة الأم ....

يعني أي نوع غير مذكور في ال list هو نوع لم تجربه الشركة على اللوحة الأم ..

لا داعي للقلق فمستحيل على اي شركة ان تقوم بتجربة جميع انواع الرامات على لوحاتها.

Brigadier
11-09-2009, 17:47

لا داعي للقلق فمستحيل على اي شركة ان تقوم بتجربة جميع انواع الرامات على لوحاتها.

كلام سليم جدا ً

hm90memo
11-09-2009, 18:03

هو ده الكلام الى كنت هقوله

100 100 استاذ NaAZoOR

memoooo500
11-09-2009, 19:02
شكرا ليكم يا جماعه بس انا كده مش عارف انا كل امكانيات جهازى كويسه يبقى ايه سبب بطئ الجهاز؟
يا ريت حد يقولى ..

hm90memo
11-09-2009, 19:29
*جرب تغير نسخه الويندوز و تجيب نسخه خاليه من التعديلات.
*جرب تخش على ال bios وتعمل default
*جرب تعمل scan للفيروسات ببرنامج يعتمد عليه .
*تاكد ان البرامج الى موجوده على جهازك مفهاش مشاكل .
-------------------------------------------------------------------
*وبعدين جرب مثلا تشغل الجهاز برامه واحده وبدلها بالتانيه.
*جرب تغير اماكن اللرامات .

وشوف برضه راى باقى خبراء المنتدى لو انا غلط يصححولى
واطلعنا باخر الاخبار

memoooo500
11-09-2009, 21:13
*جرب تغير نسخه الويندوز و تجيب نسخه خاليه من التعديلات.
*جرب تخش على ال bios وتعمل default
*جرب تعمل scan للفيروسات ببرنامج يعتمد عليه .
*تاكد ان البرامج الى موجوده على جهازك مفهاش مشاكل .
-------------------------------------------------------------------
*وبعدين جرب مثلا تشغل الجهاز برامه واحده وبدلها بالتانيه.
*جرب تغير اماكن اللرامات .

وشوف برضه راى باقى خبراء المنتدى لو انا غلط يصححولى
واطلعنا باخر الاخبار

انا عملت الحاجات دى كذا مره ونزلت نسخ كتير جدا وكلها مش ملعوب فيها ولما روحت عند ناس اصحابى واشتغلت على اجهزتهم وامكانيتها اقل من امكانيات جهازى لقيت انهم اسرع علشان كده انا مش عارف ايه المشكله ياريت حد تكون حصلت قصاده حاجه زى دى او مرت عليه يقولى ايه الحل

hm90memo
12-09-2009, 02:56
انا عملت الحاجات دى كذا مره ونزلت نسخ كتير جدا وكلها مش ملعوب فيها ولما روحت عند ناس اصحابى واشتغلت على اجهزتهم وامكانيتها اقل من امكانيات جهازى لقيت انهم اسرع علشان كده انا مش عارف ايه المشكله ياريت حد تكون حصلت قصاده حاجه زى دى او مرت عليه يقولى ايه الحل

ربنا معاك وان شاء الله المشكله تتحل ;)
هى فى حاجه ممكن تكون هايفه
انا اعرف ان كابلات الساتا لها سرعات فهل حضرتك متأكد ان سرعه الكابلات صحيحه
يمكن الله اعلم

ahmedelsabbagh
12-09-2009, 03:01
شكرا ليكم يا جماعه بس انا كده مش عارف انا كل امكانيات جهازى كويسه يبقى ايه سبب بطئ الجهاز؟
يا ريت حد يقولى ..

راقب درجات حرارة البروسيسور والجهاز .. وجرب ويندوز 7 يمكن تلاقى تحسن ان شاء الله .

memoooo500
12-09-2009, 09:25
ربنا معاك وان شاء الله المشكله تتحل ;)
هى فى حاجه ممكن تكون هايفه
انا اعرف ان كابلات الساتا لها سرعات فهل حضرتك متأكد ان سرعه الكابلات صحيحه
يمكن الله اعلم

انا الصراحه مخدتش بالى بس اتأكد ازاى؟؟؟؟؟؟؟

memoooo500
12-09-2009, 09:36
راقب درجات حرارة البروسيسور والجهاز .. وجرب ويندوز 7 يمكن تلاقى تحسن ان شاء الله .
درجات الحراره عاديه ودى صوره منها

فياترى ايه المشكله لان انا الصراحه مش عايز انزل وينوزذ 7 لان لحد دلوقتى لم يعتمد من معظم البرامج فبتحصل معاه مشاكل كتير..... اكيد حد حصل معاه او شاف مشكله زى اللى عندى يا ريت يكون هناك حل
https://img34.imageshack.us/i/sensor.png/

hm90memo
12-09-2009, 15:10
انا الصراحه مخدتش بالى بس اتأكد ازاى؟؟؟؟؟؟؟
يعنى انا معنديش خبره اوى لكن المفروض يكون مكتوب عليها 3GB
عنى اقصد انك متكنش جبتها من جهاز قديم يكون فيه كابلات بسرعه اقل :ah32:
وربنا يكون فى عونك :)

memoooo500
12-09-2009, 21:45
يعنى انا معنديش خبره اوى لكن المفروض يكون مكتوب عليها 3GB
عنى اقصد انك متكنش جبتها من جهاز قديم يكون فيه كابلات بسرعه اقل :ah32:
وربنا يكون فى عونك :)
لا دى اللى جات مع الهارد يعنى شغاله عادى.. يا ترى فى فعلا اختبارات فعليه تبين ايه اللى ممكن يكون مبطئ الجهاز يعنى اعرف الجزء الهاردوير اللى مسبب مشكله او اتأكد انه مفيش اى مشكله فى الهاردوير لكى يطمئن قلبى